remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Poksahtelu eli aivastaminen tulee siitä että kaasua painettaessa seos menee hetkellisesti laihalle ja silloin kone aivastaa. Itselläni ko. ongelma hävisi kun heitti cartterit roskiin ja hommas tuplapummppu holleyt tilalle. Joihin asensin vielä isot kiihdytyspumput.

    Pumppukoneessa on alipaineella ajettaessa niin iso imukanava ( imukanava, imusarja ja ahdin) et bensasumu ei liiku tarpeeksi nopeasti ja tasaseen. Siihen on vain yksi lääke, lisää bensaa. Tosin sitä esiintyy myös normaalistikin kylmällä koneella ajettaessa ( tai siis eritettäessä ajaa)Ruiskukoneessa se on helpompaa kun suutin on lähellä imuventtiiliä ja ahtimen lämpötila ei vaikuta bensasumun kulkuun. Mut kaasareilla asia on kuin edel. mainitsin. Ja roots-ahdettu konehan ei siedä pienintäkään imuvuotoa.

    Olin syksyllä ajamassa ahdinmoottoria moottoridynossa ja moottorissa on 2x 850 blower series Demonit ja aluksi oli erittäin pieni imuvuoto toisessa kaasuttimessa. Se kun korjattiin niin toimi kuin kello, ainoastaan säädettiin tyhjäkäynnin seos ja siinä se. Ylös asti piti seoksen vaikka nostettiin painettakin. Olen kuullut paljon huonoa em. kaasari merkistä ja itsekkin purin/tarkistin ne alkujaan mut yllätys oli positiivinen.

    Yrittäkää muistaa kun ajelette vehkeillä että ahdinmoottori on huomattavasti herkelmpi ottamaan vaikutteita vallitsevasta kelistä. Se saattaa toimia hyvin tänään ja jos huomenna on kylmempi/kuumempi/ kosteampi tai kuivempi niin saattaa toimia ihan eri tavalla. Tämä ei siis välttämättä koske yhdistelmää vakio moottori + ahdin.

    Hihnoja on 8mm ja 1/2" kuten B50 selosti. Molemmat toimii erittäin hyvin mutta ei pidä mennä sekottamaan keskenään. Hihnapyöriä EI ole mukava koneistella ja Elahdesta löytyy mukavaan hintaa vaikka ja minkä kokoista. Pyörintäsuhde kaavuíoita löytyy jokaisen ahdinvalmistajan kotisivuilta.

    Esim.: http://www.dyersblowers.com/223/250.html

    Eikä tiukkaamaan liian kireälle, katkaisee kampiakseli todella kevyesti. Vuosien saatossa tein oudon havainnon hihnasta. Itsellä oli 1/2" hihna ja se KIRISTY kun sen lämpesi ! ? ! Siksi se piti jättää reilusti löysälle asentaessa. Liikettä ylä- aja alapyörän välissä 15-25mm.

    Ja jsskangas:

    Aika hieno systeemi, mistä materiaalista värkkäsit osat, rattaat jne, kestääkö laakerit kierroksia? Kävin katselee kuviasi enemmänkin, sälli rakentelee vaikka ja mitä, onko omien koneiden tekosia osat ahtimessa? Onko jo koeponnistettu moottorissa kiinni/ pyörittäny jollain sähkömmoottorilla
     
  2. partel

    partel 1st gear

    Tottakai hihna kiristy, kun kone lämpene ja paisuu. Eli idler-pyöra säädetan kuin kone on jo kuuma.

    Demon kaasarit: viime kisassa 2 x 1095 King Demon (blower), 540 BBC, 8-71, 30% OD, 18 psi. Eli 1000+ hv. Nolla ongelma.

    1/2" pitch, 8 mm, 8 mm GT ja 13.9/14 mm comboilla on overdriven etc rajat. Esim 1/2 suositellan vain max 15% OD.

    Miedon ahtopainen tapauksessa voi olla, että kunnon vapari olis tehokkampi...
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead



    Hienosti tehty vehje! Mitäs sillä ahdat ja paljonko on siivellä kierroksia mikäli käytät turbon omaa siipeä? Turbon laakeroinnin tiivisteet kans käytössä ilmeisesti vaikka kuulalaakerit toisioakselilla?
    Mistä materiaalista teit muuten tuon toisioakselin, jotain karkenevaa tavaraa ilmeisesti?
     
  4. jsskangas

    jsskangas 1st gear

    Laakerit on keraamiset, kestää 110000 rpm.
    Rattaat on hiiliterästä typpihiilletetyt, pinta on 52hrc.
    Rattaiden väliin on suora öljyruiskutus.

    Tiivistys on tehty tiukalla välyksellä akselin ja siipikotelon välissä, vähän enemmän se kyllä aiheuttaa sitten huohotusta.

    Toisio akseli on mokkia en muista tarkka merkintää.

    Ei ole tullut vastaan vielä moottoria johon olisi voinut kokeilla.
    maannut hyllyllä jo 7 vuotta.
    Pitäisi pian saada se johonkin kiinni.
     
  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mulla kylmä kone teki enemmän tuota mutta korjaantui kun laittoi tyhjäkäyntiä rikkaammalle aavistuksen.
    nykyään vaan joskus kun sammuttaa niin poksahtaa.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oikeen saa. Kaaserien Kannet täytyy avata, et saa ilmaläppäakselin painolimppuineen pois. Niihin mahtuu hitsaamaan aavistuksen verran lisää halkasijaan, ja/tai sit poraa reikiä ja täyttää lyijyllä.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Onks bensapumpussa tuottoa :poff:
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    silloinhan se bensan tarve kasvaa.
    mikä pumppu siellä on?
     
