Rengasliikkeissä ei osata vaihtaa renkaita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja d-lowrider, 10.4.2012.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    ja poikkeuksia on: esim. toyota ilmotti pari vuotta takaperin että esim. priusta ei saa vetää 12kiloon koska pinnapultit ei kestä?? ohje oli laittaa 10kiloon mikä tietenki tuntuu vaan et toyota käyttäny paskaa materiaalia ja koska pultteja poikennu niin ilman et pyydettäis takas tehtaalle niin laitetaan pienempään momenttiin?! samoiten toyotan vanteet oli heikot eikä niitä saanu koe ponnistaa kuin 3kiloon tai oli omalla vastuulla kun puolat halkes??
     
  2. Luulija

    Luulija Gearhead

    Tavaksi on tullut kantapään kautta vaihdattaa uudet renkaat aina irtovanteille, vähän tulee enempi kantamista mutta ei v*tuta niin paljoa. :mad:

    Pariin kertaan tuli vaihdatettua Mersun aluvanteille uudet kumit alle. Tuloksena pulttipyssyn jälkiä pultinreikien ympärillä ja ekan pesun jälkeen täristävät pyörät alla. Eihän sitä kiireessa ole kummisuutarilla aikaa sen vertaa rätillä/lastalla sisäpuolta pyyhkiä että edes näkyvät kurakokkareet saisi fillarista pois sieltä puolien takaa. Samoin irtoaa alupyörästä ne liimapainot aika pian jos ei sen vertaa ole pohjia tehty että pölyt olis liiman alta pois.

    Ite kun irrottaa ja pistää takasin autoon välttyy niin paljolta.

    Peltivanteet ampuivat toisesta käyttiksestä joskus niin järjettömään momenttiin että oli talven jälkeen tosi jännää niitä aukoa. Se on jännä miten löysältä se 100Nm isolla momenttiavaimella väännettäessä tuntuu verrattuna siihen että noiden pölvästien jäljiltä saa tohotella pultinpäätä liekillä ja sitten koko 120kg painollaan hyppiä toistametrisen varren päässä. :wc:
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^Ei kyseinen paja sattumalta ole hervannassa? Siellä on yksi rengasliike jonka jäljiltä ei tosiaan tarvi aluvanteita jälkikiristellä.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite tulin ratkaisseeksi kiristyksen siten,että laitoin oman autoni renkaat itse kiinni rengas liikkeen pultti pyssyllä.

    Ja seuraavana aamuna töissä sitten avaimella jälkikiristelin momenttiin jossa ovat pysyneet, mutta myös auenneet orkkis avaimesta joko polkaisemalla tai kunnolla nykäisemällä.

    Ensimmäistä kertaa omaan vw;seen vanteet opelin jäljiltä laittaessa varmaan 10 kertaa kirisitin lisää orkkis avaimella rannevoimalla nostamalla ja sitten vasta rupesivat pysymään.
    Toista kertaa alle laittaessa enään 4 kertaa piti jälkikiristää.
    Ja nyt viime kesänä ei enää kaikki pultit edes 2 kertaa jälkikiristynytkään.

    Elikkäs 2 kesää meni aikaa enenkuin vanteet oppivat toisen auton pulteille :eek:
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Oliko mahdollisesti eri kartiokulma pulteissa/muttereissa?
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jos peltivanteista kyse, niin VW:ssä ns.DIN-kartio eli pallo ja Opelissa normaali 60 asteen kartio. Lisäksi keskireikä Opelissa 56,6 ja Volkkarissa 57,1mm, joten on kantanut keskireiästä...

    Ja lähtee vanne navalta helposti...

    Ihmettelen vaan, miksi tuollaisia asennuksia aina vaan pitää tehdä?
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Mitä nää kilot on?
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Puhekielen nimitys paineelle. Kilo=bar.
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tässä tapauksessa kilolla tarkoitetaan kilopondia, eli tuo 12 kiloa on yhtä kuin 120Nm.
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kolmella kilopondilla pyörät jäävät kyllä löysälle..
     
