Rataspää, ohjelma jenkkiautoista ja suomalaisista metsälöydöistä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja raycroft, 11.5.2020.

  1. raycroft

    raycroft 2nd gear

    Varmaan uponnut koko laiva kun kestää.. noei, sieltä se hiljalleen tulee. Ei tietoa missä tällä hetkellä. En kyllä tiedä itsekkään että miten kaikki hoituisi itse tehtynä, mullakin tuo välittäjän kautta. Aika ongelmallista voi olla se itse tilaaminen, kaikki rahtikyytien tilaaminen satamaan jne. Voisin kuvitella että jos sikäläiselle myyjälle laitat viestiä että olet ostamassa tätä Suomesta niin myyjääkin vähän epäilyttää. Riippuu tietty onko liike vai yksityinen. Käteinen siellä aika arvossaan. Myös sen paikallisen Trafin kanssa pitäisi tosiaan se paperihomma osata tehdä. Ei kai nuo mahdottomia olisi tietysti mutta etänä voi olla hankalia hoitaa. Paikanpäällä erijuttu.
     
    Karck tykkää tästä.
  2. juko7

    juko7 Gearhead

    ^samaa mieltä siinä mielessä, että jos ei tuontibisnestä ala tehdä, niin yksityishenkilö ei kovin montaa autoa yleensä tuo. Kaikkihan on opeteltavissa ja selvitettävissä, mutta verrataan vaikka maalaukseen:

    Alat opetella auton maalausta. Sulla on vaikkapa ovi työn alla ja teet siihen pohjat ja vedät pinnan. Toteat, että meni perseelleen ja aloitat alusta. Menetät oven maalaukseen käytetyt materiaalit ja työajan, mutta se ovi ei ole siitä tullut huonommaksi eikä kadonnut mihinkään.

    Nyt sitten alat harjoitella auton ostamista ja logistiikan järjestämistä etänä (oletetaan nyt että olet jotenkin pystynyt arvioimaan etänä auton vastaavan myyntikuvausta):

    1) eka sudenkuoppa: myyjä myy auton, ennen kuin ulkomainen pankkisiirto tulee perille (monilla välittäjillä on myös suomalainen pankkitili, jolta rahat näkyvät saman tien). Lopputulos: auto jää saamatta, rahat kuitenkin päätyvät myyjälle

    2) toka sudenkuoppa: valitset huonon sisämaan rahtauksen ja auto vahingoittuu tai jää lojumaan jonnekin välivarastoon. Näet vahingot vasta Suomessa, eikä kukaan tietenkään myönnä aiheuttaneensa niitä. Lopputulos: saat huonomman auton kuin minkä olit hankkinut.

    3) kolmas sudenkuoppa: valitset huonon huolitsijan ja auto pakataan huonosti konttiin, tai sinulle tulee lisäkuluja bensojen tyhjentämisestä ja mitä muuta tarvitaankaan, tai talvisaikaan syyläriin ei laiteta pakkasnestettä. Lopputulos: Näet vahingot vasta Suomessa, eikä kukaan tietenkään myönnä aiheuttaneensa niitä.

    4) neljäs sudenkuoppa: rekisteröinti ja omistajanvaihdos eivät onnistu, koska ostaja on ulkomaalainen ja toisella mantereella -> et saa autoa ulos maasta

    5) viides sudenkuoppa: unohdat jonkun välitoimijan logistiikkaketjussa ja auto jää limboon ei-kenenkään-maalle, etkä tiedä mitä tapahtuu, koska auto ei ole kenenkään vastuulla.

    6) kuudes sudenkuoppa: et saa valvottua, missä auton rekisteriote kulkee -> et saa autoa ulos maasta, tai rekisteriin täällä

    7) varmaan lisääkin..

    Olen itse tuonut kolme autoa (välittäjien kautta), mutta en silti lähtisi etänä hoitamaan asiaa täältä. Säästöpotentiaali on mielestäni pieni pahimmillaan toteutuviin riskeihin verrattuna. Yritän siis sanoa, että kaikki on tehtävissä ja opittavissa, mutta jos eka kerta osoittautuisikin kantapään kautta opetteluksi, niin oppimiskustannukset ovat tämmöisessä yksityishenkilölle korkeat elleivät jopa sietämättömät. Välittäjän käyttö ei tietenkään takaa etteikö virheitä sattuisi, mutta jos hommaa on harjoiteltu jo useampi vuosi, niin todennäköisyys onnistumiselle on mielestäni suurempi kuin ekaa kertaa tyhjästä lähtiessä. Ja auto ei voi oikeastaan mitenkään parantua kuljetusprosessissa, se voi ainoastaan huonontua.

    Niijjoo eka auto mulle tuli siten, että ei ollut tuontihuolitsijaa välissä vaan hoidin ja maksoin kaikki tuontipään asiat ja maksut yksitellen: Satamamaksu. Kontin siirtomaksu. Ahtaajan purkumaksu. Laivayhtiön rahtimaksu. Tuontitullaus. Mitä niitä nyt olikaan. Niitä luukkuja missä piti käydä maksamassa ja juuri oikeassa järjestyksessä, oli ihan pirusti, ja samat jutut pitää pystyä hoitamaan ja sopimaan myös lähtevässä päässä.
     
