renkaista 20 päiväsakkoa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja cb125twin, 12.12.2006.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  2. Elevator

    Elevator 1st gear

    Eiköhän tuossa pidä olla kysymys liikenteen vaarantamisesta esim kolaritilanteissa. Sillon tosin muutenkin jo sakottavat juurikin liikenteen vaarantamisesta, olipa ajotyyli ollu sitten ihan mikä tahansa. Tolta osinhan laki on selkee, ne renkaat on oltava. Tosin on mut pysäytetty kesä renkailla viel tälläkelillä joulukuussakin ja ei oo tullut ku huomautus että olis aika vaihtaa kumit, itte sain kyl asiallista ymmärrystä asiaan ku vetosin keleihin!
     
  3. apukuski

    apukuski Gearhead

    Toi lakihan on aika selkee ton talvirengaspakon osalta. Ite ainakin mieluusti vaihdan hyvissä ajoin talvirenkaat alle ihan vaan oman turvallisuuden takia..
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kyllä mäkin 1.12. perjantaina lähdin ruisinkiin sillä ajatuksella, että kyllä poliisilla on parempaakin tekemistä kuin vahtia +6 asteen kuivassa kelissä talvirengaspakkoa.

    Käyttiksissä on sitten mistä valita aamulla; hyvät nastat ja huonot nastattomat talvirenkaat. Nyt ajellut tolla nastattomalla autolla.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Riippuu tietysti poliisista, niidenhän ei oo pakko kirjoittaa rikesakkoja mistään, on ihan omassa harkinnassa. Oon ite joskus saanut myös sakot sileillä kesärenkailla ajamisesta talvella, ja päiväsakkoa tuli aika mukavasti. Silloin jäin käsitykseen, että yleinen käytäntö olis, että yhestä renkaasta selviää rikesakolla, mutta kaikista tulee sitten jo päivämaksuja.
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Se alla oleva yksi erilainen rengashan voisi olla vararengaskin. Kiva jos ensin menee kummi, sitten vaihdat sen räntäsateessa ja homman päälle läjäytetään vielä sakkokin.
     
  7. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Itse vaihdoin piikkipyörät marraskuun viimeisenä päivänä molempiin kotteroihin jotka niitä vaaditaan. Tarpeetontahan se on kelien puolesta ollut, kesärenkailla oli märällä tiellä paljon parempi ajella, nuljukumeilla pitää ennakoida paljon enemmän.

    Ainakin ennemmin on ollut, että kahdesta asetuksenvastaisesta renkaasta saa sakot, kolmesta lähtee kilvet automaattisesti. Laki vain on niin kuin se luetaan, tässä on selkeät päivämäärät jolloin pitää talvirenkaiksi luokiteltavat renkaat >3 mm urasyvyydellä löytyä liikenteessä olevasta autosta.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Yleensä ottaen perusajatuksena on ollut, että maksettavaa tulee suurinpiirtein sen verran kuin uudet renkaat olisivat maksaneet, eli kun ajat sakkorenkailla otat riskin tuplahinnasta.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Vararenkaan pystyy osoittamaan vararenkaaksi usein sillä, että takakontissa on se rikkontunut rengas, jota olet juuri viemässä korjattavaksi tai uusittavaksi ja yhden renkaan saa yleensä vaihdettua tai korjattua odottaessa.
     
  10. Tulipa kerran sakko vararenkaasta, vaikka oli se puhjennu talvikumi kontissa. Autossa kun oli myös toinen takavalon lasi halki, jolloin näkyi valkoista valoa taaksepäin. Pari "pientä rikettä" yhteensä on kuulemma aina sakon paikka.

    Usko virkavallan älykkyyteen tai oikeudenmukaisuuteen oli kyllä jo kadonnut aikaisemmin. Näitä tällaisia tapauksia riittää vaikka kuinka paljon. Poliisin sana on yleensä laki, joten eipä niistä kannata valitella, vaikka välillä ihmetyttääkin erilaiset käytännöt samoissa tilanteissa.
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Valittaminenkin riippuu siitä onko itsellä todistajia vai ei. Jos ei ole edellä mainitussa tilanteessa itsellä todistajaa, on aivan turha valittaa. Ja pahimmassa tapauksessa yksi poliisi kumoaa kuuden todistajan lausunnon. Tästä on olemassa oikeuden päätös, jonka mukaan poliisilla ei ole syytä valehdella, mutta kuutta todistajaa epäiltiin valehtelusta.
     
