Ratasvaihteisto lyö tyhjää maastopyörässä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Motor & Parts, 22.4.2017.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Elikkäs kyseessä on 18-vaihteinen maastopyörä (Shimano), edessä 3 ratasta ja takana 6. Kyseessä on niin sanottu kierrepakka.

    Ongelmana on että kun nousee seisomaan polkiessa tai kohdistuu painoa / rasitusta niin kuuluu "kruts" ääni kerran tai tai usemmin ja poljin lyö tyhjää kunnes taas veto palautuu. Kaikki hampaat ovat rattaissa tallella.

    Vaihteisto vaihtaa hyvin, ei rutise tai jurise. Kaikki vaihteet toimivat myös.

    Voisiko ketju olla liian pitkä? En uutta ketjua katkaissut, laitoin suoraan pyörään ketjukiinnikkeillä.

    Mistähän kyseinen voisi johtua?

    Osia uusittu, kaikki uusittu samaan aikaan.

    Ketju (Shimano) Tarkoitettu 18-vaihteiselle pyörälle.
    Kierrepakka (Shimano)
    Takavanne
    Takavaihtaja Shimano)
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Meillä on yhdessä maastopyörässä sama vika. Vaikutelma on tosiaan se että ketju hyppää tjtn, mutta veikkaan että takanavassa oleva spragi (yksisuuntainen kytkin, tai miks sitä sanos, räikkä?) ei pidä kun antaa kenkää tarpeeksi, ja tuloksena poljin lyö ikävästi tyhjää sen yhden työtahdin verran. Vaaranahan on pudota munilleen satulaan tai runkoon, ei hjuva.
    Takanapa pitäs kai purkaa ja katsoa.
     
    Pertti K ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. Rotten

    Rotten Gearhead

    Miul vanha fillari, teki samaa, en tutkinut vaan heitin menee kostoks.
    Kiireellä kioskille, kunnon polkasu,mahalleen tangon päälle ja siitä yli tonttiin!
    Kiroilin ja lähdin autolla!:oops:
     
  4. minski

    minski Gearhead

    Jos ei ketjut hyppää yli rattaan hampaiden kuluneisuuden takia, niin silloin pakan vapaaratas lyö tyhjää.
     
  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Uusi ketju kuluneilla takarattailla tekee tuota että hyppii yli kun runttaa seisaaltaan. Jos vika ilmenee keskirattailla, muttei reunimmaisilla (eli suurimmalla ja pienimmällä), niin vika on minusta selkeästi tässä. Korjaantuu vaihtamalla takapakan, tai jos ongelma on lievä niin poistuu pikkuhiljaa pelkästään ajamalla (kun uusi ketju venyy ja sopeutuu rattaille).
     
  6. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Siis tosiaan uusittu takaratas pakka, ketjut ja vanne. Eli nuo ovat uutta osaa. En tiedä hyppääkö ketjut rattaiden yli. Eniten pelottaa tuo että jysähtää munat edellä tankoon kun veto häviää yhtäkkiä. Ei tee myöskään nilkoille ja polville hyvää tuollaiset äkkinäiset liikkeet.

    Eikös tuo vapaaratas vaihdu samalla kun vaihtaa vanteen?
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos kaikki takana uutta ja eturataskin, niin miten vaihtajan kiristäjä eli se jousirasitteinen hilputin liikkuu

    Itellä oli samaa vikaa heiluttelin sitten sitä kiristintä ja wd40;piä ruiskin siihen sitten kun liikku kokonaan vastuksetta niin hävisi ketjujen hyppiminenkin
     
  8. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    tekeekö sen aina vaiko vain vaihteen vaihtamisen jälkeen? jos on vaihtaja säädetty väärin, niin saattaa jäädä ketju rattaan reunaan kantamaan, ja tipahtaa siitä kun polkaisee, samalla hyppää yli muutaman hampaan.

    Voi myös olla että se ketju on liian pitkä, takavaihtaja ei kiristä ketjua tarpeeksi jolloin hyppää yli. Mitä lyhyempi ketju niin sitä enempi vaihtajan jousi sitä kiristää.
     
