remmiahdin valtakunta

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Riippuen valmistajasta ja molyrenkaasta ; 0,006" x männän hakaisija (ahdettu)

    jollakin valmistajalla ilmoitetaan ylärengasvälys suurmmaksi kuin 2. renkaan
     
  2. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Ahtimen ja kaasareitten välissä on "metalliverkkosihti"onko tällä jotain merkitystä bensan kulkuun vai ainoastaan kerää isommat roskat yms.?? voiko tuon heittää mehtään?..
     
  3. jukka63

    jukka63 1st gear

    Eipä toi mulla oo ainakaan kulkua haitannut.Siitä on tosiaankin se hyöty,että isoimmat roippeet ei pääse ahtimeen.Siellä on aika pienet välykset ja ahdin ei tykkää siitä.Pitäisin paikallaan.
     
  4. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Onko missään liikkeessä hyllyssä nuita "hihnapyöriä" sais muutettua tuota välitystä, vai onko tilaus tavaraa??

    Mites tuo mitataan hihnasta/"hihnapyörästä" hammastusväli vai mikskä sitä sanotaan......eikös nuita oo tiheemmällä ja harvemmalla hammastuksella? esim. uutta hihnaa varten ois hyvä tietää.........
     
  5. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mulla on tullu vastaan kaks eri remmiversiota.Tihee hampanen ja harvahampanen.Joku viisas voi varmaan selittää noiden eron,kai se jotenkin kestoon liittyy tai jotain sinne päin.Itellä harvahampainen malli,kai se jotenkin toimii :D 10,06 liimaradalla,Pro jykän ohjastamana.Itellä ainut kokemus, Hyvinkään d:n kakkonen,Perinteisesti sutien ja muuta selitystä.Paras aika lajittelussa 11,62 :oops: Rattaat kustantaa about 150 kappale.Tietysti,jos on joku tuttu sorvari ja aihio, hinta putoo.Alsamotikkä, koko luokkaa 20x20 cm kustantaa sekin jotain,työt päälle,eipä noita hirveesti virallisilla pajoilla ole teetetty.
     
  6. B 50

    B 50 3rd gear

    Noi on ihan tavallisia teollisuudessa käytettyjä voimansiirtohihnatyyppejä. Yleensä kai pyöreäurainen 8 tai 13,9 milliä ja kulmikkaalla uralla 1/2". Paljon muitakin on olemassa, mutta em profiileihin, varsinkin 1/2", on halvimmat hihnat. Hammasjako sisältää yhden hampaan ja yhden uran, helppo mitata tönärillä. Jos vanhassa hihnassa on tehtaan merkintöjä luettavissa, pitäis selvitä ihan niittenkin perusteellä. Esim jos 1/2" remmissä lukee 570, niin se meinaa että se on 57" pitkä ja 114 hampainen. Olen törmännyt siihen tosiasiaan ettei helpota vaikka olis itse koneistaja, Ameriikasta saa valmiin kiillotetun hihnapyörän kuluineen samaan hintaan kuin Suomesta raa`an aihion. Koita siinä tukee paikallista yrittäjää.. www.superchargerusa.com homma toimi ainakin ihan mallikkaasti.
     
  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ja kannattaa muistaa että jos sitä kokoa muuttaa hihnapyörässä esim 2 hammasta eri kokoinen niin vaikutus ahtoihin on suhteellisen suuri.Helposti n 0.2bar.
     
  8. partel

    partel 1st gear

  9. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Mitenkä yleistä on että, poksauttaa kaasariin tänään 3 kertaa....tilanteet 1. kylmä kone huonohko tyhjäkäynti pykälä päälle ja POKS pamautti kaasarissa, savut ja sammu. 2. ja 3. lämmin kone, liikenne valoissa tyhjäkäynnillä pykälä päällä pamautti taas kaasarissa ja sammu. Että onko "yleistä/normaalia" remmiahdetussa tuommonen ´pamauttelu.? vai pitäiskö huolestua ja alkaa vikaa ettimään.....
     
  10. sbm396

    sbm396 3rd gear

    olisko tyhjäkänti seos laihalla

    sillon kun mulla oli 6-71 kii ei poksahtelua ilmenny juuri ollenkaa vaikka kaasuaki hätäseen polkasi kävi aika paksulla tyhjää ja 1200-1500rpm
     
  11. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Ei ole laihalla seosmittari on...............tyhjäkäynti 850-950rpm pari edellistä ajoreissua ei poksutellu mut nyt 3 kertaa ja aina tyhjäkäynnillä??
     
  12. jsskangas

    jsskangas 1st gear

  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Poksahtelu eli aivastaminen tulee siitä että kaasua painettaessa seos menee hetkellisesti laihalle ja silloin kone aivastaa. Itselläni ko. ongelma hävisi kun heitti cartterit roskiin ja hommas tuplapummppu holleyt tilalle. Joihin asensin vielä isot kiihdytyspumput.

    Pumppukoneessa on alipaineella ajettaessa niin iso imukanava ( imukanava, imusarja ja ahdin) et bensasumu ei liiku tarpeeksi nopeasti ja tasaseen. Siihen on vain yksi lääke, lisää bensaa. Tosin sitä esiintyy myös normaalistikin kylmällä koneella ajettaessa ( tai siis eritettäessä ajaa)Ruiskukoneessa se on helpompaa kun suutin on lähellä imuventtiiliä ja ahtimen lämpötila ei vaikuta bensasumun kulkuun. Mut kaasareilla asia on kuin edel. mainitsin. Ja roots-ahdettu konehan ei siedä pienintäkään imuvuotoa.

