Revellin maalit ja maalaus siveltimellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja Wolfheart, 18.6.2004.

  1. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Investoin eilen piiiiiitkästä aikaa pienoismalliin ('71 Plymouth GTX). Edellisillä rakentelukerroilla (joista on jo vuosia niistäkin) käytin maalaukseen tyynesti spraymaaleja.

    Nyt kun asutaan kerrostalossa ei tähän oikein ole mahdollisuutta ja siksi päätinkin kokeilla Revellin maaleja (niissä pienissä purkeissa) ja maalausvälineenä sivellintä.

    Noh, tyhmä kun olen aloin pitkällisen maalin sekoittamisen jälkeen tyynesti sutimaan moottorin puolikkaita. Siinä vaiheessa huomasin että olisi ehkä kannattanut kokeilla ensin vaikka siihen osien kiinnityskehikkoon... Maali nimittäin ei tarttunut, ei sitten niin millään. Tai tarttui, muttei kunnolla, vaan jälki jäi todella huonoksi valumien (toisaalla maalia liian paksulti, toisaalla ei yhtään) vuoksi siitäkin huolimatta että maalasin todella ohuita kerroksia ja annoin kuivua ennen seuraavan kerroksen vetämistä.

    Voisiko syynä olla se, että kyseisen maalin purkki oli suht' jämähtänyttä kun purkin avasin, eli ainoastaan pinnassa oli nestemäistä maalia, jos kohta sekoittamalla koko klöntti melko helposti nestemäiseksi muuttuikin? Kokeilin nimittäin mustaakin maalia ja sen kanssa ei ollut ongelmia ollenkaan.

    Eli: onko vika työtavoissa vai mahdollisesti maalissa? Muutenkin ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan näiden Revellin maalien käytöstä. Eli pitäisikö esim. ohentaa jne.?

    Ja: onko moottori menetetty ja onko nokkapelti jätettävä ikiajoiksi kiinni ruman maalauksen takia vai onko jotain vielä tehtävissä???

    Nimim. 'Tosi mallari'
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Heitä moottori kodin putkimieheen lillumaan vähäks aikaa, lähtee maalit hyvin irti. Veikkaisin että maali oli kuitenkin vähän huonosti sekotettu/sekottunut, kannattaa laittaa purkin kansi kiinni ja sit vaan purkki kädessä käsi käymään kun runkkavalla apinalla, eli reipasta ravistelua hetken. Toi saattaa kans osittain johtua siitä valurasvasta mitä osissa toisinaan on, eli kokeile pesasta osat vedellä ja astianpesuaineella ennen maalausta. En mä mitään muuta oikein keksi, mun ymmärtääkseni emalimaalit (humbrol/revell) ei vanhene oikeastaan muuten kun että ne tuppaa kuivumaan joskus... Ohentamistarve riippuu ihan tapauksesta, joskus maalit on ihan jees pensselimaalaukseen suoraan purkista, joskus ei. Kokeilemalla selviää. Ruiskumaalaus onkin sitten ihan eri juttu, sillon maaleja joutuu aina ohentamaan. Ei muuta kun tsemppiä vaan projektin kanssa!
     
  3. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Kitoos hyvistä neuvoista. Pitääkin siis käyvä vähän erilaisilla nesteostoksilla näin perjantain kunniaksi. Onneks oluet on jo hankittu! :smile:
     
  4. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Lilluttelin niitä osia Kodin Putkimiehessä vuorokauden verran vaan ei maali kokonaan irronnut. Vaan ei se mitään, muutin koneen värin sen verran tummemmaksi ettei entiset maalauksen rippeet näkyneet.

    Niin ja olihan tästä se hyöty, että avovaimokin innostui taiteellisena ihmisenä vähän kokeilemaan tuota maalaamista ja veti pinnan konepeltiin, josta tulikin helvetin hyvä ja kehui vielä että täähän on mukavaa!

    Eikä siinä vielä kaikki, myöhemmin maaliostoksilla lelukaupassa avovaimo huomas hyllyssä 'aika asiallisen' mallin ja sehän oli sitten sille ostettava. Saa nähä tekeekö kokonaan yksin vai hoitaako vain maalauksen, mutta kuitenkin. Ja se malli..? '58 Chevrolet Impala. On mukavaa kun 'paremmalla puoliskolla' on silmää kauniille asioille! :grin:

    Musta vaan tuntuu että... Se on niin paljon parempi tällaisissa kädentaitoa vaativissa jutuissa, että jos se ton mallin kasaa niin mulla loppuu pienoismallihommat siihen. Mut ei se mitään. :smile:
     
