remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä se .060" ylikokoon poraaminen aika vaaralliselta kuulostaa, jos tarkoituksena on vielä ahtaakin...
    Joskus on tuolla porauksella auennut vesitilakin huokosen kautta.

    Stanun jos löydät ja on mahdollista vaikka vielä mitata seinämien paksuudet, niin olet turvallisemmilla vesillä sen suhteen.
     
    tykkää tästä.
  2. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    saatu vedet pyttyyn 030 porauksellakin.... lohko oli 010 valu..........70 luvulta .pikku paineilla ajeltiin mitä nyt joskus kokeiltiin reilu 1.2 bar...:confused:
     
    Muokattu: 25.9.2016
  3. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    paljonkos enemmän painetta tekee teflon ahdin , jos vertaa tavalliseen ?? eikös ne teflonit sitä varten oo et olisi tiiviimpi ?
    tuleekos samalla lämpöä lisää ?
    ja täälläkin esille tullut huolto väli ....mitähän se on käytännössä .? katuauton tuhat km ? 10 t km ?
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Teflon-ahtimella tarkoittanet enemmän kilpakäyttöön tarkoitettua rootsia, jossa teflon nauhoilla tiivistetään roottorit toisiinsa ja nylatroneilla kuoreen.

    Kyllähän sellaisella tietenkin painetta tulee enemmän ja jo pienemmilläkin pyörintänopeuksilla, mutta kun huoltoväli on lyhyt ja ominaisuudet muuttuu varsin nopeasti tefloneitten kuluessa, niin kadulle se ei oikein hyvin sovi.
    Joskus kyllä laitettiin vanha kisa-ahdin katuautoon, mutta ei siihen koskaan tefloneita vaihdeltu, ja se kyllä pyörikin jo yhtä herkästi kuin tavallinenkin kun nauhat oli jo niin kuluneet, vai olikohan osa jo häipynytkin.

    Kun -90 luvulla vielä käytettiin rootsia alkkiksissa, niin kokeiltiin kaikenlaisia kikkoja ahtimen toiminnan tehostamiseksi.
    Eräänlainen imupuolelle tehty pitkittäinen virtausta jakava ohjain oli tehokas, ja sillä pudotettiin kerrasta aikaa peräti pari kymppiä 6.2:sta 6.0:aan.
    Yllättävää oli myös kuinka se vähenti säätötarvetta ahtimen kuluessa, ja tästä pääteltynä tefloneitten vanhetessa ongelmaa aiheuttaa myös roottoreitten välistä vuotava puhallus imuilmaa vastaan.
    Ja tämä sisäänvirtausta sekoittava ominaisuus poistui virtauslevyn ansiosta ja samalla myös ahtimen huoltoväliä voitiin pidentää tuntuvasti.
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    kyllä, tuollainen tiukempi ahdin kiinnostaisi ,....(pitäisi saada "painetta" lisää) ... ruuvi ei oikein tässä vaiheessa ehkä ole ajankohtainen (joutuisi ostaa vielä ruiskun+moottorinohjauksen yms. )
    pääsisi vaan helpon tuntuisesti kun vaihtaisi vain ahtimen ;)
     
  6. T.

    T. 3rd gear

    Kiinnostaisi tietää tästä hieman enemmän. Puhutaan nyt varmaankin ihan eri asioista, mutta mesen eaton m62 ahtimessa joka vetää ilmat sisään takaa, ja puhaltaa ulos päältä on (erillisessä) imukanavassa joku välilevy jonka tarkoitusta ihmettelin. Onko kyse samasta asiasta? Eli ahtimen sisääntulo on jaettu tavallaan kahtia siellä ahtimen "imusarjassa". Lisäksi tässä "imusarjassa" on resonanssikammio. Tuon luulisin olevan mitoitettu lähinnä imuäänien vaimennukseen, mutta luulenko väärin?
     
    road zombie tykkää tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vaikeahan tuota päästä imevää on tietysti verrata päältä imevään, mutta ehkä sillä välilevyllä voi olla jossain mielessä samantapainen tarkoitus Eatonissakin.

