Ratti hakkaa käsille (-70 chevy) -SELVITETTY-

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja artz, 26.5.2015.

  1. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Kannattaa silti uusia ne puslat/koko koiranluu kummaltakin puolelta jos huonot. Ei maksa paljon.
    Ja kuten ylempänä todettiin niin se eteenpäin lähtevä tanko on kallistuksenvakaaja. Ja siellä edessäkin on vakaajan ympärillä puslat/kumityynyt, tarkasta nekin.
     
  2. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Tää on niin älytön juttu että pakko ehdottaa.. Onko renkaiden sisällä vettä ? Oon kokeillu, aika ilkiä käytös tulee :D
    Äkkiseltään ratin vemputuksen on pakko aiheutua jostain simpukan ja renkaiden välistä.
    Muuttuva tehostuksen määrä (jos tässä on tehostin , en lukenut läpi , pahoittelut.) voi tuntua hakkaamisena. Jokainen tehostetun auton rattia kääntänyt, ja auton samalla sammuttanut on huomannut varmaan että ratti potkaisee kun koneen pyöriminen loppuu.
    Voikohan jokin tehostimen komponentti olla paskana tms ja aiheuttaa tehostukselle on-off-on tilannetta, joka tuntuu potkimisena ratissa. Onhan se nyt kuitenkin kumma ettei vika löydy. Ei siellä nyt kovin montaa komponenttia ole..
     
  3. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Tää on niin älytön juttu että pakko ehdottaa.. Onko renkaiden sisällä vettä ? Oon kokeillu, aika ilkiä käytös tulee :D
    Äkkiseltään ratin vemputuksen on pakko aiheutua jostain simpukan ja renkaiden välistä.
    Muuttuva tehostuksen määrä (jos tässä on tehostin , en lukenut läpi , pahoittelut.) voi tuntua hakkaamisena. Jokainen tehostetun auton rattia kääntänyt, ja auton samalla sammuttanut on huomannut varmaan että ratti potkaisee kun koneen pyöriminen loppuu.
    Voikohan jokin tehostimen komponentti olla paskana tms ja aiheuttaa tehostukselle on-off-on tilannetta, joka tuntuu potkimisena ratissa. Onhan se nyt kuitenkin kumma ettei vika löydy. Ei siellä nyt kovin montaa komponenttia ole..
     
  4. l062059

    l062059 Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Moi!

    Tarkasta alatukivarsista eteenpäin runkoon tulevien reaktiotankojen etupään kumipuslat. se voi voblata koko keulaa ja täryyttää rattia käsille...

    *vellu
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    1970 Caminossa ei ole noita reaktiotankoja.
     
  6. Juhizz_

    Juhizz_ 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Mulla impala tekee sellasta että kovemmast vauhdista kun jarruttaa niin alkaa hakkaamaan rattiin niin maan perusti. Mistähän tällainen johtuu?
     
  7. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Väljä alatukivarsi voi tehdä noin...hakeeko urista tai kuopista myös??Mulla oli alatukivarsi aivan loppu ja ei meinannu auto kaistalla pysyä,varsinkin urista tempoili mihin sattuu.Ja jarruttaessa täristi,kovemmassa vauhdissa sen huomaa paremmin.Katoppa tarkasti niin varmasti täristää myös hiljemmassa vauhdissa.
    Tai sitten jarrulevy on kiero tms.
     
  8. Juhizz_

    Juhizz_ 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    No kyllähän se hakee mut taas voi johtua enemmänkin noista 245leveistä kummasta. Ja tässä joka nurkassa rummut, voisko niissä olla syy? Ja sen verran katoin että yläpallot on aika finaalissa
     
  9. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Joo...tai siis ne varmaan korostaa sitä ilmiötä.Mulla oli 235/45/18 joka nurkassa...audissa tosin,mutta eniwei siinäkin alatukivarsi loppu ja haki ihan perkeleesti ja täristi jarrussa.Mutta uuden nivelen myötä meni suoraan ku juna...kyllä sen pitäs leveilläkin tassuilla tiellä pysyä,kunhan paikat on kunnossa,eikä suuremmin väljää.
    Vaihda ne nivelet ensin välyksettömiksi,joudut sen jokatapauksessa tekemään...sitten jos ongelma jatkuu tutkisin jarrut.
     
  10. RB-440

    RB-440 1st gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Havaittuja syitä tutinaan jarruttaessa:

    -Väljät yläpallonivelet
    -Väljät alapallonivelet
    -Väljät raidetangon päät
    -Kadonneet tukivarsien puslat
    -Soikeet jarrurummut
    -Pitkä ja lyhyt jarrukenkä väärinpäin
    -Jumittavat jarrukengät
    -Jumittava jarrusylinteri

    Eksoottisin oli jarrurumpu, joka ei keskittänyt napaan, eikä pyöränpultteihin, vaan pääsi liikkumaan ne strategiset millit jarrua painaessa.
     
