RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kyllähän se ennakko vaikuttaa ainakin teoriassa moottorin hyötysuhteeseen ja korkeampi oktaani kai mahdollistaa aikaistamisen? Mutta enpä oo mikään moottorivelho. Joo nuo testit kertoo kyllä sitä mitä odotinkin, eli aika marginaalinen hyöty. Mutta kokeillaan :D. Jos se bensa kallistuu enemmän suhteessa 85:een niin alkaa kannattamaan kunnolla meikäläisen kilsoilla.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ennakkoa tarvitaan mm. koska:
    -palaminen ei tapahdu heti
    -sytytystulppa on usein palotilan laidalla ja palorintaman pitää edetä
    -polttoaineella on palamisessa hitautta

    Idea on, että ennakon avulla sytytys ajoitetaan tapahtumaan ennen yläkuolokohtaa niin että sylinteripaineen suurin voima saadaan yläkuolokohdan jälkeen.
    Jos moottori tarvitsee paljon ennakkoa kertoo se usein siitä, että konstruktio on huono, palo etenee pitkään, polttoaine on hidasta palamaan.
    Ennakko ei siis ole itsetarkoitus. Tavoite on mahdollisimman pieni ennakko ja nopea palamien. Ennakolla korjataan vain näitä fyysisiä puutteita.

    Bensiineissä korkeaoktaaniset ovat hitaammin palavia ja kestävät enemmän puristusta, siksi ne tarvitsevat enemmän ennakkoa. Puristuksella (tai ahtamisella) saadaan parannettua hyötysuhdetta. Ennakko valitaan sopivaksi, se ei paranna hyötysuhdetta jos se on oikea.
    E85 ja kaasu palavat perus 95:ta hitaammin ja siksi niissä käytetään usein ennakon ajastusta.
    90-luvun jälkeen moottoreissa on usein nakutusanturilla toteutettu ennakon ohjaus. Sytkän ohjauksesta riippuen ennakon muutosta joko tarvitaan tai ei tarvita polttoainetta vaihdettaessa.
     
    fenix tykkää tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Vähän kyl kiinnostais tuohon 2015 aurikseen laittaa kokeeksi tommoinen mutta tukea ei noin uudelle ollu ainakin viime kesänä.

    Kesäautossa palaa pelkkä E85 mikään muu toimi enään.
     
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ennakko on ihan tuttu asia :D mutta ei se, että korkeaoktaaninen palaa hitaammin. Eli perustuuko etanolin vähän parempi hyötysuhde vaan siihen että se palaa puhtaammin?
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Se että korkeaoktaanisen puristuskestävyys on suurempi, ei tarkoita sitä että se olisi hitaampaa palamaan sitten kun se kipinällä sytytetään.
    Netistä löytyy tietysti monenlaista tietoa, mutta useassakin lähteessä kerrotaan etanolin palamisnopeuden olevan suurempi kuin bensiinin.
    Mutta kun matalapuristeiseen bensakoneseen laitetaan etanolia, ei palamisnopeudella välttämättä ole kovin paljon eroa.
    Puristusten nosto sitten nopeuttaa palamista, jolloin etanoli on parhaimmillaan.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tämä aiheutti Heurekan (aiempien vastausten lisäksi). Thänks.
     
  8. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Itse olen pistänyt tuollaisen mokkulan 4.6 modulaariin niinkuin hieman oletan kysyjälläkin olevan kyseessä. Kyllä se aika pitkälti noudatti sitä 30% kulutuksen nousua...
    Vanhemmassa harrastelinkossa on taas etanoli käytössä "vahingossa". Nousi puristukset remontin jälkeen sen verran, että sai sukkasillaan ajaa 98:in kanssa ja juuri ja juuri sai olemaan nakuttamatta. Etanoli korjasi tämän hienosti, kiitos tälle foorumille, joka rohkaisi. Eli jotain "tehon nousua", koska ei voinut käyttää täydellä teholla.

    Jossain kohtaa selasinkin "innolla" flexfuel autoja enemmän tai vähemmän, mutta pääsääntöisesti ovat toteutettu mahd. halvalla (niinkuin yleensä) ja eipä ne sitä etanolia mitenkään hyödykseen käytä kunhan vain polttavat sitä. Toki joitain poikkeuksia turbovehkeillä saattaa olla, mutta noin pääsääntöisesti ja kun vertaili kulutusta niin lähes "kaavaa" noudattikin. Toki ymmärrän, että ei intressejä valmistajilla ole sen enempää ja helpompi vain pistää hieman anturointeja yms. jotta toimii jotakuinkin kuin bensiinillä. :rolleyes:

    Taitaa se hieman puhtaammin palaa, mutta ainakin suomessa kun on jätteistä tehty niin laskennallisesti se vähentää jo päästöjä paljon. Ei mikään kovin uusi keksintö, koska muistan nähneeni videon jostain~60 luvulta kun jotain etanoolia tms. lykkäävät koneeseen ja kehuvat puhtautta yms. ja toki olisiko ollut brasiliassa kun ovat kaiketi kauankin jo ajelleet etanolin kanssa sokeriruo´on voimin...

