Renkaiden muutoskatsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja ViLU, 27.12.2011.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mulla on v1500 Suburbani rekisteröitynä henkilöautoksi ja otteessa on P235/75R15 renkaat. Sääntöjen mukaan 31" kumit sais heittämällä katsastettua, mutta tehtaalta autoa on saanut 31x10.50R15LT/B kumeilla. Yritin näitä tehtaan optiopaketin kumeja pitää verrokkikumeina, jotta saisin 33x12.50R15 kumit otteeseen, mutta katsuri olikin toista mieltä.

    Mulla oli jopa korjausoppaan sivusta kopio missä tämä rengaskoodi luki. Katsuri ymmärsi tämän "UZ: 31x10.50R15LT/B On-Off Road Steel Belted Radial White Lettered " RPO-koodin niin, että renkaat on tarkoitettu Uzbekistaniin (UZ) ja eivät ole tarkoitettu tieliikenteeseen (On-Off Road).

    Kuitenkin Trafin sivuilla lukee, että:

    "Muutoskatsastusvelvollisuus määräytyy auton mallitietoihin merkittyjen alkuperäisten rengaskokojen perusteella. Suurinta mahdollista muutoskatsastuksessa hyväksyttävää rengaskokoa määriteltäessä voidaan vertailukohtana pitää suuremmilla pyörillä varustettua rinnakkaismallia, mikäli autojen akselistot vastaavat rakenteeltaan ja mitoitukseltaan toisiaan. "

    Vanhoja aiheita oli jossain, mutta en löytänyt niitä. Mitähän neuvoksi?
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Toiselta konttorilta kannattanee käydä kysymässä, josko siellä ei oltaisi niin hereillä noista Uzbekistanin erikoismalleista :rotfl: Ja jos ei toisellakaan konttorilla onnistu tuon manuaalin avulla, niin sitten maahantuojalta pyytämään lappua jossa kerrotaan tuon rengaskoon olleen alkuperäinen koko jollakin varustetasolla. Maahantuojan lapuilla nuo kiinamaastureilla ajavat renkaita leimaa, tiedä vaan sitten kuinka innokas Metro-auto on tuollaista lappua kirjoittamaan. Samalle konttorille jos menee, kannattanee varmaan varata englannin sanakirjakin mukaan, siitä on hyvä insinöörille selventää mitä On-road tarkoittikaan.
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Helppoa, joko vaihdat konttoria missä ymmärretään englantia, tai menet takaisin samalle konttorille ja väännät rautalangasta että miten asia on. Ei nyt kukaan voi tosissaan optiokoodia väittää maatunnukseksi!! Ota vaikka koko optiolista mukaan.
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei viitti mennä toiselle konttorille, kun maksoin tosta "muutoskatsastuksesta" sen 54€ enkä saanut rahoilleni mitään vastinetta. Menen samaan konttoriin tappelemaan. Mulla ei ole aseina muuta kuin korjausopas missä on noi kaikki RPO-koodit ja sitten tuo Trafin sivuilla ollut lause.

    Onko jotain muita papereita mitä niille vois tyrkyttää? Kohtuu ärsyttävää opettaa isäänsä panemaan!!
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Joopa joo, tälläkertaa nopeeta toimintaa Trafilla, kun pistin eilen heille postia ja tänään tuli jo vastaus. Trafin setä vastaili näin:

    "Kyseiselle mallille on tyyppihyväksynnässä merkitty ainoastaan yksi rengaskoko P 235/75 R 15. Jos kyseistä mallia on valmistettu myös toisella rengaskoolla ja auto täyttää sitä koskevat vaatimukset toisella rengaskoolla, voi sitä käyttää vertailurenkaana muutoskatsastuksessa. Asiasta pitää esittää luotettava kirjallinen selvitys katsastuksessa.

    Katsastajan päätökseen voi hakea oikaisua seuraavien ohjeiden mukaisesti:
    http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... soitus.htm
    "

    Ei muuta kuin oikaisuvaatimus menemään jos konttorilta ei saa hyvitystä...
     
  6. On tää kyllä ihme maa ,kun autoonsa ei saa ees renkaita hankkia tarpeen / mieltymyksiensä mukaiseksi.

    Trafihan oli aiemmin ohjeistanut (laittomasti?) kevytkuorma autoihin sovellettavaksi paketti ja henkilöautojen rengassääntöjä , jolloin esim ison 2500 sarjaisen silveradon maks rengaskoko jäi sen näköiseksi että koko auto kaatuu niillä sirkkelinterillä , mutta suomessa pitää olla ladan renkaat :rotfl: No tämä asia on kaikessa hiljaisuudessa muuttunut ja (maasto)kuorkkeihin saa nyt ihan oikeanlaisiakin renkaita laittaa.
     