  11. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Mainitsit että uudet levyt autossa, onhan kunnolla paikallaan. Ilmenikö vika ennen vai jäkeen levyjen vaihdon?
    Pari kertaa tullut vastaan vipottava etupää ja jollain jäännyt ruoste mujua levyn "alle" jonka takia ei levy ollut asettunut oikein
     
  12. artz

    artz Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Auto tuotu meren takaa ja tietääkseni oli jo silloin uudet levyt edessä, eli en osaa vastata tuohon. Mielestäni on kyllä hyvin paikoillaan. Mutta minulla siis ei ole jarrutettaessa mitään tärinöitä. "JUHIZZ" sen sijaan valitteli tuosta ongelmasta jarrutettaessa.

    Löysin netistä muutamia kohtia mistä ratti voi alkaa tärräämään. Jos on kokoonpainuva rattiakseli, niin joku muovitulppa mikä törmätessä hajoaa voi mennä tohjoksi ja silloin kuulemma ei enää voi korjata. ("is considered unrepairable")
    Toinen on kun ottaa ratin ja hieman muuta pois, niin löytyy lopulta 4 ruuvia joissa ei kaikissa tilttirateissa ole alunperin käytetty lukitetta ja ne löystyy. Korjaaminen onnistuu ihan kierrelukitteella & kiristämisellä.
    Kolmas on konehuoneen puolella akselin loppupäässä oleva laippa jossa kumilätkä (steering coupler?). Sen tehtävä estää värinöitä tulemasta ratille asti.
    Sitten taas jos akseli/rattiputki eri laitteista niin tulee normaaleja yhteensopivuusongelmia jotka lopulta myös voi laittaa paikat tärräämään.

    Ikävä vaan etten omista ratin irrotustyökalua joten kaksi ensimmäistä ei onnistu itse tarkastaa. Tuo kumilaippa näyttää ulkoisesti olevan ok.

    Mutta voisiko joku kokeilla omastaan konehuoneen puolelta saako ohjausakselia miten heilutettua käsivoimin, vai onko täysin jäykkä? Mulla on siellä pieni klappi ja alkaa kyllä tuntua että se on tosiaan jossain rattipylväässä/ohjausakselissa se vika.
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Kyllä se vähän heiluu,ainakin niinku käännettäessä.Vai meinasitko pysty/sivusuunnassa?Voin käydä omaani vääntelemässä kunhan tallille kerkeen.
     
  14. artz

    artz Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Tarkotin että heiluttelis sitä tankoa suoraan siellä konehuoneessa ylös/alas ja sivuille (pituussuuntaan en yrittänyt), heiluuko sillon tai onko mitään klappia? Mulla siinä ihan pieni mutta selvä klappi ainakin siitä missä akseli menee ohjausvaihteen sisälle. Sitten ehkä sen kumilätkän kohdalta heiluu hyvin vähän myös mutta sen tehtäväkin on kai hieman antaa periksi ja vähentää tärinöitä. Sitä en osaa sanoa ollenkaan että milloin voidaan katsoa että se kumilätkä on liian kulunut ja vaihtokunnossa.

    Rattia kun heiluttelee ylös/alas niin sillon heiluu kyllä myös konehuoneessa. Ehkä eniten juuri sen kumilätkän kohdalta. Silloin on havaittavissa myös pientä heilumista pituussuunnassa. Rattia heilutellessa ylös/alas on myös selvä notkumakohta kojelaudan alapuolella olevassa osassa.

    Nämä heiluttelut suoritin auto sammuksissa.
     
  15. artz

    artz Gearhead

    Re: Ratti hakkaa käsille (-70 chevy)

    Syyllinen löytyi! Toinen takapyörä kumi ei ollut ihan kunnolla vanteella ja rengaskoneella selvästi näki kun se vemputti ylös/alas. Liike oli senverran pientä etten sitä aiemmin uudella asfaltilla pyöritellen huomannut, vaikka vartavasten sitä täältä saamieni neuvojen mukaan yritin katsoa.

    Ennen kumin uudelleenlaittoa tajusin että kädet irti ratista koko auto vemputtaa eikä pelkästään ratti. Siksi tuli kumiliikkeessä ylipäätään käytyä. Yleensä kun en aja ilman käsiä niin jäi aiemmin huomioimatta :) (ja tällä autolla ei vielä perstuntuma ole kehittynyt)

    Vaikka olikin auton takapäästä kyse, niin kyllä oli melkoinen vaikutus myös tuohon ratin vapinaan. Epäilen että ohjauspylväs on myös pikkasen löysä, joten vapina johti varmaan siksi niin hyvin myös rattiin.

