remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    [​IMG]

    Hienolta näyttää, mutta huomio kiinittyy ilmanputsareiden sijaintiin...miksi noin ?

    Tuohan on järkyttävän kuuma paikka etenkin noin ahtaassa konehuoseessa, ahdettu kone ei tykkää kuumasta ilmasta.
    Mikset vedä kunnon snorkkeleita ahtimille tai konepeltiin scoop ja putsarit tiiviiseen koteloon jonne scoop "ahtaa" imuilman ?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Arvasinkin että joku kysyy! Putsareiden paikka on huono mutta normaalilla nokkakudulla ei putsareita kerta kaikkiaan saanut eteen vilposempaan ilmaan vaikka sitä oikein porukalla mietittiin. Ainoo vaihtoehto olis ollut mainitsemas scooppi ja se ainakin nyt vaatii vielä sulattelua tuollaisessa sleepperissä, kattotelineet ja scooppi ei ole oikein samaa paria mun mielestä...
    Toisaalta olisko se parituumanen cowli nyt niin pahan näköinen, onhan se liki alkuperäinen rakenne sekin, ainakin jos sen sillai itselleen perustelee:)

    Täytyy sitä cowlia kyllä harkita talven aikana, vakavasti. Konehuoneen lämpötila pyörii 50-60asteen luokassa kesällä, ainakin aikaisemmilla kokoonpanoilla, ei hyvä.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mahtuisko maskin takaa syylärin molemmilta puolilta letkulla/putkella viemään kylmää ilmaa putsareille?
    Samaan tapaan kuin w124 koppasessa mersussa orkkis ilmanputsari kotelon raitis ilmanotto.

    Ja koneen yli tosta eatonien ja lämpökäärittyjen pakosarjojen? välistä rintapellin ja putsarien väliin niin ne sais takaataan raitista ilmaa ajoviiman painamana. ja jos sopivasti putket työntäisi liikaa ilmaa vetäisi alipaine muutenkin lämpöä pois konehuoneesta.

    Toi 50-60 C-astetta on monen auton konehuoneen normilämpö mitä olen mittaillut.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, just siitä se kivestää ettei ahtimien päältä mahdu viemään putkella putsareita vilposempaan paikkaan, kaikelaiset ovaalit ja suunnikkaat oli kyllä putken malleissa huomioon otettuna. Cowlilla sais senverran tilaa tohon ahtimien viereen että mahtuis tuomaan putkella ilman oton tuonne eteen, sellainen pari tuumanen vois olla kova juttu....
    Nyt tosiaan niin ahdasta ettei voi toteuttaa....
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Mites olis nascar tyyliin ilmanotto tosta tulipellin läpi tuulilasin edessä olevien ritilöiden kautta?
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sitäkin punnittiin mutta se "ilmanottokaukalo" on tossa niin ahdas/matala ettei sinne sovi oikein mitään järkevästi. Sit olis joutunut siirtyyn myös etujakajaan jos tohon tulipeltiin olis tehnyt joain kiinteetä rakennetta, ei siis sais jakajaa pois ja paikoilleen koneen ollessa paikoillaan.
    Jakaja tossa mulla ainoastaan lähetyssaarnaajana eli osoittaa vaan oikeen mukin mikä sytyttää, crank triggeri ja msd 6btm sen kaverina, eli etujakajaakin tuli harkittua.
    Leimalla tuolla käydään ilman ahtimia joten hylkäsin sen etujakaja-ajatuksen sen takia...

    Hyviä ideota kyllä tullut, kitokset niistä!
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tuli vaan mieleen, et mitens muuten ku on toi ahdin valtakunta, ni onks toi "remmiahti" sit vaan vähän normaalia kovempaa kuria pitävä ahti?
     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Joo on se, pakokaasuahtikin saa joskus selkäänsä :p
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onkos kukaan törmänny kalkulaattoriin jolla voi helposti tsiikata minkä kokoinen ahti riittää millekkin koneelle ja kierroksille?
     
  10. janij

    janij 1st gear

  11. oovos

    oovos 1st gear

    Minkä kokosia kaasuläppiä teillä on ahdetuissa ruiskukoneissa? Siis jos on 6-71 tms ja siinä päällä läppä? Suunnitteilla ruiskutus ja vähän tekis mieli tollasta kunnon birdcatheria (enderle tms), mutta siinä toi läppien pinta-ala on niin iso et varmaan tulis vaikeesti ajettava...
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tuleeko sulle suuttimia ahtimen päälle vai alle?

