RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. LPV

    LPV 3rd gear

    Moi, Kiitos neuvoista! (Karpov & MudMax)
    Koitin tutkia sitä edellisen sivun ohjetta. https://eflexfuel.fi/kayttoohje
    Elektroniikka on vaan mulle harmaata tai mustaa aluetta maailmassa, sitä joka menee rikki.
    Karpov; mikä boxi tuo sinun on? Mitä "kotimaista" se vastaa?
    Mä kyllä ajattelisin että boksissa saisi olla se "viinan haistelu anturi", että tunnistaa millä seoksella mennään. Että jos on yhtäkkiä 95 1,30 ja viina 1,00 niin voi tankata suoraa bensaa ilman sekoiluja.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos toi boksi toimii niinkuin luvattu, niin suuttimen aukioloajoista ja lambdasta haistelee mitä siellä millonkin tankissa on.

    Kuten sanoin niin eka tankki 50/50 seoksella ja sitten ohjeen mukaan miten vaan eli vaikka bensaa täys tankki ja etabolia täys tankki peräkkäin.


    Etanolisopivuudesta kuulu saab käyttää samaa systeemiä, ei ole vanhemmissa etanolianturia.

    Ainoa taitaa olla että hetken malttaa, jos on etanolilla ajettu just tankkin ja seuraavaksi bensa. Että kerkeää sopeutua = ei suoraan tankilta kumit savuten pois.

    Eiköhän se vartissa tms sopeudu eli ei mistään pitkästä ajasta kyse.



    Jenkeissä vielä mukavasti metalliputkea monesti plinjat niin ei viittis siihen väliin tommosta anturia väkisin laittaa.


    Suuttimista tää musta eniten on kiinni. Ei siihen anturit riitä kun jos ei vaan soppa riitä esim täyskaasulla (e85).



    https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/product/69a69f17c8a775069ae1b1be70a207f6/


    Mulla tismalleen sama boksi mutta kuvasta poiketen vaan ev1 liittimillä.
     
  3. LPV

    LPV 3rd gear

  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sama mutta aliexpressissä oli parikypää halvempi.
     
  5. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Etanoliautoilua useamman vuoden harrastaneena pari helppoa vinkkiä. Raskaankaluston paineilmajarrujen muoviputket soveltuvat pelkällä etanolilla ajettaessa polttoaineputkeksi. Ovat tenun eli etanolin kestäviä. Sama pätee niissä käytettäviin Rayfossin liittimiin. Toinen juttu on etanolin talvikäyttö. Tankin korkki ei saa huohottaa ulkoilmaan, sillä rupeaa keräämään vettä polttoaineen sekaan ja talvikäyttö menee hankalaksi.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aikoina entisinä polttoaineeseen lisättiin 1-2% kaasutinspriitä siksi, että viinaan sekoittumaton kondenssivesi jäätyi ajossa kaasuttimen kurkkuun. Spriilisäys liuotti vesitipat ja cocktail meni jäätä tekemättä kaasuttimesta pakoputkeen. Enää ei ole kaasuttimia, mutta kaikissa bensiinin sukuun kuuluvissa polttoaineissa on sen verran alkoholeja, ettei erottumista pitäisi tapahtua.

    Lentobensan kanssa oltiin joskus vaikeuksissa talvikelissä. Parissa tankissa oli halkeamia yläpinnassa ja ilmassa noihin tankkeihin kertyi vettä niin että pahimmillaan tarkastushanat vetivät jäähän. Hangaariin sulamaan ja isopropanolia sekaan oli reseptimme.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Aiheuttaako vesi sitten tosiaan ongelmia E85 kanssa talvella ? mitä mä olen tehny kokeita niin vesi sekaantuu täysin E85 sekaan jos laittaa 100ml mittalasiin 100ml E85 ja 10ml vettä niin vesi menee täysin viinan sekaan, kun taas E5 ja E10 kanssa vesi sitoo itseensä viinan ja painuu pohjalle jolloin muodostuu selvä raja mittalasin asteikolle esim. 18ml kohdalle jolloin bensassa oli 8ml viinaa ja tälläinen faasiutuminen ainakin aiheuttaa ongelmia.
    Täällä ei nimittäin ole vielä talvikäytön kokemuksia, vain kesä.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Eikai se mikään ongelma oo jos päivittäin ajelee?
    Akku pitää kyllä olla kunnossa kovemmilla pakkasilla jos pelkkää etanolia tankissa, vähän nihkeetä oli pari päivää sit käynnistys kun oltiin -20C hujakoilla, pistin vähän 98 sekaan sit ni luulis vähän auttavan.
    Pitäis varmaa joku bensahuikka tsydeemi rakennella putsarin koteloon että saa bensahuikan annettua, kyllähän se käy kun käyntiin vaan sai eka.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Sulla voi aiheuttaa omat haasteensa käynnistymiseen myös se että dynaamista puristusta on nyt pari yksikköö enemmän kuin ennen, käynnistyslaitteet saa olla kunnossa että jaksaa pyörittää kunnolla.

