Releet ei maata, miksi?

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Inlinee, 5.7.2020.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    3 relettä, perus nelinapasia kytkentäreleitä, 12v/40A, sarjassa. Ei jaksa vetää kaikkia kerralla maihin. Kytkennät käyty paperinki kaa lävi, ohmimittarikaa ei kerro mitään vikaa johdoissa, tai releissäkään. Yksittäin vetää maihin, ja rinnan.

    Miksei toimi sarjassa? Uus akkukin. Ei jaksais muuttaa sulakerasian kytkentöi... Nyt vaan ohitin kaikki muut releet niin et vika, pa-pumpun rele vetää maihin et vehkeet skulaa. Vikan releen maastaki tos sarjas tulee täyet voltit ulos..

    Ei tu mieleenkö paskat releet vaik ohmimittarin mukaan kaikkie käämit ehjät ja linjassaan keskenään vastukseltaa . 2.5mm² johdolla kytkentäpiiri, heräte IGN3 eli käynnissä/ startatessa, jolla ei ny sinänsä ole väliä ko akulta suoraankaan virtaa antamalla piiri ei jaksa maattaa kolmea relettä.
     
    Muokattu: 5.7.2020
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Releet sarjassa? Siis käämit sarjassa? Jos laitat ne sarjaan, niin ykskään ei saa 12V vaan osan siitä. Toki ne vetää alle senkin jännitteen, muttei kuinka paljon kuintenkaan. Käämit rinnan on oikea toteutustapa.

    Piirrä kytkentää, niin arvotaan lisää.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ahaa, kiitoksia. Tämäpä kertoikin oman tyhmyyteni sitten laakista.

    Kytkentä oli siis herätteeltä releen navalle 85, siitä 86,85,86..... etc, eli käämit sarjassa. Tuo selittääkin homman- eipä tullut mieleenkään. Kiitoksia!
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mä joskus laiskuuttani "lainasin" omatekemään elektroniikkaan ohjauksen releelle moparin etuvastuspuolalta. Siinähän ei ole 12V vaan joku 8-9 volttia vissiin. Kuparilla on aika suuri sähköjohtavuuden muutos lämpötilan funktiona; kuumassa rele vetää vielä laiskemmin, koska virta pienenee kun käämiresistanssi kasvaa.

    Hyvin testattu vehje toimi kaikkialla muualla paitsi stadin cruisingissa. Aikansa kun torilla käydä jolkotti tyhjää, niin eipä sitten hetken sammussa oltuaan startannutkaan. Häpeä!

    Mitä tuossa viimeisessä projektissa mittailin Motonetin 40A releitä, niin veto tapahtuu jossakin 7-8 voltin paikkeilla ja päästö tapahtuu, kun jännite on puolet siitä.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jossain luki että 12v releillä veto 6-7 volttia ja joku kertoi että lähempänä 10 volttia mutta kokeilu on varmempi kuin netistä luettu. Jollain puolijohdereleillä olis vissiin vetojännite pienempi? Niitähän voi laittaa ohjaamaan isompaakin. Vaikka ongelmahan tais jo ratketa.
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mjoo. Ongelma tavallaan ratkes jo aiemmin sillä, et kokeilin et rinnan ne skulaa. Kiinnosti minkä takia ne ei sarjassa toimi. Kait ne sen verta ottaa käämit ettei jaksa vetää kolmia kerrallaan maihin.

    Alunalkajeenkin sarjaan kytkentä ollu hölmo veto- jos ykski kolmesta releestä kyykkää, kolme virtapiiriä pimeenä. En ees tiää minkö takia ne oon noin kytkeny talvella..
     
  7. Hupeli

    Hupeli 1st gear

    Mihinkä muuten noin monta ohjausrelettä tarvitaan?
    Olisko yks viis napanen parempi?
    Sellasesta sais jo jonkinlaisen pääreleen.
     
  8. Väpsy

    Väpsy 2nd gear

    Jos on identtiset käämit (vastusarvoltaan) ja kolme sarjassa, jokainen käämi näkee vaan 4 volttia. Samalla tapaa voi esim 24v järjestelmään laittaa vaikka 2 identtistä 12v polttimot sarjaan, ja palavat normaalisti.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  9. BioFreak

    BioFreak 1st gear

    Saahan ne releet sarjassakin toimimaan, kunhan laittaa kolme akkuu sarjaan. :rotfl: voi olla et muut sähköhärvelit sanoo poks kun saavat 36v. Pahoittelut hyvin mauttomasta puujalka kommentista.:wc:
     

Kerro tästä muillekin!