Rautakannet ja korkea puristus BBF

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cleve, 9.9.2020.

  1. Cleve

    Cleve Gearhead

    Eli olis tallissa osia mistä vois tehdä Fordin 06" ylikoossa oleva 460.

    -Proben takomukit 11cc kupilla ja lohko (D9TE) tarkoitus koneistaa nolla dekkiin noille männille.
    -Kansipahvit 0.04"
    -D0ve-C kannet n. 75cc palotilat (en mitannut vielä). Pakopuolelta kaivettu patit pois ja siistitty muutenkin.
    -Linkin mukainen mekaaninen rullanokka hiluineen löytyy, https://www.summitracing.com/parts/cca-34-700-9
    -vanhoja imareta nyt olisi hyllyssä torkeri, offenhauser port o sonic ja stanu - 70 rautanen
    -msd:n jakaja ja boxi sytkäpuolelle
    -kaasarina 750 screaming demon

    Laskuri antais staattista 10.95:1 ja dynaamista 8.33


    Eli mahtaako toimia nuo rautakannet vielä katuautossa ja 98:llä nuilla puristuksilla? Tietty nyt jos ne palotilat kiillottaa ja tiukahkot välit renkaisiin vois auttaa?

    Ajatus olisi että nyt tehdään kone niistä osista mitä jäänyt nurkiin ja siksi en tuota nokkaa ainakaan vielä vaihda kun se nyt tuossa on. Vaikka se ehkei ole paras mahdollinen noille kansille
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei nuo kannet ole niitä kaikkein herkimpiä detonoinnille, varsinkaan jos vähän kiillottelee ja pyöristelee terävät särmät.
    Sytytyskäyrän muutoksilla voi sitten tarvittaessa säätää mahdolliset detonoinnit pois.

    Ja noista sun osista sen verran että nurkkiin jääneillä kamoillahan ne parhaat koneet tehdään!
     
    chevy 2, tukkijulli, Fastback ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Cleve

    Cleve Gearhead

    Heh, no joo. Mutta mutta, tuo nokka jousineen ollut vuosia hyllyssä kun tuli joskus osakasan mukana. Samoin nuita imareta jäänyt vuosien varrella ja tuo lohko odotti kampuraa jne pitkään. Kampuran nyt vasta löysin. Männät ostin vähän käytettynä muutama vuosi takaperin kun oli niin halvat :D Kaasari jäi tuosta pontiacin 461 päältä kun laitan siihen dual quad imarin.

    Nyt vielä tarvii vakio koon veivit löytää. Tai vastaavasti myydä kaikki nuo pois.

    Toisaalta tekee mieli vaan tehdä kone pois myös.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    460:sen veivit löytyy, vai mitä tarkoitit vakio koolla...
     
  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ennakkokäyrä ja sen muoto määräytyy myös auton painon,peräruuvin,stallspeedin mukaan.
    Mutta jos huolestuttaa niin laita sille max ennakko 32ast ja 4000-4200rpm kohdalle.
    Ei taida kauas mennä tuolla kombinaatiolla.

    DCR laskuri....ootko käyttänyt Wallacea?
    Mä käytän eri versiota ja se kyllä antaa eri tulosta hiukan...mun kokemuksilla ollut lähempänä kuin Wallace.Mutta kukin tyylillään ja laskurillaan tietenkin.Siihen vaikuttaa muitakin seikkoja joten lopullinen totuus tulee kun laitat painemittarin pyttyyn...

    Arvot jos ovat oikein niin:
    bore 4,35"
    stroke 3,85"
    rod 6,603"
    nokka 280/280
    -IVC 66deg
    Lsa 110
    Icl 106
    Kannet 75cc palotila
    Männät -11cc
    kansitiiviste 4,500" x 0,041"
    Männät 0-deck
    Mun käyttämällä laskurilla:
    Tulos 10.87/8.55

    Eli meet aika rajalle tuon homman kanssa.Rautakansilla saat kyllä hieroa palotilaa nätiksi.Ei se mikään Detonaatio-Mursu ole mutta saat varautua että esim painavassa autossa keskikesällä saattaa ilman lämmetessä vähän yrittää kilistä.Ja jos vahingossa menee väärää bensaa tankkiin niin pian tiedät...

    Mä joko jättäsin dekkiin 0.2mm(0,008") ,tippuis Staattinen 10.6 korville ja DCR 8.40 ja paljealue .049" luokkaan jolloin saat pelivaraa mutta tehollisesti et katukoneessa uhraa oikeastaan mitään.

    TAI laitat kansipahviksi FEL1099 jossa poraus 4.660" ja paksuus .051" ja koneistus 0-deck.
    Tulos tällä tyylillä 10.52 static ja 8.28DCR.Paljealue .051"

    Molemmat pitää paljealueen hyvällä skaalalla ja saat enemmän,nopeammin vääntöä käyttöön,kun enkkokäyrä saa olla aavistuksen agressiivisempi.

    Tehollinen ero tuohon sun eka kaavailemaan olisi varovaisesti 15-20hv eli onko sen veroista riskiä?

    Hyvä puoli sulla on 75cc palotila,vaikka kuinka kiillottelet ja vähän muotoilet,muutos sen koossa on 1-3cc joten ei tartte pelätä sieltä kohdalta.Toki jos ei aavistusta miten seokset siellä menee,kiillota vaan,älä lähde muotoilemaan.
    75cc palotilalla paljealue suuri jolloin se yrittää saada enemmän seosta tulpalle jolloin detonaatioriski pienenee.

