RE 85, mistä puristussuhteesta lähtien on hyötyä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mutku, 11.10.2011.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    Päivän teoriamutkuttelua... :poff:
    Jos rakentelis terveenpirteän katukoneen käyttöharrasteautoon, niin tuo RE85 alkaa olla kai aikas yleisesti saatavilla jo nyt, ja kohta (2012-->?) varmaan vielä yleisemmin. Mutta mistä "viritystasosta" lähtien se RE85 ois parempi (enemmän tehoa tarjoava) polttoaine kun muut pumppubensamme?

    - eli jos tekis moottorin tuota polttoainetta käyttäväksi (polttoaineensyöttö kokonaisuudessaan alkoholille sopivaa jne.) ni mikä on se puristussuhteen suuruus, mistä kohtaa tuo RE85-polttoaine alkaa tarjota enempi tehoa kuin 98E/VPower?
    - siis periaatteessahan rautakantisen koneen (jenkkiV8) kai voisi saada käymään VPowerilla vaikkois ruttua 11:1, mutta onko tehon kannalta hyötyä käyttää RE85:gasoa jo maltillisemmilla puristussuhteilla ?

    - eli kysymys kuuluu: jos tekee uuden vaparimoottorin ihan tyhjästä, ni mikä ois vähimmäispuristussuhde, että se RE85 antaa enempi tehoa kun muut normipumppubensamme 98E/VPower?
    - en siis etsi nyt sitä puristussuhdetta :poff: , missä kohtaa on pakko siirtyä normipumppubensoistamme korkeampioktaanisempiin, vaan se puristussuhde kiinnostaa, mistä alkaen RE85 alkaa olla koneen tehontuoton kannalta parempi kuin normipumppubensamme 98E/VPower ?.

    - kulutus ja hinnat ja verot ja käyttömaksut jne. tms. ei kiinnosta tässä topicissa. Kiitoskia kun jappastaan... :odroll:
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mä hakisin ehkä tollasta 12:1 - 13:1 puristussuhdetta, reipas nokka kaveriksi ja kunnolla ennakkoa. Tollasen rutun saa kuitenkin melko joka koneeseen ihan listamännillä, enkä muutenkaan ehkä hakisi sitä limittiä.

    Mistä moottorista on sulla kyse?
     
  3. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi.

    Just puristussuhteen yläpäätä (missä on pakko vaihtaa parempaan gasoon) en etsi. Vaan etsin silmä kiiluen sitä alapäätä :poff:

    - eli haluaisin joltain vastauksen niinku: "Joo, katos se alkaa tossa 8,5:1 puristusshteen kohalla olla niinku fifty-sixty sille moottorille, että käyttääkö vanhan killan 98E:tä/VPoweria vai tota kiljua RE85. Sitte siitä kovemmilla rutuilla se RE85 antaa aina enempi potkua, jos muuten kaikki on samaa kahessa vierekkäisessä koneessa".

    Alustavasti voitais leikitellä ajatuksella koneesta Dodge 383 (poraus 4.28 x isku 3.38"). rautakannet (quenchit ja muut hippelit hyvästi kohillaan jne).
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sellasii pattei voi olla vaikee 383:n löytää et tulis liikaa ruttua E85:lle. En mä lähtis väkipakolla muuttamaan E85:lle jos ei puristussuhde ole niin korkea et tarvis korkeempioktaanista. Rautakansilla jos kohtuullisella nokalla mennään ni vähintään 10.5:1 ennenku rupeisin suunnittelee vaihtoa. Siihen asti pitäis pärjätä ihan normi pumppubensalla. Ja ylärajana noil rautakansilla ni ehkä sellanen 13:1, mut sit saa jo nokkakin olla tiukka.
     
  5. Looski

    Looski 3rd gear

    uudessa chevy performancessa oli juttua tosta gas versus e85 ja siinä oli kyl semmosta että ei sillä saa yhtään enempää tehoa kuin normi benzuunilla mikäli normi pumppubensalla vaan pärjää.
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hups.

    Kiitos kommenteista. Jatketaan...
     
