Reipasta matkailua Landcruiserilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Charger-73, 10.12.2013.

  1. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    En tiedä onko tämä juttu jo täällä ollut, mutta tuli vain itselle tuo linkki vastaan kun sähköposteja siivoilin. Pienellä etsinnällä ei heti silmään pistänyt, niin pistettään se nyt tänne.

    Elikkäs pariskunta päättää lähtä lantikalla vähän katsomaan maailmaa, muutamaksi vuodeksi.

    Täältä löytyy kokonaisuudessaan heidän reitti ja muutenkin paljon tietoa:

    http://www.radiobaobab.be/index.php?id=86


    Täältä löytyy yksi lyhyt pätkä heidän reissusta tarkemmin kerrottuna.

    http://www.expeditionportal.com/forum/t ... o-Kinshasa


    On lantikkakin tiukoilla muutaman kerran ja niin on reissaajatkin. Muutenkin melko uskomaton ja mukaansa tempaava reissu kertomus.

    EDIT: Otsikon muutin...
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Re: Reipasta matkailua lantikalla

    Varmasti ikimuistettava reissu.
    Ei kyllä sovi uusavuttomille. Vaatinee jonkinverran myös hermoja, olosuhteiden sietokykyä, ongelmanratkaisutaitoa ja hyvää tuuria.

    Olen lukenut jutun, jossa jotkut ajoivat 1970 -luvulla Range Roverilla etelä-amerikan sademetsien läpi.
    Se oli myös melko kova juttu.
     
  3. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Re: Reipasta matkailua lantikalla

    Melkoinen trippi!!!Tähän pitää palata myöhemmin,ihan vahingossa olin jo sivulla kolme...
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    Re: Reipasta matkailua lantikalla

    toyotallahan noi meni eikä millään lantikalla, melko pettymys, se jo olis ollut vähän extremeä.
     
  6. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Kyllä meilläpäin Land Cruiseria(kin) lantikaksi sanotaan.
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    meilläpäin ei, lantikkamiehet saattais loukkaantua jos toyotaksi haukuttais, cruiseri se on, bertta, hojo tai hodari.
     
  8. Gerball

    Gerball Gearhead

    Hieman offtopiccina, mut sallittakoon kun on myös aika miesmäinen suoritus.
    Kaveri polkee fillarilla ympäri maailmaa, takana Aasia, Eurooppa, Australia, USA, Afrikka. tällä hetkellä menossa jossain päin Etelä-Amerikkaa. Yöpymispaikka siinä mihin saa teltan pystyyn. Muistan kun Jukalta Afrikan osuudelle lähtiessä kysyin et eivätkö leijonat huoleta. Niistä ei kuulemma ole haittaa kun vaan murisevat, eivät pyri telttaan sisälle. Hyeenat paljon pahempia kun tuppaavat sisälle..
    http://jukkasalminen.com/
     
  9. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Ainakin puolustusvoimilla Lantikka oli Land Rover, eikä Land Cruiser. Kumpiakin laitteita puulaakilla oli käytössä. Toisaalta samapa tuo miksi kukin noita kutsuu. Jotkut voivat tosiaan loukkaantua. Fanaattisesti Land Rovereita harrastavat varsinkin.

    Helposti oppi tuntemaan eri maastureiden erot ja huomasi käytännössä sen, mitkä kesti. Land Rovereista (Lantikka) ainoa hyvä oli vanhempaan tekniikkaan perustuva Defender. Discoveryäkin oli. Aivan romu. Levisivät käsiin. Land Cruisereista kunnollisia olivat isommat vanhempaan tekniikkaan perustuvat mallit, joissa isompi kutosdiesel. 4.2 turbo viimeisimmissä. Uudemmalla ns. "viirusilmällä," jossa uusi 3.0 d4d -tekniikka ei taas tehnyt mitään. Liian heikko ja monimutkainen rankoissa olosuhteissa. Kevyemmässä lähinnä maantieajossa Kosovossa pelasivat suht OK.

    Rahtasivat Afganistaniin uudenkarheat euroviisuissa(!) käytössä olleet Land Cruiser d4d automaatti-Tojotat. Vihreä maali päälle, vähän varustelua ja eiku ropposet ryssien kyydissä helvetin isolla Antonovilla rauhanturvatehtäviin alas. Näin toimittiin säästäen, kun tommosiakin niistä pippaloista käsiin jäi. Ei ollut oikein toimiva konsepti.

    Onneksi samalla tuotiin lisää myös MB Geländewageneita, joka oli kestävä ja hyvä. Myös suht. mukava ajaa huolimatta panssaroinnoista, joka piti olla mm. Afganistanissa useimmilla alueilla. Samaan kyytiin sopi muuten vielä eemeli-Sisua ja pienempää kuormuria...

    Surkeita yrityksiä olivat taas esim. Bosniaan rahdatut Nissanin Terrano kakkoset. Aivan liian kevytrakenteinen ja heikko. Käytännössä hajosivat käsiin lähes heti. Bosniasta muutamat ehjät kulkeutuivat Kosovoonkin käytännössä seisomaan. Sitten vissiin myytiin/romutettiin. Kosovossa myös Land Roverin Discoveryt osoittivat surkeutensa. Jopa Mitsun Pajero oli valovuosia parempi, joita tuolla oli myös runsaasti käytössä.

    Mielenkiintoisia olivat mm. Kabulissa käytössä olleet Land Rover Defenderin panssaroidut ns. "Belfast" -mallit. Ilmastointi ei oikein pelannut riittävästi, jos ollenkaan ja ikkunoitakaan ei auki saanut, kuin eräänlaisen "räppänän." +50 astetta oli parhaimmillan varjossa ja pöly tunkin sisälle Britti-ihmeeseen aina jostain välistä.

    Reipasta matkailua tulikuumassa pölyisessä saunassa Talipaanien maalitauluna esim. Kabulin kuuluisia kadunpätkiä pitkin, joissa paukkui jatkuvasti. Kaasu pohjassa piti päästää hullunlailla ruuhkista huolimatta, sillä hidastelu olisi ollut hengenvaarallista. Mikään tykki "Belfast" ei ollut, mutta onneksi sentään luotettava.

    Tuossa Belfastista kuva. Maali ja varustelu erosivat. http://farm7.staticflickr.com/6024/5937 ... 4cd8_z.jpg
     
  10. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Re: Reipasta matkailua lantikalla


    Tuostakohan Top Gearin tiimi on saanu idean tuohon Bolivia-jaksoon.

    http://www.youtube.com/watch?v=-KLPIQcsLi8

    Harmi kun ei oo enää kokonaan nähtävissä. Oli viihdyttävä jakso, vaikka tietysti käsikirjoitettu on ja taustajoukot on ollut edellä viitottamassa tietä. :)
     

Kerro tästä muillekin!