Rautaperseajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Vuppe, 8.2.2019.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Oliko jonkinlainen reittisuunnitelma?
     
  2. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Joo, mutta sitä pitää vielä tarkentaa.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Ajoin vuonna 2005 48 tunnissa Tampereelta käsivarren kautta Altaan ja sieltä Nordkappiin, sieltä Kirkenesiin, sitten Saariselältä Äänekosken kautta Jämsään. Siinä tuli siis 3200 km, 2000 mailia. Veljelläni oli FJR1300 ja mulla oli XJ900 Yamaha, tuolloin jo jotain 150+ tkm ajettu halpa pyörä.
    Välillä väsytti ihan sikana ja minä en enää 40+ vuotiaana ole varma, että onko tuollaisessa kahden vuorokauden paahtamisessa mitään järkeä... Mutta se jäi kyllä mieleen, reissu lyhyestä kestostaan huolimatta. Jotenkin epätodellista muistella niitä Norjan vuonoja aamuneljältä, kun olin kuitenkin heinäkuun tuolloin töissä ja tuo siis oli viikonloppureissu.

    Veljeni oli jo ajanut muuten siis yhden IB:n aiemmin ja se suunnitteli käytännössä reitit. Aikaa ennen GPS:iä; myöhemmin olen itsenäisesti suunnitellut, minne ja miten ajelen, mutta ihan hyvä, että oli hyvä suunnitelma. Hiton lähelle meni sallittua, kun joku tarkastajien karttaohjelma tiputti joltain pätkältämme kymmeniä kilometrejä pois muuten! Eli kannattaa laskea vähän ylimääräistä!
     
  4. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Alustavasti raapusteltu.

    [​IMG]

    Olisi ehkä ollut enemmän kiinnostusta ajaa ylemmäksi mutta se olis tehnyt pidemmän lavettimatkan, kuskit ja kalusto kun ei ole ihan pakasta revittyä. :rolleyes:
     
  5. litres

    litres 2nd gear

    Millä aineella perse puuduksiin?:D
     
  6. pptalo

    pptalo 3rd gear

    Vaikka tossa onkin 60 km. varoja niin muistakaa ottaa kuitteja kulmapaikoissa. Tossakin on monta vaaran paikkaa. Tarkastaja tosiaan mittaa kuitista kuittiin lyhin reitti.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  7. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Kyllä ne on koitettu ottaa huomioon. Reitti on paperilla ja siinä on myös tankkauspaikat. Pikku viilausta vielä.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Vaikutti aika byrokraattiselta mitä asiaan tutustuin, jotain pohjavaatimuksia jotta voi ajaa jonkun sertifioidun reitin, pisteytyssysteemeitä, kuitteja joita lähetetään johonki tarkastajalle joka laskee jotain keskinopeuksia....
     
  9. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Done! :mad:
     
    Rotten, stana ja Inlinee tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kerro lisää
     
  11. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Ei siinä ihmeitä, yllä olevan reitin mukaan mentiin. Eilisaamuna eka tankkaus Kolmenkulmassa Tampereella, siitä kohti Lahtea, kouvolan jälkeen alkoi sataa ja sitä riittikin muutaman satakilsaa. Ylempänä oli kuivaa mutta kun aurinko alkoi laskea niin samaan tahtiin lämpötila.

    Olisko ollut vaasan alapuolella jossain kun oli niin sankka sumu aamuyöstä ettei meinannut sekaan mahtua. Satkun alueella uskalsin ajaa pahimmissa paikoissa alle seitsemääkymppiä kun ei vaan nähnyt eteenpäin. Siinä vaiheessa tuli mieleen että olis pitänyt jättää tauot vähemmälle alkutaipaleella. Olin varma että aika loppuu..

    Vimonen tankkaus sastamalassa ja muutama kymmenenkilsaa tuli extraa, tankkauspisteet oli merkattu naviin ja niitä noudatettiin, pitäis riittää. Jos ei niin ei, nou pik diil. Olis saatu ehkä parikymppää vielä lisää mutta tuli fiilis jo että riittää tälle päivälle tätä lajia.

    Yksi kuitti jäi saamatta mutta se luvattiin toimittaa sähköpostiin.

    Jos pitäs tehdä sama nyt uusiks niin katsoisin sellasen raon että sää on parempi, nyt oli kaikki mukana olevat vaatteet päällä ja palelin silti loppumatkan. Paremmat ajokamppeet olis tehnyt hommasta paljon helpomman, vai olisko sit vaan alkanut väsyttään kun ei mikään vituta, senkun ajaa vaan.:)

    Teknisiä pulmia sovelis ja evos tasan nolla.
     
