Rengaspaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja HMoilanen, 3.7.2007.

  1. HMoilanen

    HMoilanen 1st gear

    Minkälaisia paineita olette käyttäneet 225-255/60-15 renkaissa? Auto on 70-luvun alun Firebird.
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Jos ei ole kuormaa, 2,2 riittää kuormalla lisätään sitten...
     
  3. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    225/60/15 on nyt alla ja 2.4, jonkin huoltsikan mittarin mukaan. Vähän on kaposet vanteet matka-ajossa, niin joskus laitan vähän lisääkin, että saa sivut vähän tukea. Enpä kyllä oikein tiedä, kuinka paljon se oikeasti tukee, mutta onpahan taas "säätänyt ja testannut" rengaspaineiden vaikutusta.
     
  4. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Se on jees,

    Yleensä ylipaine on tervellistä, alipaine ei...
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Paljon tulee ajettua lyhyitä pätkiä kylillä, missä renkaat ei ajossa lämpene, niin pidän eturenkaissa jotain 2.4 - 2.5 ja takana 2.6 - 2.8. Kulkee kevyemmin, eikä urat keinuttele. Pitemmälle matkalle lähteissä voipi vähän säätää painetta alaspäin, paineet kun tuppaa nouseen kun rengas lämpiää.
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Paras tapa on hakea se paine seuraamalla renkaan kulumista. Kun alkaa kulumaan keskeltä niin paineita alemmas.
     
  7. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Mikäköhän olisi ihannepaine '80 Cutlassin alla pyöriviin 215/70-14 kumeihin?
     
  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Kokeilemalla eri paineita, omassa oldsissa 2.2. -Kulkee kuin "sukkasiltaan" pehmeesti, jos nostin 2.5, -jota jotkut suosittelee, rupes tien epätasaisuudet tuntuu selvemmin. 8)

    Kaitpa se on renkaistakin kiinni, mimmoset paineet kuuluis olla. Kokeile eri paineilla ja aja aina sama reitti, niin löytyy "perstuntumalla" oikeat paineet... :wink: -Ei kait ne voi niin pieleenkään mennä? -Eihän.. :odroll:
     
  9. wabos

    wabos 1st gear

    ps... ton kokoisessa renkaassa kun alkaa kulumaan keskeltä, niin lisää paineita. (pienellä paineella 80km/h vauhdissa keskipakovoima nostaa renkaan keskeltä "ylös" ja syö keskeltä sileäksi)

    ja paineet ton koko luokan renkaissa 2,4-2,5 normikuormilla(kuljettaja + lompakko ja ehkä se seuralainenkin)

    itsellä 255/35r20 ja paineet 3,1
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Enpä ole vielä törmännyt renkaisiin, joissa paineen nostaminen vähentäisi keskeltä keskeltä kulumista. Eiköhän se ole renkaan kylki, joka oikenee ensiksi keskipakovoiman vaikutuksesta.
     
  11. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Kyllä se nyt kuitenkin on niin kuin wabos asian kirjoitti.:soosoo:
    Mä olen törmännyt tuohon asiaan joskus ihan työnikin puolesta. :wink:
     
  12. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kuin myös totean, että keskeltä kuluu jos painetta on liian vähän. Omat suht leveät talvirenkaat kulutin keskeltä liian pienillä paineilla. Kesärenkaita vaihdattaessa kysyin rengasliikkeen kaverilta, että painettako liikaa kun keskeltä kulunu ja meinas, että liian vähän. Oli siinä vähän aikaa aivoissa niksauttamista ennenkun meni jakeluun, että näinhän siinä käy. Rengaskaveri selitti, että keskusta tavallaan hiertää jos painetta on liian vähän ja kuorma on enemmän niillä sivuilla. Saattaapa liittyä osittain myös tuohon renkaan pyöristymiseen suuremmissa nopeuksissa. Vaikea selittää, mutta järkevältä kuulosti kun aikansa pohti.

    Viime talvi mentiin reilu 3 bar renkaissa painetta (Omamassa 1750 kg tms tossa lotjassa) ja alko pinnat pikkuhiljaa suoristumaan siihen pisteeseen, että ehkä niillä vielä kehtais yhden talven ajaa.
     
  13. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kuinkas leveitä talvirenkaita käyttelit?

    Itelle on tulossa '78 Olds Delta 88:iin 275/60R15 taaakse ja 235/60R15 eteen.

    Olisko hyvä arvaus 2,3 bar paineista joka nurkassa?

