Renkaiden saippaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Concarne, 6.10.2025.

1. Concarne

Concarne Gearhead

Onko jollain omakohtaista kokemusta saippauksen vaikutuksesta, paraneeko pito liukkaalla? Edellisen kerran kun tätä selvitin ei löytynyt tekijää kuin Torniosta. Nyt satuin huomaamaan Vianorin sivuilla jutun tästä:https://vianor.fi/yritysasiakkaat/a...bChlPm7jqaZGLQGOF#renkaan-saippaus-vianorilla Vianorilta kysyin joskus vuosia sitten ja myivät eioota. Tuo linkki on kuitenkin tältä vuodelta. Kysyin uudestaan ja lupasivat selvittää onko heillä saippauskone jossain.

2. Pertura

Pertura Gearhead

Mulla on kokemusta vain vaarallisesta omatoimisesta saippauksesta, ei Vianorin tai muidenkaan ammattisaippauksesta, joka sivuston mukaan on ainoa turvallinen. Mutta enivei, olen joko rengasleikkurilla, tai kun leikkuri hajosi, niin ihan mattoveitsellä tehnyt viiltoja renkaisiin, kun olen halunnut samoilla renkailla ympäri vuoden selvitä.

Viimeisimpänä suorituksena tein muutaman millin syvyisiä viiltoja, kohteena olivat Dodge Ramin General Grabber X3:t, eli ihan rehelliset mutarenkaat. Idea matalissa viilloissa oli se, että viilto kuluisi pois seuraavan kesän loppuun mennessä, jolloin saisi taas viillellä uudestaan, eli olisi talvea vasten aina teräväreunaiset viillot kumeissa. Noilla keinoin noista mutakumeista tuli mun mielestä yllättävän hyvät, ei noina kolmena talvena mitä alla olivat, tullut kertaakaan ikävä oikeita talvirenkaita. Muutaman noita edeltävän talven ajoin Chevy Expressillä, jossa oli Nokian pizzaleikkurinastat, eli jonkinlainen hailakka vertauskohta oikeisiin talvirenkaisiin oli.

Aiemmilta vuosilta ja renkailta on samanlaisia kokemuksia, eli tuo saippaus oikeasti kannattaa. Parantuneen pidon huomaa ihan kesäisellä sadekelilläkin, eli ei pelkästään talven juttu välttämättä ole.

Concarne tykkää tästä.
  3. Concarne

Concarne Gearhead

Tätä enemmän olenkin hakemassa. All terraineilla ajan vuoden ympäri mutta märän asfaltin liukkaus on jostain syystä isompi ongelma kuin liukkaat talvikelit.

4. fmila

fmila Double Gearhead

Tota tehtiin joskus aikoinaan prätkien crossirenkaisiin. Sit se kiellettiin, ainakin kisakäytössä. Kovalla radalla ajettu renkaan nappula pyöristyi aina vetoreunastaan. Siitä tuli vielä ihan pitävä rengas hiekkaradalle kun sen pyöristyneen reunan leikkasi takaisin teräväksi. Samalla hiekkaominaisuudet parani muutenkin kun nappuloiden väli kasvoi. Leikkaukseen käytettiin ihan rautasahaa, jonka terä oli vain "ohennettu" smirkelissä.
    t.AM

japetalk tykkää tästä.
  5. dart -66

dart -66 Gearhead

Tietääkseni 1 tai 2 toimipistettä jossa tekevät, lähinnä ka- ja traktorikalustoon. Ha/pa-kalustoon ei taloudellisesti kannattavaa.

6. Pertura

Pertura Gearhead

BFG:n Altsikka vissiin kyseessä? Mulle tuli sellaiset tuossa loppukesästä, olen myös huomannut tuon liukkauden märällä, vähän kauhistellen jo odotellut talvea. Täytyy ehkä itekin alkaa noita kumeja viiltelemään, josko se pito siitä inhimilliseksi muuttuisi.

impala67 tykkää tästä.
  7. Concarne

Concarne Gearhead

Nyt on Yokohaman renkaat. Otin nämä kun näissä ainakin on lumihuippumerkki. Edelliset oli Cooper Discovererit ja niissä oli sama ongelma. Joskus reilu parikymmentä vuotta sitten kitkarenkaissa oli samaa havaittavissa, pitivät kyllä lumella mutta märällä asfaltilla saattoivat olla liukkaat. Nykykitkoilla ei tällaista ongelmaa enää ole.