  7. dd64

    dd64 Gearhead

    kyllä itellä se idea käyttää re-85:ttä tulee siitä että se on paljon edullisempaa kuin korkeaoktaaninen race bensa mahdollistaen korkeampien puristusten käytön noin suunnilleen normibensan hinnalla. Ja onhan se hienoo tehdä asioita mitä muut ei tee...
     
  8. Looski

    Looski 3rd gear

    Joo todennäköisesti meidänkin tallilla kyseinen tuote valtaa tankit joskus. Syy juurikin tuo edullisuus ja se että nyt tarvii olla sitä kallista race bensaa notta toimii, mutta sehän ei ollut ketjun aloittajan idea.
     
  9. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Ei puristuksen nosto lisää re85:stä saatavaa tehoa enempää kuin se tekisi bensalla.

    Eli hyöty tulee esille siinä kohtaa kun normi bensa alkaa nakuttaa.

    Lähinnä tuota voi käyttää näppärästi ahdetuissa vehkeissä, lisää ahtoa ja menovettä niin tulee tehoa.
     
  10. kapteeni

    kapteeni 1st gear

    R85E polttoaineena omaa puristuskestävyyden = nakutusvaarattomuuden, mutta huonomman energia-arvon kuin gasoliini. vähän että sama hinta/heppa. kolmannes lisää syöttöä ja sama teho ku bensalla.

    homman nimi alkoholin polttamisessa on, että puristuksia käytetään REIPPAASTI enemmän ku bensalla. 14:1 toimii 13:1 toimii.
    veikkaan että jopa 15:1 toimii moitteetta jos venttiilit on auki +250 @ 0.05.

    ite en alkais käyttämään alle 13:1 mekaanisella puristuksella pelkkää alkoholia. senhän kestää bensakin kunhan nokassa on 300 astetta aukioloa ja kannet on alumiinia.

    varsinainen etu alkoholissa on, että se ei palaessaan tuota lämpöä juuri mitään verrattuna bensaan. nakutusta ei pääse tapahtumaan ellei lähennellä dieselmoottorin puristuspaineita. näin voidaan saada hyötysuhde paremmaksi verrattuna bensakoneeseen.

    meikäläisen mielipide erikoisten moottorien rakentamiseen on että miksei kukaan oo tehny konetta mikä ruiskuttaa polttoaineen dieselin tapaan suoraan palotilaan just ennen kipinää? olen kuullu epäluotettavaa legendaa kokeilumielisestä hiipparista joka pani 6.2 dieselin syöttöpumpun uusiin säätöihin ja ajoi 3-4l/100km bensalla(tämä siis legendaa).

    btw: uuden camaron kutoskone on tämmöinen. ruiskutus tapahtuu juuri ennen kipinää suoraan palotilaan ja puristussuhde on 95e bensaa kestävä 13,5:1!!! ja taloudellisuus omaa luokkaansa. hyötysuhde on siis parempi.

    repikää sitten siitä. ja kokeilkaa kaikkea paitsi lähiomaisia
    :eek:
     
  11. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Nykyinen kone kestää 0.8 bar ahtoja 18 asteen ennakolla v powerilla. Tässä ollaan jo melko lähellä nakutusrajaa.

    Olisko jotain nyrkkisääntöä paljonko voisi turvallisesti lisätä ahtopainetta/ennakkoa jos siirrytään köyttömöön RE85?



    Ei varmana ole uuden camaron koneessa 13.5 puristuksia. Noita suorasuihkutteisia koneitta on monella autonvalmistajalla, niissä vissiin jokaisessa siirrytään imutahdin aikana ruiskutukseen kun otetaan voimaa ulos. Kevyellä kuormalla suihkutetaan bensa sopivasti muotoiltuun männänlakeen jolloin saadaan tulpan ympärille syttymiskelpoinen seos. Tällä päästään jopa lambda 3 seossuhteeseen. Polttoaineen kulutus ei silti tipu kolmannekseen (lähellekkään)
     
  12. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Wikin mukaan uuden camaron kutosen puristukset 11.3-11.5 Minä mitään mistään muuten tiedä.. :oops:
     
  13. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Termillä HCCI löytyy aiheesta juttua, tuokin taitaa tosin toimia niin että osakuormalla saadaan seos syttymään puristuksen tuottamalla lämmöllä, melko tarkkaa säätöä vaatii ettei syty liian aikaisin tai myöhään.

