Ratti akselin rättinivel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja C '70, 15.8.2013.

  1. C '70

    C '70 3rd gear

    Tuli mieleen tossa tämmönen kysymys? Kun ittellä hajos viime viikonloppuna himan pihalle tuo kuminen rättinivel ratti akselista. Ostin uuden nivelen ja sekin meni poikki saman tien :soosoo: . rakentelin sitte teräslevystä ja niistä vanhoista kumeista siihen toimivan kiinnityksen ettei varmasti hajoo enää. :lol: Onko jollakin joskus tommonen hajonnu vauhdissa? Koska ei auta enää jos hytti on käsiä täynnä, kun ei ole ohjausta enää ollenkaan, saattaa siinä puskat suhista kunnolla. Ja 70 luvun hyrsyn omistan mistä se rätti meni paskaks.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Sulta varmaan puuttuu siitä jotain osia.Alunperin se on pitänyt rakentaa sellaiseksi ettei ohjaus katoa vaikka rätti repeää.
    Näin on ainakin gm ja ford tuotteissa
     
  3. C '70

    C '70 3rd gear

    Ei kuulemma ole tai ainakaan ei tossa ollu semmosta sitä mäkin ihmettelin. Että voiko toi olla noin hengen vaarallinen keksintö koko rättinivel. Ei ole aikasemmin tullu edes mieleen koko asiaa vaikka noita Mopseja muutama ollukkin. :eek:
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Kyllä siellä pitäs olla sellanen pitkulainen mutteri jolla vastakkaiset pultit sidotaan toisiinsa. Mulla pitäs jossain varaston syövereissä olla tollanen uus rättinivel jos sellasta et mistään löydä muuten.
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Juuri itsekkin tuossa kesän korvalla korjasin Fordista vastaavan paikan. Täällä oli kilkkeet kasattu siten, että hahloihin osuvat lukkotapit mahtuivat hahlojen ohi. Oli tukka pystyssä huomaamisen jälkeen ja meinasin soittaa auton myyjälle ja ladella koko litanian, vaikka auton ostosta muutama vuosi onkin.

    Ohjausakselin katkeaminen on ehkä about vaarallisin juttu mitä autolle voi käydä. Jarrut sentään katsotaan katsastuksessa joka vuosi. Rättiniveltä en muista tarkastetun kertaakaan.

    ps. parani muuten ohjattavuus aika paljon kun ton rätin vaihtoi.
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Kyllä niitä riepuniveliäkin (ainakin joskus) katsotaan, viime syksynä yhdellä asiakkaallamme hylsy ko. nivelestä.
     
  7. C '70

    C '70 3rd gear

    Ok ei oo kyllä mitään hajua minkälainen sen pitäis oikeesti olla, kun ei ikinä ennen oo hajonnu. Mutta en tartte enää nyt se kestää kyllä. :)
    Sattuisko kellään olee kuvaa tosta miten ne sidotaan toisiinsa? mikähän mahtaa olla oikea nimi kyseiselle osalle ameriikan kielellä? :-?
     
  8. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Onko kukaan korvannut niveltä jollain kiinteällä tai jäykemmällä systeemillä?
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

  10. saku76

    saku76 2nd gear

    Olipas hyvä aihe. Painelenkin tästä samantien tarkastamaan kyseisen nivelen. Oma henki kullan kallis, kyydissä olijoista puhumattakaan :)
     
  11. C '70

    C '70 3rd gear

    Tuonpa takia oikeestaan laitoinkin kyselyn tänne. Kun ajoin ton auton forssan pic-nicin jälkeen talliin ja seuraavana viikonloppuna piti lähtee tankille. Siinä naksahti poikki jus kun sain auton käännettyä pihatielle.Onneks kesti ton Forssan reissun, kuitenkin 100km/h vauhtia melkein koko ajan kotio asti.

    Jaa että tuollanen metalli luiska pitäis olla välissä. Hyvä tietää jos joltain muultakin sattuu se puuttumaan. Silti luotan tohon rautaan enemmän. Tuntu toi mun tekele hyvin toimivan tuolla akselissa kun kävin huruilla eilen. Jäykemmäks muuttu ohjauskin ei kyllä ihme kun siellä toi pelkkä rätti oli tais antaa vähän periks.
     
  12. pete78

    pete78 Gearhead

    tuttu tilanne, yhesti on jääny ratti käteen kun tuo kumi hajos. toisen kerran jäi ratti käteen kun koko ohjausakseli meni poikki :) toivottavasti ei tule kolmatta kertaa.
     
  13. sbf

    sbf Gearhead

    ^^hep hep! siellä pitää olla jonkinsortin joustava pätkä välissä.Ristinivel tai kumi.Varsinkin jos se ohjaus muuttui jäkemmäksi niin se kertoo ettei rattiaksein ja simpukan akselin linjaus ole suorassa.Ennemmin tai myöhemmin sulta murtuu jommankumman akselin pää poikki.
     
  14. pete78

    pete78 Gearhead

    ite olen ajellu jo 2 kesää silleen että simpukalla on kiintee liitos, uusi 3/4" DD akseli ja yläpäässä metallinen nivel liitos.
     
  15. C '70

    C '70 3rd gear

    Se on suorassa linjassa.Tarkotin että muuttu jäykemmäks eli ei ole enää klappia niin paljon kun ennen, eli ei tartte ajaa kun vanhassa James Bond elokuvassa että ohjataan koko ajan :rotfl: . ja rauta pala on keskellä kumit kummallakin puolella eli joustaa jonkun verran kummaltakin puolelta.
     
  16. Ekomies

    Ekomies 1st gear

    Onko kukaan vaihtanut tuota ohjausakselin nivelen kumia Lincolniin. Ainakin minulla Mark V:ssa se on ahtaan oloisessa paikassa jarruntehostimen alla ja altapäin tiellä on pakoputki. Rakenne vaikuttaisi olevan sellainen että kumin repeäminen vain tuo hiukan välystä ohjausliikkeeseen ja siten ajo on vähän kuin elokuvissa, pientä ratin vispaamista edestakaisin. Ei varmaan vanha kumi tykännyt, kun kerran pihamalla valuttelin ja yritin ohjailla ilman että kone kävi.

    Lähteeköhän se koko nivel siitä jotenkin helposti irti. Kai siihen jonkun kumin saisi helposti kiristeltyä väliin kun saisi sen vermeen käsiin.
     
  17. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Juu, paskamaisesa paikassa on ko nivel, ainakin mun 64 galaxiessa. Vaatii kait lokasuojan pois oton, se helpottaa. Kait sen tarkotus on tärinöitä vähentää. MUun 58 edselissa about sama runko, mutta rättiniveltä ei ole , onneksi ? NOh, kait kolarin sattuessa edselin rattiakseli seivästää paremmin kuskin..
     
  18. sbf

    sbf Gearhead

    Johonki 70 luvun alun lincolniin ton rätin vaihdoin enkä muista että siinä olis mitään erityistä hankaluutta ollut.
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei kai... eikös siinä ole jo semmoinen syväkeskinen turvaratti, joka ei seivästä, vaan leikkaa kuskista siistin pyöreän kimpaleen ;)
     

Kerro tästä muillekin!