Rengaskone Tee-se-itse

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Duron, 5.5.2007.

  1. amis

    amis 1st gear

    Eihän se "palteenirrotus" vaadi paljoakaan voimaa, jossain koneessa luki että voimakas irrottaja ja voimaa oli 2,5t. Tossa mun koneessa ei oo varmaan lähellekään sitä, 150mm paineilmasylinteri 10bar paineella, siitä sen voiman varmaan pystys laskemaan?
     
  2. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Sulla olis toi teho n.1,2 t noilla arvoilla jos en väärin laskenut.Kaava löytyy esim täältä: http://www.fluidfinland.net/Klinikka/toimilaitteet.pdf
    Mulla on palteenirrotukseen itsetehty puristin jossa 1,5 t pullotunkki ja käytännössä on riittänyt kaikkiin renkaisiin mitä olen irrotellut.
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    .....juu mut nyt olikin tarkotus tehä( rengaskone on jo ) semmonen millä saa työ koneitten/traktoreitten renkaita vanteesta irti.......nyt siihen on käytetty toista kakkoria ja/tai lekaa.... kun meitin rengas koneeseen ei mahu 38" vanne:rotfl:
     
  4. olds79

    olds79 3rd gear

    Ostin eilen semmosen 59€ maksavan "rengaskoneen" siis kiinalaisen käsikäyttösen. On muuten aika hyvä peli renkaan irrotukseen ja asennukseen näin omiin tarpeisiin.

    Mutta kysymys kuuluukin että onko kukaan käyttäny ja saako nuita tasapainotus vehkeitä suomesta?kts linkki

    tasapainotuskone
    http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/d ... mber=39741
     
  5. bwheel

    bwheel 1st gear

  6. känttyrä

    känttyrä 3rd gear

    Pyörähdin tänään jyskässä ja siellä oli kaksi erilaista konetta halvempi oli tuon 69€ ja kalliimpi oli 119€. Tuo kalliimpi näytti hieman pätevämmältä kuin tuo halpa ritus, mutta onko kenelläkään käyttökokemuksia kummastakaan noista?

    Kalliimpi taisi olla sama kuin tuossa alla
    http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... ode=ren229


    Halvempi taasen tämmöinen
    http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... vaihtokone

    Yllä oleva teksti siis lainattu,aiheen sivulta 2.

    Ostin eilen juurikin tuon alemman kuvan,kiinalaisen halppis värkin.
    Olen puuhastellut,monenlaisten rengaskoneiden,ym kanssa,mutta tämä
    vaikutti kyllä täydeltä paskalta.
    Onko joku OIKEASTI onnistunut vaihtamaan tällä värkillä renkaan??
    Koe vanteena oli 13tuuman perus fomocon pelti rs.
    suurin ongelma tuntuu olevan,saada rengas pyöräytettyä,rengas työkalulla
    vanteelta pois.
    Laitteen oma lukitus ei meinaakkaan pitää rengasta paikallaan,ja se vaivainen 16mm kierretanko/putki tanko,jota vasten väännetään,taipuu vain kammen voimasta.
    Kertokaahan nyt oikeita kokemuksia ko värkin kanssa puuhastelusta.
     
  7. jone-70

    jone-70 2nd gear

    Kärkkäisen sikapäivillä "rengaskone" 39 eeroo.
     
  8. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Mulla on tuollainen halvemman näköinen rengaskone ollut pari vuotta(Puuilosta ostettu),hyvin pelaa-kymmeniä renkaita oon vaihdellut maasturin 31''.stä 13'' tuuman nakkeihin.Huomattavasti nopeammin vaihtaa kuin pelkillä raudoilla väännellen.Kiinantekele tääkin on mutta ei siitä kyllä mitään oo vääntynyt vaikka hartiavoimin oon rautaa runtannut.Oisko sulle tullut vähän mellommasta raudasta oleva peli?
    Edit.eipäs kun tuota käpälää jouduinkin vähän vahvistamaan,vähän ohuen sorttista lattarautaa oli.
     
  9. känttyrä

    känttyrä 3rd gear

    Kärkkäiseltä ostin tuon oman.Yhen renkaan sain kovalla työllä irti,mut toista en saanut painettua vanteelta,kun tuo käpälän geometria pyrkii suistamaan vanteelta ulospäin,kumin kylkeen.
    Sitten käpälä irtosi "hitsauksistaan",ja lysti loppui siihen.
    Liekkö tuosta parantelemalla saisi toimivan?
    Eihän tuo toki kallis ollut.
     
  10. misterx1

    misterx1 1st gear

     
  11. VesQ

    VesQ 1st gear

    Ei liity itse laitteeseen millään mutta tuo vanne pisti silmään, itse noita perus Fordin 13" leveähuulisia vanteita kun pyöritellyt niin aina on tarvinut ottaa kumi pois "väärinpäin" eli rengaskoneeseen kiinni ylösalaisin siitä huuliosasta, ei vaan ole tullut oikeinpäin, kai se huuli on sen verran iso että ei veny yli
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    halkomakoneesta oon koittanu kehitellä tota palteen paininta. oisko ehdotuksia?
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead



    yks vaihtoehko on käyttää kuormurin jarrukelloa,jolloin se on ilmakäyttöinen... sellasen toimivan renkukoneen olen nähnyt, tekeleen näköinen, mutta hoitaa hommansa.

    toki edelleen sanon sen minkä joskus aiemminkin: kyttäile jostain vanha valmislaite, ei ne aina maksa niin paljoa, niinkun jossain nettikoneessa hurjat pyytää. :odroll:
     
  14. Razorass

    Razorass 1st gear

    Pitää paikkansa ja koskee suurinta osaa muistakin vanhoista ulospäin levittävistä peltivanteista. Saa sen renkaan siitä väärältä puoleltakin pois mutta ei ilman vaurioita! Rengas otetaan aina pois siltä puolelta missä vanteen "olka" on lähimpänä reunaa!
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ne joilla jotain tekee kyllä menee tutuntutuille räystästipun alle...
     
  16. -TH-

    -TH- Gearhead




    :rotfl: niinvoipi mennä, mut junaile homma silleen,että oot ite tutuntuttu....ainakin senverran että saa haalittua itelles koneet renkuhommiin...ja ainahan noitakin koneita joskus pitää huoltaa, ei ne omatekosetkaan ikupelejä ole.
     

Kerro tästä muillekin!