  12. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Voi poliisikin erehtyä. Erässä vuosien takaisessa Hannu Karpon ohjelmassa osoitettiin tällainen tilanne. Kaksi reilusti ylipainoista (luokkaa 120-150 kg?) kaveria ajoi pikkuautolla (Kadett tai vastaava) niin että hädin tuskin mahan puolesta mahtuivat autoon istumaan. Poliisi pysäytti ja puhallutti molemmat, ja syytti kyytiläistä rattijuopumuksesta, koska oli väittänyt nähneensä, että auton vielä ollessa liikkeessä eli ajossa nämä kaverit olisivat vaihtaneet paikkaa autossa keskenään. Karpon ohjelmassa esitettiin tapaus ja todettiin, että Guinnesin Ennätyskirjaan (muistaakseni?) pitää miehet ilmoittaa maailman parhaina akrobaatteina (ilman edeltävää harjoittelua), kunhan saa lainvoiman. Kuulemma oikeudentuomari oli nähnyt ohjelman ja kysynyt Karpolta, onko Oikeuden halventamisesta kyse. Ei ollut vaan virallisen oikeudenpäätöksen ratkaisun raportoimisesta. Kuulemma oikeuden päätökseksi tuli, että poliisi on erehtynyt nähdessään noiden kavereiden vaihtavan ajossa paikkaa keskenään...
     
  13. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    Käsittääkseni nastarenkaita ei näillä keleillä ole pakko käyttää jos ei halua. Pitäisi olla vain sellaiset renkaat, joista löytyy M+S - merkintä. Itse kysyin asiaa vuonna 2002 katsastusinsinööriltä ja se mulle tuon kertoi, että M+S riittää. En ole nyt lähiaikoina kysellyt, että onko muuttunut.
     
  14. M+S tarkottaa nimenomaan talvikäyttöön hyväksyttyä rengasta, oli nastoja tai ei.
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    suteetit hoi kesärenkailla savoon lähtemisestä voi aiheutua ylimääräistä melua ja saastumista jos paukauttaa hankikelillä kolarin.

    vaikka jetsonit muuta sanoivat 2 viikkoa sitten
    "autoilija, viimeistään nyt olisi hyvä olla kesärenkaat alla.

    Tänään torstaina nastarenkailla ajosta voi rapsahtaa sakot, sillä poliisi alkaa valvoa nastarenkailla ajoa pääkaupunkiseudulla. Nastarenkailla ajaville kuljettajille voidaan antaa huomautus tai 35 euron rikesakko ja myöhemmin myös päiväsakkoja.

    Nastarenkaita sai tänä vuonna käyttää laillisesti maanantaihin 13. huhtikuuta asti. Lain mukaan nastarenkaita saa käyttää myös muuna aikana, jos sää sitä edellyttää.

    ”Sää on ollut ainakin Etelä- ja Keski-Suomessa jo pidempään sellainen, ettei nastarenkaiden käytölle ole enää lain mukaisia perusteita”, sanoi Heikki Kallio Helsingin poliisista tiedotteessa.

    Poliisi toteaa tiedotteessaan, että nastarenkaiden on todettu lisäävän turhaa melua ja päästöjä, sekä heikentävän oleellisesti ilmanlaatua."

    mitäs muuten extra load tarkoittaa renkaan kyljessä. saako japsipickupiin laittaaa alle sellaiset 16"
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eiköhän se extra load ole vaan isompi kantavuus. ja saa isompaa kantavuutta aina laittaa, muttei pienempää. olettaen et koko passaa muuten
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    riittääkö että renkaiden painolukemissa rekisteriotteen akselipaino ylittyy, otteessa on 16" reinforced ja vanteelle vääntelin 60-205 sarjasia.
     
  18. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Re:


    M+S tarkoittaa tarkalleen ottaen mud and snow eli toimii mudassa sekä lumessa. :eek:
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Re:


    Onkohan missään päin maailmaa muuten vaatimuksena muta luokitusta? Indonesia tai vastaava?
    :eek:
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Re: Re:

    mitenkäs se ennenvanhaan olikaan että usaan ja kanadaan meni nokian kesäkummit m s renkaina
     

Kerro tästä muillekin!