    Se meidän rootsin virtauslevy oli hyvin yksinkertainen koko imuaukon mittainen alumiinikulmasta muotoiltu kappale, joka tuli lähelle roottoreita jakaen virtauksen sivuille ja estäen samalla rootoreiden välistä tulevan vuodon kohdistumasta suoraan sisään tulevaa virtausta kohti.
     
  8. T.

    T. 3rd gear

    Ok. Tuossa päädystä imevässä taitaa olla sitten kyse ihan vaan virtauksen saamisesta tasaiseksi tms.
     
  9. T.

    T. 3rd gear

    Miten olette puhdistaneet ahtimia ulkoisesti? Imu- ja poistopuolelle löytyy alkuperäiset pultattavat putket jotka on helppo tukkia.

    Hiekkaa en uskalla viedä lähellekään, kun se yksi jyvänen kuitenkin jostain sinne roottorien väliin eksyy. Toimiiko sooda? Moponetissa olisi tällainen pikkukannu. Oisko toimiva kampe tähän? Sitten pesu vedellä ja puhaltimen eteen kuivumaan.
     
  10. T.

    T. 3rd gear

    Ei oo kukaan kokeillut vai ei sovellu/ huono laite?
     
  11. T.

    T. 3rd gear

    Kokeilin tuota soodaa hiekan puhaltamiseen tarkoitetulla "säkkipillillä", mutta ei oikein tehonnut? Messinkiharjaa tarjosin sitten...

    Mut uuttakin asiaa; minulla on ahtimessa hihnapyörällä magneettikytkin (mb), onko tälle oikeastaan mitään järkevää käyttöä? Miten tämä toimii mesessä? Matka-ajossa voisi tiputtaa ahtimen pois, mutta pitäisi rakentaa sitten toiset imuilmaputket sekä solenoidiventtiilit tms... Jos muuttaisi kiinteäksi esim. tuollaisella pulley kitillä niin vois sitten vaihtaa sopivaan hihnapyörään jos ei ahda tarpeeksi.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ainakin Toyotan vastaava mag.kytkin toimii ecun ohjaamana. Kun tietty kaasu eli tps arvo ylittyy niin kytkimelle annetaan virtaa.

    Voithan vaihtaa kampiakselin hihnapyörää ahtojen nostamiseen säilyttäen mageettikytkimen.
     
  13. T.

    T. 3rd gear

    Eli esim. tyhjäkäynnille se voisi sammua, ja lähtisi sitten päälle kun tietty raja ylittyy. Tyhjäkäyntiä varten ahtimen läpi voisi virratakin tarpeeksi ilmaa, eikä tuollaisen tekeminen olisi hirveän vaikeaa. Jostain halpis takosta vähän jatkojalostaisi. Voisi säätää siten että lähtee päälle heti kun painaa kaasua. Vähän viivettä poiskytkeytymiseen niin ei tipu heti pois moottorijarrussa. Tuossa voisi olla jotain ideaakin?

    Minulla on kampiakselilla hihnapyörä jonka joku on teettänyt tai tehnyt alumiiinista tuota konetyyppiä varten. Se on työstetty yhdestä alumiinipalasta, ahdinta sekä laturia että vesipumppua varten, eikä siinä ole mahdollisuutta vaihtaa ahtimen hihnapyörää. Tuota pitää vähän miettiä jos tekisi kampuralle jonkun erilaisen mallin, johon voisi sitten vaihtaa hihnapyörää ja säilyttäisi sen magneettikytkimen.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Toyotan systeemissä on läppäventiilit jotka ohjaa ilman ahtimen ohi kun se ei pyöri. Ei ahyimen lävi paljon ilmaa kulje.

    Heti se tippuu pois ku arvo alittuu.
     
