Rengasliikkeissä ei osata vaihtaa renkaita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja d-lowrider, 10.4.2012.

  1. nixon

    nixon 3rd gear

    ^Ihan pelkällä lihasvoimalla oon laittanu renkaat kiinni, ei viitsi edes jalalla painaa ku pysyy hyvin kiinni ilmankin. Ja itse olen siis lihakseton 70-kiloinen pygmi. :p
     
  2. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    E-Masterilla sanoivat, että voisivat kyllä hoitaa sen autonosturin renkaan kuntoon, mutta kun heillä ei ole tunkkia, joka nostaa 50 tonnia, että saa pyörän ilmaan..ammattilaiset :poff:
     
  3. Ikonen-82

    Ikonen-82 3rd gear

    Itse vielä odottelen renkaita saapuvaksi.
    Kävin paikallisessa rengasliikkeessä vaan varmistaakseni renkaiden päällelaitto mahdollisuutta ja hintapolitiikkaa...
    Kun myyjä kuuli vannekoon ja renkaan leveyden niin vastaus oli että en halua edes nähdä niitä renkaita...

    Kävin sitten vierailemassa Autotek:ssä asian tiimoilta siellä oli sitten aivan eri asenne. Vastaus oli että kyllä ne päälle saadaan puretaan vaikka vähän konetta että saadaan rengas ja vanne yhtäaikaa koneeseen. :D

    Vanteet on 17"x11" ja rengas on 390/40/17
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla oli kerran yks 15x8 tai 15x10 aluvanne + 275/60 renkula jota ei rengasjorma saanut millään tasapainoon. Oli vissiin koneen asetukset pielessä kun lato vuorotellen ulkolaitaan 50g ja sit 180astetta pyöräytys ja sisälaitaan 50g ja jatko tätä uudestaan ja uudestaan kunnes tuli kysymään millaset jarrut autossa on. Mä tähän että miten niin ja masentaja tarkensi että kun hän on ruvennu miettimään mahtuuks tää enää paikalleen/pyörimään. Sitä lyijyä oli meinaan viittä vaille vitusti!

    Laitettiin sitten muualla punttiin ihan normi määrällä painoa. Ensimmäinen kaveri oli ammattimies vailla verta.
     
  5. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ei liity renkaisiin mitenkään, mut korjaamon "ammattilaisiin" kyllä; mun piti käydä näyttämässä HJ60 savutusmittauksessa. Se korjaamon äijä kysyi multa että "onko tää neloskoneella?" No jos kyseinen malli ei ollu sille ennestään tuttu, mutta se oli kuitenkin ensin avannu konepellin ja kiinnitelly sen mittarin piuhat sinne pellin alle.....
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kuulin jokin aika sitten, kuinka rengasliike oli asentanut myymääni rengasta moottoripyöränvanteelle. Väitettiin, että vanteenreikä toisella puolen (15" rengas) oli yli varttituuman pienempi kuin toisella puolella (mahdotonta) ja sitten yrittivät silti kuuden ilmakehän paineella saada sen nousemaan vanteelle. Silloin se oli räjähtänyt, ja vielä vannekin oli pudotessaan vahingoittunut. Renkaan reunavaijeri oli räjähdyksessä katkennut, mutta sen päät yhteen laittamalla oli saatu tämmöinen tarkka mittaustulos halkaisijasta.
    Samaa asiantuntijaliikkeen ammattitaitoa alusta loppuun :wc:
     
  7. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Tänään kun pyörittelin talvikiekkoja alle, huomasi selkeästi että edellinen renkaanvaihto oli tehty rengasliikkeessä. Sen verran tiukassa istuivat ja yksi kierre korkannut. Kaiketi vedetty alusta alkaen pulttipyssyllä.
     
  8. Toope

    Toope 2nd gear

    Ammattitaitoa joo,rengasliike yritti väkisin myydä sisärenkaita,koska heidän mielestä ei voi asentaa tubelesrenkaita 50 luvun jenkin vanteelle(original vanne+rengastyyppi),koska puuttu joku ura vanteesta,mut 50-? luvulla on nuo nuo tubelekset jollain tavalla sinne aina saatu sopimaan....
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Pitää kyllä paikkansa, että vanhoista vanteista puuttuu, ei ura vaan matala harjanne, joka estää rengasta irtautumasta vanteen reunasta esimerkiksi kovempaa pyörät linkussa kurviin ajettaessa tai sivuluisussa. Omakohtaista kokemusta on siitä, kuinka Volvo Duettin molemmat eturenkaat menivät tyhjiksi, kun penskana yritin näyttävästi kantata pihaan liian kovaa.
    Ei rengasliikkeessä tällä kertaa ihan hakoteillä oltu. Jos auto menee metsään ajotapavirheen takia ja huomataan, että renkaat eivät ole pysyneet vanteilla, aletaan heistä helposti etsiä syyllistä. Asennus on kyllä mahdollista näille vanhoillekin vanteille ilman sisäkumia. Pitää vain muistaa pitää paineet oikeina ja ajaa sillä tavalla kuin kuuluukin.

