remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Pitää olla muuttuva imuventtiilin nosto jos läppä jätetään pois jossain BMW koneeshan on näin venttiili auki 0.2mm tyhjäkäynnillä

    Kaikkea se insinööri keksii
     
  2. oovos

    oovos 1st gear

    Tota vähän epäilinin. Pitänee siis tehä vaan oma läppä scuupilla ja unohtaa toi catcheri.
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Saisko sinne catcherin sisälle ympättyä oikeen kokosen läppärungon?
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos laittaisi suppilot supistamaan ilman määrää?

    Mikäli käsitin asian oikein niin eihän sinne cacherin läppien sisäpuolelle kukaan näe vaikka siellä pienet reiät olisikin? läppien jälkeen supistaisi reiät sopivaksi niin lähelle, että läppä mahtuu kääntymään supistinta hipoen.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

  6. oovos

    oovos 1st gear

    Ruisku on tarkotus laittaa ja idea oli et voi käyttää tota oikeesti kaasuläppänä. Ei toi kuristin auta tohon asiaan, ellei tee jotain tosi pientä ja sit se jo kuristaa moottoria.
    Teen jonkun pleksi skuupin ja siihen alle kaasuläpän. Mites näissä ruiskukoneiden skuupeissa on ilmanputsari toteutettu?
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Lähinnä itse tarkoitin sitä, että isojen läppien sisäpuolelta ruiskuille menisi oikean kokoiset putket tai vaikka yksi läppä ainoastaan olisi kaasuläppänä.

    Kaasuläpän halkaisijalla ei kaiketi ole merkitystä jos koko on vain riittävä, imusarjaan menevän putken halkaisija on vaikka 5" ja cacherissa läpät vaikka 15" niin eihän sitä ilmaa imusarjaan virtaa sen enempää kuin mitä 5" putki vetää ja samalla jäisi pois monilta videoilta näkyvä läppien kiinni/raolla oleminen rankemmassakin vedossa vaan läpät oikeastikkin olisi auki.
     
  8. oovos

    oovos 1st gear

    Järkevin ratkasu varmaan olis just joku tollanen et tekis sinne catcherin sisälle väliseinät ettei reunimmaisten kautta menis ollenkaan ilmaa. Se yks 75mm kyllä riittäis.
     
  9. fred30

    fred30 1st gear

    Ite kokeilen tämmöstä ilmansuodatinta "K&N 33-2673" pitäis sopia ilman suurempia muutoksia aika hyvin bugcatcherin ja ahtimen väliin.

    Saahan noihin ostettua esim. BDS:ltä scoopin eteen tulevia suodattimia, mut ne on niin perkeleen rumia ja kalliita.
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Edelleen ehdotan että jos haluat läppäskuupin niin laita se virallisten kaasuläppien päälle.
    Viralliset läpät ovat helppo tehdä kaasuttimen pohjalevyä käyttäen. Suht. halpoja ja valmiita, kokoja löytyy vámasti tarpeeksi isoja ja ahtimen päällä ei tarvitse ihmeellisiä kurkkuja olla.

    Niiden päälle voit hyvin rakentaa "bird"in, eikä tarvii välittää läppien koosta.

    Itse tein aikoinaan lasikuituisen kopion joka tuli kaasuttimien putsarien päälle ja läpät toimi normaalisti.

    Edellisen postin ilman puhdistin vaikuttas äkkiseltään ainakin voimakkaaseen mottiin pieneltä, tosin virtaus määriä en pikaisella googletuksella löytänyt.

    Vertailun vuoksi: stroukattu isolohko, 8-71, 2x 850 Demon, 2x 2 x 7.5" putsarit: rikkaalla käy, ei saa ilmaa.
    Uuden putsarin tein 14 x 4" ovaalina, nyt toimii ja suht siisti näköinenkin vielä.. 8)

    Tuossa:
    http://ceecee.fi/gallery/736hp-blown-camaro_fi
     
  11. pile

    pile Gearhead

  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Hieno värkki...
    No nyt on joku sen tehnyt mistä puhuttiin (höyryttiin) joskus 10v sitten.
    Taitaa vaan toi tekninen toteutus olla "hieman" kehittyneempi kuin mein mallia moottorikelkan variattoristako se tehtäs?

    Kuka ekana laittaa tollasen Suomessa?
     
