Rataspää, ohjelma jenkkiautoista ja suomalaisista metsälöydöistä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja raycroft, 11.5.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hyvin sanottu osa valittaa jostain pikku ruosteista, toisilla ei oo pohjaa ollenkaan ja siitä tehdään silti auto! Itsekin hitsi hommia tässä harjoittelen peräpäässä juuri, tulee hyvä mieli että itsellä vaan pientä laittoa! Tosin ei oo noin hyviä tilojakaan!

    Toivottavasti saavat vaan kaikki projektit loppuun asti, paha tapa että jää aina kesken tai loppu siistiminen tekemättä, kun tuntuu että pikkuhinkkaamiseseen menee tuhottomasti aikaa ja ei saa aikaiseksi mitään näkyvää.
     
    raycroft tykkää tästä.
  2. FF62

    FF62 3rd gear

    noitten rojektejen loppuun vienneistä nehän valmistuu sitten kun on aika.
    itelläkin on rojekteja vaiheessa useita ..kymmeniä autot ja traktorit muut härvelit.
    ja useita tullu valmiiskin se toki mukavaa.itteeni ei ainakaan sureta jos jää kesken eräiseks.
    toki joskus kokeilin luopua koko auto harrastuksesta.möin pois suurimman osan .
    ja ihan oikeesti vein muutamat paalattavaks . ja eikä mitä nyt noita on taaskertyny useita kymmeniä . toki tein yhesssä vaiheessa päätöksen et vaan 2 ovisia.ei sekään tunnu toimivan.
    mut kai meissä toisissa on joku käsittämätön mangneetti joka vetää noita raatoja puoleensa.
     
    raycroft tykkää tästä.
  3. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Ei ole sitten ihan turhaan videoita tehnyt jos se motivoi muitakin tekemään :D Onhan tuo
    ihan karmea koppa tosiaan. Jos ei olisi niin harvinainen auto niin tekemättä jäis. Tämä videointi on ollut kyllä siitäkin hyvä että se antaa sen pienen motivaatiolisän tuohon tekemiseen, ei tule jahkailtua niin paljon. Aika näyttää tuleeko kaikki projektit valmiiksi asti, tällä hetkellä en näe syytä miksi ei, Caddy voi jossain vaiheessa hidastua kun pitää paljon uusia osia ostaa eikä aina varat riitä kerralla niitä ostaa. Keväällä meinasinkin kyllä sen Challengerin pistää myyntiin. Joo kyllä sitä on tullut jo itselle myönnettyä että jonkunlainen romuholisti sitä varmaan on :rolleyes: Tuohon tekemiseen kyllä pätee hyvin sanonta vähän päivässä on paljon viikossa.
     
    sepi-ukko ja esmi tykkäävät tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Seurannu tässä 3 tapausta jossa projektia tehtiin 1-2 vuotta ja sitten seisoneet useamman vuoden ja lopputulos, että auto viedään paalaukseen kun ei jaksettu tehdä useampaa projektia loppuun asti. NS. 90% turhaa työtä, jos ei saa laitettua liikkumaan ominvoimin. Yhdessä tapauksessa tekijä kuoli ja poika myi romumiehelle kaikki kun oli helpoin tapa siivota kaikki pois pihalta, sinne meni 70% valmis Escortti ja oisko se ollu -50 luvun buickki joka oli kokonaan peltitöiden osalta tehty mutta ei ollu moottoria ja sisusta vain osa löyty... se ison maatilan siivoaminen on paljon helpompaa kun soittaa romumiehelle, että vie nää 10 auton romua pois kun alkaa yksitelle kyselemään että tarvisko joku jotain maksaisko joku jotain, mulla on kuukausi aikaa saada tää täysin siivottua ja sitten myytyä... valitettava fakta. Se rullaava projekti menee paljon todennäköisemmin kaupaksi ja joku tekee sen loppuun.