Vianorin Liedon toimipisteessä tekevät saippauksia. Pitkät tarinat tuolla aiemmin linkkaamalla sivulla kuinka hyvä tuo saippaus on ja kannattaa tehdä heillä. No eihän sitä sitten kuitenkaan oikein pysty heillä tekemään kun vain yksi toimipiste Suomessa tätä tekee. Pyörät pitää kuulemma olla irrallaan. Eikö se ole rengasliike mistä varmaan löytyy joku tunkin tapainen ja voin viedä vaikka ristikkoavaimen mukanani jos eivät muuta keksi millä saavat pyörän pultit auki kun se kuitenkin on heidän ydinliiketoimintaa. Tallinnassa on ainakin yksi firma mikä tätä tekee. Olisi lyhyempi matkakin, pitänee selvittää sitä kun on suomalainen yritttäjä selvästi tehnyt parhaansa palveluiden myymiseksi ja asiakkaan palvelemiseksi.

Muokattu: 8.10.2025
  8. Pertura

Pertura Gearhead

Ok, on sitten vissiin yleisempikin vaiva tuo liukkaus sateella.

Vianorilla saippaamisen suosio voi olla huono tuon irtorengasvaatimuksen takia, ainakin sitä äkkiä kuvittelisi että vaikka 5-akselisen maansiirtoauton renkaiden kuljettaminen saipattavaksi olisi sen verran työlästä, että moni jättää väliin.

Toki kaupalliselle saippaamiselle on vaihtoehtona ite tehty, näyttäis ihan kohtuuhintaan saavan tarvittavia työkaluja. Tämmöinen manuaaliversio löytyy koto-Suomesta, tai sitten Ebay tarjoaa sähkölämmitteistä laitetta ja siihen sopivaa teräpäätä. Tollasilla varmaan parissa tunnissa työntelee renkaat läpi, eli tullee halvemmalla ja nopeammin jälkeä kuin rengasliikkeessä asioimalla. Toki Viron reissulla on mahdollista säästää muissa ostoksissa, eli se pitää laskea yhtälöön mukaan :D

Rannis ja Concarne tykkäävät tästä.
  9. Concarne

Concarne Gearhead

Niinpä. Toimii jos ostaa uudet renkaat. Sain kyllä asiakaspalvelusta tiedon että voisivat olla vanteilla kunhan renkaiden kulutuspinnoissa ei ole kiviä tms. Soitin sitten Lietoon ja siellä sanoivat että renkaat pitää olla irrallaan. Puhelu alkoi sillä että päiviteltiin pitkää jonoa saippauskoneelle. Sanoin ettei haittaa ja kysyin hintaa. No eivät tienneet suoraan. Hakivat sitten jostain hinnaston ja epäilivät että saattaisi maksaa n. 50 €/kpl. Mahdollisesti alv. 0%. Ei se ilmaista ole mutta ei aivan mahdotonkaan. Minkähän verran maksaa saippauskone Kiinasta jos se kerran noin suosittua on että renkaita on kymmeniä jonoksi asti.
    Hyviä vinkkejä, täytyypä katsoa noitakin. Itse tehtynä menee kaljaa mutta Virossa käymällä sitä saa lisää pickupin lavan täyteen. Valinta tulee olemaan vaikea. Vaakakupissa painaa sekin että pitäisi olla Tallinnassa ajokunnossa ja se on ollut vähän henkilökohtaista vakaumusta vastaan. Tosin tänä vuonna olen siitäkin poikennut pari kertaa, alkaa varmaan ikä painaa.

10. Concarne

Concarne Gearhead

Kummimees Tallinnassa tekee 45€/kpl, voi olla vanteilla. Vastailivat nopeasti sähköposteihin. Siihen en saanut vastausta voiko koko auton ajaa sinne ja irrottelevat pyörät siellä, saattoi olla pientä kielimuuria. Luulisi tuon onnistuvan ainakin lisämaksulla.

