Renkaisiin typpeä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Letku, 17.4.2009.

  1. Letku

    Letku 3rd gear

    Mikkelissä joku firma jonka nimeä en tähän hätään muista mainostaa paikallisessa lehdessä, että renkaiden täyttöä typellä.
    Sit siinä mainoksessa oli et vähentää vierintävastusta ja sitä kautta kulutusta(polttoaineen)...
    Miten tämä typen käyttö vähentää kulutusta, vaikuttaako renkaan lämpötilaan,kovuuteen, yms??? :odroll:
    Maksoi renkaan täyttö 5€/rengas.
    En meinannut itse kokeilla kyseistä juttua, mut pisti silmään tällainen ilmoitus.
     
  2. V202039

    V202039 Gearhead

    Isoissa mmaansiirtokoneissa typpeä käytetään renkaissa juuri estämään niiden liikaa kuumenemista isojen kuormien alla.
    Äkkiä tuntuu tuntuu kaukaa haetulta kulutussäästö pikkuautoissa.
     
  3. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    joo se typpi ei muuta kokoaan lämpötilan muuttuessa eli pakkasessa ja helteessä vallitsee sama paine renkaassa, tai jotain sellasta.

    Muistaakseni töissä sanoivat et mikkelin vauhti-vaunulla olis moiset vehkeet, ja täyttö olis ollu jotai 5euroa kappale. tää tosin on vähän mutu tietoa.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täh? Eikös se typpikin noudata Avogadron lakia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Avogadron_laki

    Jos ei se typpi muuttaisi painetta lämpötilan mukaan, niin sen pitäisi kyllä olla jotain ihan muuta kamaa kuin kaasua. Ilmassa typpeä on kuitenkin valtaosa ja se 21% happi ei yksistään tee millään sitä eroa mikä tulee renkaaseen jos verrataan painetta -40 asteessa tai +60 asteessa... Inertti kaasuhan se on kyllä, että pelkkä typpi ei reagoi esim vanteen kanssa mitenkään, eikä saa sitä siis hapettumaan/ruostumaan. Olisko siinä joku juju?

    Lisää typestä:

    http://www.ttl.fi/ova/typpi.html
    Mikäs sen säiliön repisi, jos ei paine nouse lämpötilan mukana?
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mutta typpeä saat renkaan täyteen miltei kokonaan täyttämällä tavallisesta pistoolistakin. 78% ilmasta on typpeä ja se pysyy parhaiten renkaissa - happi 21% + jalokaasut karkaavat kumin läpi nopeammin. Kun sitten rengasta aina vain täytetään pikkuhiljaa lisää hapen karatessa, niin loppuvaiheessa nakissa voi olla ihan helposti 90% typpeä luonnostaan useahkon tavanomaisen lisätäytön jälkeen.

    Vähiten typpeä siis on vain juuri vanteille laitetuissa hapella täytetyissä renkaissa. Eli pitkään vanteella olleisiin (jokunen kuukausi, vuosi) nakkeihin en alkaisi vaihtamaan typpeä tilalle. Ihan uusiin voisin sitä harkita.. Pääetuna olisi vähenpi tarkastusten ja paineentäytön tarve, kun se 21% happea sieltä ekaviikkoina/ kuukausina poistuu ensiksi..

    Mythbusterien jaksossa, jossa testattiin 007 myyttiä, jossa hengitettiin veden alla ilmaa auton renkaista testattiin renkaan ilmaseoksen koostumus ennen testiä. Muistaakseni happea oli enää 12% jäljellä tuohon testiin otetuissa käyttörenkaissa..
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu. Mutta tasan varmasti se typenkin paine noudattaa lämpötilan mukaan samaa kaavaa, kuin kaikki muutkin kaasut ;-) Happea sieltä voi poistua toki ja jos haluaisi, että kamat pysyy varmasti renkaissa, niin kandeis ladata sinne radonia :rotfl: Sekään ei kuitenkaan auta siihen, etteikö paine vaihtelisi lämmön mukaan....
     
  7. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    juu, mutu tietoa se sit olikin..
     
  8. stangrider

    stangrider Gearhead

    Kantolan Rengas ja Vauhti-Vaunu mainostaa tuota typpitäyttöä.
    VV:llä vain huomenna... 3,5e rengas...

