Ratasvaihteisto lyö tyhjää maastopyörässä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Motor & Parts, 22.4.2017.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Ketjusta otettu 2-3 lenkkiä pois. Sama ongelma jatkuu ja tuntuu että on pahentunut entisestään. Kun yrittää polkea niin kuuluu kruts kruts, pyörä ei etene ja polkimet lyövät tyhjää. Eli veto ei pysy päällä. Erityisesti korostuu rasituksessa.

    Tähän mennessä tehty:
    Ketjua katkaistu 2-3 lenkkiä.
    Ketju kulkee oikein.
    Ketju asettuu rattaille oikein leveys suunnassa.
    Vaihteet säädetty vaijerista, että kaikki löytyy vaihtajasta oikealta paikoiltaan.
    Ketju öljytty, vaihtaja öljytty.

    Mikähän piru tuota vaivaa. Jotenkin tuntuu että kierrepakasta on hajonnut se lukitus osa, mikä takaa vedon.
     
  2. Anza

    Anza Gearhead

    Se takarattaan räikkä saattaa olla jumittunut tai kulunut ja hyppii.

    Itsellä oli eturatas sen verran kulunut että ketjut pysy paikallaan ja ratas pyörähti ketjuissa polkaistessa. Tämän pysty todentamaan paikallaan omalla painolla kammen päällä. Isompi vaihde päälle takarattaalle, niin ei lähde liikkeelle.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nimim. Epätietoinen Turusta kysyy, onko kettingit aina samanlevyisiä? Takapakkoja on kuitenkin 5-6-7-8 rattaisia?
     
  4. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kokeilin betonilattialla niin että laitoin painoa tarakalle ja satulan päälle, polkaisin poljinta alaspäin niin kuului kriiiittss ääni, poljin liikkui ja ketjut samalla. Takapyörä ei liikkunut eteenpäin.

    Ketjut eivät hypänneet rattaiden ylitse

    Vahva epäilys että vika on tuossa räikkäsysteemissä, eli ei toimi kunnolla.
     
  5. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Mikäli tuo takarattaan räikkä on jumissa, kulunut niin voiko korjata vai pitääkö ostaa uusi takapakka? (kierrepakka)
     
  6. teddy99

    teddy99 Gearhead

    80% maastopyöristä, joissa polkimet lyö tyhjää syyllinen löytyy siitä, että ketju ja rataspakat ovat kuluneet. Eli jos ostat pelkän uuden ketjun, niin tilanne pahenee entisestään, kun uusi ketju ei istu vanhoille rattaille. Maastopyörän rattaat ovat nykyään todella heikkolaatuisia, esim. jos vertaa 80-luvun maastopyörien rattaisiin. Päivittäisajossa olevaan maastopyörään saa vaihtaa rataspakat kahden-kolmen vuoden välein kulumisen vuoksi. Näin käy usein myös kalliimman hintaluokan pyörissä. Vaihtajat kestää saman verran ajoa kunnes alkaa vaihtajien nivelet väljistymään sen verran paljon, ettei vaihtaminen suju enää kunnolla. Eli tässä vaiheessa moni hyvänkin näköinen (4-5 vuotta vanha) maastopyörä / hybridi lentää roskalavalle, koska jos vaihtajat ja rataspakat ketjuineen vaihdattaa korjaamolla, niin ei paljoa tarvii lisätä niin saa jo uuden peruspyörän. Eli tuosta syystä halpoja maastopyöriä on käytettynä paljon tarjolla, kun ne ei enää toimi kunnolla.
    Takarataspakan sisällä oleva vapaaratas on aika luotettava. Jos se hajoaa, niin joko veto on tai ei ole. Usein vapaarattaassa ei sinänsä ole mitään rikki, vaan se on niin likainen, että polkimet pyörii tyjää. Eli avaus, puhdistus ja kokoonpano riittää. Täytyisi nähdä pyörä niin voisi tuon varmaksi sanoa. Takapyörän navasta näkyy osan koodi, ja koodia vastaan youtubessa on aika paljon videoita miten mikin malli avataan. Kaikkia malleja ei pysty purkamaan puhdistusta varten, joten silloin täytyy hommata uusi.

    Ketjut ei ole saman levyisiä. 5 ja 6 rattaisilla taisi olla saman levyinen, mutta 7,8,9 on kaikilla omansa. Mitä enemmän rattaita, sen kapeampi ketju.
     
    Muokattu: 21.1.2019
  7. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    2016 uusittu taka rataspakka, ketjut ja takavaihtaja kyseiseen pyörään, kaikki tehty kerralla.
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Onko varma ettei se "etunapa", tai miksikä sitä kutsutaan missä poljinkammet on kiinni, luista? Ja ei siis eturattaat, vaan nimenomaan se napa.

    Itellä tuli tuommoinenkin joskus eteen, tosin kyseessä oli halpis täysjousto maastofillari...

    Mulle se "etunapa", tai mikä lie virallinen nimitys, vaihdettiin kahdesti lyhyen ajan sisään, ku petti, kolmannella kerralla olin jo sen verran vittuuntunut, että sanoin josko siihen vois vaihtaa semmoisen mikä kestäis vähän pidempään ku pari viikkoa.

    Ilmeisesti vaihtoivat ku rupes kestämään.
     
  9. stana

    stana 3rd gear

    Onko millaista rasvaa sisuksissa? Meillä teinixin pyörään tuli vapaa kun pakastui muutama vuosi sitten, pesin rasvat pois sisästä niin alkoi räikkä toimia odotetusti.
     
  10. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Rasvasta ei mitään käsitystä mutta teki samaa rutinaa viime kesänä ja nyt eli pakkanen / helle niin sama vaikutus.
     