    Auto menossa koneremppaan enkä viitsinyt kovin pitkää matkaa potilaalla ajaa mutta noin pääpiirteittäin lyhyen matkan perusteella arvioiden vapina helpotti. Montuissa ja muissa epätasaisuuksissa on kuitenkin vielä havaittavissa selvää ylös/alas liikettä. Sen kyllä jo lähes varmuudella voisin sanoa tulevan siitä rattipylväästä jossa on nähtävissä pieni klappi. Pitää varmaan alkaa metsästää sitä pylvästä..

    Kiitos kaikille neuvoja antaneille!
     
  16. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Katohan että se on kiinni.
     
  17. artz

    artz Gearhead

    Unohtunut päivitellä tänne, että löytyihän se toinenkin syy ratin vemppaamiselle kun vanne. Ei ollut ohjauspylväässä mitään (vaikkei sekään tietty uusi ole), vaan peltisarja hiukan ottaa motin heiluessa kiinni ohjaukseen. Pitänee joitakin millejä naputella peltisarjaa ruttuun pois tieltä. Luulen että milli tai pari kriittisestä kohtaa riittää.
     
  18. artz

    artz Gearhead

    Noniin. Ei ole vielä peltisarjaa runtattu kasaan mutta takaraivossa muhi ajatus ettei ratin hakkaaminen voi kokoaikaa johtua siitä. Vein renkaat tasapainotuksen tarkistukseen eri liikkeeseen missä ensin tehtiin ja yllätys oli melkoinen. Toisessa etusessa 190 g heitto!! Loputkin renkaat heitti ihan reilusti 100/100/50g. Voi sanoa että on mennyt kyllä aivan reisille tuo ensimmäinen tasapainotus.

    Kävin ystävällisesti mainitsemassa asiasta tasapainotuksen tehneeseen liikkeeseen, niin vastasivat vaan ettei ainakaan rahallista palautusta tule saamaan. En sellaista edes pyytänyt mutta vähän jäi huono maku ja voi olla etten ihan heti asioi uudelleen. Varmaan olisivat kyllä tasapainottaneet ilmaiseksi mutta halusin nimenomaan käyttää eri liikkeessä varmistuksen vuoksi. ..ja mistä tietää olisivatko saaneet kohdalleen kun eka kerrallakin heitti noin käsittämättömästi.

    Nyt on kuitenkin auto kuin ihan eri maailmasta ja kyyti on tasaista. Jossain vaiheessa vielä peltisarjan muokkaus ja lievästi velton ohjauspylvään vaihto toiseen, niin kyyti paranee entisestään. Varaosat onkin jo hyllyllä valmiina..
     
  19. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Voi vittu jos tilattu toimenpide on nimenomaan tasapainotus ja sitä ei ole tehty edes ameriikan toleranssiin niin kyllä tossa pitäs jo tulla rahat takas...tai ihan minimissään uusiks operaatio.
    Äkkiseltään vois kuvitella et 190g vispaa satasen vauhdissa jo aika paljon. :odroll:
     
  20. artz

    artz Gearhead

    Siinä oli renkaitten vaihto toisille vanteille ja luonnollisesti tasapainotus. Sanoivat että olisivat tasapainottaneet kyllä uusiksi mutta kun tarkoituksella vein tarkastettavaksi toiseen paikkaan niin tuli samalla tasapainotettua siellä. Vituttaa mutta en jaksa vääntää asiasta enempää. ..oli siinä sentään tupa täynnä toisia asiakkaita jotka kuuli valituksen (jonka tein mahdollisimman asiallisesti).

    Kyllä se vatkasi ihan hyvin mutta en osannut millään yhdistää sitä renkaisiin kun kerta oli uudet vanteet juuri laitettuina. 80-90 vauhdissa ratti alkoi vatkata ylös-alas mutta ei aivan joka kerta joka taas hämäsi (varmaan renkaat eri asennossa toisiinsa nähden?). Huomio kiinnittyi niin hyvin rattiin etten edes huomannut koko auton täryttävän lievästi kun vasta jälkikäteen kun kyyti tasottui. Lähestulkoon aina kun laitto tuossa vauhdissa OD:n päälle ja yritti kiihdyttää kevyesti, niin vatkaus alkoi eikä sitten loppunut kun vauhtia laskemalla.
     

Kerro tästä muillekin!