1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Muutoskatsastus ja hakemus tuli myönteisellä päätöksellä takaisin. Jipii!
     
    Vezques ja Karpov tykkäävät tästä.
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tänään tuli mulle lappu kotiin. Tuki myönnetty.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuli jo kolme viikkoa sitten myönteinen päätös. Noin 2500km etanolilla takana ja näyttää polttoainekulut laskeneen kulutuksen noususta huolimatta. Miinuspuolena puolitettavat öljynvaihtovälit...
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ja halpisöljyjen käyttäjille lisäksi vielä enemmän kuin tuplaantunut öljyn hinta, eekasifemman kanssa tarvitaan API-luokitukseltaan SN-öljyt...................
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Miksi? Mitä ne moiset SN öljyt on?
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Sn öljyä saa jo 20€ / 5l. Hirveesti halvemmalla ei oikeen mitään kunnon öljyä saa.
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    Korjaan, korroosiota ja emulsiota estävä API SN/RC (Resource Conserving) on se E85 yhteensopiva öljy.

    edit: Tuossa ei sitten riitä sinkit laahurille, eli joutuu soveltamaan.......
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Saako tommosella SN RC öljyllä ajella sit sen 10tkm sen 5tkm sijaan etanolin kaa vai mikai moista höpötystä tämmöseen vanhaan moottoriin laitttais.

    Kummasti on kyllä laahurit pelannu ilman sinkkiäkin?
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    Saattaa olla, että on paras valita öljy muiden syiden perusteella vanhempaan kalustoon ja vaihtaa tiheään korrosion ja emulsion välttämiseksi.
    Ei taida tuosta luokasta edes löytyä tarpeeksi paksua öljyä vanhaan mosaan, joten koskee lähinnä uudempia etanolimuunnettuja moottoreita.

    Öljymyyjän esitelmä aiheesta suomeksi: https://frreporter.com/v/re85-3_y1RBqFd-0.html
     
    Muokattu: 21.5.2018
  10. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Mä tein testit laitoin kahteen mittalasiin teboilin classic 20w-50 öljyä ja toiseen kaadoin E5 bensaa joka jäi pinnalle lillumaan ja sekoituksen jälkeen sekaantui öljyyn täysin eikä erkaantunut siitä. seos pysyi kirkkaana.
    Toiseen mittalasiin laitoin sitten E85 joka jäi myös pinnalle, mutta sekoituksen jälkeen seos oli harmaata puuroa, seuraavana päivänä oli viina taas tullut pinnalle, mutta osa siitä oli jäänyt öljyn sekaan joka on edelleen sameaa, pinnalla oleva viina on suht kirkasta.
    Arvoitus onkin mikä jätti öljyn sameaksi kun E85 seassa oleva bensa se ei voi olla koska pelkällä bensalla öljy ei mene sameaksi, onko siis jokin viinan ainesosa jäänyt öljyyn vai mahdollisesti jokin lisäaine....
    Jos jollain on tätä uutta SN öljyä tai jotain muka E85 sopivaa öljyä niin saa jatkaa testejä tästä eteenpäin, viinalla täällä kuitenkin yksi auto liikkuu testistä huolimatta.

    Tohon viina lasiin tuli lurautettua kumpaakin vähän enemmän, mutta suhteet on kuitenkin aika samat, sameus näkyy selvästi.
    https://aijaa.com/t6usPb
     
    Muokattu: 21.5.2018
    xarper tykkää tästä.
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Käyttikseen (Volvo V70R) rakentelin joku aika sitten eFlexFuel muutossarjan kun sen sai edukkaasti tarvikkeineen Motonet:n kamppanja tarjouksesta.
    Kyseinen sarja on kuin tehty tuollaiseen Volvoon, mukana tulee kaikki nippelit ja polttoaineletkukin on millilleen oikean pituinen :odcool:

    Tuhannen kilsaa on nyt ajettu ja käyttökokemukset ovat toistaiseksi myönteisiä.
    Ainakin turbo-autoon etanoli tuntuu sopivan, sanoisin että toimii jopa paremmin etanolilla kuin bensalla, vääntöä ja pirteyttä tuntuu olevan ihan mukavasti lisää.
    Käyntiinlähtö on huima...tuskin ehdit kääntää virta-avaimesta kun kone on jo käynnissä...bensalla sentäs piti pyörittää muutama sekunti :rotfl:

    Kulutus nousi sen n. 1,5 - 2L sadalla...matka-ajossa tosin näyttää menevän liki samoihin lukemiin kun 98:lla...
    Öljynä on Valvoline 5W-40 synteettinen vaaditulla SN-merkinnällä...vaihdoin samalla uudet kun asensin sarjan.
    Kävin juuri katsomassa ja ihan kirkkaan kellertävältä se öljy vileä näytti, eikä hajukaan poikennut minusta...kuulemma öljyn pitäisi muuttua punaiseksi :odeek:

    Puhelimen sovelluksesta voi tarkastella etanoliprosenttia ja lämpötiloja...ihan näppärä keksintö.
    Aloitin niin että tankissa oli n. 30L 98:a...74% on korkein lukema mitä olen toistaiseksi tavannut, lienee "talvilaatua" vielä monilla asemilla säiliöissä.
    Kulutus on kohonnut sitä mukaa kun etanoli lukemakin, tosin tuossa 70% jälkeen se on tasaantunut tai jopa laskenut matka-ajossa...en tiedä lisääntyykö vääntö niillä main tai jotain muuta ? :odeek:

    Toistaiseksi mennään näin, en tiedä teenkö koskaan muutoskatsastusta, en ole niin tuon 200e perään, sillä laite maksaa aika nopeasti itsensä takaisin muutenkin ja mitä tulee "ekoiluun" , niin se ei ole minun juttu :odconfused:...aineessa kiinostaa puhtaasti hinta ja sen mahdolliset muut ominaisuudet :odwink:
    Olen valmis siirtymään takaisin bensaan milloin tahansa jos siltä näyttää tai etanoliautoille määrätään jokin vero kuten maakaasu-/dieselautoille.
     
    Vezques tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!