  15. T.

    T. 3rd gear

    Yksinkertaisimmillaan se voisi olla joku takaiskuventtiili imu- ja painepuolen välillä, nojoo pitää miettiä sitä, mitä siihen keksii. Varmaan joku samanlainen venttiilisysteemi on ollut mesessäkin kun siinä jotain "ylimääräisiä" putkilähtöjä on. Pitää etsiä netistä kun ehtii.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Laitat siihen vaikka 2T-moottorikelkan läppäventtiilit hoitamaan tuota ohitusventtiilien virkaa. Minulta saat halutessasi sellaiset, yhden pytynkin läpät varmasti riittää koska ne on mitoitettu riittämään liki 100hv:n tehoa vastaavan ilmamäärän virtaamisen. Silloin voit ajaa pikkukierroksilla ilman ahdinta.

    Luulisi tuollaiset pienehköt ylipaineet kestävän koska 2T-moottorissakin mäntä alas tullessaan ensin puristaa alakerrasta seosta kasaan kunnes ylösvirtauskanavat aukeaa. Ja ne hiilikuituläpät on kuitenkin tuettu siihen alumiinikehykseensä aika hyvin.
     
  17. T.

    T. 3rd gear

    Joo, tuollaisia läppiä en ole miettinytkään. Pyörittelin äsken käsissä sellaista pohjaventtiliä mitä käytetään esim kaivossa, ja siitä ei olisi myöskään pitkä matka rakentaa putken väliin takaiskua. Tuossa oli muovinen laippa jossa oli kiinteä pikittäinen akseli, jonka varassa laippa sitten liikkui.
     
  18. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Miksei normaali turbokoneissa käytetty bypass-venttiili kävisi?
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla oli Chevy II:ssa joskus tuollainen kahden Eaton M90:en setuppi, ja siinä oli kaasuvipuun yhdistettynä vaijeri jolla hallittiin yhtä 75mm läppärunkoa. Sillä läppärungolla "vuodettiin" ulos painetta aina siihen asti kunnes kaasu oli painettu 3/4 asti.
    Toimi sen puolesta tosi hienosti, oli heti ahtoa kun kaasu pohjassa ja matkaa ajettiin ikäänkuin vaparina, verrattuna perinteiseen roots-ahdettuun.

    Ahtimet ja ahtoilma ei lämmennyt nimeksikään matka-ajossa ja sit kun pedalaali oli pohjassa niin interkuuleri hoiti ahtoilman jäähdytyksen.

    Oli mulla siinä kaksi dumppiakin ahtoputkessa mutta niillä ei ollut käytännön merkitystä, toi 75mm läppärunko hoiti sen ahdon hallinnan täysin.

    Kuva siitä mun systeemistä tässä topikissa sivulla 44, en sitä tähän nyt uudestaan linkitä.

    Syy miksi siitä systeemistä luovuin oli se että(liian kapea?) hammashihna ei koskaan sit oikein kestänyt, mutta kadulla oli tosi mahtava laite ajella. Muuten kuin vakio autoo olis ajanut kunnes painoi kaasun pohjaan, n.400hp vaparipikkulohkolle ikäänkuin kasvoi hartiat siinä kohtaa 0,7bar ahtopaineesta johtuen:cool:

    Muuten, yks sellanen lyhyt ja kunnostettu Eaton M90 olis hyllyssä vieläkin, 400€ hintaan jos jollain tarvetta sellaselle.....

    [​IMG]
     
    Muokattu: 3.2.2017
  20. T.

    T. 3rd gear

    Minulla olisi muuten 2-kurkkuisen pierupurgin kaasarista se läppäosa vielä tallessa jossain. Siitä saisi melkeinpä vastaavan tehtyä. Nyt on vaan vähän valinnan vaikeus mitä ja miten toteuttaa. Ahtimia etsin pari vuotta sitten juuri tuota m90:ä, mutta niitä ei löytynyt silloin. Ostin sitten tuon 62:n. Olisiko sitten ollut 90 liian suurikin, kun 62 taisi olla 2,5-4l moottoreille tarkoitettu, käyttötarkoituksen mukaaan.

    Kävisi varmaan sekin, mutta ne taitavat olla alipaineohjattuja, ja tuollaista mekaanista tai sähköistä voisi ohjata niinkuin haluaa. Onko siitä mitään hyötyä sitten niin..?
     

Kerro tästä muillekin!