Rengas/vanne ulommaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 1.9.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oliko millaisia keinoja saada rengas/vanne (taka) ulommaksi? Siis renkaan ja lokasuojan kaaren väliin jää aivan liian paljon tyhjää. Tarvittaisiin siis muita keinoja kuin renkaan leventäminen tai vanteen vaihtaminen.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Noin heppoisilla tiedoilla ei pysty vastaamaan.

    Morris Mineihin sai aikoinaan sellaiset raidevälinlevittäjät jotka laitettiin vanteen ja jarrujen väliin. Muttereihin taisi myös tulla adapterit väliin.

    Taitaa olla nykyjään laittomat. Muistaakseni 5 cm per puoli siirtyi rengas ulommaksi.
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  4. Jasca

    Jasca 1st gear

    Joo, munki mielestä noi "spacerit" on laittomia, ollu jo tovin aikaa (tässä maassa siis). Niin, siis yleisessä tieliikenteessä.

    - Jasca -
     
  5. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ite jouduin chevyyn laittamaan eteen 5mm spacerit joista ainaskaan leimatohtori ei sanonut mitään,en tiedä huomasko.
    Osien myyjä vakuutteli että 5mm levyjä sais käyttää.
     
  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Kyllähän toi spacerkikkailun voi jättää veke,kun tutustuu markkinoilla
    olevien vanteiden OFFSET-arvoihin!
    Niillä pelataan just tota,tuleeko vanne/kumi ulommaksi vai sisemmäksi.
    Tietysti tilanne muuttuu hankalaksi,ellei oo haluja sijoittaa kunnon
    vanteisiin jossa olis omistajaa miellyttävä offset ?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tollaiset 3/4 - 1 spacerit olisivat oiva keino minulle. Laittomatko? No mietitään mitä tehdään...
    :p
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Valepukki on ollut astialla. Spacerit ovat Kekkosslovakiassa kielletyt :soosoo:
     
  9. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear



    Jostain luin että olisivat lailliset silloin jos vanteen valmistaja edellyttää tai sallii tai on hyväksyttänyt tai miten se nyt sanois mutta kuitenkin omien vanteidensa kanssa. Kyseessä lienee kuitenkin tuning-ukkojen suosimat isot aluvanteet.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Bilteman uudessa luettelossa näytti levittäjiä olevan
     
  11. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Noita levityspaloja kyllä myydään koko lailla paljon ja kaikenlaisia TÜV-hyväksymisiäkin joillekin löytyy, joten kannattaa kysäistä siltä paikalliselta konttorilta mitä oikeasti ovat asiasta mieltä.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse meinaan pistää adapterit en spacereita, adapterit eivät heikennä rakennetta kun nehän pultataan ensin kiinni sitten niihin vasta vanne. Sitten siloittelen sauman ja maalaan. Näyttää kuin olisi yhtä puuta ja on turvallinen.
     
  13. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tuo on väärää tietoa! Tai no, jos katsurin mielipidettä kerran kysyttiin, niin sitten... :)

    Vanteeseen kiinnitettävät spacerit ovat lailliset. Samoin eritysesti kyseiseen autoon/vanteeseen tarkoitetut irrallisetkin spacerit.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    taitaa porche olla ainoo mihin saa tollaset spaserit laittaa. ei ainakaan "audiporsseen" mee edes suoraan porchen vanteet kun on audin navat tai ainakin pulttijako. korjatkaa jos olen väärässä...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanteen offset

    Joku kaverin kaiman tuttu on peltivanteesta irrottanut keskiön ja siirtänyt offsettia... ja hitsauksen jälkeen heitot jopa pienemmät kuin alunperin. Sanomattakin selvää ettei tuommoinen ole laillista!
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taas täällä tarjotaan mututietoa, kaikki aukoo kyllä suuta mutta kukaan ei tunnu tietävän mitään. Tehdään niin että nyt kaikki mutuäijät on hiljaa kunnes joku löytää oikean lakitekstin.
     
  17. Jasca

    Jasca 1st gear

    4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

    Lainaus Liikenneministeriön päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta (3. luku, 10§). Sit voidaan tietysti alkaa vääntää kättä siitä onko "spacer" tuo sovituskappale vai ei... :odroll:

    - Jasca -
     
  18. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Re: Vanteen offset

    tommosesta oon aikasemminkin kuullut ja jäin ihmettelemään miten ko. toimen¨pide tehdään, pitääkö olla sorvi vai onko jolu onnistunut jollain muulla esim rälläkällä?
     
  19. Jasca

    Jasca 1st gear

    Re: Vanteen offset

    No jos kadulla meinaat ajella, niin tonkin voit unohtaa. Ainakin jos haluut olla kiltti ja lainkuuliainen.

    Kandee muistaa myös se, et raideleveys saa kaikenkaikkiaan muuttua alkuperäiseen nähden max. 30 mm!

    - Jasca -
     
  20. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Niin täähän oli vaan ihan silkasta mielenkiinnosta kysytty, pois minusta kaikki vilunki :odroll: eli miten tapahtuu.
    Raidevälillä tarkoitat mitä?
    Jos vannetta siirtää sisäänpäin kehästä niin eihän silloin raideväli kasva eihän?
     

Kerro tästä muillekin!