    Tietty eipä ole sähköautotkaan... esim. Mummo ankan auto :D
     
    maverick999 ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    T-Ford oli suunniteltu jo käymään joko bensalla tai etanolilla. Bensa voitti markkinat ja seuraava A-malli oli pelkkä bensa.
    Brasilia tuottaa ilmeisesti niin järjettömän paljon etanolia että siellä on kai pakko ajaa sillä.
    Se on vaan hyväksyttävä että käytännön hyöty voi olla max parin sadan säästö vuodessa. Onneksi 85:sta saa työmatkan varrelta. Nyt joutuu tankkaamaan kerran viikossa, viinaa saa kipata sitten useammin. No, Raumalta saa bensaa vielä toistaiseksi alta 1:50 joten kannattaa jokatapauksessa ajaa bensalla ennen kuin se nousee selkeästi 1:50 yli.
     
  10. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Olen aikaisemminkin ihmetellyt miksei etanolia "pystytä/haluta" myydä halvemmalla jos kuitenkin sitä toitotetaan ystävällisemmäksi polttoaineeksi. Jostain luin että esim Ranskassa se maksaa 60-70 snt litralta. Kuten edellinen kirjoittaja sanoi niin hyöty jää erittäin pieneksi sekä etanolia myyvät asemat harvassa. Ainoa hyöty oli 200e muuntotuki trafilta joka tuli pikku ohjelmiston näpyttelyhommalla. Niin, ja autohan on Saab 9-5 jossa valmius etanolille vain ohjelmistopäivityksellä. Kulutus on bensalla n 10l/ 100km ja etanolilla 13l / 100km. Persdynolla vääntö kyllä lisääntyi kivasti.
    Toivottavasti tuunperin reettakin lukee tämän ja huomaa miten ympäristöahdistunut ja ilmastohuoleton olen ja lähettää kiitokseksi vaikkapa parit pikkuhousunsa minulle autonvahaukseen ja sensellaiseen hinkkaukseen,,,,,ja saa olla käytetytkin ....:)
     
    maverick999 tykkää tästä.
  11. fenix

    fenix 3rd gear

    Eflexfuel sivulta katsoin sopiiko e85 käyttöautooni.
    Näytti sopivan, mutta laskettuani huomasin, ettei moottorin suuttimet riitä millään.
    Polttoainelaskuri näytti myös rahallisen hyödyn mitättömäksi nykyisellä hinnalla.
    Eli muuttamalla 95 > e85 ainoa hyöty olisi puhtaammat päästöt.
    Joo, ei houkuttele.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  12. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Joku linkitti tämän heebon säätelytarinoita, kaveri on selkeästi näppäimillä ruiskuista.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ihan normikauraa ollut jo Suomessakin, eli GM:n bokseissa E38:sta (E38 tässä moottorinohjain) alkaen Flex Fuel toimii käytännössä aina (2007+) mutta wanhemmissa vaatii kikkailua.
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jaha, tästä lähtee eFlexfuel-setin asennus 4,6:een.
    [​IMG]
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    eFlexFuel näköjään päivittänyt etanoli boxeja parilla uudella eFlexPlus ja eFelxPro, joissa saa parempaa logia, pystyy muokkamaan boxin säätöjä itsekin, sekä lisäämään/muuttamaan käytettyjä antureita.

    Boxit https://eflexfuel.fi/tuotteet

    Ohjelma https://eflexfuel.fi/tuotteet/eflextuner

    Aikasemminkin ollut jo hyvä kampe ja nyt alkaa vaikuttamaan vieläkin paremmalta, hintaahan noilla on.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mä olen testaillut - 03 1.8 kompura mersuun tota etanolia ja kokeilin asteittain nostaa etanolin määrää että näkee milloin alkaa moottorivalo palaamaan. No nyt on suurinpiirtein pelkkää etanolia tankissa ja ei ole valo syttynyt. Tosin ei ole paljon kilsoja tolla seoksella.

    Äkkiseltään tuntuu pelaavan paremmin kuin bensalla niin olisikohan ollut vähän rikkaalla bensalla. Alavääntö on persdynolla parempi ja pintakaasulla menee nätisti vaikka 423tkm takana.

    Nollakelissä kun käynnistää niin käy kyllä hetken huonosti. Vähän kun nostaa kierroksia hetken aikaa niin sitten pelaa hyvin.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vääntö kasvaa ja moottori toimii muutenkin paljon jouhevammin etanolilla, noin se menee...ahdettu ja etenkin remmiahdettu hyötyy varmasti eniten etanolin jäähdytys vaikutuksesta.

    Tuskin se rikkaalla on käynyt bensallakaan, nyt se käy laihalla, mutta ilmeisesti säätövara riittää tuossa tai niiden kertojen määrä kun on menty laihalle ei ole vielä täyttynyt ?

    Talvella kannaattaa pitää joku 7 - 10 % 95e "kurabensaa" tankissa, helpottaa käynnistyksiä...sahata ei saa väkisin, silloin huuhtelee vaan turhaan pytyt...mieluummin sellaisia lyhyitä startteja useampi peräkkäin.

    Nykyisessä autossa on suuttimet vähän alakantissa etanolille, mieli tekisi kyllä kokeilla siinäkin...edellisessä turboautossa toimi todella hienosti tuolla eFlexFuel boxilla.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Talvellahan etanolipituisuus on pienempi E85:ssa..
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niin on ja juuri syttymisen takia...silti jos on käynnistyksiä kylmästä ilman koneen esilämmitystä, niin pienikin bensamäärä auttaa.
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Joku täällä oli testannut ja ABCn pumpussa ei laatu vaihtele ainaskaan kun korkeintaan pari prosenttia.
     

Kerro tästä muillekin!