  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Tuohan kuulostaa hyvältä, että olet saanut emänänkin innostumaan.
    Matta värejä olen vetänyt siveltimellä aina runsaan ohenteen kanssa jolloin niistä saa tudella tasaisen pinnan. Suosittelen muuten maalaamaan koneeen lohkon palaset kasattuna, varsinkin jos öljypohja on valettu siihen mukaan.
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aika kumma juttu ettei putkimies irottanu kunnolla, meikäläisellä on toiminut yleensä ihan hyvin... Ja mä sentään kämmään sen verran usein että menee muutama purkki putkimiestä vuodessa :lol:
     
  7. Stepi

    Stepi 1st gear

    Kyllä putkimies yleenä maalin poistaa, mutta olet laittanut osat "kylpyyn" maalin ollessa tuore, jolloin putkimies ei tehoa, eli anna aina maalin kuivua ensin ennen maalinpoisto-operaatiota. Olen huomannut tällaisen asian kokemuksen kautta. En tiedä mikä moiseen vaikuttaa, ettei putkimies tehoa kuin kuivuneeseen maaliin, mutta näin on. Muuten, oletko käyttänyt pohjamaalia maalatessasi. Se parantaa tartuntaa ja saat tasaisemman pinnan pintavärillä. Monta ohutta kerrosta ohennetulla värillä, niin kyllä tulee ihan hyvä pinta.
     
  8. penkkeli

    penkkeli 1st gear

    mä ainaki poistan tärpätil kaikki huonosti onnistuneet maalaukset menee minsa ku maali on pois :soosoo: :argue:
     
  9. penkkeli

    penkkeli 1st gear

    revelin maalit on huonoja käytä ennemin humbrolin tai tamiyan maaleja
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites noita maaleja ohennetaan, ja millä?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä spray-maaleja voi käyttää kerrostalossakin, huoneen ovi kiinni, tuuli-ikkuna auki ja normaalisti suhautetaan. Mielellään tietysti silloin kun talon emäntä on jossain muualla. :D

    Suhteellisen hajuton kuivaaminen onnistuu vaikka mallin omassa pahvilaatikossa työpöydän valon avulla lämittämällä.

    Ja jos ei muuta iloa, niin hitsin hyvä fiilis ainakin tulee, jos on perinteinen tinnerillä ohennettava maali suljetussa tilassa :D

    Mattamaalit toimii sudillakin maalaten ja ainakin itse olen tyytyväinen malleihin, jotka on maalattu matalla ja kuivumisen jälkeen kiillotettu autovahalla. Tulee yllättävästi käytössä kuluneen näköinen pinta... sopii vanhaan malliin. Siis omasta mielestäni.
     
  12. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Mielestäni revellin ja humbrollin maalit ovat huomattavasti helpompia levittää siveltimellä kuin Tamiyan. Tosin kokemukseni rajoittuvat lähinnä mattaväreihin. Ruiskulla Tamiya onkin aivan helmi!! Sääli ettei enää tuoda maahan... Ne eeuu-säädökset taas prkl!!
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    vittu

    vittu:viiden lapsen äidin pillu
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla taas yleensä jää pinta tahmeaksi eikä taho oikeen millään kuivua mikäs siinä vois olla
     
  15. Sikalintta

    Sikalintta 3rd gear

    Tässä vois samaan kysästä että,

    kuinka tehdä malliin scallopit? 8)

    pitääkö rajata vaan hirmukaposella teipillä vai kuinka?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuten jo todettiinkin, kannattaa valukehikko ehdottomasti pestä vedellä ja tiskiaineella ennen maalausta. Jos muovin pinnalla on vähänkin epäpuhtauksia, on maalaaminen tuomittu epäonnistumaan.

    Kodin putkimiestä käytetään ilmeisesti aika yleisesti maalinpoistossa, mutta itse olen huomannut myös tavallisen kynsilakanpoistoaineen käyvän varsin hyvin emalimaalien poistoon. Ensin muutamat tippa ainetta mallin pintaan ja ja sitten pumpulilla hangataan maalit pois. On ainakin minulla toiminut kiiltävien emalimaalien poistossa hyvin. Vanhatkin maalit ovat lähteneet varsin kivasti irti.
    Kynsilakanpoistoaineen käytössä on myös se etu, ettei se ole ihan samanlainen myrkky kuin Kodin putkimies, joten sitä voi käyttää vaikka pöydän ääressä varsin huoletta. Aineen roiskuminen käsillekään ei haittaa juuri yhtään.

    Noiden Revellin (ja Humbrolin) maalien ohentamiseen on olemassa ihan valmistajien omiakin mömmöjä, mutta itse olen käyttänyt koko mallailuharrastukseni aikana mineraalitärpättiä menestyksellisesti. Sen litrahintakin on taatusti edullisempi kuin noiden maalivalmistajien omien ohentimien.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    kertokaa mite maalin saa pois siveltimest koska mulle se jää aina iiden eikä sitä saa siit pois :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :argue: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    kakka
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä se vaan on niin että revellin maalit on perseestä, humbrolit hyviä.
     

Kerro tästä muillekin!