    Taitaa parhaan säästön saada kun käy kakkukahveilla huomenna autoliikkeesssä.. :lol:
     
  9. Turbu

    Turbu 1st gear

    typessä ei ole kosteutta kuten hapessa sen takia lentokoneen pyörissä käytetään typpeä ettei painelaske ja kosteus jäädy korkeassa ilmatilassa ja alas tullessa saa paineen nousemaan ja lopulta renkaan räjähtämään
     
  10. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ^ toi meni vähä yli eihän se paine mihinkään laske lentokoneen pyörissä korkeallakaan ollessa, ympärillä paine "häviää" eli suhteessa paine nousisi :eek: ja maassa taas sama paine kun lähtiessä :eek:

    väi jäikö multa jotain huomaamatta.

    toki jos ei oo vettä niin se ei kyl jäädy :-?

    edit: no kun tankkasin tota lausetta niin kyl mä hokasin sen pointin :rotfl:
    siis nimenomaan et ei paine laske kun on typpeä, tämä selvä. :oops:
     
  11. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kai toi on taas jotain hoopotusta millä ne yrittää rahastaa. 5€/rengas tekee 20€ koko kierros. Jos vaikuttaa kuutukseen niin veikkaanpa että kuitenki niin vähän että renkaat on kulunu loppuun jo paljon ennen kuin ton 20€ on säästäny takas.....
     
  12. 370

    370 Gearhead

    Ja typpihän syrjäyttää happea, eli hapettomassa tilassa ei synny kosteudesta johtuvaa huurtumista tai jäätymistä.
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No ei happimolekyyleissä ole tai voi olla kosteutta sen enempää kuin typpimolekyyleissäkään...


    Ja ilmassa on cocktail, jossa on 78% typpeä ja katso - kas kosteutta piisaa.

    Olisikohan ihan syy vain se, että kun typi tulee tehtaalla pakatusta kaasupullosta vs. avoimesta ilmakehästä pumppaava kompressori, painetyppi on vesivapaampaa kuin ilmakehästä puristettu ilmaseos.

    Ja kai typenkäyttö perustuu ihan vain siihen, että se ei karkaa renkaasta niin helposti kuin happi. 100% typpirengasta tarvitsee täyttää harvemmin kuin 78% typpi, 21% happi ja 1% jalokaasu-seoksista rengasta, josta tuo 22% vuotaa ulos nopeammin..

    Ja jos kosteus jäätyy ja se sama sulaa > eipä se räjähtäminen voi olla mahdollista. Vain jos renkaassa olisi pirusti vettä joka höyrystyisi ja tulistuisi laskussa, niin räjähtäminen voisi olla mahdolista..
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ihanko noin? Ilmakehässä 78% on typpeä.. Kyllä se kosteus on kosteutta ja jäätyy ja huurtuu, oli se sitten 100% typpiympäristössä tai 78% typpiympäristössä. Ei typpi estä tai poista H2O:n fysikaalisia ominaisuuksia samassa paineessa ja lämpötilassa, jos sitä on ympäristössä. Eikä mikään muukaan kaasu.

    Ideana vain lie se että kosteutta typpitehtaassa tehdyssä kaasussa ei juuri ole , toisin kuin ilmakehässä..
     
  15. Smokie

    Smokie 1st gear

    Eikös oo ollut hehkutusta siitäkin kuinka rengasmelu vähenee, argonin kanssa muistaakseni. Oon meinannut sitä laittaa renkaisiin mutta laiskuuttani oon luistellut koko homman. Suurin syy tosin olisi se että ainakin teoriassa rengas "perstuu" hitaammin kun ei oo happea sisäpuolella.
     
  16. idiot

    idiot Gearhead

    kaikkea sitä renkaisiin tungetaan, ite aattelin iskee
    moottoriöljyt renkaisiin niin voitelu pelaa samalla :odroll:
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    Yksi pointti typenkäyttöön lentokoneen renkassa, että typpi on inerttikaasu
     
  18. fairlane

    fairlane Gearhead

    homma vähän karkaa mutta katselin kerran työmaalla kun yksi sankari täytti
    kottikärryn pyörää uretaanilla,kehu vaan että ei puhkee tää rengas tosin ei kyllä kauheen hyvin rullanutkaan kuorma päällä. :rotfl: toinen väänsi polkupyörän kumeihin sellaset makkaran näköset puhkeamattomat sisärenkaat ei kyllä sekään pyörä hyvin rullannu hylkäs aika nopeeta ne umpikumi sisärenkaat kun joutu alamäessäkin polkeen vauhtia. :rotfl:
     
  19. kassinen

    kassinen 1st gear

  20. musse67

    musse67 3rd gear

    Eräältä ammattiautoilijalta kuulin että Lahdessa olisi jokin kuljetusliike joka on käyttänyt jo muutaman vuoden ajan yhdistelmien renkaissa typpeä ja rengaskulut on pienentyneet viidenneksen. Tää on siis ihan kuulopuhetta.
     

Kerro tästä muillekin!