    Toihan painaa vain 1850 kg tyhjänä ja hieman enemmän takapaksi täynnä ja 6 äijää kyydissä... :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  14. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Ei mulla ihan tota luokkaa sentäs nuo talvirenkaat ole. 225/60/16 joka nurkassa ja ainakin nuo tykkäs, että painetta on se reilu 3 bar. Eikös noista oo tehty testejäkin vähän joka paikassa ja tulokset on tainnu olla aina saman suuntasia, eli painetta voi laittaa renkaisiin lähes niin paljon kun renkaan kyljessä ilmotetaan maksimipaineeks ilman, että tulee ongelmia. Nyky renkaiden tukikudokset toimii ilmeisesti paremmin kuin ennen vanhaa ja reiluja ylipaineita voi käyttää ihan rauhassa.

    Kesärenkaisiin (235/50/17) laittelin muistaakseni 2.8 eteen ja 2.6 taakse, joka on reilusti autonvalmistajan ohjearvoja suurempi. Vähän ehkä pintakovan jousituksen kanssa kolistelee, mutta muuten käyttäytyy tosi nätisti ja on mukava ajaa.
     
  15. wabos

    wabos 1st gear

    nykyrenkaille on "terveellisempää" ajaa "ylipaineilla" kuin liian alhaisilla paineilla.

    liian pienet paineet renkaissa kuluttuvat ne n.25% nopeammin + voi vaikuttaa negatiivisesti jopa 10-20% polttoaineen kulutuksessa.

    ja sit vielä kaiken kaikkiaan kovemmilla paineilla auto on tasaisempi/tarkempi ajettava.

    ps... olen rengasliikkeen myyjänä, joten noi asiat on aikasta tuttuja...
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    No mitäs sitten tarkottaa, kun BFG sivuilla lukee noissa Radial T/A gummien tiedoissa, että Max Load (lbs@psi) esim. 1642@35. Elikkäs maksimi rengaspaineet 35psi=n.2.4bar??
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    eiköhän tuo 1642/35 tarkoita sitä et max kuormalla (1642psi=n.800kg/pyörä) maksimi rengas paine saa olla 35psi=n.2,4bar?????

    näin mää sen olen tulkinnu KOSKA, mitä enampi sulla on kuormaa sitä enampi rengas kuumenee joten renkaan paine kasvaa liian suureks (renkaan rakenteelle liian suureks) jos käyttää liikaa painetta!!

    semmoset 80luvun misukat mitkä(215 R 14 C 8pr) mul oli aikanaan jossa luki kyljessä: 4400lds/ 75 ccs..... rupiaa ole kantavuus kohillaan :rotfl:
     
  18. W201

    W201 3rd gear

  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No tämä selittää sen, että rengasliikkeissä on laitettu liian isot paineet renkaisiin. Käyttöritsasta meni renkaat keskeltä sileäksi kesässä kun rengasliikkeessä oli laitettu vajaa puoli baria enemmän painetta kuin auton oven pielessä lukee, koko oli 225/55-16. Toiseen autoon laitettiin myös liikaa painetta (eri rengasliike), mutta sen älysin tarkistaa ja korjata. Tottakai silloin laitetaan enemmän painetta jos profiili muuttuu matalammaksi.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    ja kun oikeen tarkkaan kattoo sitä "oven pielessä olevaa lappua" niin siinä on myös SE rengas merkki ja malli mihin ne rengas paineet kuuluu!!! eli eli ne renkaan paineet on siinä lapussa on "suuntaa antavat" jollei juur semmosia renkaita satu olee alla(ja jos auto on vaikka 95-mallinen niin eihän semmosia renkaita edes tehdä!!!

    noihin rengas paineisiin vaikuttaa niin moni asia, esim kumi seoksen kovuus ,vierintä kitka, käytettävät nopeudet, kuormaus,pyörän kulmat, mitkä vanteet...yms

    ite olen käyttäny joka omassa kulkuneivossa reippaasti yli painetta, ettei ainakaan kulu keskeltä siljäks!!! LT-volsussakin mulla on 5bar koko ajan eikä ole kulu keskeltä sen enempää kuin reunoistakaan, ja renkaissa on kuitenkin valtava massa kun on kitkat(195 R14 C 8pr) 12kangasta ja neljä rauta kudosta= painaa kuin synti

    maailman paineella kun tuppaa olee semmonen ilmiö et se vaikuttaa joka kohtaan renkaan poikkipinnasta yhtä kovin jolloin se painaa myös renkaan kylkiä kovin ulospäin jolloin se rengas ei kulu keskeltä niin paljoo "keskipakovoiman" ansiosta!! :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!