    Sitä vaan et jos suuttimet alle niin voihan läpät tehdä käyttäen kahta nelireikäsen kaasarin billet-pohjalevyä.

    Siihen päälle voi tehdä sit toimivan catcherin..
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko bensakoneessa pakko olla kaasuläpät?

    Ilman virtauksen rajoittamiseksihan ne on, jottein kierrokset karkaa eikä mene laihalle, mutta onko ne ultimate pakko olla jos ruiskulla rajoittaa sopan määrää niin ei kaiketi mikään kone pelkällä ilmalla jaksa käydä?
     
  14. oovos

    oovos 1st gear

    Imusarjaan suuttimet. Joka tapauksessa teen kaasuläpän ite, joten joku http://foxinjection.com/superchargerblo ... odies.html tuon tyylinen varmaan olis helpoin ja siihen skuuppi. Lähinnä mietin sitä läpän kokoo et paljonko toi ahdin muuttaa asiaa, siis jos vertaa vapariin.

    Jostain löysin kaavan läpän laskennalle ja se anto pinta-alaks ~44cm^2. Eli jos tekis catcherin 3 reiällä, niiden halkasijat olis vain 43mm, jolloin näyttäis tyhmältä. Kuvien perusteella noissa on luokkaa 70mm halkasijalla olevat 3 reikää. Niiden pinta-ala on yli tuplasti tuohon laskennalliseen...

    Toimisko siis tuollainen enderlen catcheri oikeasti kadulla jossain 350cid+6-71 ja 500hp? Vai olisko sellanen et kaasusta käytettäsiin vaan 60% kun lopulla ei enää oo merkitystä.

    Mitään valecatcheria en laita, sit meen normi scuupilla.


    Ja pakko on olla läpät. Bensa ei ole diesel.
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    yksi 100mm läppä vastaisi 4kpl 50 millistä eli vähintään sama virtaus ehkä enemmänkin mitä jossain 1150cfm kaasarissa 3kpl 58 millistä reikää vastaa pintaalaltaan tuota 100 milliä
     
  16. fred30

    fred30 1st gear

    Itellä tällä hetkellä vastaava pannu rakenteilla, 355cid + 6-71 ja Enderle bugcatcher Efi:ksi muutettuna.
    Oli jo viime kesänä tuo ongelma että läppien pinta-ala on niin suuri että jo pienellä kaasunpainamisella kierrokset nousivat turhan aggressiivisesti ja megaruutta oli helisemässä kun tps:n signaali tuskin muuttui, mutta bensaa piti ruiskuttaa niin pirusti lisää..jotenkin noin. (moottorina silloin 440 ja 8-71)

    Tähän nykyiseen pikkumoottooriin ajattelin kokeilla ratkaisua joka tuli jo silloin puheeksi. Hitsataan bugcatcherin yksi läppä umpeen, niin että vain kaksi toimii. Läppien halkaisija on muistaakseni n. 95mm joten eiköhän kaksikin ole enemmän kuin riittävä.

    t: Fredrik Lövmark
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kakskin on vielä varmaan liikaa, ainakin oli isolohko vaparissa. Tai jos tykkää et sentin painalluksella tulee ilmaa saman veran ku polkasis dominaattorissa läpät levälleen, ni mikäs siinä, mut vähän kulmikastahan tuo tuppaa olee.
     
  18. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Mulla oli tuossa 10/71 paalla BDS:n catcher, josta oli kolmas lappa hitsattu laipalla rungon sisalta umpeen - 2 lapalla ilma riittaa ko. tuotteessa 1200hp asti, eli onhan se vahan kulmikas kuten Jyka totesi.
     
  19. fred30

    fred30 1st gear

    "Vähän kulmikas" ei haittaa, pitäähän sen nyt hieman repiä ku painaa pärttua että fiilis pysyy samana ku ennen.
     
  20. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Kaiketi kyllä ja ei..."vanhassa" tekniikassa ehkäkin kyllä,mutta nykysellään muuttuvilla venttiilien ajotuksilla voidaan jo läppä unohtaa :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!