    Muokattu: 16.7.2020
    raycroft tykkää tästä.
  3. raycroft

    raycroft 2nd gear

    Aika tyhjentävästi tämä selitetty. Loppujen lopuksi jos omalle ajalle laskee aikaa niin varmaankin ei hirveästi edes säästöä tule. Vielä kun se aikaero lisätään tuohon niin saisi aikalailla yöaikaan soitella niitä virastoja läpi :rolleyes: Silleen tosiaan varmaankin olisi vähän erihomma jos lentäisi paikanpäälle niin saisi selviteltyä kaikki siellä.
     
    isalmela ja juko7 tykkäävät tästä.
  4. raycroft

    raycroft 2nd gear

    Peltihommien harjoittelua tällä kertaa :rolleyes:


     
    Anza, maverick999, auburn ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Rusty

    Rusty Gearhead

    Hyvää työtä :). Seuraan mielenkiinnolla.
     
    raycroft tykkää tästä.
  6. f34

    f34 Gearhead

    Hyvin tuo pelti näköjään taipuu.
    Odotan mielen kiinnolla ensisavuja kun uusi pyörijä saapunut.
     
    raycroft tykkää tästä.
  7. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Hienoa käsityötä, arvostan!
     
    raycroft tykkää tästä.
  8. raycroft

    raycroft 2nd gear

    No nyt se letukka lähti tulille :D vaatii vähän vielä hienosäätöä..

     
    Roberto, atobee, mikka ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. f34

    f34 Gearhead

    Hienoa kun pitkään seissyt kone saadan eloon.
    Mielenkiinnolla odotellaan ryslerin pöräytystä.
     
    maverick999 ja raycroft tykkäävät tästä.
  10. raycroft

    raycroft 2nd gear

    Tässäpä sitä rysleriä koitellaan herätellä :eek::D



     
    fenix, Roberto, Buick225 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Niin vaan sekin innostui käymään!
     
    maverick999 ja raycroft tykkäävät tästä.
  12. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Nyt on meininkiä. Valoa tunnelin päässä selvästi. ”S’ole poka mikhän!”
     
    raycroft tykkää tästä.
  13. f34

    f34 Gearhead

    Komeasti tärähti tulille.
    Tiivisteen teosta muuten, kuulapää vasaralla saa naputeltua tiivisteet.
    Tulee just oikean muotoinen.
    Elikkäs paperi pultteja vasten ja viistosti vasaralla naputtelu pultin päiden kohdalle.
    Kun tiivisteen saa tasopintaan, niin kevyesti taas naputtelu viistosti reiän reunaa pitkin.
     
    daavid-son, raycroft ja maverick999 tykkäävät tästä.
  14. Poni -69

    Poni -69 2nd gear

    raycroft tykkää tästä.
  15. raycroft

    raycroft 2nd gear

    Hyviä vinkkejä! Tuota vasaran käyttöä ei tullut ajatelleeksi. Nuihin reikien tekoon kiväärin hylsyt toimii myös hyvin :D Ei kyllä pahankallis tuo sarja.
     
  16. Karck

    Karck 2nd gear

    Onkos noissa kaasareissa neulaventtiiliä? Jos on ni se siellä jumehtaa jos tulvii kun kerran tiivarinkin sait tehtyä. Oma veikkaus.
     
    raycroft tykkää tästä.
  17. raycroft

    raycroft 2nd gear

    En oo tuota kaasaria atomeiksi vielä purkanut kun oletin että se oli läpikäyty. Eiköhän siinä ole, taitaa olla tosiaan aika yleinen ongelma se neulaventtiili ja tulviminen nuissa vanhemmissa, ainankin kun nuita foorumeita lueskelin :D Täytynee alkaa purkamaan!
     
  18. Buick225

    Buick225 Gearhead

    Ja tehostava vaikutus kun jättää ehjän nallin hylsyyn paikalleen.
     
    bathory, Norri ja raycroft tykkäävät tästä.
  19. Karck

    Karck 2nd gear

    Juu ja nykybensa alkoholilla on semmosta vähän tahmivaa kuivuessaan niin se oikein edistää tuota ongelmaa.

    Minä nyt itte tilasin sitten auton jenkeistä. Hoidin maksut itte ja kuljetus tuli kuitenki halvimmaksi suomalaisen rahtiyhtiön laivauksen yhteydessä niin ne otin sitten samaan syssyyn. Katsotaan koska rantautuu suomeen. Myyjä oli perus vaike amerikkalainen joka ei luovuta pankkitietoja kellekkään, hetki meni ettii maksuvaihtoehto ilman tilinumeroa. Hehe.
     
    raycroft tykkää tästä.
  20. raycroft

    raycroft 2nd gear

    Joo kyllä huomaa nykybensasta jos jää johonkin joka vähän pitempään seisoo.

    Hieno homma että onnistu se osto! Minkälainen auto tulossa? :cool:
     

Kerro tästä muillekin!