  9. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kokeiles keventää niitä puntteja.Jos menee tossa vaiheessa laihalle niin kuullostaa toisio-puolen ongelmalta.
    Tyhjäkäyntiruuvit ei vaikuta tossa vaiheessa mitenkään.
     
  10. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    -Imuvuoto selviää starttipilotilla tai vaikka brakecleanerillä
    Jos imu/painevuotoa niin se vetää konetta laihalle.
    En usko että eroa että onko se ylä tai alapuolella.Mutta tämä vain uskomus.
    Viisaammat korjaa jos oon väärässä.

    -Jos ahdin fuskaa niin painetta vain ei tule.Saattaa tiputtaa ahtoa normaalia enemmän kuumana kun lämpölaajeneminen tulee kuvioon mukaan.
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kun se kiesi käy niin ruiskuta starttipilottia tai brakecleaneria tiivisteiden kohtaan.Jos käynti muuttuu niin silloin on vuoto siinä kohdassa.
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Se taas vaikeempi selvittää.Saatta oireilla kaikenmoisina ihmeellisinä oireina kuten ö-tikun paikaltaan lähtö(ahtopaine menee kampikammioon ja useimmiten pukkaa ö-tikun irti).
    Mutta sen varmistaminen vaatisi että ottaa imusarjan pois ja katsoo tilkkeestä jälkiä vuodosta.
     
  13. loaded-dice

    loaded-dice 1st gear

    Tästäkään asiasta mitään tiedä, mutta mun mielestä imusarjan imuvuodon pitäisi näkyä ahtopaine-/alipainemittarissa, jos imusarjassa on ihan oikea vuoto niin painemittarin viisari pojottaa tyhjäkäynnillä nollassa eikä mene lainkaan miinukselle, tai jos menee niin alipaine on ainakin pienempi kuin ennen vauriota/vuotoa. Korjatkaa toki jos olen kovin väärässä.

    -h-
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Saattaa muuten hyvinkin tehdä noin.Mutta saattaa vaatia "ison" vuodon.
    Vaikea sanoa.
     
  15. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Toimii se vakiokansilla mutta lopputulos ja voima on suhteessa kansiin mitkä sulla on koneessa+nokka.

    Mä luin joskus jostain ameeriikan viripaja(Nelson Racing tai Shermann Joe) artikkelista:
    Ajattele nokkaa ja kansia niinkuin elokuvan päänäyttelijät,niiden on pakko tukea toisiaan suorituksissaan tai leffa on floppi.


    Esim Edelin RPM varmaankin passeli,World torguer tai sportsman,TrickFlow195,Brodix IK tai AFR.

    Suhteellisen samoilla osilla kuin mun kone mutta kannet oli TrickFlow penkitettiin 590hv ja AFR-kansilla n640hv.
    Eli kyllä eroa kansilla tulee.
    Molemmissa 195cc kanavat.Venakoko aika sama,Trikissä 2.02 ja AFR 2.05,pako molemmissa 1.6

    Hinnaltaan noi on aika samaa tasoa keskenään,ainakin silloin oli.Mutta mä päädyin AFR-kansiin seuraavista syistä:
    -Keskiarvovirtaus .200-.550 oli reilusti parempi imupuolella ja mielettömän paljon parempi pakopuolella(pakopuoli remmikoneessa mun mielestä tärkeä seikka)
    -Full CNC-ported,eli kaikki kanavat 99,9% samanlaiset keskenään.
    -Venttiilikoneisto n850g kevyempi kuin Esim Trickin kansissa.
    -AFR firman tarrat oli paljon hienompia ja t-paidat komeita(vaikka en niitä sitten saanutkkaan)
    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    This was my 2cent
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onkos ketään harrastajaa joka lyhentäis 112 eatonin sopivammaksi??
     
  17. supo

    supo Double Gearhead

    Joo jos CC28 rupeat vaihtamaan kansia niin CHEVY2 puhuu asiaa ja jos et usko niin tule Kuopion näyttelyssä käymään niin kerron mielelläni ARF:n ominaisuuksista(itselle samat kuin chevy2) ja neuvon mielelläni että mistä ostat ne kannet eli UsParts.Mullakin rupesi tuo -37 Pontiac liikkumaan kohtuu kyytiä yläkerran vaihdon yhteydessä!!!Terv:Spet 1937
     
  18. HRD

    HRD 1st gear

    Onko kaasuttimen sijainnilla kuinka paljon merkitystä ahtimen päällä? Meinaan, että pitääkö se olla keskellä vai voiko olla etu tai takareunassa. Kone 305 joka ahdetaan todella miedosti 6/71 ja yhdellä kaasarilla aattelin pärjätä.
     
  19. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    olikohan 4160-mallinen holley(yhdysputkella) joka menee peräkanaa niinkuin edelit.
    Mutta sitä ei saa db-mallina.
    Eli muistaakseni db mallit on aina 4150-mallisarjaa.Ja ne laitetaan poikittain ja esim Weiandilta saa hyvää vivustoa.
     
  20. mxu

    mxu 3rd gear

    Ainakin 4165 (6210) holley on yhdysputkella oleva mekaaninen 650dp spreadbore, yksi vois olla kohta jouten jos jotakuta kiinnostaa...
     

Kerro tästä muillekin!