Rengas paineet 245/50 16" renkaille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Tiwi, 18.9.2002.

  1. Tiwi

    Tiwi 1st gear

    Paljonkohan olis oikea/suositus paine noille 245/50 16" renkaille. Nostin paineen 2.6 -> 3.0 bar kylmillä renkailla ja auton käyttäytyminen parani huomattavasti. Tossa yhden tutun kanssa ja hän sanoi että oli tapellut jonkun Mersun alustan kanssa saman levyisillä renkailla ja oli pitänyt laittaa 3.3 bar painetta, ennenkuin oli renkaat asettuneet hyvin alle. Mut eikös liika paine aiheuta sitä, että renkaita kuluu keskeltä enemmän kuin reinoilta ??
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Väärin!
    Rengas kuluu keskeltä jos on liian vähän painetta. Siis nykyaikaiset vyörenkaat, mobiilirenkaat on eri juttu.
    Eli mielummin liikaa painetta kun liian vähän. Mukavuus hiukan kärsii, mutta ajo-ominaisuudet paranevat.
    Sama pätee autojen rengaspainesuosituksiin. Ne on minimipaineet käytännössä ja niillä paineilla on rengasmelu pienimmillään ajo-ominaisuuksien kustannuksella. Itse lisään 0,2-0,5 bar valmistajan suositukseen ja talvella 0,4 vielä lisää.
     
  3. Tiwi

    Tiwi 1st gear

    Paljonkohan toi valmistajan suositus olis noille 245/50/16" renkaille ?? Ovenpieleen oli laitettu tussilla merkintä 2.6 bar. Olisiko toi sitten se suositus paine ?? Nyt jos laitetaan toi 0.2-0.5 lisää, niin se olisi 2.8-3.1 baria. Eli toi 3 barin rengaspaine olis vielä ihan ok. Vai kuluu vyörenkaat keskeltä, jos on liian vähän painetta ?? Päteekö tämä sama asia 155 ja 245 vyörenkailla ? Mitenkäs sitten vaikuttaa liika paine renkaan kulumiseen ?? Mulla noissa 245 tassuissa näyttää syöpyvän renkaan terävät reunat pyöreiksi. Johtuuko se yksinkertaisesti siitä, että kun auto käännellään parkkipaikalla renkaat linkussa. Vai pitäiskö säädättää kaikki renkaiden kulmat uusiksi ??
    _________________
    Firebird T/A 305 TPI -85


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tiwi 2002-09-25 12:50 ]</font>
     
  4. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Liian vähän painetta.Mä käytän chevyssä 3kiloa.
     
  5. pontiac89

    pontiac89 1st gear

    Mä olen omassani (`89 Trans Am) käyttäny reilua 3 kiloo. Hyvin on toiminu. Tuntuu vaan että pito heikkenee jos painetta liikaa. Tosin tässä tapauksessa voi olla kyse jo kovettuneesta kumiseoksesta,sillä alla on auton ensiasennusrenkaat.
     
  6. lake ender

    lake ender Gearhead

    Renkaat kulluu tasasesti vaikka olis vähän liikaakin painetta, ja pätee tuo kaikkiin vyörenkaisiin. Pikkumontut tuntuu hieman riippuen autosta ja pitokin varmaan vähän heikkenee liian kovilla paineilla.
    Toisaalta nopeat väistöliikkeet onnistuu ja on kevyempi käännellä. Myös kulutus laskee ainakin teoriassa. Puoli kiloa lisää suosituksiin on hyvä tälläsillä pakkasilla.
     
  7. Tiwi

    Tiwi 1st gear

    Kesän mittaan etsin ihan kokeilemalla mikä oli hyvä paine. Omasta mielestä toi 3.2bar kylmille renkaille tuntui hyvälle paineelle :smile: Lämpimänä renkaiden paine nousi yli 3.5bar. Jos tästä nosti vielä, niin siitä ei tuntunut olevan enää hyötyä noihin kaarre ominaisuuksiin. Juttua tuolla Jarrut ja jousitus palstalla Asetukset konin iskareille TransAm -85 + WS6 + 16".
     
  8. paxton

    paxton 1st gear

    good yard:n renkailla oli joskus ongelmia kun ajoi moottoritiellä vähän kauvemmin noin 150 lasis ne alkoi täristämään ku ne lämpes. ongelmaan haettiin ratkaisua ja maahantoujan mukaan paineita voi nostaa aina 6 baariin asti mikäli tärinöitä ilmenee 4,5 baaria ja tärinät katos meikäläiseltä (autosta).
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    No jo on väittämä! Voiko olla niin, että rengasasiantuntijatkin ovat väärässä? Uskon edelleen renkaan kuluvan keskeltä liian suuren paineen johdosta, ei liian pienen! Paineen lisäyksestä olen samaa mieltä, suurin osa porukoista ajelee liian alhaisilla rengaspaineilla, ja autot ei käyttäydy, niinkuin on tarkoitus. Eritoten raskaat autot (van/stw/pick-up) ja urheilukopat!
     
