Rattiakseliin jenkojen teko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Yogi, 6.9.2005.

  1. Yogi

    Yogi Gearhead

    Vaihdettiin tossa ratti ´75 Dartiin ja nyt rattiakselin mutteriosuuden jenkat ovat paskana (en vaihtanut itse, en huomannut oliko jenkat menneet jo edellisellä vaihtajalla) ja mutteria ei saa kiristettyä. Tulee siis eteen uusien jenkojen teko. Mittasin akselin leveydeksi 13mm (voi olla parin millin heitto, tuumakokohan siinä on?). Onko ensimmäinen vaihe jenkojen teko m12 mutterille vai tarviiko käyttää jotain "isompaa" arvoa. Olisi itsellä kyllä jenkavehkeet, mutta isoin on m12.
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kierteet on tuumaset, eli pitäis löytää oikea kierre ja koittaa varovasti sillä avata ne uusiksi.
    Eppäilen, että kierre on UNF -jotakin

    Jos kierteet on taas ihan totaalisesti finito, niin sittenhän se on sama minkä kierteen siihen tekee.


    Sitten samaan vielä toinen kyssäri, millähän noita boorituksia voi tehdä?
    GM:llähän on käytännössä (lähes?) kaikissa sama booritus. Onkos Mopareilla ja Fordeilla vastaava "standardi"?
     
  3. Yogi

    Yogi Gearhead

    Ongelma ohi. Hain uuden tuumakierteillä olevan mutterin ja väänsin varovasti sen paikalleen. Sain menemään vielä jotenkin vanhoille kierteille.
     
  4. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Joskus on laitettu mopsin rattiakseleita milliselle mutterille, muistaakseni pakka oli 12mm. Kävi suoraan ilman lisätyöstöä. Kannattaa käyttää Nyloc-mutteria.
     

Kerro tästä muillekin!