  11. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Katos vaa, pitäis lukee koko lainaus ennenku kirjottelee mitää nokkeluuksia :D
     
  12. JKF

    JKF Gearhead

    Kaikenlaisia virityksiä sitä kyllä tehdään.
    Tuossa piti kerran pikaisesti ottaa yhdestä ritsasta rengas irti, mutta sepä ei ollutkaan ihan minuutin juttu. Joku oli leiponu väkisin opelin vanteen 4x98 jakoon ja 58,1 mm keskireikään.
    Oli meinaan hieman piukassa se vanne. :mad:
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    eikös ladan (tod näk) jako ole miinustoleranssilla tosta 98:sta. :rotfl:
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Keski reikä oli sopiva 57,05mm tönärillä mitaten navasta piti putsata pölyt ja liat teräsharjalla pois niin nahkeasti pyöri vanne navankeskiöllä.
    Pulteissa oli todennäköisesti kartio eroja, mutta se ei enään haittaa kun toledoon istuvat ilman komplikaatioita :lol:


    Mutta en enää laita "viritys" vanteita alle jos sulla on heittää 4x100 jakoiset toledon orkkis alut ja ne kauniimmat mallit ajokuntoisilla renkailla vielä. Voisin kyllä hakea ne jossain vaiheessa jos sulla on? Vai jatkanko vie pois budjetin mukaisilla ronal-"viritys" aluilla ajamista?



    J.K edelliset talvirenkaan vanteet oli pirralla laajennetut opelin vanteet ja hyvin passasi :eek: :rotfl:
    Nyt on golffin 1kpl ja 3 taitaa olla skodasta tai jostain vaggilaisesta venton edellisen omistajan vararengas himon vuoksi :poff:

    En ymmärrä miksi auto pitää myydä 8 vanteella sen normi 9 sijaan :odroll:
     
  15. pas2

    pas2 Gearhead

    Kops ja kops.
    Kaks myöntää, eikä o varmaan ainoita kun tipahti kiloissa kärryiltä :)
    Aiheesta siis veistin :poff:
    Nm ja kPa on näissä puuhissa standardit jos ei puhuta amerikkaa. Bar on paineessa se "kilo", momentissa onko se 1 kgm? Kilot sekoittavat ja usein kiloista puhuvat eivät ymmärrä, mistä edes puhuvat ;-)
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei oo kgm vaan kpm, eli kilopondimetri. Ihan sama homma kilowattien ja hevosvoimien kanssa, sekoittaa vaan kun joku käyttää vielä tuota vanhentunutta mittayksikköä, hevosvoimaa. :D
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Niin, saisinko naulan jauhelihaa pyytää Rockmaple lihatiskillä :)
    Kun ei ne vanhat yksiköt sekoita.
    Massan mä ymmärrän hyvin, siinä on yleistyny ettei sanota grammaa sinne perään... ja kyllä hevoiset ja baarit ymmärretään mutta jos puhuttaisiin hevosistakin kiloina niin nehän ois sit kans ymmärrettävissä siellä lihatiskillä eikä etukannen (=lakisana "konepellille" kun kaikissahan se ei ole konepelti) alla.
    Voisko kgm^2/s olla kans kilo?

    Mutta siis pointtihan oli se, että tossa lainaamassani löpinässä kahdella ihmisellä meni kilo jauhoja ja tiu munia sekaisin. Että jos puhuu kilosta (kpm) niin kirjottaa kpm samaten ku bar? Jooko? eikö? On helpompiki ku on lyhyempi? Emmää kyl silti kilowateista puhu ku sähkömoottoreissa, on luonnikkaampaa kun polttomoottorissa, helppoohan se hv on ymmärtää, 75kg sekunnissa metrin korkeuteen heiii...
    Juu juu ja poiiiis.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    mitäs noista kpm:stä väittelemään, kysykää googlelta, katsokaa wikipediasta jne...
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Onhan sitä aina asioille viralliset nimitykset ja sitten ne, mitä käytetään arkielämässä. Olisi se hienoa, kun kysyy, että paljonko laitetaan tähän renkaaseen ilmaa, vastattaisiin, että "laita kaksi pilkku kaksi kilopondia neliösenttimetrille" :rotfl:
    Aika moni taitaa autokaupoissakin puhua tonneista, vaikka tonni on oikeasti painoyksikkö ja tuskin tarkoittaa tuhatta kilogrammaa rahaa :D
     
  20. fcpveza

    fcpveza 1st gear

    osataan osassa

    Meilläpä on Momentti pulttikoneissa ja aina saa auki vaikka koneilla ryskyttää kiinni :lol:

    Tosiasia on että näitä sesonkipoikia ja harjottelijoita pitää aina valvoa ettei satu mitään. :(

    mutta kaikki ei kyllä osaakaan nuorempana on aluvanteita irroteltu 2 metrin jatkovarrella ku oli vähä liikkees pistetty pyssyllä kiinni. :x
    ja muutamat hylsyt murrettu yritykses saada pultit auki.
     

Kerro tästä muillekin!