renkaiden vaikutus ohjaukseen, jäykkyys. ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja pete78, 3.5.2014.

  1. pete78

    pete78 Gearhead

    Moro!

    Voiko rengasvalinnoilla merkittävästi vaikuttaa ohjausta keventävästi?
    Herkästi vois kuvitella että matalampi profiili ja kapeempi rengas olis kevyempi käännellä
    kuin korkee ja levee...mitenkähän lie?

    Oikeestaan otin asian esille siks että tuota ponua on niin saakelin jäykkä liikutella kaupunkinopeuksissa...
    ja se ei johu käsivarresta. Tehostinta ei ole ja kepeemmäks tuo olis saatava.

    etuset on 195/70 R14. Paineita on joku 3bar ja silti näyttää tyhjiltä...tämä tietysti
    osaltaan vaikuttaa varmasi jäykentäväst ohjaukseen. Matalampaa profiilia tuolle vanteelle ei voi laittaa
    tai peltisarjat raapii maata.
     
  2. menu*

    menu* Gearhead

    Ratin koko vaikuttaa myös todella paljon ilman tehostinta. Nuo renkaathan on jo nyt tosi pienet. Voihan siinä tietysti olla jotain mekaanistakin jumitusta tai rakentelun seuraksena väärää geometriaa ym.
     
  3. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kyllä siellä nyt jotain suurempaa tuskaa on,kuin vaan rengaskoko,jos ohjaus siis on todellakin jäykkä käännellä.

    Ettei vaan ole sekoteltu tehostettuja ohjauksen osia tehostamattomien sekaan,ilman pumppua/tehty mitään "nopee" ohjaus halvalla patentteja...?
     
  4. pete78

    pete78 Gearhead

    Ratti on kyllä pien. Matka-ajossa tuo on hyvä ja kaupunkinopeuksissakin ok...niin pitkään ennenkun alkaa
    Se paikallaan pyörittely kauppojen pihassa yms.

    Kääntyyhän se mutta kyllä on urakka. Lienee hommattava tehostin. kyllähän tuossa lähinnä pelkona
    On se että jotain jää käteen kun joutuu repimään :)
     
  5. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kuten sanoin,ei se ainakaan renkaista johdu,ei kai sulla vaan ole tehostettu simpukka,ilman tehostusta...?
     
  6. pete78

    pete78 Gearhead

    Nyt on pakko sanoo häpeekseen että en tiedä. Pitää tutkia huomenna.
    oletan että on tehostamaton. Tehostetussa varmaan olis jotain nippoja tms.
    ei ole ainakaan tullu huomioitua moisia.

    sehän se loistolöytö olis kun tehostettu olis. Toisaalta se selittäs senkin miks on 2 uranen hihnapyörä
    mutta vaan yks hihna. Ihmettelen kyllä miks tuosta olis revitry pumppu pois jne .
     
  7. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kenties siksi,että tehostajan pumppu on sanonu työsopimuksen irti...

    Mutta siis,kaikki nämä mun höpinät on vaan arvailuja...

    Ainoa varma asia on se,että renkaista tämä ongelma ei johdu.
     
  8. pete78

    pete78 Gearhead

    Kyllä tuo pitää huomenna tarkistaa...ei oo tullu mielenkään. Ei tuossa nimittäin
    oo mitään järkee että pitää käännellä rattia hikipäissään jos on nopeudet alle 20km/h :)
     
  9. pete78

    pete78 Gearhead

    Ei tuossa simpukassa ainakaan sivuilla tai päällä ole öljynippoja...allakaan tuskin on
     
  10. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    No tunkkaappa seuraavaksi etupää irti maapallosta,ja kokeile onko ohjaus yhä normaalia jäykemmän tuntunen,jos on niin älä vaan aja kotopihasta pois ennen kun tiedät mikä jumittaa.

    Omakohtainen kokemus löytyy vuosien takaa,jolloin ihmettelin 100 sarjan volvon ohjauksen jäykkyyttä,asia selvis onneksi parkkiin veivatessa,eikä tien päällä,pallonivel oli saanu vettä ja kuraa suojakumin sisään,ja siinä parkkipaikalla pyöritellessä se sitte otti ja katkes,ja volvosta nurkka maahan...
     
  11. pete78

    pete78 Gearhead

    Renkaat ilmassa liikkuu ihan hyvin renkaasta käännettäessäkin. Perjantaina pyöritelriin konttorilla.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Paljonko on kierroksia laidasta laitaan? Pääsisikö sen tiedon perusteella jäljille onko tehostettu tai tehostamaton vaihde? Asiasta mitään tietämättä ajattelen ääneen.
     
  13. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kyllä siellä joku välitys ongelma sitte vaikuttais olevan,toi ratin kierrosten laskeminen kertoo ehkä jotain taas lisää.
     
  14. JKF

    JKF Gearhead

    Jos siellä kerran on alkuperäistä pienempi ratti, niin kyllähän se silloin on raskas veivata parkkipaikoilla vaikkei mitään vikaa oliskaan.
     
  15. pete78

    pete78 Gearhead

    Joo...kyllä oon itekkii sitä mieltä tällä hetkellä että tuo ei oo vika vaan
    ominaisuus. Se on vaan laitettava harkintaan kun etupäähän muutakin kilya
    uusitaan että laittaako tehostetun siinä vaiheessa vai ei. Kyllähän minä tuon
    kääntelen mutta emännällä vähän toinen juttu.
     

Kerro tästä muillekin!