    Edit. ite korjailin vanha kolmihan valontukiraudan ja ruostehommia. 50% tehty tällä hetkellä.
    https://gyazo.com/aaedc5505050390a8625fb890a29827a

    Tähän olen päässyt.
    https://gyazo.com/2dda2a98e7777c8fbce84969576516bd

    Tarvis jatkaa hiomista, sitten kortitinan korviketta meinasin laittaa ja hioa sen sitten. Päälle jotain filleri/pakkelia ja siihen sitten hiottavaa pohjamaalia.... sitten se hiotaan ja sitten vasta maali... vai miten se nyt meneekään. Ovien laittoa sitten vaikka ensivuonna.
     
    Muokattu: 21.1.2021
    raycroft tykkää tästä.
  5. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Näinhän se monesti tuppaa menemään. Valmiiksi purettu hylsy, osat kaikki yhdessä isossa laatikossa ja peltityöt puolessa välissä ei paljon houkuttele ostajaa. Sitten vielä puolet osista hukkunut. Toki ennemmin myisi sen silti edukkaasti eteenpäin kun romumiehelle tai metsään tms. Mulle ainakin voi niitä lahjoittaa, kyllä vanhassa navetassa tilaa vielä on :rolleyes: :D

    Hyvä että työmaa etenee! Kiirettähän sitä ei tosiaan kannata pitää. Jos asettaa liikaa tavoitteita niin helposti käy ainakin itselle niin että alkaa sitten ärsyttämään koko projekti kun ei etene tiettyä tahtia. Paljon enemmän saa aikaan kun ei sitä liikaa murehdi ja muistaa sen miksi niitä tekee; sen takia että se on mukavaa.

    autoharrastus on siitäkin monipuolista että moni tykkää niillä ajella ja toiset vaan rakennella. Ehkä projektin ostaminen ja aloittaminen sillä verukkeella että saat siitä halvemmalla haluamasi auton kun teet sen itse on väärä monelle. Loppujen lopuksi saattaa tulla jopa kalliimmaksi kun valmiimpi. Noh itse tykkään kyllä molemmista, ajamisesta ja rakentamisesta. Siksi kai sitä kalustoa tuppaa kertymäänkin o_O
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ei noita -59 käkkylöitä, kaksi ovisena liikaa ole liikenteessä. Hienoa kun peltityöt tehdään huolella, niin todennäköisesti lopputulos tulee olemaan auton arvonsa mukainen. Räpeltämätön alusta vaikkakin ruosteinen on parempi aihio, kuin jo kerran huonosti korjattu.
    Kerran kun ruostehitsaukset yms. muut pellitykset tehdään huonosti, niin auto on pilalla. Hyvää siitä ei sitten enää saa.
    Uutta jaksoa odotellaan...
     
    sepi-ukko, raycroft ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kyllähän nämä ruosteisten raatojen korjailut on hölmöläisten hommaa, parempiakin olisi tarjolla :rotfl: Ite hitsailen nyt 30 vuotta aitan takana ollutta Plymouthia, ei mitään järkeä mutta mitä sitten :cool: Ei oo kilvissä, jäälle jos pääsis tällä. Mutta omaksi iloksi kyllä pitää peltityöt tehdä niin että kestää.
    Videoita on kyllä mukava seurata, itse ei vaan saa aikaiseksi kuin kuvia :D
     
    12345678910 ja raycroft tykkäävät tästä.
  8. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Hyvää settiä taas ja tämä on kyllä mukavaa seurattavaa.
    Melkoinen työmaa on käkkylä ja tuo oma korigrillissä pyörivä yksilö tuntuu taas vähemmän epätoivoiselta kun muutkin on kaulaa myöten suossa näiden kanssa.:D
    Hienoa että myös suomalaista käsityötä arvostetaan ja ollaan valmiita työllistämään alan pienyrittäjää.:)
     
