Rekkavalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jpaitala, 30.3.2006.

  1. jpaitala

    jpaitala 1st gear

    Aken sivulla: http://www.ake.fi/pdf/valo-ohje.pdf olevassa valo-ohjeessa mainitaan sivulla 3 seuraavasti:
    "Vetoauton tunnusvalaisimet sallitaan autoissa, jotka on otettu käyttöön ennen 1.10.2000. Vetoauton tunnusvalaisimet sijoitetaan symmetrisesti ja niitä saa olla enintään kolme kappaletta ja enintään 100 mm:n etäisyydellä toisistaan. Tunnusvalot suositellaan asennettavaksi tuulilasin läpinäkyvän alueen yläreunan yläpuolelle. Valaisimissa käytettyjen lamppujen teho saa olla enintään 20 W ja valaisinten tulee näyttää ruskeankeltaista valoa. Kaikki ylimääräiset tai edellä mainitusta poikkeavalla tavalla sijoitetut valot määrätään poistettavaksi."

    Lisäksi sivulla 6 on vielä kuvan kanssa "Vetoauton
    tunnusvalaisimet sallitaan autoissa, jotka on otettu käyttöön ennen 1.10.2000"

    Kyllä tästä omalla suomen kielen ymmärryksellä asian näen niin että jos omistan vuosimallia 2000 vanhemman auton jossa moiset "vaarallistakin" vaarallisemmat valot kuitenkin on että ne saavat palaa...
    Kuitenkin taannoisella taajamien tehovalvontaviikollakin poliisisetä muisti mainita että eihän ne vaan pala kun ei ne saa missään tapauksessa palaa kun se niin vaarallista on. :wc:
    Kuitenkin täällä itä-suomessa on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että näkee paljonkin "tovereiden" autorekkoja jne. joissa nämä vaaralliset valot palaa ilman onnettomuuksia yms.

    Kaiken tämän katkeran vuodatuksen takana onkin se, että onko ohjeen tulkinta mennyt väärin vai onko ohje kirjoitettu väärin vai ymmärränkö itse vain kaiken väärin?!?
    Onko kenelläkään tähän perusteluita suuntaan tai toiseen ja mihin perustelut perustuvat?
     
  2. jankok

    jankok Gearhead

    Eikös tuossa sanottu että noi kolme valoa saa olla 100mm etäisyydellä toisistaan"rekkavalot" mutta kaikki muut äärivalot pitää poistaa. Yleensä näkee vaneissa kolme keskellä(kiinni toisissaan) ja yhdet laidoissa, ja olihan tuossa toi auton vähimmäis leveys yleisissä ehdoissa ettei hiacessa näitä sallita ainakaan. Omasta puolesta valot saa pysyä katolla niin kauan kun joku ne sieltä ottaa pois.
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Täytyy taas ääneen päivitellä tätä meidän lainsäädännön järjettömyyttä. Ensin perävaunua vetävässä kuorma-autossa tunnusvalo tuulilasin yläpuolella oli pakollinen. Sitten yhtäkkiä kielletty. Kenen etua se palvelee, ettei nykyään enää pimeällä erota, onko vastaantuleva auto asuntoauto, linja-auto vai perävaunuton tai perävaunullinen kuorma-auto? Onko tämäkin sitä, että mitä vähemmän kansa tietää, sitä helpompi sitä on hallita?
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    toi noi... eikös ylä-äärivalot ole valkoiset(yläkulmissa)? ja "rekka-valot" keltaiset/ruskean keltaiset(3kpl)? ja vanha perävaunu-valo(1kpl) keskellä? kaiken järjen mukaan ylä-äärivalot(kunhan on valkoiset) ja "rekka-valot" on sallitut!! sitä en muista pitääkö olla etu-akselin etupuolella jos on ylä-äärivalot, vai oliko siinä korkeus raja.............
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kyllä ne ylä-äärivalot on valkoiset ja niin on myös kaapin yläkulmissa olevat. Ja tuo yksi iso rekkavalo alkaa olla harvinaisuus kun on nykyään nuo kolme keltasta keskellä.
     
  6. Beauville

    Beauville 1st gear

    Kyllähän noi valomääräykset vähän huvittaa. Varsinkin kun näkee täällä rekkoja menevän jonossa, niin kyllä se "finski" erottuu hyvin sieltä joukosta. Norskien ja svedujen autot on nykyään ku joulukuusia. Mut kyllä ne hyvin näkyykin lumipyryn tai rekan nostattaman lumipilven seasta verrattuna näihin kotoisiin. Niissä ku tuppaa olemaan koko kyljen matkalta niitä valoja.
     
  7. jpaitala

    jpaitala 1st gear

    Onko se ihan konttorilta käytävä kysymässä että mitenkäs se asia nyt onkaan kun ake:n dokumentin mukaan sais olla mutta sitten kuitenkaan ei sais olla...

    Ollako vai eikö olla... :wc:
     
  8. dustujevski

    dustujevski 1st gear

    Kyllä se niin on että AKE:n insinöörit on ainakin kaksi kertaa niin viisaita kuin kaikki muut maailman insinöörit yhteensä. Sirkushan siitä tulisi jos tuommoisia tarpeettomia tuikkuja tänne pohjolan valoisiin öihin sallittaisiin. :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!