remmiahdin valtakunta

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. Catrik

    Catrik 2nd gear

    Onko sulla laittaa jotain faktaa tosta että roots (oletan että siihen viittaat huuhtelupumpulla) olisi hyötysuhteeltaan parempi kuin ruuvi, millään kaasupolkimen asennolla? Ruuvin väitetty parempi hyötysuhde kun ymmärtääkseni juurikin perustuu ahtimen sisäiseen ilman puristukseen. Roots ei ahda ilmaa pienillä kierroksilla niin hyvin jo kerran siirretty ilma virtaa lapojen ohi väärään suuntaan, eli toisinsanoen ahtimen käyttämästä kampiakselitehosta isompi osa muutetaan lämmöksi.
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Nyt Jouni kerros lisää..

    Niiku aluks tarkkaan ruuviahtimen toiminta ja mikä siinä aiheuttaa isomman häviön?

    Vinkkinä, 6-71 on jo 6L tilavuudeltaan ja 5L ruuvia harvoin näkee koska se riittää jo 2500hv. Eilen tehtiin 2.6L ruuviahtimella 4.6L vakio motista just vajaa 600hv.

    Kumpi viekään enemmän voimaa 6L roots vai 2.6L ruuvi? Ja sit ne muut hyötysuhteen osaalueet. Dynossa ahtolämpö oli tasainen 33 C'
    Rootsilla ja bensalla?(metanooli erikseen) EI IKINÄ!
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  3. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Mites e85 , onko tällä aineella merkitystä imulämpöön ? (roots ahtimessa)
     
  4. Jouni_K

    Jouni_K 3rd gear

  5. J.J.

    J.J. 3rd gear

    On. Huomattava etu. En kyllä ite bensalle tekisi remmikonetta. Itseasiassa e85:sen takia remmin käyttö kiinnostaa nykyään kovasti.
     
  6. MaxDura

    MaxDura 3rd gear

    Nyt kun sain vihdoin tiedonkeruun toimimaan niin imulämmöt tossa omassa E85 vessassa käyttäytyy seuraavasti:
    Pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä imusarjassa lämpöä n.80-130 astetta, sitten kun länttää kaasun pohjaan tippuu lämmöt 25 asteen tuntumaan 0,8 bar paineella.
    Täytyy seuraavaksi testata mihin suuntaan lämpö menee kun nostetaan ahtoja.

    Olisikohan rootsissa hyötyä samankaltaisesta alipaineella tapahtuvasta takaisinkierrätyksestä kuin esim whippleissä on?
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  7. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Minkälaisella vauhdilla pyörität ahdinta , yli/ali välitys ?
     
  8. MaxDura

    MaxDura 3rd gear

    Nyt on ollut 5% alipyöritys, seuraavaksi nostetaan pyörintänopeutta ja käännetään hihnapyörät toisin päin eli 5% yli. Tulossa on lisää hihnapyöriä, ajattelin katsoa kuinka pitkälle tolla järkevästi pääsee paineen/lämmön suhteen.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    On. Mutta se ei poista sitä ongelmaa että roots vuotaa ja siten lämmittää.

    Re85 ominaisuudet tulevat esiin ahdinmootorissa. Kuin tehty sitä varten.

    MaxDuran ideaan by-pass venttiilin käytöstä roots ahtimen kanssa, saattas vaik toimiakin. Kun auki oleva venttiili vähentää vastusta ahtimen pumppaamalle ilmalle niin takasin virtaus saattaa vähentyä.

    Rootsin suurin ongelmahan kyllä on roottoreiden päädyistä tapahtuva ohivuoto ja siihen ei kyl bypass auta. Mutta jos pienellä työllä on kokeiltavissa niin kannattaahan se kokeilla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. studio57

    studio57 3rd gear

    On tuo sama tilanne muissakin vaik bypass on niin ruuvi kuin roots ahtimella ja johtuu siitä et kaasuläppä kiinni, välijäähy kyl helpottaa erotusta.
     
  11. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tuohan kuulostaa ideaalitilanteelta, pikkukuormilla saat kaiken viinan höyrystettyä ja isommilla sylinterissä on jo sen verran lämpöä että höyrystyy muutenkin.

    Tehdasrootseissa, vaikka Jaguar XJR, Thunderbird ja Cooper mini on ahtojen takaisinkierrätys, tuskin tehtaat sitä turhaan sinne laittaisivat jos hyötyä ei olisi.
     
  12. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Onko kukaan mitannut sylinteri kohtaista lambdaa ?

    Ahtimen lavat kierteellä niin työntääkö toiseen päähän konetta enempi polttoainetta ? (etupäähän?)
    Sillä vaan kun säätämistä tiedossa niin kannattaako toiseen kaasariin laittaa esim. pienemmät suuttimet , ?
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Työntää.

    Siksi kilpa-autossa on monesti ahdin asennettu reilusti taakse moottoriin nähden.
     
  14. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Ahtimen oston vaikeus ?
    Nyt ois ahdin osto kuume. :D...pitäis saada 8/71

    Mutta mistä ja mikä , ebaysta en löytänyt, summitilla ei oo ,

    Bds ei käy kun niitten 8/71 on taaksepäin tuuman pitempi (ei sovi jakaja).

    Blower shopista löytyy 8/71 front offsetilla, ja ois vielä hi helix teflon o_O , mutt ei ostoskorissa ole suomeen lähetys vaihtoehtoa...….tämä hi helix teflon kiinnostaa kyllä kovasti...
     
  15. rotax

    rotax 1st gear

    Usarahti.fi Tuolta sais apuja.
     
  16. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Onko kellään kokemusta High-Helix- Teflon Stripped ahtimista ?
    Toimiiko tuollainen katu autossa, onko tuossa jotain mitä ois hyvä tietää ?
     
    Muokattu: 9.6.2019
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ahtimet joissa roottorit on tiivistetty toisiinsa teflon nauhoilla, on tarkoitettu vain kisakäyttöön, koska nauhat kuluu nopeasti ja niiden hyöty häviää.
    Kerran sellainen laitettiin katuautoonkin kun sopivasti oli saatavissa, mutta hyöty tavalliseen kyseenalainen.

    Kadulle tarkoitettu "teflon stripped" ahdin on kuitenkin aivan eri asia.
    Niissä on nauhat ainoastaan roottoreiden uloimmassa reunassa, jossa ne tiivistävät roottorin ja ahtimen rungon väliä.
    Roottoreissa ei siis ole lainkaan niitä toisiinsa tiivistäviä teflonnauhoja, sen takia ne soveltuvat myös kadulle.
     
    Catrik ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. challenger500

    challenger500 3rd gear

    Herje, Kalu ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. challenger500

    challenger500 3rd gear

    Kysy Duramaxilta, siltä tais jäädä yks blowerShopin 8-71 jouten päivityksen myötä, siellä kaisse hyllyssä lojuu
     
  20. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Duramax nähty od:lla viimeksi 2005 ? tuskin saa yv kiinni?
     

Kerro tästä muillekin!