    Ongelmaksi tulee se että ilma lämpeää kun sitä puristetaan kasaan, puristustahti. Kun ilman seassa on bensiiniä (tai muuta nestettä) neste höyrystyy ja sitoo lämpöä, eli lämpö ei nouse niin korkeaksi kuin pelkällä ilmalla. Tuota lämpöenergiaa hukkuu myös polttoaineen hiilivetyketjujen pilkkomiseen joka tapahtuu ennen kuin hiili ja vety palaa. Riippuu polttoaineesta ja sen määrästä kuinka paljon kumpikin noista vaiheista sitoo lämpöä.

    Eri polttoaineilla on erilaiset höyrystymislämmöt, eli siis kuinka paljon energiaa kuluu nesteen muuttamiseksi höyryksi. Bensalla tuo on suht pieni ja alkoholeilla se on paljon suurempi ja lisäksi alkoholia pitää olla enemmän jotta saadaan stokiometrinen (tai likimain) seossuhde.

    Moottori on lämpövoimakone, eli muuttaa lämpöenergiaa mekaaniseksi työksi. Siksi palamisessa vapautuva lämpökuorma on oltava sama kahdella eri polttoaineella jos samasta koneesta saadaan sama teho.

    Pienemmät kokonaislämpökuormat alkoholeilla johtuvat siitä että palotilassa on syttymishetkellä viileämpää. Lämpötilan nousu palotapahtuman aikaan on siis polttoaineista riippumatta likimain sama.

    Niin no, kuinkas monta astetta ko. koneen imuventtiili on auki kun mäntä on jo tulossa ylöspäin? Eli siis pudottaen dynaamista puristusta ja myös efektiivistä iskutilavuutta pienillä kierroksilla?

    Ruiskutusta taitaa tuossakin koneessa tapahtua lähes koko imutahdin ajan kun alipaine on nollassa?
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    eikö 6.2 olekaan esikammiokone...
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Yks syy käyttää tota E85:ttä on myös jäähdytysominaisuudet, jos sellasille on käyttöä. Ne myös nostavat tpon todellisen nakutuskestävyyden suuremmaks mitä pelkkä oktaniarvo antais luulla.
     
  16. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Siis miun koneen 13.0 puristus suhde onkin täysin nössö taidankin lakata haaveilemasta E-85 sesta ja tankata venäjän 92 sta kai se sillä menee kun on noin matala ruttu :D
     
  17. kapteeni

    kapteeni 1st gear

    mistäköhän mä olen mahtanu kaivaa ton 13,5... ei se sitä kyllä ole, ihan oikeessa ootte. 11,5 mainitaan kyllä siellätäällä. jotakin tälle dementialle on varmaan tehtävä... myönnän typerän virheen.

    onhan se silti enemmän ku mitä tavallisesti tehdaskoneissa puristusta.
    johtuen tietysti huorasuihkutuksesta...

    6,2 on ekodiisseli.

    kukas on btw laskeskellut työpaineita?(ei puristuspaine, nokasta johtuen sylinteritäytös on korkeemmilla kierroksilla isompi)

    sikäli helpoin tapa selvittää mitä polttoainetta kannattaa käyttää. mulla oli muistaakseni 196psi 11,5 rutulla 6000rpm jos en väärin muista. ei kuulemma etanolipainetta lähelläkään.

    tän vois kyllä selvittää jostain vastaisuuden varalle. itelläkin seuraava käyttömoottori tulee käymään R85E:llä.
     
  18. KimmoT

    KimmoT Gearhead

    Ite kokeilin Camarossa ajaa tankillisen re85. Ruttua on 12.1 ja 98:lla ei ole ongelmia nakutuksen kanssa. Mutta kokeilin re85 päästöjen takia. Aikaisemmin päästöt oli ongelmana, kun on sen verran kiree nokka. Mutta päästöt tippui todella paljon re85:lla. Muutenkin auto toimi hyvin ja tarkoitus olisi ensi kesänä kokeilla vähän enemmän re85.
     
  19. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Yleensä alkoholeilla HC ja CO päästöt putoavat tai ne on mahdollista saada paremmiksi, koska polttoaineessa itsessään on enemmän happea kuin bensassa.
     

Kerro tästä muillekin!