remmiahdin valtakunta

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Kyllä,on totta,että ilmapuristuu kasaan ahtimen alla imusarjassa ja lämpenee silloin.Mutta Rootsissa se kuumenee jo kulkiessaan ahtimen lapojen läpi,koska tuo tila,jossa ilma siirretään ikäänkuin ahtimen läpi pienenee ahtimen pyöriessä.Ruuviahdin taas siirtää ilman lävitseen siten,että tuo tila jossa ahdettavailma on,sen tilavuus pysyy samana ja näin ei ahtoilma kuumene valmiiksi ennen joutumistaan imusarjaan.
    Lisäksi ruuviahtimen pyörittämiseen tarvittava teho on pienempi kuin tavallisen roots-tyyppisen...
    Jokainen tehköön oman valintansa jos suunnittelee ahdinta konehuoneeseen,Whipple on minun valintani ja toivon mukaan sellainen myös jokupäivä löytyy konehuoneesta...ehkä piankin.
    Hyvät kesänjatkot vaan kaikille.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    kireestä nokkaakselista tai rikkaasta seoksesta johtuu "vaihteleva tyhjäkäynti"
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Pari tarkennusta edella mainittuihin faktoihin: :soosoo:

    1. Rootsissa syy seoksen lämpenemiseen on kun seos kulkee roottorien ja ulkokuoren välistä , törmätessään ahtimen alla se kulkeutuu pakosta imusarjaan. Ja siellä ylitäyttö muodostaa paineen. Fysiikkaa: Puristuessaan aine lämpeää.. 8)

    2. Häviö tulee koska roottorin harjoissa ei ole tiivistystä.Häviötä tulee myös (paljon) roottorin päästä koska sieltä seos pääsee vapaasti karkaamaan ( viri viri hommana voi koneistaa tehotaskut) (painelisäys 50% samalla pyörintänopeudella). 8)

    3. Jos katsotaan ammattilaisten tekemiä roots-moottoreita niin huomataan ahtimen hieman outo sijoitus. Ko. ahdin "kuljettaa" seosta ja purkaa sen edestä alkaen joten ahdin tulisi asentaa hieman taakse moottoriin nähden. Tätä seikkaa ei ole valmiissa "katu"sarjoissa huomioitu koska se on vaikea toteuttaa monessa autossa muuttamatta tulipeltiä.

    4. Pyörintänopeus/ahtopaine on täysin kiinni moottorista, ja mitä se on syönyt(tietysti ei sitä voi 100000 rpm/min kierrättää). Katumoottoreissa (suht vakio alakerta) suositeltava pyörintäsuhde on 8% alle, hieman kireemmissä ( madallettu puristus) 1:1 ja takotavaraa syönyt kone voi pyöriä jopa ylikierroksilla( itsellä max. 12%). Ahtopaine on verrannollinen pyörintäsuhteeseen mutta vaihtelee johtuen eri ahdin ja kone kokoopanoissa. Ahtopaine liikkuu 0.4-1.5 bar välillä.

    5. Imusarjan pop-off ventiili ei ole hukkaportti vaan se on tarpeellinen ajettaessa joko 1/2" tai 8mm hammashihnalla koska jos tuli karkaa imusarjaan (ahdinkone aivastaa aina välillä) niin moniurahihnainen ahdin pysähtyy (hihna luistaa) mutta hammashihnalla ajettaessa ahdin joko hajoaa, repeää irti imusarjasta (siksi ahtimen alupultit erit. suositeltavat) tai räjähtää (erit. huono juttu :cry: ). Kuvitelkaa n. 7L sirpalepommi koneen päällä ilman suojaa. Henki lähtee. Ahtimen räjähdysmatto maksaa alle 1000€ eli olisi halpa henkivakuutus. Entäs omistajan vastuu jos jotain käy? ( omalla tuurillani jäisin ite henkiin, tappaen lähimmäiset ja sata muuta) :(

    6. On harhaluulo jos luullaan että on HETI ja AINA painetta kun painetaan kaasua. :argue: Ei ahdin tee painetta jos sille ei anneta reilusti ilmaa :eek: Sama ilmiö on esim. turbokoneessa, voit ajaa vähällä kaasulla korkeilla kierroksilla ilman painetta.

    7. Aina kun laitetaan välijäähdytin bensasumun ja koneen väliin niin ei hyvää seuraa. muistaako kukaan kemian tunnilta sellaista käsitystä kuin kastepiste? Se muodostuu aina kylmän ja kuuman kohdatessa. Bensa sumu tiivistyy vällärin pintaan aiheuttaen vajaa-/laihatäytön. :cry: Turbohemmot ovat havainneet tämän jo alkutaipaleella kun vielä yritettiin ajaa vällärillä kaasarit turbon imupuolella.= välläri täynnä bensaa... :eek: Homma toimii jos käytetään ruiskua ja suuttimet ovat vällärin jälkeen.