    Mitä mutteripyssyn käyttöön tulee, niin tuskin missään liikkeessä enää muttereita ristikkoavaimella käännetään. Se on sitten eri juttu, että läheskään kaikki monttöörit eivät tunnu tietävän, että pyssyssä on säätökin kiristystiukkuutta varten.
    Kuten VM.79 tuossa hiukan aikaisemmin kertoikin.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kyllä rengasliikkeen kuuluu laittaa renkaat momenttiin. Mutteri pyssyllä lähelle ja momentti avaimella n.11.8kiloon (aluvanteet) ja peltivanteet ammutaan pyssyllä käyttäen momentti hylsyjä jotka estää menemästä liian kireelle. ja vittumaista sanoa mut jos kierteitä korkannu niin harva paikka niitä enään tässä vaiheessa korvaa.
     
  11. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Meil oli duunis sähköauto elcatti ja kävin hertsikassa vaihtamas renkaat siihen. No pari kertaa, kun oli vaihdettu niin sitten ei onnistunutkaan vaan pinnapultin kierteet petti.No mulle tultiin sanomaan, ett tämmönen juttu on Teidän heiniä kun ette ole käyttäneet rasvaa muttereissa. Kerroin, että nytpä on semmonen juttu, et täällä on vaihdettu tän auton renkaat 4 kertaa peräkkäin ja kertaakaan ette ole laittanut mitään rasvaa muttereihin. No sit sanottiin, et on asennettu liian suureen momenttiin. Totesin, et haepa tuo pikkupomo paikalle niin keskustellaan . Tämä (10) tuli paikalle ja hänkin yritti, et mun pitäisi maksaa. Kerroin, et neljä viimeistä kertaa täällä vaihdettu niin kuin hyvin muistatte. Oli meinaan sellainen maalaus/auto et jää mieleen ja aina piti kertoa, ettei vaihde päällä ole mitään ole mitään jarrua kun on sähköauto.
    Lopputulos oli, että auto jäi sinne ja he hankkivat pinnapultin ja korvasivat sen, mutta pyysivät et menisin jatkossa ´jonnekin toiseen liikkeeseen asioimaan . . :soosoo:





     
  12. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Juuri näin kuuluisi toimia ihan oikeassa rengasliikkeessä!
    Sesonkiaikoihin on vaan niin monenlaista yrittäjää ja asentajaa... :odroll:
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ei silti käy kateeksi ukkoja noissa hommissa.Omasta duunipaikasta näkee yhteen rengasputiikkiin ja se näky ei ole häävi.Joka aamu sata autoa jonossa,hirveä kiire,ei edes hallin ovet mene kiinni kun saisi availla kokoajan... Tottakai pitäisi tehdä hommat oikein,mutta alituinen kiire tekee virheet.Suurimman osan kuitenkin tekevät virheettä. Kaikilla aloilla ei sentään mene tuollakaan prosentilla hommat putkeen.
     
  14. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ex vectraan oli hauskan näköstä katottavaa kun ei meinannt saada kumia vanteelle. 5 barissa vihelsin pelin poikki ja sanoin et jos rasvaisit kunnolla sen kumin(235-35/19"). Onneks tuli ostettua kalliit kumit missä oli joku takuu sydeemi kun sitten oli kumi ottanut itseensä ja ilmat hävinny. Emäntähän tätä ei tietenkään kauppareissulla huomannut. Ilmaa sisälle ja nopeesti kyseiseen liikkeeseen jossa ilmaseksi uusi kumi paikoilleen. Osaa ne jotkut tehdäkkin. Harrasteeseen pyysin pyörittelemään kumia vanteella niin kauan, ettei tarvia tasapainoja ulkopuolelle(AR Outlaw 2:set kokua 15*10") Hyvät tuli. Ei vatkaa eikä täristä. Oli kuulemma ollu vaan helvetillinen rumppaaminen. Ei kyllä ollut sesonkiaika ja kyllä minä siitä maksoin. ;)
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vähän ohi aiheen, mut oliko vanne kiero vai miks sitä kummia pyöritetään eri kohtiin vanteella?
     
  16. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Nuo kumit kun ei ole ihan tasapainossa uutuuttan eikä vanteetkaan niin pyöräyttämällä saadaan painot minimiin.. Jossain kumeissahan on ilmotettu venttiilin paikkakin koska siinä on kumin kevyin kohta. Siinä mielessä haasavaksi teki noissa se että ihan julmetusti levittää ulospäin. Ja siksi pyöritettiin ulkoreuna tasapainoon kumia pyöräyttämällä.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Oolraitti, näin vähän aattelinkin...

    PAajon niis vanteissa on heittoa? Sais varmaan oikaistua ne suoraks? Vähentäis tulevien rengastöiden hintoja.
     
  18. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Sen mitä uusissa on. Normi toleransseissa oli kuiteskin. tekee venttiili sen heiton mikä saadaan kumia pyöräyttämällä pois. Idea oli se etten halua mitään painoja ulkonäköä pilaamaan, ku tuppaa lakat karkaamaan painojen kohdalta kun rengastusta uusii. Kävin just vilkasemassa ni etusissa onkin venttiilit juurikin noilla kumin merkeissä. Aikaa vähäpätönen juttu, mutta miulle tärkeä. Ja tolla tosiaan ajettu sen mitä kone kiertää ja 3.00:1 välityksellä pääsee. :lol:
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    ei 118 mihkä riitä... transportteri pultit o 150nm ja ducatos/jne o 175nm...
    noin niinku esimerkiks..
     
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eli siis 118 on henkilö autoihin näin yleisesti. volvo v70 on 140 ja maasturit P-autot sekä K-autot on sit enemmän. en suinkaan tarkottanu et esim 5 akselinen polar sisu lyödään 12 kiloon. 8)
     

Kerro tästä muillekin!