    ^^ Mulla on ollu useemman talven käyttöautoissa etanoli/bensa seokset käytössä, ei ole ollut mitään polttoainepuolen ongelmia.
    Myös koko talven seisonnassa ollut auto jossa myös samanlaiset aineet tankissa, lähti käyntiin ja toimimaan kuin sillä olisi ajettu edellisenä päivänä.
    Varmaan siellä vettäkin luulis olevan, mutta ilman oireita kuitenkin.
     
    xarper tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaverikin koko talven ajellut saabilla pelkällä etanolilla. Hyvin käyntiin kelissä kuin kelissä ja kulutus edelleen sellainen että säästöä tulee vs bensa.
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mitä tämä muuntotuki vaatii kuin muutoskatsastuksen ja kertomuksen mitä on muutettu?
    Eli voiko olla tekemättä mitään, muutoskatsastaa ja saada tuen? Chrysler mulla on U- moottorikoodilla ja sen pitäisi silleensä olla jo flexfuel, pitääkö siihen hankkia vielä jokin boxi vaikka sillä ei tee mitään käytännössä?
     
  12. Keme

    Keme Gearhead

    Päästömittauksen
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei muuta, muutoskatsastus ja päästömittaus? Ei tarvitse mitään lisäpurkkeja hankkia jollei välttämäti halua? Täytyypä sitten käydä kysymässä vielä paikalliselta konttorilta varmuuden vuoksi. Tässähän tienaa tekemäti mitään sitten..
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jep jos siitä todistus niin ei tartte purkkeja. Vähän kuin saabin katsastus (nää mitkä on e85 käypiä)
     
  15. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ok, laitoin postia Helppokatsastukseen jospa saisi ihan mustaa valkoisella miten he lukevat tätä ja onko asia todellakin näin yksinkertainen. Tämän voi ilmeisesti tehdä vielä vuosikatsastuksen yhteydessä niin säästyy päästömittaukset kahteen kertaan, ehkä. Ja mitä todistusta tähän sitten muuta tarvitaan kuin päästömittaus ja netistä ongittu tieto että on flexfuel- yhteensopiva (?)
    Olisihan se kiva saada välillä vähän kustannuksia takaisinpäin Trafilta, vaikka ei sitten etanolin nimeen vannoiskaan. Ja onhan se hieno juttu nykyaikana kun vihreät arvot on must- juttu, lähinnä ajatellen mahdollista auton myyntiä. Joku vihreä voi vaikka ostaa kun se ihan papereissa lukee että tämä on flexfuel :)

    Käyttövoimaverosta ei taida sentään olla lakimuutosta olemassa, muuttuuhan vanha Chrysler sen samantien vähän saastuttavaksi melkein hybridiksi.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh kyl sen huomas tossa että akku parhaat päivänsä jo nähny, ton 318 kaa pyöritti niin ilosesti. Ja joku tehostartti tuolla olikin jo, mikä lie xracer varmaan :rotfl:

    Mutta eiköhän tää tästä pikkuhiljaa!
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En tiedä tarkottaako vaan sitä muovikoteloa, mutta ainakin siinä eFlexFuel uudessa boxissa lukee pohjassa ihan Made in Finland.
    Kaveri laitteli V70 turbo Volvoonsa ja on se toiminut kuten pitääkin...ei ongelmia käynnistyksen kanssa ja ajossa ei kuulemma huomaa kun että on sellanen fiilis kuin vääntöä/voimaa olis aavistus enempi...sekin voi olla vaan fiilis...kulutus nousee litran pari.

    Pelkällä RE85:lla ja näillä reilun parin kympin pakkasilla kokeili ja joutu kyllä starttaamaan 11 lyhyttä starttia ennen kun lähti, mutta lähti...noiden kanssahan olisi suotavaa käyttää lohkolämmitintä.
    Pitkäänhän tollasta flex-autoa ei saa edes sahata, vain sellasia lyhyitä startteja useampia kertoja peräkkäin.

    Joku kympin verran bensaa joukossa pakkasilla parantaa huimasti käynnistyvyyttä...veikkaan että -20C on sellanen raja jossa sitä kannattaa olla jo joukossa.

    Se kännykkä APPS ohjelma ei pysy jatkuvasti päällä, yhteys ilmeisesti katkeaa boxiin, mutta kaipa sen kuuluukin olla niin tai sitten siinä ohjelmassa on joku bugi ?
     
  18. autoilija

    autoilija Gearhead

    Made In Finland- boxissa on varmaankin kaikki komponentit made in finland, kuten ananakset kasvaa suomessa jne...
    Kiinalaisista osista saa made in finland kun pukee sen muovilootaan ja laittaa joutsenlipun päälle. Niin yksinkertaista se on.
     
    Karpov tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oon kanssa samoilla skeptisillä linjoilla sun kanssa.


    Kunhan boksien kiinasta osto alkaa niin vähenee noittenkin firmojen välistävetobisnes.
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Näin se vain on. Itse tehnyt maahantuontia iät ja ajat. Kymppi muuttuu tonniksi kun tarrat on päällä. Tulli sitten valvoo jne. Kaikki on tutkittua jne. Joku sitten uskoo ja toinen ei.
     
    Karpov tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!