Ohjaustehostimen letku sai päähänsä antautua, ja uitti vanteen ja renkaan sisäpuolet öljyllä. Kuinkahan perusteellisesti tuo olisi puhdistettava ja millä? Ei kai tehostimen öljy ole sen vaarallisempaa kuin muutkaan, mutta kunnolla sen haluaisin siivota, varsinkin kuin alla upouusi rengassarja. Miksi helkutissa se letku ei voinut antautua 200 km aikaisemmin! Vanteen ja renkaan väliin jää öljyjäämiä puhdistustavasta riippumatta, haittaako pidemmän päälle?
Tehostinneste taitaa olla aika lähellä samaa kuin automaattivaihteistoöljy. Rasvasin naapurikaupunginosassa kadun laatikon jäähdyttimen antauduttua. Kävin myöhemmin illemmalla katsomassa ja katu oli sateen jäljiltä ihan puhdas öljystä. Lämmintä vettä ja astiantiskiainetta kokeilisin minäkin. Eipä mene rengas semmoisesta pesusta ainakaan huonommaksi.
Varaston lattialle kaatui öljyä, ja sitä tietä lattialla maanneeseen renkaaseen. Pyyhin rätillä öljyt pois. Vielä useamman vuoden jälkeen ei ollut rengas mennyt miksikään.
Jotkut automaattiöljyt saattaa hiukan hoitaa kumitiivisteitä eli pehmentää. Voi tulla öljyiseen kohtaan pehmeämpi ja hiukan turvonnut kohta. Joskus testimielessä liottelin kovettuneita kumitiivisteen pätkiä automaattiöljyssä ja jarrunesteessä, niin kyl molemmissa kumi pehmeni. Mutta oli tosiaan upoksissa monta viikkoa.
En usko, että tuota rengasta öljy pilaa, kun pesee näkyvät pois. OT:nä ATF:stä on kuitenkin semmosta kokemusta, että tein joskus työkseni hydrauliletku asennelmia ja normaali hydrauliletkun ( 1 ja 2 kudos teräs vahvistettu kumiletku) tiedoissa oli tällä kyseisellä valmistajalla maininta, ettei sovellu ATF öljylle (tai oikeastaan niinpäin, ettei tämän letkun öljysoveltuvuuksiin kuulunut ATF) . Tein siitä kuitenkin koemielessä harrasteautoni ohjaustehostimen letkut, kun en halunnut teflon letkun hi-tek ulkonäköä. Kesän pari paikallaan oltua sitten huomasin, että letkujen pinta on kostea, tehostinöljy tihku letkuista läpi.