Rengaskone Tee-se-itse

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Duron, 5.5.2007.

  1. Duron

    Duron 1st gear

    eli itselläni on ollut jo jonkin aikaa suunnittelussa oma rengaskone, nyt aloitin projektin suunnittelun ja olen päättänyt käyttää 1 etuvetoisen auton pyörän napaa + vetaria sekä hydraulitunkkia ja sähkömoottoria, suunnittelu on siinä vaiheessa että pitäisi alkaa tekemään eikä enää suunnitella :D onko kukaan koskaan tehnyt itse kyseistä konetta eli onko mitään hyviä vinkkejä antaa projektiin.pyörän napaa käytän siihen että saan pöytälevyn pyörimään sähkömoottorin avulla jossa on vetonivelen toisessa päässä ratas josta ketjut sähkömoottorin akseliin, pöydän kiinnikkeet teen jousien kiristimistä,hydrauli tunkista teen vipuvarren avulla "prässin" jolla saa kummin irti vanteen reunoilta, nyt pitäisi vaan löytää joku halpa metalli romu liike mistä saisi pilkka hintaan tarvikkeet....
     
  2. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    Kuulostaa kiinnostavalta systeemiltä..
    Ite vaan värkkäsin vanhasta taunuksen tunkista ja raudasta systeemin millä voi painaa renkaan irti vanteelta ja loppu irroituksen hoitana rengasraudoilla.. :)
    Tosin rengassarjan kun käy läpi näin tulee samassa pikku kuntoilukin jos sattuu olee vähän jäykkärunkoisia renkaita :lol:
    Mutta uteliaisuutta olis tehdä vähän sivistyneepi systeemi joten jää seuraa miten projektis etenee :odroll:
    Hmm..kohta se kyllä tasapainotus konekin olis ajankohtainen mutta ei noita minun suosimassa hintaluokassa liikaa näytä olevan myynissä :cry:
     
  3. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Traktorin nostalaitteen alle lankun pätkä pystyyn, lankku renkaan reunaan, painetaan nostolaite alas ja vólaa, rengas irtoaa vanteelta, loput hoituu raudoilla...

    Aikaa siinä menee pirusti, ja kyllä siinä joskus hiki on tullu :rotfl:
    Eikä kyllä aluvanteiden kanssa tarvii työskennellä...

    Rengaskone ois kyllä hyvä olemassaan.... :odroll:
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

  5. santtuv

    santtuv Gearhead

  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Taitaa tuossa olla edellytyksenä se, että traktori on Belarus. Muissa kun ei ole kaksitoimista nostolaitetta ja vetovarsien oma paino ei rengasta irroita... :lol:
     
  7. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tuossapa olisi halpa ratkaisu taas yhteen ongelmaan! Paljon on vanteita joita pitäis maalta ja puhaltaa vaan ei jaksa ottaa renkaita niistä pois ku siinä menee niin paljon aikaa...

    ja tuohon traktorikysymykseen, voihan sitä painaa etukuormaajalla, jos sattuu olemaan?
     
  8. pile

    pile Gearhead

  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kerrostaloasujana on joskus ottanut päällikumin pois vanteelta kuntotankoa käyttäen. Siis semmoista, joka ruuvataan oven karmiin leuanvetoharjoituksia varten. Ei renkaan vaihdon, vaan ainoastaan sisäkumin paikkaamisen. Sittemmin olen karttanut pinnoitettuja renkaita ja sisäkumeja. En muista, milloin olisi viimeksi tarvinnut varapyörää laittaa alle.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear


    ja tuohon traktorikysymykseen, voihan sitä painaa etukuormaajalla, jos sattuu olemaan?

    Juutoimii tuo etukuormaajakin... Kunhan on kaksitoiminen. Sitä en ollutkaan edes tullut ajatelleeksi ennen.
    Itse traktoria (Zetor) tai joskus toista Autoa olen niin käyttänyt että pistää lankun renkaan (Huom. ei vanteen) päälle, ja ajaa sen lankun päälle...
    Ja loput rengasraudalla.
     
  11. Duju

    Duju 1st gear

    Aikaa siinä menee pirusti, ja kyllä siinä joskus hiki on tullu
    Eikä kyllä aluvanteiden kanssa tarvii työskennellä...

    Käsi ylös kaikki kenellä on tullut kylmä rengashommissa
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    no

    No, minä en kyllä pysty tassua nostamaan, mutta ehkä siinä rengashommassa tuli kylmä entisen rengasliikkeen vanhalle omistajalle, slaagi ja vainaa..
    muuten se ei ole turhan kylymää puuhaa.. :lol:
     
  13. WSE

    WSE 1st gear

    Tuota minäki oon joskus miettiny että tekis itse. Ei mitään käsinpyöritettävää vaan ihan sähkösesti toimivan. Tuommoinen käsikäyttökone oli muuten myynnissä nettikoneessa tai -autossa 160€ vasta.
    Mistähän sais tuon "lusikan" mallia (piirustuksia, mittoja) mikä tulee siihen varren päähän, ja mistä materiaalista kannattasi työstää, käykö ihan musta rauta (kuluuko kuin nopeesti), vai saako nuita varaosana ihan edullisesti?
     
  14. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Vanhan ajan konsti: Moska ja koivusta veistetyt vaarnat. Lähtee kumi vanteesta kumpaakaan vahingoittamatta. Sitten vaan raudoilla kammetaan pois. Hikihän siinä kyllä tulee. :D

    Jos on oikein lujassa, niin kyntöauran kärjellä lähtee hyvin. Nostolaite vaan vauhdilla alas ja irti on. Saattaa kyllä vanne tai rengas olla entinen. :oops:

    Kyllä maalla on mukavaa. :rotfl:
     
  15. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Joskus vuonna 1 tai 2, kun auto oli tunkilla renkaan sai kätevästi pois palteelta kun laski tunkilla auton niin että jarrurumpu painoin gummin pois. Mutta...ei se niin paljon maksa ettei...
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    lankku renkaan päälle ja autolla ajaa lankkua pitkin kunnes putoaa rengaslieve lukkouralta. Vaatii painavan (kutosdsl) koneen ja kevyen renkaan 13"
     
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Heh, ei oo pelarus, vaan "tuunattu" David Brown :wink:
     
  18. vkona

    vkona 1st gear

    Tuollainen harbourfreightsin kuvanmukainen kone näyttäisi olevan ihan kotimaassakin myynnissä. www.savenmaa.fi sivuilta löytyy vasemman valikon "työkalut" alta "korjaamolaitteet". Hintaa näyttäisi olevan 99 e.
     
  19. ajomies

    ajomies Gearhead

    Helposti lähtee kumi irti vanteelta, ilmat pois ja paanalle,.... :rotfl:
     
  20. amis

    amis 1st gear

    Onkos tää projekti edennyt?
     

Kerro tästä muillekin!