Renkaiden elinikä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja WBBC, 16.11.2019.

  1. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Mondeo pompottanut etupäätä jonkin aikaa, pahentunut pikkuhiljaa. Keula ylös ja renkasta pyörittämällä oikeasta etupyörästä löytyi vähän turvotusta ja teräslangan pätkiä. Laitettiin kesägummit alle ja perskeles tais olla kolmessa renkaassa samaa vaivaa. Hakkapeliitoilla ikää vasta viitisentoista vuotta. :oops:

    Mitenkähän noi teräslangat on tuosta ulos pukanneet, kumi on ehjä kyljistä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Itse huomasin pari päivää sitten omissa nokialaisissa saman vian. Renkailla ikää noin 10v. On kuulemma nokialaisten ominaisuus tuo terästen katkeminen vanhemmuuten. Kuviosta päätellen sama rengasmalli kuin minulla. Teräs väsyy ja katkeilee, renkaan eläminen puskee ne sisään tai ulos. Ilmenee juuri pompotteluna tai vuotamisena. Oli tarkoitus ajaa vielä ensi talvi mutta tulee kyllä nyt uusien rankaiden laitto. Ei ole ilmeisesti suunniteltu kestämään tällaisia kilometrejä.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  3. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Tiedä näistä mutta itelle tuli aikanaan(oisko ollu 2014) cortinan mukana talvirenkaat mitkä on vuodelta 1969 ja näyttää ilma pysyvän ja nastatkin pysyny yhen talven ajoinkin näillä ja toimi moitteettomasti vielläkin löytyy touolta tallin nurkasta kyseiset gummit ei oo raaskinu hävittää kerta iha kelpokamaa on
     
  4. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Noissa teräslankoja kyljestä puskevissa on selkeesti käynyt niin, että kumi on kulunut nastoja nopeammin, mikä näkyy suurena nastaulkonemana. Tämä johtaa vähitellen siihen, että nastan alalaippa painuu kiinni teräsvöihin. Tällöin sinne pääsee myös vesi, joka ruostuttaa langat poikki. Tämän jälkeen katkenneet langat käyttäytyvät juuri noin. Mutta eihän noin kuluneilla ja nastoja menettäneillä renkailla enää muutenkaan mitään tee.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  5. Velh0

    Velh0 2nd gear

  6. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Perskele 68 toi olikin eikä 69 tai jos noita vanhoja nyt tulkitaan samalla lailla ku uusia
     
    Muokattu: 27.3.2021
    Artsi Bunker tykkää tästä.
  7. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Juu kyllä ne on heippa.
     
  8. Ennen renkaatkin oli parempia..;):cool::D
     
    Artsi Bunker tykkää tästä.
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei tehnyt Nokialainen teräsvyörenkaita vielä 60-luvulla, nuo kuvan renkaat ovat ihan lähimenneisyydestä eli -78...

    Tuossa kolminumeroisessa merkinnässä kaksi ensimmäistä on valmistusviikko ja viimeinen kertoo vuoden 70- TAI 80-luvulla. Kolme numeroa + kolmio perässä muuten sama, mutta 90-lukua. Nelinumeroisissa kaksi ensimmäistä edelleen viikko ja kaksi seuraavaa kertovat vuoden. (1101 on viikko 11 vuonna 2001, 1111 vuosi 2011, 1121 vuosi 2021 jne.) Aiemmin ei valmistusvuoden ilmoitustavalle ollut normimerkintää (eikä välttämättä ollut minkäänlaista merkintää).

    Viestiä muokattu.
     
    Muokattu: 28.3.2021
  10. Voisiko se olla 1978? Nokian sivulta:

    Ensimmäinen teräsvöinen talvirengas oli Hakkapeliitta NR 08 vuonna 1977. Sen pintakuvioon oli lisätty leikkauksia paremman märkäpidon saavuttamiseksi.
     
    teddy99 tykkää tästä.
  11. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Nyt kun rengasteräkset tulivat puheeksi, tunteeko joku amorfisten terästen käyttöä näissä "vöissä"?
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Olet oikeassa, tuo merkintä tuli JO 70-luvulla ja esiintyi samanlaisena 70- ja 80-luvuilla saadakseen 90-luvulla sen kolmion peräänsä.

    Korjasin edellistä viestiäni.
     
  13. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Noni itehä sitä olin sit väärässä ei oo tullu luettuu renkaitten historiaa sina aatellu et se nunero ollu iät ja ajat samanlailla
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vuosituhannen vaihteen Hakkapeliitat olivat kumin puolesta edelleen ihan ok, mutta nastakato sai mut rengaskaupoille. Samanikäiset 20+ vuotiaat kesä-Goodyearit olivat kesälläkin slippin’n’slidin kamaa ja sateella tuli tahattomia liukuja => odottavat kellarissa aikaa, jolloin lava-auto lähtee viimeiselle reissulleen tms.
     
  15. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Noissa omissa nokialaisissa olis ollu kyllä pintaa vielä hyvin ja nastatkin tallessa. Pitäneekö kokeilla vielä niiden pitoa asfaltilla ennen kuin otan alta pois viimeisen kerran. ;)
     
  16. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Todellakin on ominaisuus. Minulla meni 3 Nokian talvirengassarjaa peräkkäin samalla tavalla rungoiltaan paskaksi, joten en ole enää nähnyt tarpeelliseksi käyttää Nokian talvirenkaita. Kun en tarvitse renkaissani tätä ominaisuutta. Tämä on vähän sama jos käyt vetämässä 20 euron narkkarityttöä paljaalla, niin saat sukupuolitaudin. No ei kaikki saa, mutta todennäköisyys yhtälailla aika iso.
     
    three hundred tykkää tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo on totta että vaikka Nokialainen talvirengas on muuten hyvä, niin niiden runko pettää useimmiten ennen kuin itse rengas on loppu.
    Sama juttu on raskaassa kalustossa, tykkään muuten Nokian Hakkapeliitta Truck F2 eturenkaana, mutta niistä tahtoo aina mennä rungot kun ilmat lämpiää, eivät tahdo kestää kesän yli syksyyn...eikä ole väliä sillä onko ne nastoitettu vai ei.
    Nastoitus luonnollisesti lyhentää käyttöikää :odconfused:

    Nastoitettuna rungot menevät muutenkin aina romuksi raskaassa kalustossa, niitä ei pinnoiteta uusiksi.
    Nastat painuvat kudoksiin ja kudokset pettävät.

    Optimi olisi tietysti että talvirenkaat otettaisiin pois heti keväällä ja kesäpinnaksi tilalle joku Misukka, mutta eipä niillä enää toista talvea kuitenkaan pääsisi kun kilometrejä tulee niin paljon.
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kuopiossa vaikutti aikoinaan 80 luvulla motoristi, joka tunnettiin nimellä Laku-Antti (Ana ?). Kutsumanimen syyn voi helposti päätellä, uuden takarenkaan elinikä Katanassa oli ykkösminuutteja :odeek:
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Itsellä ja pesueen autoissa ollut Nokialaisia kitka-ja nastarenkaita vuodesta 2000 eikä ensimmäistäkään runkovikaista ole ollut. Kyllä noita runkovikaisia on tullut vuosien mittaan useita nähtyä ja edustettuna on ollut useampia ns. premium-merkkejäkin.
     
  20. SK-

    SK- 2nd gear

    Useita runkovikaisia Hakkapeliitta 5:ia ollut omissa autoissa.. Toki on ollut renkailla jo ikääkin. Hyvin pompottaa kovemmissa nopeuksissa..
     

Kerro tästä muillekin!