11. auburn

auburn Gearhead

Concarne tykkää tästä.
  12. Concarne

Concarne Gearhead

Nyt on ensi viikolle aika varattu Tallinnassa saippaukseen. Hiukan olen arponut vielä teetänkö kaikki neljä rengasta vaiko vain takarenkaat kun ei ole kokemusta tämän vaikutuksesta.

Muokattu: 16.10.2025
  13. Pertura

Pertura Gearhead

Tee kaikki. Jos ei saippaa yhtään rengasta, puskee auto metsään. Jos saippaa vain takarenkaat, puskee auto kovaa vauhtia metsään.

14. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Jossei kun kaksi, niin sitten eteen se pitorengaspari. Tee kaikki.

15. Concarne

Concarne Gearhead

Eturenkaiden pito ja puskeminen ei kyllä ole ollut tässä ongelma mutta perä lähtee alta helposti.

Noissa kun on jonkunlaisia lamelleja nytkin niin ne saippaukset tulee aiheuttamaan sen että kulutuspintaan jää joihinkin kohtiin aika pieniä nurkkia mitkä on kaikilta sivuilta irti ja niiden kestävyys tässä lähinnä arveluttaa. Mikäli pilaa vain kaksi rengasta niin pääsee vähän halvemmalla kuin jos pilaa kaikki.

16. Slant Sickness

Nastat! Kitkarenkaissa jotka perustuvat lamelleihin (saippaus) on olennainen ero pidossa pituus ja leveyssuuntiin.

17. musta pässi

musta pässi Gearhead

Ilman saippauksia ja nastoja samoilla all terrain kumeilla kesät talvet ajanu dodge ram cummins 4x4. Sanottiin että ilman nastoja ei pärjää mitenkään eikä ilman nelivetoa talvella ainakaan. 2-3 kertaa ollu ojassa 2017 jälkeen ja omineen ajanu sieltä aina pois. Nelivetoa käyttäny vaan kun tarttee muuten takavedolla vaan. Jos puskee ni ei ole voimaa tarpeeksi tai ei uskalla annostella kaasua, ma luulen.

18. Concarne

Concarne Gearhead

Jaa-a, ainakin painavan sähkärin alla kitkoissa on parempi pito kuin etuveto Mondeossa nastoilla. Ktikoissa on selvää kehitystä tapahtunut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kovat ennakkoluulot oli niiden laittamisesta käyttikseen ja yllättivät kyllä positiivisesti.

Ei pysty nastoja laittamaan kun pitää ajaa samoilla renkailla kesällä.

19. Concarne

Concarne Gearhead

Näinhän se minullakin on tähän asti mennyt. En ole käynyt edes ojassa. Muita olen kyllä vetänyt ojasta ylös. Nelivedolla menisi hyvin tällaisenaan mutta kun se nelivedon toteutus tässä on sellainen että sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi.

20. Slant Sickness

Ei se puskeminen, mutku pitäis pysähtyä. Mun jo toiselle menneen F-150 takavedon kanssa tein tosi pitkän ja ilmeisen opettavan liu'un Lahdentien jatkeella. Nyt poispuretun ratikkavarikon kohdalla tultiin mä ja mun juniori kaupunkiin päin. Edessä tapahtui jotakin ja jarruvaloja syttyi. Ei kun jarrua. 88 mallin takapyörä-ABS toimi just niin kuin oli suunniteltu, päästi pyörät kerran lukkoon ja sit rajasi jarruvoiman niin alas, ettei haittaa. Etupyöräluisussa mentiin just sillä hetkellä sekunteja joina kerroin pojalleni, että kohta menee vakuutuksesta bonukset. Ilmeisesti joku ulkopuolinen voima pysäytti autoni edessä olevan uuden näköisen Volvon kartanovaunun taa NIIN LÄHELLE ettei sen rekisterikilpi enää näkynyt.

Mä olisin ehkä saippauttanut ne kesä Goodyearit jos olisin moisesta tiennyt. Vaihdoin sit Maxxiksiin joilla se ruosteen kemiallinen merkki vaihtoi lopulta omistajaa.

Kerro tästä muillekin!