    Pande_K, pptalo, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Veljeni hoiti paperityöt, mutta ei se reitti ole sertifioitu! Bensakuitit vaan tositteina tietenkin näin 2019 tuntuu hölmöltä, kun on olemassa erilaiset navit ja trackitkin. Mutta siis reitti vapaasti valittavissa ihan mistä vaan ihan mihin vaan ja jossainhan sitä tankkaa. Eihän sen tarttis ees olla tankkauskuitti, mutta se on aika hyvä dokumentti siitä, että olet ollut jossain jollain kellonlyömällä. Totta hitossa ilman ironbuttiakin pääsee. Ajoin 26 tunnissa Tukholmasta Wieniin kerran ja ei siitä tullut mitään virallista sertifikaattia, mutta hyvä mieli helkkarinmoisesta väsymyksestä huolimatta. Vuorokausi meni siis ylikin, mutta Trelleborgista Saksaan -lautta vei sen 2-3 h ekstraa käkkiessä.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Nimenomaan tankkauskuitit vaaditaan. Niitten mukaan lasketaan reitti ja keskinopeus. Ja kulutuskin näkyy sitten niistä.

    Meillä ei ollut muita kun tankkauskuitit.

    Kaverille tuli tänään viesti että ajo hyväksytty, pitääkin väsätä omakin raportti valmiiksi.
     
  14. timuli

    timuli Gearhead

    Niimpä,vanhassa vara parempi...
     
    Vuppe tykkää tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Ehdotin kaverille että jos vaikka enskuussa uusiks. Ei luvannu lähtee. :rolleyes:
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    Äänimaailma oli ihan ok. Kiikkusatula ei. Siitä olen samaa mieltä, että drag pipet voisi työntää vaikka drag queenien persuksiin.
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Off topic (kun Alta mainittu), meillä oli Norjan retkellä nuorison edustajan kanssa mielessä vitsillä, että lähtis prätkillä jäämerelle ja katsoo kumpi pääsee pidemmälle, minä härräkällä vai se Aprilialla.
     
  18. AVRO

    AVRO Gearhead

    2000-luvun alussa ajettiin kuuden henkilön/pyörän porukalla Ironbutt saddle sore 1000miles. Pyörinä Ducatit: 750 Sport, 600 Monster ja ST2.
    Jo tuommoinen kuuden hengen porukka on pidettävä kasassa ja esim tankkaustauoilla on oltava askelmerkit valmiina. GPS navista näkee mukavasti miten menee, pitkän ajan keskinopeus näyttelee merkittävää osaa homman onnistumisessa joten sen seuraaminen pitää kivasti kartalla ettei tarvi sitten loppupäässä vetää naru kireällä kun jo väsyttää ja puuduttaa.

    Helsinki - Tampere - Vaasa - Oulu - Kuusamo - Joensuu - Varkaus - Sysmä oli meidän reitti. Kuusamo - Joensuu väli alkoi jo painamaan, ei vaihdeltu pyöriä matkalla joten tuon Sportin kanssa alkoi jo ranteita väsyttämään. :)

    Meillä oli päätepisteenä Virtaan Kartano Sysmässä jonne oli varattu majoitus saunoineen yms yms. Sinne saavuttuamme ja hetken huilattuamme todettiin ettei ole kaliaa... arpaonni suosi minua ja tulin valituksi ostoslähetiksi. Arvatkaa kiinnostiko enää lähteä kalianhakureissulle, tuosta piti kuitenkin ajaa Sysmän keskustaan lähimpään kauppaan. Enimmät ajohalut olivat jo käytetty joten aika puisevaa oli, ja ne kuuden hengen kaliatkin oli mahdutettava reppuun ja tankkilaukkuun. :)
    Seuraavana päivänä ajettiin Helsinkiin, ei muuten paljoa jaksettu urheilla mitään.

    On tullut käytyä ajelemassa tuo All Road Tour, silloin kun se oli vielä entisellään, Nangu oli "nimeltään" ja vuosi 2004. Siinä sai kanssa ajaa ns. tarpeekseen, enduroilla pitkin Lapin teitä ja polkuja arkiviikko. Aivan hiton hauskaa, vaikka jo pelkät siirtymät Helsingistä tuonne ylös ja talaisin alas olivat jo oma reissunsa.
    Kävin vielä keväällä "harjoittelemassa" Virossa "E-vitamiin" neljän päivän reissulla.

    Enää ei setä taitaisi jaksaa, enkä tiedä mitä frouva sanoisi jos ehdottaisin tämmöistä. Onneksi ei ole ollut pyöriä enää vuosikausiin. Tosin pyörien jälkeen oli saunaideana lähteä hiihtämään Kuusamosta Tornioon... mutta se on vielä jäänyt.
     
    Muokattu: 17.11.2020

Kerro tästä muillekin!