  10. kcl

    kcl 1st gear

    No "totuushan" on se, että nykyaikainen vyörenkas kuluu väkisin keskeltä kun sillä ajetaan. Renkas kun pyrkii pyöriessään muuttamaan muotoaan = "tasaisen" oloinen pinta pyöristyy ajaessa ja silloinhan kaikki paino on keskiosan päällä. Vastaväitteitä varmasti saan, mutta näin se vaan on. Itse en asiaa ole malttanut tieteellisesti tutkia, mutta muut ovat sitä tehneet.
     
  11. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Mä olen käyttänyt Hornetissa alla olevissa jostain 80luvulta peräisin olevissa (pinnaltaan uutta vastaavissa) Grand Prix 235/60-15 renkaissa jotain 2.5 paineita ja tuntuu että pitäs tiputtaa alaspäin (helpottais ainakin liikkeelle lähtöä...).

    Että tosiaan renkaaseen voi pistää yli 3bar paineet ilman riskejä? Eikö hiukan vanhemmissa renkaissa ilmenevät hiushalkeamat repeä jos pitää korkeaa painetta kokoajan... varsinkin kesällä? En viitsis testata...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuulostaa noi paineet aika kovilta. Käytännössä esim Capricen vakiorenkaan 225/70 paineet on ovipielessa 205 psa eli 2 bar ja sama auto 255:lla toimii kivasti jollain 1.6 bar paineella. TransAmissa 245 alla on sama juttu. Vetelee ja on kivireki jos paineet on yli 2 bar. Pakkasilla kun renkaantäytön ja ulkoilman ero 40-50 astetta paine tietysti laskee ja se on korjattava, mutta kesällä homma varsinkin rajussa ajossa on toisinpäin joten yli 3 barin paineet kielii ongelmista jossoin alustassa ja rengasvalinnoissa enemminkin kuin paineen tarpeessa ?
     
  13. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Tässä tullaan siihen, että valmistajan suosituksia on noudatettava. Rengaspaineiden merkitys on tietenkin eri F1 ja indy-car kisoissa kuin sapattiajossa. Sovitaanko, että lämmöllä ei ole mitään merkitystä meik. olosuhteissa? Sispä noudattakaamme valm. suosituksia.
     
  14. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Toisin sanoen: Rengaspaineet tarkastetaan kylm. mahd. olosuhteissa ja tarkastus viikottain. Tosi on edellisen puhujan kanssa: ylipaine kuluttaa keskeltä, vaikka on vyörengas. Ja alipaine kuluttaa laidoilta. Siis : säännölliset paineentarkastukst!!!
     
  15. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Toisin sanoen: Rengaspaineet tarkastetaan kylm. mahd. olosuhteissa ja tarkastus viikottain. Tosi on edellisen puhujan kanssa: ylipaine kuluttaa keskeltä, vaikka on vyörengas. Ja alipaine kuluttaa laidoilta. Siis : säännölliset paineentarkastukst!!!
     
  16. Tiwi

    Tiwi 1st gear

    Ostin tossa uudet 245/45/16" Z nopeusluokan renkaat ja sama juttu. Renkaiden myyjä suositteli 2.6-2.8 bar painetta. Mut 2.6 bar paineella on noi renkaat on ihan lytyssä ja tosi pahat ajaa :sad: 2.8 bar paineella rengas näyttää asettuvan paremmin alle ja eivät ole enää niin lytyssäkkään. Mut haki tosi pahasti Hesaan mennessä. Nostin sitten takas tuloa varten paineen 3.0 bar ja johan parani. Vanhoilla renkailla käytin sitä 3.2 bar, mut nehän olikin 50 sarjan renkaat ja H nopeusluokan. Täytyy kokeilla vielä tota 3.2 bar. Näyttää sille tosissaan, että painetta pitäis olla sen n.0.4 bar enemmän, kun suosittelevat. Ja alustasta sen verran, että siellä on uusittu kaikki. Mulla on toi WS6 alusta ja siinä sitten konin säädettävät iskarit.
     
  17. kcl

    kcl 1st gear

    Nokian renkastehtaalla kokeilivat muistaakseni kaikki gummit 12 bar paineella eikä mitään tapahdu; ihmeen vähän pullistu kumi tuollakaan paineella. Reunoilta kumeja on vaikea saada kulumaan muulla kuin väärillä kulmilla. Iso paine pyöristää kumia-> kuluu keskeltä, pieni paine veltostuttaa kumin-> pyrkii pyöriessään enemmän keskeltä ulospäin-> kuluu keskeltä. Tuo siis nimenomaan vyörenkailla, rättirenkaat on veltompia ja niissä alhainen paine syö ulkoreunat ja liika paine keskeltä. Vyörenkaalle nyrkkisääntönä siis parempi että painetta on liikaa kuin liian vähän.
     

Kerro tästä muillekin!