  13. fred30

    fred30 1st gear

    Onko kellään myynnis 8-71:stä? Mielellään tefloneilla ja retro-fit/delta-pohjalla. Mikäli tuo nykyinen 6-71 jää pieneks..?.:0
     
  14. pile

    pile Gearhead

    joskus itse miettiny samaa.
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Onkohan tuossa joku metallihihna samantyyppinen systeemi mikä CVT vaihteistossa
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    McCullochin VS57:ssa oli kierrosten ja ahtopaineen mukaan muuttuva välityssuhde 50-luvulla. Vai mitä tää maailman ensimmäinen ohjelmoitava meinaa?
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ohjelmoitava tarkoittaa sitä, että saat valittua esim. suuret ahdot pienille kierroksille kaupunkiajoon tai maantielle 80-90kmh nopeuteen tai sitten radalle pienille mutkasta ulos ja suorille suurille kierroksille ilman manuaalista säätämistä.
    Samassa näkyi olevan teiniratissa ominaisuus eli salasanan taakse ahdot pienelle tai pois.


    Jonkun mallin "variaattori" vaihteisto oli ketjuratasta laajentava, siinä remmi ei pyörinyt rullien välissä vaan päällä ja toinen puoli laajeni jousi voimalla. Tälläisessä rakenteessa olisi puolena kapeus.

    Olikohan venäläiset johonkin laitteeseen tehnyt vaihteiston siten, että kaksi hammaspyörää on sisäkkäin ja sisempi hammaspyörä oli 4 tai useampi osainen ja laajeni jolloin kehien ero pieneni ja akselinpyörimisnopeus laski.
    Prochargerissahan tälläinen vaihteisto kestäisi koska hammasrasitukset ei kaiketi valtavia ole?
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Hetken mietittyä tulin jihtopäätökseen et ei se voi olla hammasrattailla koska ketjun jako ei voi olla muuttuva et jos rattaan koko muuttuu niin se ei käy ketjun jaolle. Sen on melkein pakko olla kiilahihna jos muuttuva rattaan koko.

    Kuten aikasemmin sanoin, systeemi on käänteinen moottorikelkan variaattori.
    Keskipako muuttaa välitystä pienemmäksi.

    Siis tossakin on se eka pyörä johon tulee kampuralta hihna, se pienenee kierrosten mukaan tai miten sitä "ohjelmoidaan" eli joko siellä on magneettilukko tai sit siihen on rakennettu hydraulisysteemi.
     
  19. pile

    pile Gearhead

    oot oikias täshän on tuosta oman aikansa versio joka on vähän niin kuin hautautunut vuosikymmeniksi jonnekin.

    The VS57

    The VS57 was the result of over $700,000 being spent in research and development in an effort to meet these requirements, and was made possible by the elaborate multi-section magnesium die casting production methods developed by Gerald Robechaud . The VS57 was first produced in 1951 in limited numbers, and was extensively road tested in California for two years before being marketed to the public in 1953. The VS57 was driven using a V shaped belt and used a unique Variable Speed (VS) drive pulley in conjunction with an idler arm to generate high boost at low engine rpm. The flanges of the supercharger pulley were designed to have a variable separation, which was used cleverly in conjunction with input shaft speed multiplication via a planetary ball drive, to vary the impellor speed across the engine rpm range. At low engine rpm belt tension separates the flanges of the input shaft pulley and drives the input shaft at a 1:23 ratio to the crankshaft pulley. At high engine rpm the boost produced is regulated to 5 pounds and boost is used to force the input shaft pulley flanges together, causing the belt to rise, and the input shaft to be driven at a ratio of 1:13 to the crankshaft pulley. The actual input shaft ratio changes gradually between 1:23 and 1:13 as the closing flanges overcome the tension of the idler pulley. The planetary ball drive multiplies the input shaft speed by 4.4 to 1 to produce high impellor speeds, thus producing boost. A kick down set up is incorporated which forces the blower into high boost when there is a sudden power demand, and this is governed by a solenoid switched via inlet manifold vacuum, which drops on high acceleration. Lubrication was achieved by a cam driven oil pump mounted on the ball driver shaft which was immersed in an internal oil reservoir.
    tuolla lisääkin noista vempeleistä.http://vs57.y-block.info/history.htm

    olis aika hieno peli asentaa oman aikansa autoon.
     
  20. jus57

    jus57 Gearhead

    Nyt loppu omasta tallista vehkeet eli kukahan pystyisi säätämään/koneistamaan tuommosen 6-71 huuhtelupumpun?
    On uudet päädyt ja laakerit ja paljon muuta.
    Uskallatko suositella ketään?
     

Kerro tästä muillekin!