Rele vaihtokärjillä kaksi virta-arvoa ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Oskari, 12.3.2022.

  1. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tais asia tulla jo selväksi ennen tätä viestiä, ja äkkiä sanoisin että tämä lisäys ei antanut asialle mitään lisäarvoa, olisiko jopa ollut sitä avaruusfysiikaksi vääntämistä..?
    Jos susta tuntuu, että tuon rokkaavan ja rollaavan banaani johtui oman mielipiteensä esittämisestä, lue vaikka tässä ketjussa oleva viestittely uudelleen ajatuksen kanssa, tarvittaessa muutamaan kertaan. Ja halutessa laajenna lukemistoa muihin ko. nimimerkin viesteihin.

    Ja ettei mene ihan kokonaan ohi aiheen, niin ei se releytys lähtökohtaisesti nopeuta ikkunan toimintaa.
    Se, mikä noppeuttaa, on releen mukana tuomat tuoreet kontaktipinnat joita pitkin sähkö moottorille kiipeää, kuluneet kytkimet todennäköisesti aiheuttaa x-määrän jännitehäviötä mikä liikettä hidastaa. Vastaavan parannuksen nopeuteen saa uusilla kytkimillä, tai jopa käymällä vanhojen kytkinten kontaktipinnat viilan tms kanssa läpi.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eniten kaikista kuluttavista seikoista just tasavirran katkaisu syö kontaktikärkiä. Vaihtovirralla tulee hiljainen hetki joka 10 ms välein, joten vaihtovirta ei vedä valokaarta mukanaan samalla lailla kuin tasavirta. Siihen niitä kipinänsammutuskytkentöjä tehdään avuksi, joskin ne myös poistaa lähteviä häiriöitä. Releet kestää aikansa ja sitten ne rikkuu. Sportsterissa on startin solenoidin herätevirralle joku tämmöinen muutaman kymmmenen ampeerin rele ja se on rikki enemmän kuin kerran vuosikymmenessä jos pyörään ajaa kilometrejä säästelemättä. Siinä hommassa se paskottuu aina niin, ettei lopulta startti enää vedä. Kiusallisempi vika on se, että rele hitsaa kiinni ja jättää virrat päälle, mutta se on autoreleillä aika hyvin estetty.

    Voipi ne ikkunat nopeutuakin, jos johdotus on alunperin kaikkien fusible linkkien, virta lukon ja muiden haasteiden läpi viety ja nyt siistiytyy akku-sulake-releet-moottori -tyyliin. Ne ajaa sit myös kovempaa kiinni, ettei kannata sormea jättää väliin. Jos jännite moottorin navoissa nousee 12 voltista 14 volttiin, niin moottorin vauhti nousee about suhteessa 14/12 ja teho (14x14)/(12X12)
     
  3. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Juu tottahan tuo nopeutuminen, vedin hiukan mutkat suoriksi. Lähinnä siis meinasin ettei se sähkö tiedä kulkeeko se releen kärkien vai kytkimen kärkien kautta, ja että se nopeutus tulee nimenomaan jännitehäviöiden poistumisesta, ei releestä johtuen. Ihan vaan ei ajatus piirtynyt kirjoitukseen asti noin, hyvä tarkennus!
     

Kerro tästä muillekin!