    12345678910, tooke ja raycroft tykkäävät tästä.
  9. FF62

    FF62 3rd gear

    meillä on muuten pisin aikasin rojekti kestänny noin 25v (62 fairlane) ja tavotteena olis ens kesälle syksylle.
    toi f-sarjalainen vaan vänkäs tähän väliin.toki keväällä pitäis vielä viimestellä 74 tanari muutos leimalle kun siihen tuli ympättyä turbo dieseli.
     
    raycroft ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  10. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Äkkiä tuntuis ,että 4 oviset on harvinaisempia nykyään. Onhan tätä ollut mukava seurata kun itekin kohta 6v rakennellut -59 4dHt FlatTop , samat paikat hitsailtu koko pohja , ovien kulmat,, etuloksujen ala kulmat ja takaloksujen alaosat melkein listalinjaan taiteltu starkin hyllytavarasta. Kyllä ne oman aikansa vie , sitten pohjatyöt pellille ja pintaan. Oma hommansa on vielä kaikki tiivisteet ym. pisteosat hommailla. Kyllä se tais mennä evo-X herrallakin se 7v., että aikaa palaa , etenkin kun tekee muita projekteja itselle ja muille millä saa hankittua osia ym.
     
    sepi-ukko, 1purehell, EVO X ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

    Metallimies olikin facessa laittanut kuvia tuosta puhalluksen jälkeisestä lähtötilanteesta. Onhan se melkonen työmaa, mutta kuten moni jo mainitsi, niin parempi ettei mitään surkeita vanhoja korjauksia ole tehty. Enkä epäile kyllä yhtään etteikö tuo herra saisi noita noita peltejä kuntoon, aivan varmasti homma hoituu.

    Kyllä nämä tosiaan aikansa ottaa, jos ei pysty surutta lyömään euroja pöytään kerralla. Itsekin olin silloin reilu parikymppinen AMK opiskelija kun ostin tuon omani syksyllä 2008, joten hivenen oli hankalaa ostella mitään osia tai teettää juttuja. Silloin korjasinkin alkuun pari vuotta pelkästään noita pisteosia, koska se oli verrattaen edullista. Se myös nopeutti loppuvaihetta huomattavasti kun niitä ei enää hädässä tarvinnut alata kunnostelemaan. Sitten kun pääsi työelämään niin pystyi suunnitella isompia investointeja, tekniikkaa, maalausta, verhoilua jne.

    Mutta eihän siinä, kyllä se siitä valmistuu aikanaan. Ei kannata ottaa paineita tekemisestä, eikä varsinkaan ajatella että tälläinen videoesittely vaatisi jotenkin nopeaa toteutusta. Luulen, että porukka on kiinnostunut myös yksityiskohtien ja yksittäisten osien/kompoenttien läpikäynnistä perusteellisesti yhtäpaljon kuin suurista linjoista. Itselläkin jäi liian paljon yksityiskohtia läpikäymättä kun tuosta omasta viisysistä blogia kirjoittelin.
     
    sepi-ukko, 1purehell, raycroft ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ihan asiallisen näköistä jälkeä Tuusniemellä syntyy , tosin vasta ensimmäiset ja helpoimmat pari neliötä peltiä taiteltu ja hitsailtu kiinni . Kun seuraavat 10 m2 on hitsailtu alkaa olla jo aika pitkällä peltityöt , tosin sit huomaa että on oikeastaan käytännössä uus pohja ja osa pintapeltejäkin , maalaa sisäpuoletkin niin kestää seuraavat 50v. En tiedä löytyykö tänä päivänä miten korjauspaloja , pohjaan löytyy jotain jalkatiloja , tulipelti/rintapelti saattais käydä -59 letukasta helpottais vähän , tosin toimitus ajat ja hinnat on oma juttunsa. Ja kun vieraalla teettää ei oikein monia kuukausia vois odotella osia .
    Runko on varmaankin ehjä kun vain pesee ja puhaltaa on se sellaista patarautaa.
    Ei muuta kuin työn iloa.
     
    raycroft tykkää tästä.
  13. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Kiitokset herroille viesteistä, hyviä pointteja ja neuvoja. Se on kyllä tosi että mitään kiirettä ei kannata pitää. Hosuilu on ollut vähän semmonen ominaisuus mitä on tupannut olemaan, nykyään kyllä jo huomattavasti vähemmän.