  7. freeride

    freeride Gearhead

    jaa onkos tästä mitään mustaa valkoisella?ja löytyiskö nettiin kopioituna? tieliikennelaistahan ei koskaan ole löytynyt mitään lakipykälää,joka määrittelee nimenomaan n2g luokan ajoneuvon max.rengaskoon.juuri tämän takia osalla konttoreilla(lue:ammattitaitoisilla konttoreilla) on saanut isoja renkaita otteeseen.tietysti normaali kääntyvyys ja joustohommelit tarvii läpäistä mut muuten kyllä pitäis onnistua missä vaan..jännä vaan kuinka suurinosa konttoreista on niin munattomia,ettei uskalla trafin pelossa lukea lakia oikein..trafin anaalit kun ovat antaneet aikonaan konttoreille ohjeen,jonka mukaan pitäis mukamas samoilla pykälillä ku pakut ja ha:t myös n2/n2g ajoneuvot katsastaa renkaiden suhteen,joka on täysin aivotonta toimintaa.ja vissiin laitontakin?ku ei sellasta lakia ole,ja trafi ei lakeja voi itte säätää.
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

    Huomaa sitten White Lettered
    Eli rengastussi käteen jos ei ole :poff:
     
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei ole Trafilta tullut mitään uutta ohjeistusta aiheeseen liittyen, juuri eilen asiaa katsastusmieheltä kyselin. Ja kyseessä on offipalstallakin vaikuttava katsuri, eli on perillä rengaskoon muutoksista. Mutta niin kuin sanoit, Trafin pelostahan tuo muutoskatsastusten tekemättä jättäminen johtuu. Trafin kun voi ottaa konttorilta toimiluvat pois jos konttori antaa leiman vastoin neuvosto-Suomen liikenteen turvallisuusviraston ohjeita.

    Tosin mikään laki maailmassa ei edes vaadi muutoskatsastamaan kuorma-auton renkaita, eli poliisit pitäisi seuraavaksi opettaa lukemaan lakia niin kuin se on kirjoitettu.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    kyl meil tuli rengas koko ihan se mikä ilmotettiin TUV:ille "rekisteriönti todistusta" pyytäys...maar se jälkikäteenkä mahoton olis muuttaa??

    245/75*16" tosa uutena ollu..autonki tilaus kaavakkees....ja nyt o tuv:n todistuksen kans merkattu otteesee 265/75*16".... oha nois toista senttii korkeus eroo :eek:
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Yritin kovasti etsiä sitä pykälää netistä mut en löytänyt kun ovat sekottaneet kaikki. Tai sit en osaa etsiä (enää).

    Joku jos löytäis renkaan muutos pykälän niin siin lukee...

    Ollaan A- konttorilla luettu kirjasta useammin kuin kerran: " N2 ja N2G luokan ajoneuvoihin sovelletaan henkilö-ja pakettiautojen rengassääntöjä."

    Nyt on kuulema tullut ulkomailta kehoitus oikaista tämä säädös...
     
  12. ViLU

    ViLU Gearhead

    En usko, että tarviin tussia, koska veikkaan, että katsuri suomentaa ton :"Valkoinen kirjekuori", joten otan varoiksi valkoisen kirjekuoren mukaan :lol:
     
  13. freeride

    freeride Gearhead

    nimenomaan tämä "sovelletaan" ei koskaan ole ollu yhtäkuin lakipykälä ja trafilla kyllä vitun hyvin tämä tiedetään..ovat vaan kateuksissaan ja vittuillakseen antaneet näitä paskasovellusohjeitaan ja pelotelleet konttoreita vielä kaiken lisäksi sulkemisilla tai sanktioilla,jos joku on lakia oikein lukenut.vitun paskalaitos koko trafi saatana ja sen kusipäiset virka"miehet"..palais maan tasalle koko paska :wc: :wc: :wc:
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Löysin:

    Yleisiä säännöksiä
    1 §
    Soveltamisala ja määritelmiä
    1. Tämä päätös koskee henkilö- ja pakettiauton (M1- ja M1G- sekä N1- ja N1G-luokka) sekä soveltuvin osin muiden autojen rakenteen muuttamista.

    2. Tässä päätöksessä mallisarjaan rinnastetaan ajoneuvojen katsastuksesta annetussa asetuksessa (1702/1992, katsastusasetus) tarkoitettu ajoneuvotyyppi.

    3 luku
    Alustamuutokset
    10 §
    Vanteiden ja renkaiden muutokset
    1.
    2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

    a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

    b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

    3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

    Leikkailin turhat/ aiheeseen liittymättömät asia pois.

    Eli tuon mukaan on menty. Kevyt ka on ollut lain silmissä samalla viivalla kuin ha/pa.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Mutta miten määritellään kevyt Ka, ei sellaista ole lakitekstissä.
     
  17. Oonko sokee vai mainitaanko tuossa N2G? Eli maastokuorma-auto on se taikasana tässä.

    No soveltakoot mitä haluavat , saahan noita ladan renkaita vaikka lainaan leiman ajaksi ,mutta johan tää leikkiminen ja ihmisten kyykytys sais loppua joka konttorilla.

    Perkeleen kommunistit!
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No vidu, oishan se liian helposti löytynykii...

    Väärä pykälä...

    Ck: kevyt ka on laissa N2 maastokevytka on N2G

    No kuitenkin, tää on aivan sama mulle. Ei enää isoja pyöriä mulle.
     
  19. freeride

    freeride Gearhead

    Amen to that!!
     
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Onko N2G auto?

    Eli sitä v1998 annetusta asetuksesta on muutettu v2002 sanamuoto erilaiseksi, jolloin on saatu myös se N2G asetuksen piiriin niihin pykäliin joissa ei ole erikseen mainittu ajoneuvoluokkaa. Esin renkaita koskeva pykälä.
     

Kerro tästä muillekin!