  9. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Täytyypä rasvailla kunnolla tuo kiristin kun otan kyseisen laitoksen työn alle
     
  10. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Tekee kyllä aina "kruts" ääntä jokaisella vaihteella ja erityisesti silloin kun rasittuu siis ylämäessä liian iso vaihde ym.
     
  11. Gerball

    Gerball Gearhead

    Kun pyörässä uusittu mainitsemasi osat, ei jäljelle jää muuta kuin että hyppää eturattaalla yli.
    Uusi pakka ja ketjut sulkee pois takaa hyppimisen, uusi räikkä on kierrepakassa mukana (ei vanteessa)
    Käy lenkillä ja kokeile kuuluuko se "kruts" kaikilla eturattailla, veikkaan että ei. Todennäköisesti vain keskimmäisellä jolla todennäk. eniten poljettu.
     
  12. Tumi

    Tumi 3rd gear

    ^ ääni tälle jos kerran muut osat on uusia, jos vaan ketju ei ole aivan liian pitkä jolloin takavaihtaja ei pysty ottamaan tarpeeksi löysiä pois.
    Vapaarattaan voi kevyelti öljytä heti uutuuttaan, kallista fillaria ja pyörittele takapyörää, tiputtele muutama tippa öljyä navan juureen, pyörivän ja paikallaan pysyvän holkin väliin. Hiljenee se rallatus.
     
  13. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kiitos oikein paljon! Täytyy ottaa fillari oikein kunnolla työn alle kun alkaa olemaan jo kunnolliset fillari kelit. Köyhä polkee vappuun :D
     
  14. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Tsekkaa myös se kettingin pituus. Laita edessä ja takana isoimmille rattaille jolloin ketjussa ei enää saa olla liikaa löysää tai ei tarvitse olla löysää.
     
  15. Gerball

    Gerball Gearhead

    Aiheeseen liittyen kuva kulahtaneesta keskimmäisestä eturattaasta, eikä nuo ketjutkaan enää ihan parhaassa vedossa ole...
    [​IMG]
     
  16. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    joo siinä vois osa syyllinen olla, takavaihtaja kiristää ketjun, mutta jos se on liian pitkä niin ei kiristä tarpeeksi,ja kun eturatas/rattaat kuluneet niin varmaan hyppääkin yli.
     
  17. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Täytyy tarkistaa eturattaiden kunto, niitä en ole vaihtanut kyseiseen fillariin.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos vapaakytkin antaa periksi, tekee se sen pikkuvaihteilla ja jyrkässä mäessä. Vaihteet säädetään vaijerista, ja ääripäät vaihteen pikkuruuveista.
     
  19. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Melko selvästi liian pitkän ketjun aiheuttama vaiva.
    Minulla oli viime kesänä sama juttu kun vaihdoin ketjut itse.
    Fillarini on jo tosi vanha ja takapakka myös jonkin verran kulunut. Vein siis tutun fillarikorjaamon omistajalle katsottavaksi kun alkoi uusi ketju hyppiä kuvauksesi mukaisesti. Kysyin pitääkö uusia rattaatkin. Kaveri sanoi heti pelkän vilkaisun perusteella, ettei muuta vikaa kuin ketju liian pitkä. Se vaihtajan kiristäjä/siirtäjä täytyy olla 90 asteen kulmassa vaakatasoon nähden jollain tietyllä vaihteella (en nyt muista olisko se isoimmalla vai pienimmällä...) - Googlaa tai kysy fillarihuollosta. Rupes pelaamaan ihan moitteetta, kun lyhentelin ketjun ohjeen mukaan.
     
  20. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Ketjun ei tarvi olla yhtään sen pisempi kuin että se mahtuu olemaan yhtäaikaa suurimmalla rattaalla sekä edessä että takana. Kaikki tästä pisempi on turhaa. Grammojenviilaaja voi tehdä ketjusta lyhyemmänkin, koska semmosella vaihteella ei kuulu ajaa että edestä ja takaa on yhtäaikaa suurella rattaalla, mutta peruskäyttäjälle ei voi moista suositella.
     
    Rotten ja Tumi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!