    Mä ottaisin katukoneessa siltikin pikkasen painetta pois männän päältä,se ei uhraa oikeastaan hirveesti mutta rauhoittaa ja lieventää riskejä enemmän.Ja sillä on ehkä hyötyäkin eri skaalalla kuin tehollisesti,nimittäin Vääntökäyrä tulee isoksi osaksi ennakkokäyrän mukaan,joten mitä aiemmin sen saat hauskalle alueelle ,sen parempi.Sitä nopeammin ja enemmän vääntöä tulee.

    Mun 2centtiä tälle asialle.
     
  6. Cleve

    Cleve Gearhead

    Siis ihan 460 sopivat veivit, mutta ei orkkis kun ajattelin tuota konetta kierrättää yli 6k.
     
  7. Cleve

    Cleve Gearhead

    Käytin PortCityEngines:in laskuria ja heitin tuohon arviona Piston ring heigh ja Piston crown diameter, kun en jaksanut mitata vielä :D
    http://www.pcengines.com.au/calculators/calculate-dynamic-compression-ratio/

    Number of cylinders: 8
    Bore size: inch 4.42
    Stroke: inch 3.85
    Combustion chamber volume: cc 75
    Piston to deck height: inch 0
    Gasket thickness: inch 0.041
    Gasket bore diameter: inch 4.5
    Dome/Dish or Valve relief: cc 11
    Piston ring height: inch 0.25
    Piston crown diameter: inch 4.40
    Con-rod length: inch 6.605
    Camshaft intake duration: degrees 280
    Cam lobe separtion angle: degrees 110
    Intake Valve closing angle: degress
    Advance or retard: degress 0
    Cubic Inches: 472.59
    Litres:7.74
    Static Compression Ratio: 10.95
    Dynamic Compression Ratio: 8.33



    Kiitos paljon ajatuksistasi, kaikki otetaan enemmän kuin mielellään vastaan.

    Luulen, että voin jättää tasoihin enemmän matskua tarvittaessa, että mäntä jaa syvemmälle. Se selviää kun koekasaa ja mittaa sen männän etäisyyden dekkiin. Sitten voinee käyttää nuo olemassa olevat kansipahvit ;)
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Sun alkuperäinen 8.33 jos toteutuu niin tulee hyvä paketti siitä kohdasta.
    Palotilaan hiukan paneudut,siloitat ja kiillotat niin ei pitäisi olla ongelmia.
    Ennakon kanssa maltillisesti 30ast@4000rpm matkaan ja etene siitä.

    Pieni palotila,hyvä iso paljealue ja .040-.050 paljekorkeus,parantaa detonaatio kestoa.
    Veivi-kampisuhde 1.72 on ok,vastaavalla 1.70 suhteisella fjoordilla meni 8.3-8.4 dcr hyvin.
    Kadulle 750cfm hyvä,radalle kokeilisin 850cfm.

    Pidä öljy pois palotilasta hyvillä renkailla ja ohjareilla/kumeilla.Ne lisää detonaation riskiä nopeasti.

    Muista kertoa kuinka meni!

    Edelleen,sun kone ja sun säännöt.
    Käyttötarkoitus ja kohde määrää kokoonpanon.
     
  9. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    Käytännössä sitä on hankala saada nakuttamaan vaikka laitat yli 40 astetta ennakkoa, starttimoottorit vaan ei kauaa kestä. Vaikka et kiillottele palotiloja sen kummemmin. Vakioveivit kestää +6000 rpm helposti.
     
  10. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    98 bensa toimii, toimii vaikka 95 mutta tulee jälkikäyntiä helposti.
     
  11. Cleve

    Cleve Gearhead

    Jees, hyviä ajatuksia jälleen.

    Pitää alkaa niitä veivejä tosissaan haeskelemaan. Toki nämä voisi hankkia jos ei hyviä käytettyjä löydy.

    https://www.ebay.com/itm/I-Beam-Rac...4fe9b5d1b723647b2b41|ampid:PL_CLK|clp:2334524

    En tiedä kuinka painavat nuo ovat ja miten muutoin laatu nuilla. Alakerran ajattelin kuitenkin sillä ajatuksella myös tehdä, että pystyy heittää paremmatkin kannet tai ahtimen päälle halutessaan.
     
  12. puna niska

    puna niska Gearhead

  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Saman olen todennut parissa varsin korkean dynaamisen omaavissa (rautakantinen 8.5 ja alukantinen 8.95 dcr) koneissa, että jälkikäynti on ainut oire, mutta ajossa ei missään tilanteessa kuitenkaan kilistele.

    Herkimmin detonoivia on olleet epäedullisen palotilan omaavat koneet, eikä tarvi olla edes korkeapuristeinenkaan.
     
  14. Cleve

    Cleve Gearhead

    Sepä se, tosin nämä Eaglen veivit pitäisi olla ihan hyvät.

    https://www.ebay.com/itm/Eagle-Conn...047351&hash=item520060650c:g:l6UAAOSwa2deBimg

    Tosin suht painavat ovat. Eli taitaa vaatia vähän lisää painoa akselin päihin.
     

Kerro tästä muillekin!