Ratin irroitus ja asennus show

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Karpov, 18.5.2010.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    kertokaas vinkkejä, mutteri tangon päästä on irti mutta ratti on jumahtanut helekutin tiukasta siihen. Vieressä on pari kierteytettyä reikää, aattelin sinne pulttia lyyä josse työntäs rattia poispäin mutta ei.


    Ei raaskis paukuttaa.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ihan tavallisella ulosvetäjällä se pitää ottaa pois. Ne reijät on nimenomaan ulosvetäjän pultteja varten.
     
  3. Jampe_

    Jampe_ Gearhead

    Vanissa ei meinannut myöskään lähteä ratti millään irti eikä sopivaa ulosvetäjää löytynyt, mutta sain vinkin, että laittaa sen mutterin löysälle ja lähtee hiljalleen ajamaan jotain hiekkatietä. Hetkenpäästä olikin ratti "kädessä" eli löysällä, mutta mutteri piti sen niin ettei päässyt vaaratilannetta syntymään. Eli jos on ajokuntoinen auto niin tuossa näppärä vinkki :wink:
     
  4. Gerball

    Gerball Gearhead

    Jäykkä rautalätkä jossa reijät samoilla kohdin ratin reikien kanssa.
    Lätkä jää nojaamaan akseliin kun ruuveilla vedät ratin ulos..
    Pikku naputtelu pantteessa olevan lätkän keskelle auttaa irtoamista.
     
  5. servopiili

    servopiili 1st gear

    Juuri Tuolla tavalla olen ratin saanut irti helposti.
    Jos akselin päähän mättää lekalla, saa helposti hajoitettua tiltin laakerit.
    Ainakin 80-luvun GM-tuotteissa ne ovat muovirunkoiset ja siksi eivät kestä aksiaalista rasitusta :soosoo:
    Olen muutaman kerran laakerit vaihtanut. Se on hermoja raastavavaa puuhaa :mad:
    Siinä n. kymmenen sentin matkalla on paljon osia,joiden on oltava just oikein kootessa. :eek:
     
  6. testaaja

    testaaja Gearhead

  7. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    ratin irrotus

    Mittaa reikien väli ja poraa lattaraudan pätkään 2 reikää sen mukaan. sitten niihin vaan pultit. ulosvetäjä on valmis :) eikä kannata heittää pois kun voi tarvita toisenkin kerran.
     
  8. W201

    W201 3rd gear

    Vai Euro pudonnut ? :eek:
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    saatn saatn!

    tulihan tästä show kun sähläsin! virtalukon vaihdoin ja piti purkaa vähän osasia...

    kasasin kaikki kuntoon ilman muovirinkulaa missä 3 kosketinta, töötin osa? koska töötti mulla muualla. Muuten tuntu toimivan mutta kun pihassa koitin käntää meni koko pska lukkoon...


    eli alotetaan:

    sanokaa mikä kusi: ensin pohjalle iso muovikehä (vilkkujen). sen päälle jousi (kuin venttiilinjousi), sitten tulee rautalevy missä reiät töötin? koskettimille. tämän rautalevyn päälle prikka koloon.


    tuon päälle pitäs tulla se töötin kosketinjuttu ja sitten ratti ja ratin tilt säätö?


    MUTTA en muista oliko näin vai ei mutta kun rattiputkea mihin ratti siis tulee juuri kiinnii. Prikan laitto vaiheessa se tuntui jämäkältä mutta kun kokeilin vielä vetää vähän pihdeillä se tuli noin 5mm ulos ja sitten tuleekin joystick maista liikettä, liike pienenee kunhan sain junttattua lisää kiiloja, alunperinkin oli virallisen kiilan lisäksi toinen kiila joten tuo lienee aina ollut tämä?


    siinä kun ratin lukkoon sain koekäytössä myös nuo stnan prikat levis


    kyseessä 79 buick ja nyt ketuttaa :D


    kiitoksia ulosvetäjästä, tein 5mm rautalevystä vetäjän, nyt ei lohduta :(



    eli mikä meni vikaan ja saako ratissa olla joystikkia, ja se on juuri sen jonkun kuulan kohdalta ylöspäin mikä siinä ratin korkeussäädön vieressä.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    kai joku tietää?

    suomeksi vielä, rattiakseli on jäykkä ja ok kun sormilla laitettu rattilukkolevy ja prikat, mutta sitä saapi vedettyä tosiaan esim tongeilla etiäppäin ja sitten alkaa joystick liike.




    viimeks kun joystik liikkeen kera sen prikkasin, se sahas siihen rattilukon tapin juureen ym eli oli liian piukalla?


    mitenkä tuon yleensäkkään pitäs olla? en uskaltas sormiprikkavaihtoehtoa käyttää jos töyssystä tms tuleekin se välys niin sitten on liian väljä...
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    lukkorenkaan ja hammaskehän väliin jää väljää ja lukkorengas tippuu ilman kunnon väliprikkaa. se on yksi ongelma ja toinen se että väljyyttä on ja jos prikoitan sen tiukalle, hammaskehä antaa noottia, jos löysälle niin sitten ratti käteen sopivasti?

    asennusjärjestykseenkin kaipaan neuvoja, eli onko se: jousi -> hammaskehä -> prikka -> vilkun muovikehä ( jnka voinee jättäää poiskin?)

    sitä mun saa kans aikalailla vetää ja vetämisen vaikutukse tulee joystikkiä, jos ei vedä se on kiinteä.

    jankutan tota ettei jää epäselväksi :)

    ja lukkorengas olut kyllä pohjassa mutta tosiaan senverran löysä ettei ilman apuprikkaa pysy, pitäskö sen pysyä ilman apuja / pitäskö sen hammaskehää vasten olla alunperin?
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    kiitoksia tosi paljon! vähän erilainen kun mulla molemmissa kuvissa mutta kai se näytti sen että muovilevy väärällä puolella!
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    noniin nyt kunnossa, kiitos vielä kerran.


    muovilevy tosiaan oli vääräll puollela, nyt spelii kun unelmta!
     
  15. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ei mitä, hyvä että toimii. Paljon sinne kyllä mahtuu osia pieneen tilaan, joten räjäytyskuva on hyvä olla.

    Aika samanlaisia tuntuvat olevan tuon aikakauden rattiputket eri merkeillä. Olisikohan jotkut teetetty alihankintana esim. Saginaw?
     

Kerro tästä muillekin!