  11. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Kyllä se vapaaratas voi siellä pakan alla ruveta temppuilemaan. Vanhat vaseliinit jumahtelee vääriin kohtiin, paikat kuluu ja seurauksena on näitä lipsumisia. Helpoin konsti on kipasta biltemasta/motonetistä uusi kiekko taakse.

    Keskiö eli se mihin kammet kiinnittyy ei lipsu koska siellä on läpiakseli. Toki voi mennä laakerointi väljäksi mutta sen huomaa kyllä ellei aja vain ja ainoastaan yli 2‰ kännissä.
     
  12. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    täytyy ottaa irti tuo rataspakka vanteesta, kokeilla jos tuosta rataspakasta saisi vapaarattaan irti ja elvytettyä. Jos ei muuten niin ostaa uuden rataspakan ja samalla vaihtaa ketjut.

    Ärsyttää kun tuo rataspakka on kierteellä kiinni vanteesssa ja se on pirun kovassa kiinni :/
     
  13. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla on ollut sama Marin Muirwoods maastopyörä jostain kasarin/ysärin vaihteesta tähän päivään asti ja siihen tuli tää aloittajan mainitsema vika joskus -98 kun rahtasin sen lappiin mukaan opiskeluaikoina. Ketjut hyppi lopulta niin pahasti että lopulta sillä ei voinut ajaa lainkaan. Huoltoon ja kaikki rattaat plus ketjut meni uusiks ja matka jatkui. Eturattaista keskimmäinen oli ihan hirveä kun sitä vertasi pöydällä uuteen, kaksi muutakaan ei mitään häävejä enää. Noilla vaihdetuilla rattailla ajaa nyt poikani (ohhoh siitäkin jo 20vuotta!!). Vaihteet on alkuperäiset jotku deore xt:t ja takapakan räikkäkin toimii vielä.
    Sillon kun rattaat porsi, ei lappilainen pyöräputka antanut muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa kaikki rattaat, koska uusi ketju ei toimisi kuluneen vanhan rattaan kanssa.
     
  14. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Ei se ole tiukassa mutta vaatii erikoistyökalut (2kpl) että saa auki.

    Sanoisin vinkkänä että vie pyörähuoltoon ja vaihdata siihen uusi takapakka ja ketju Ne ei maksa kuin muutaman kumpin. Huonolla tuurilla menee myös etupakka uusiksi. Se maksaa sitten hivenen enemmän. On sen verran tullut noiden kanssa aikoinaan askarreltua harrastuksena että hukkaat aikaasi nyt "turhaan" :rolleyes:

    Nuo työt on niin nopeita tehdä kokeneelle ammattilaiselle ettei kannata itse alkaa äheltämään ilman erikoistyökaluja.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sen mitä fillareiden kanssa tuli männävuosina enempi pelattua, niin kun alkaa hyppyyttää ketjut/rattaat tai vapaaratas, niin ei ne säätämällä ja putsaamalla enää kuntoon tullut. Uutta osaa tilalle. Isolle kuskille kalliimpia ketjuja ja rattaita, jotta kestää. Pienellä ihmisellä kevyessä käytössä on kestäneet "Bilteman" osatkin hyvin.
     
  16. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Paljonkohan kustannukset noin suurin piirtein fillaripajalla? Siis jos kaikki rattaat uusiksi + ketju.

    Katsoin että:

    Rataspakka: 15-20 euroa.
    Ketju: 12-15 euroa.
    Eturattaat:?
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Siinähän ne oli, joskin eturatas kestää normaalikäyttöä isältä pojalle ;)
     
  18. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Viime talvena pakkasilla alko itelläki vapaaratas välillä rusahtelee tyhjää ja sen jälkeen poljettiin vaa joutavaa.
    Ensimmäinen asia oli polkupyörä sisälle sulamaan, takapyörän navasta sisään ensin brake kliineriä melkein purkillinen ja sitten jotain ohuempaa öljyä sillein että jonkunlainen voitelu palasi. Ei poista osien vaihdon tarvetta mutta saattaa auttaa selviämään hieman pidemmälle. (No enhän minä sitä tälle talvelle korjannut vaan valitsin syksyllä takarattaalta yhden vaihteen ja ainoastaan etummaisella kolmella rattaalla vaihdan vaihteet, -20 astetta ja vielä toiminut)
     
  19. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Sain irroitettua vanteesta tuon rataspakan, joka on kierteellä kiinni (rataspakka,
    kierrepakka) Oli aivan järkyttävän likaisessa kunnossa, rasvaa, kuraa, pikeä kyseisessä rattaassa.

    [​IMG]

    Siis tuollainen on kyseessä.
    Saakos tuosta rataspakasta vapaarattaan irti? Jos niin miten? Kannattaako ottaa irti ja voiko huoltaa mitenkään tuota vapaaratasta ilman että irroittaa sen tuosta rataspakasta?
     
    Muokattu: 2.2.2019
  20. Gerball

    Gerball Gearhead

    Ei kannata.
    Mutta kun kuitenkin tuota rupeat purkamaan, niin tuosta keskellä olevasta rinkulasta (jossa 2 koloa) naputtelet laitteen auki. (vääräkätiset kierteet) Näin laite hajoaa kahteen osaan ja on valmis huollettavaksi. Räikän nokissa hyvin hento jousi, varovaisuutta että ei taivu.Tarkista että jousi on ehjä. Puhdistus, rasvaus ja takaisin nippuun. Laakereihin vähän vassua, räikän nokkiin ei vassua jos ajetaan pakkasella. Moottoriöljy riittää. Tuolla sisällä "aika monta" pientä kuulaa, kokoaminen vaatii hermoja. Laakerivälys tehtaalla säädetty simmilevyillä, samat levyt takaisin.
     

Kerro tästä muillekin!