    Olin syksyllä ajamassa ahdinmoottoria moottoridynossa ja moottorissa on 2x 850 blower series Demonit ja aluksi oli erittäin pieni imuvuoto toisessa kaasuttimessa. Se kun korjattiin niin toimi kuin kello, ainoastaan säädettiin tyhjäkäynnin seos ja siinä se. Ylös asti piti seoksen vaikka nostettiin painettakin. Olen kuullut paljon huonoa em. kaasari merkistä ja itsekkin purin/tarkistin ne alkujaan mut yllätys oli positiivinen.

    Yrittäkää muistaa kun ajelette vehkeillä että ahdinmoottori on huomattavasti herkelmpi ottamaan vaikutteita vallitsevasta kelistä. Se saattaa toimia hyvin tänään ja jos huomenna on kylmempi/kuumempi/ kosteampi tai kuivempi niin saattaa toimia ihan eri tavalla. Tämä ei siis välttämättä koske yhdistelmää vakio moottori + ahdin.

    Hihnoja on 8mm ja 1/2" kuten B50 selosti. Molemmat toimii erittäin hyvin mutta ei pidä mennä sekottamaan keskenään. Hihnapyöriä EI ole mukava koneistella ja Elahdesta löytyy mukavaan hintaa vaikka ja minkä kokoista. Pyörintäsuhde kaavuíoita löytyy jokaisen ahdinvalmistajan kotisivuilta.

    Esim.: http://www.dyersblowers.com/223/250.html

    Eikä tiukkaamaan liian kireälle, katkaisee kampiakseli todella kevyesti. Vuosien saatossa tein oudon havainnon hihnasta. Itsellä oli 1/2" hihna ja se KIRISTY kun sen lämpesi ! ? ! Siksi se piti jättää reilusti löysälle asentaessa. Liikettä ylä- aja alapyörän välissä 15-25mm.

    Ja jsskangas:

    Aika hieno systeemi, mistä materiaalista värkkäsit osat, rattaat jne, kestääkö laakerit kierroksia? Kävin katselee kuviasi enemmänkin, sälli rakentelee vaikka ja mitä, onko omien koneiden tekosia osat ahtimessa? Onko jo koeponnistettu moottorissa kiinni/ pyörittäny jollain sähkömmoottorilla
     
  14. partel

    partel 1st gear

    Tottakai hihna kiristy, kun kone lämpene ja paisuu. Eli idler-pyöra säädetan kuin kone on jo kuuma.

    Demon kaasarit: viime kisassa 2 x 1095 King Demon (blower), 540 BBC, 8-71, 30% OD, 18 psi. Eli 1000+ hv. Nolla ongelma.

    1/2" pitch, 8 mm, 8 mm GT ja 13.9/14 mm comboilla on overdriven etc rajat. Esim 1/2 suositellan vain max 15% OD.

    Miedon ahtopainen tapauksessa voi olla, että kunnon vapari olis tehokkampi...
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Gearhead



    Hienosti tehty vehje! Mitäs sillä ahdat ja paljonko on siivellä kierroksia mikäli käytät turbon omaa siipeä? Turbon laakeroinnin tiivisteet kans käytössä ilmeisesti vaikka kuulalaakerit toisioakselilla?
    Mistä materiaalista teit muuten tuon toisioakselin, jotain karkenevaa tavaraa ilmeisesti?
     
  16. jsskangas

    jsskangas 1st gear

    Laakerit on keraamiset, kestää 110000 rpm.
    Rattaat on hiiliterästä typpihiilletetyt, pinta on 52hrc.
    Rattaiden väliin on suora öljyruiskutus.

    Tiivistys on tehty tiukalla välyksellä akselin ja siipikotelon välissä, vähän enemmän se kyllä aiheuttaa sitten huohotusta.

    Toisio akseli on mokkia en muista tarkka merkintää.

    Ei ole tullut vastaan vielä moottoria johon olisi voinut kokeilla.
    maannut hyllyllä jo 7 vuotta.
    Pitäisi pian saada se johonkin kiinni.
     
  17. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mulla kylmä kone teki enemmän tuota mutta korjaantui kun laittoi tyhjäkäyntiä rikkaammalle aavistuksen.
    nykyään vaan joskus kun sammuttaa niin poksahtaa.
     
  18. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Vika luultavasti löydetty, niinkuin "remmiveto" aiemmin tiesikin sanoa imuvuotoja ei kärsi olla. ja niitähän oli, vuotoja löytyi imusarjan hitsisaumoista+popoffin nahka tiiviste oli ruvennu vuotamaan.....
     
  19. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Miten tuo ilmaläppien painojen kasvatus ois helpointa tehdä? saako kaasaria purkamata tehtyä mitään patenttia.........
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oikeen saa. Kaaserien Kannet täytyy avata, et saa ilmaläppäakselin painolimppuineen pois. Niihin mahtuu hitsaamaan aavistuksen verran lisää halkasijaan, ja/tai sit poraa reikiä ja täyttää lyijyllä.
     

Kerro tästä muillekin!