    8. Paras keino lämpöjen hallintaan on vesiruisku. Toki jotkut ajaa teflon-tiivistetyillä roottoreillakin (kuluvat, säädöt ei pysy ja kallis ylläpitää). vesiruiskulla voidaan ruiskuttaa ahtimen yläpuolelta vesi/metanoili seosta koneeseen joka jäähdyttää palotapahtumaa, sisältää energiaa ja irroittaa karstaa palotilasta/männästä. Vieläkin suurempi hyöty saadaan jos ruiskuttettava seos ajetaan lauhduttajan lävi ensin. Toinen on ajaa ylimitoitetulla ahtimella ja pyörittää sitä maltillisesti.

    9. Saitilla on tarkoitus keskutella Roots-ahtimista. Ei ole kai kenellekkään kuka on näiden lapapumppujen kanssa pelaa että millä on paras hyötysuhde. :mad: Ketä kiinnostaa, Kerääkö turbo tai paxton samalla tavalla katseita liikennevaloissa, parkissa tai näyttelyssä....Kyrvikkäitä vehkeitä, vanhan liiton vehkeitä vanhan liiton autoihin.. :rotfl:
     
    bottipoika tykkää tästä.
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäs ne Roost-ahtimet on?
     
  5. niklas_

    niklas_ 1st gear

    6-10/ 71 sopii samaan blower imusarjaan.
    onko 10-71 isompi ulkomitoiltaan ku 6-71 ?
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Onko nyt parempi?

    10-71 on paljon pitempi kuoreltaan kuin 6-71, ne ei todellakaan käy samaan imusarjaan...
     
  7. niklas_

    niklas_ 1st gear

    jaa, special engineeringillä sanoivat että sama tiiviste käy 6-71 - 10-71
     
  8. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    Jaa-a taitaa jäädä ostamatta vielä :( ja kerää tietoa sillä aikaa
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Duata, onko kenelläkään faktaa että saako ikänä leimaa semoiseen laitokseen mihin on jälkeenpäin sorvattu mekaaninen ahdin, mutta semmoista pakettia ei koskaan ole tehtaasta tullu valmiina?
     
  10. B 50

    B 50 3rd gear

    On. Saa.
     
  11. Erska

    Erska 3rd gear

    Saako 90 asteen V-6 moottoriin mitenkään remmiahdinta?

    Ajattelin heittää monimutkaisella Fenioxin ruiskulla vesilintua ja iskeä kaasarit ja remmiahtimen :D

    Minkälainen kaasarisetti voisi antaa hyvän tehon 24venttiiliselle 3litraiselle V-kutoselle jossa nyt on asähköinen ruisku? Tällä hetkellä koneesta tehtaan mukaan irtoaa 200hv. :odroll:
     
  12. demec

    demec 1st gear

    hmm..eiks toi pop-off venttiili ole toiselta nimeltään by-bass venttiili ja tarkoitus periaate se:
    löysätessä kaasua alipaine käskee venttiilin aueta ja kierittää painetta ennen remmiahdinta/imusarjan välillä :oops:
     
  13. Jza

    Jza Gearhead


    Mutta jää sulaa.
     
  14. jyha

    jyha 1st gear

    oliko tarkotus olla nokkela?
     
    Japasa tykkää tästä.
  15. demec

    demec 1st gear

    sellaistapa olis kyselys et toimiiko paremmin /enemmän tehoja jos läppärunko/rungot ahtimen jälkeen??? :odroll: Ja selvyydeks olis vielä 4koneesta sit kyse,jos rupeaa kovin vaivaa. :rotfl:
     
  16. rysä

    rysä 1st gear


    ...jos on kyse mekaanisesta ahtimesta ja asennetaan kaasuläpät
    ahtimen jälkeen, nii saattaa käydä aikasta hassusti!
    Meinaan silloinhan ahtimen saamaa ilmamäärää ei rajoiteta mitenkään jolloin paine ahtimen ja läppien välillä(riippuen kaasuläppien keskeisyydestä) joko nousee taivaisiin jolloin joku hajoaa(läpät) tai paine työntää läpät auki ja jolloin taas koneen varvit nousee taivaaseen ja sit hajoaa jo muutaki ku läpät! Että eikun kokeilemaan!... :rotfl:
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Rysä varmaan tarkotti roots ahdinta, ei tollasta centrifugi puhallinta. Rootsihan ei varmana toimis jos läpät ois sen alla.

    Ja noi keskipakoahtimethan tosiaan laitetaan yleensä puhaltamaan "vasten kaasuläppää" niinkuin tossa jeepin tapauksessa.
     
  19. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ei mitään merkitystä tehojen puolesta. Kun halutaan täydet tehot, niin läpät on auki. Aivan sama, missä ne läpät silloin ovat.
     
  20. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Eikös Rootsikin toimi, jos vaan bypass on ropellien ja läppienvälissä?
     

Kerro tästä muillekin!