    Tuota evon blogia on kyllä ollut mukava lukea! Paljon hyvää tietoa. Seuraavaksi olis tarkoitus se Runko käydä läpi, puhallus, maalaus ja vaihdella puslat ja muut kuluvat osat. Sitten pienempien osien kimppuun. Sepän kanssa noista korjauspelleistä juteltiin ja tultiin siihen tulokseen että tekee kaikki itse mitkä suinkin pystyy, eli jos on vaan malli jäljellä niin tehdään. Nyt siinä on jo nuo takakyljet saaneet myös uutta peltiä. Tuo konepelti on kyllä paha, jos joku tietää mistä sais parempaa niin saa vinkata. :D

    Samalla uutta jaksoa, pääsin Buickin puikkoihin. Mielenkiintoisia laitoksia nämä kyllä.
     
    sepi-ukko, leivonharri, 12345678910 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tollasen Buickin sain lahjoituksena aikoinaan yhdeltä neitokaiselta.Työsuhdeauton oli saanut käyttöönsä ja Vantaalla ei ollut kuin yksi ruutu per talous parkkitilaa.Oli muistaakseni vm. -91 ja Leo Laine Oy:n entinen edustusauto.Hyvä kyyti kyllä oli ja erittäin hiljainen sisältäkin,mutta "kuuvetonen" ja etoveto kyllä suuremman mielenkiinnon poisti tehokkaasti.Ja oli kyl vaikea auto muuttaa rahaksi.Vuosi taisi lähes mennä siinä hommassa.Yritin vaihdatella sitä mm. Bedford Blitziin,Magirus-paloautoon ja Vanaja-linjuriin.Loppujen lopuksi sain vaihdettua sen päikseen Yamaha Super Tenere prätkään ,jonka sain sitten myytyä 3 viikon sisällä:).
     
    sepi-ukko ja raycroft tykkäävät tästä.
  15. tapsah

    tapsah 2nd gear

    kyllähän noille etuvetokuutoskone epäjenkeille omat harrastajansa löytyy...käyttiksenä joskus -97 ameriikassa oli -93 bonneville, juurikin sellainen mitä 1 autisti kauppas aitona full-size jenkkinä...
     
    raycroft tykkää tästä.
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mutta eikös Bonneville ole full-size? Kuten tuo Park Avenuekin. Vaikka joo, geeämmällä oli tuohon aikaan tuotannossa myös se Caprice/Roadmaster-dinosauruskin.
     
    raycroft tykkää tästä.
  17. raycroft

    raycroft 3rd gear

    uutta jaksoa :)
     
    sepi-ukko, Akseli von Gardan, MTL1 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ei oo, virallisen määritelmän full-size on takavetonen, tommonen bonne on joku mikälie XZFG-koppa, toi autistihan (Kxxxx) sillon joskus liitti tänne tommosen epäjenkki bonnen historian, raukka ei kuitenkaan sen vertaa osannu englantia että juurikin siinä siinä historiikissä mainittiin että ko.koppa ei ole full-size.
     
  19. bathory

    bathory Gearhead

    Hyvä jakso. Mutta loppuiko jotenkin kesken? Vai oliko ongelma itsellä?
     
  20. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Siihen punaiseen farkku rambleriin loppuu. Vähän töksähtämällä se taitaa tosiaan loppua. Oli kaveri kameramiehenä ensimmäistä kertaa tuolla reissulla niin ei myöskään ihan tasaisin kuva. Noh keväällä tosiaan takaisin mentävä tuolla käymään.
     

Kerro tästä muillekin!