Rhoadsin hydrauliset nostajat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja minorv8, 1.11.2005.

  1. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Tommoiset olis tyrkyllä Roverin koneeseen, mutta mietityttää niiden "äänekkyys" alakierroksilla. Onko käyttökokemuksia muissa merkeissä ?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On. Pitää sellasta pehmeetä nakutusta, vähän kun olis turhan suuri venttiilivälys, mutta ei niin terävää. Toimi kyllä kuten väitetään, eli kesyttää "liian isoa" nokkaa käyttökelposeks vakio voimansiirrolle, eikä kulkupuolessakaan ollut valittamista.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo tuo ääni ei ole mitenkään epämiellyttävä, pientä rapinaa. Sitä ei kannata pelätä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen ihmetellyt jo jonkin aikaa noiden Rhoadsin nostajien toimintaa/hyötyä. Jos oikein ymmärrän niin nuo "lysähtävät" kasaan pienillä kierroksilla ja vähentävät asteita, nostoa ja myös ramppinopeutta (?). Suurilla kierroksilla ei ole aikaa "lysähtämisen" eli nokka toimii ilmoitettujen arvojen mukaan. Olen myös ymmärtänyt, että pienillä(kin) kierroksilla hyvin toimiakseen pitäisi maximoida nosto ja ramppinopeus mutta ei duraatiota. Eli jos Rhoadsin nostajat vähentävät pienillä kierroksilla nostoa ja ramppinopeutta niin miten se parantaa alakierroksilla toimintaa ? Viisaammat neuvokoon...... :eek:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    vääntömomenttiin nyt kai haetaan parannusta matalilla kieroksilla, vuotava nostaja ei avaa venttiiliä täyssin auki joten osa alueen virtaus paranee eli virtaus nopeus kasvaa (teoriassa) mutta käytännössä mikähän vaikutus mahtaa olla? muistaakseni noi nostajat kehitettiin buickin naulapäähän ja syy oli se että naulapäässä ei ole minkäälaista ventiilin välyksen säätöö ittesään joten tolllanen on helppo markkinoida ja helppo ratkasu rakentajalleen asentaa vähän kovempi nokka. oma mieli pide on että jos vuotaa ala kierroksilla niin vuotaa myös ylä kieroksilla ei se öljyn paine niin paljoa vaihtelee ja jos vaihtellee niin on syytä vähän tutkailla mootorin kuntoa. korjatkoon paremmin perehtyneet asiaan. :wink:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kisakoneessa noista tuskin on mitään iloa, mutta kisa-auto ja käyttö-auto onkin kaksi eri maailmaa.

    Onhan selvää, että nokan kesyttäminen parantaa moottorin toimintaa silloin, jos nokka-aksila on liikaa mallia "kilpuri," eli sen optimoitu käyttöalue on liian korkeilla kierroksilla eikä moottori ota enää toimiakseen kiltisti alakierroksilla, mutta autolla halutaan ajella kadullakin. Silloin voi venttiilin liikettä fuulata, kun ottaa osan nokan liikkeestä pois vuotavalla nostimella.

    Vähän on sellainen käsitys, että Rhoads nostimen voi mieltää joko mahdollisuudeksi saada aikaan Dr Jekyll - Mr hyde moottori tai vaihtoehtoisesti Rhoadsia voi pitää väärin valitun nokka-akselin kompensaatiomenetelmänä. Riippuu vähän siitä, milta kannalta asiaa katselee.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, tavallaanhan toi on helppo fiksaus väärälle nokkavalinnalle, mutta sitä voi myös käyttää hyödyksi. Eli se kyllä auttaa kun on "vääränlaiset" osat, mutta tuskin auttaa niin paljon, ettei oikeenlaisella nokalla päästäis parempaan lopputulokseen sekä ylä-, että alakierroksilla?
     
  8. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mun kysymys liittyy pakettiin, joka olisi tuttavalla kaupan. Siinä on nokka, Rhoadsit, tönärit, jouset, säädettävä jakopää ja mitä lie. Uusia osia jotka on tarkoitettu toimimaan läjässä. Samasta nokasta on muussa yhteydessä kokemuksia "tavallisilla" nostajilla eikä käyttöominaisuuksissa ole mitään ongelmia.

    Sinänsä toiminta liittyy samaan hommaan kuin venttiilinvälyksen kanssa pelatessa kovien nostajien kanssa tai preload/hydrauliset nostajat. Noiden kanssa voi kikkailla jos lähtee tietoisesti hakemaan viimeisiä hepoja koneesta. Rhoadsin kanssa vain kesytetään alakierroksia.

    Kiitos vastauksista.
     
  9. Fireball

    Fireball Gearhead

    No mielipidehän ei voi väärä olla, mutta totuus on tosin toinen. Eli ei ole mitenkään poikkeavaa että yläkierroksilla paine on vaikka nelinkertainen verrattuna tyhjäkäyntiin täysin kunnossa olevassa kisaviritteisessä moottorissa, siis sellaisessa missä on kahdeksan sylinteriä veemuodostelmassa ja alkuperäistyyppinen oilpumppi. 20psi pomppaa komeesti 80:iin. Ihan viisaiden (ei koske minua) peukalosääntö on että 10psi:tä pitää olla jokaista 1000 kierrosta kohti etton OK paine.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä en itse asiassa tiedä kuinka riippuvainen toi "järjestelmä" on paineesta kun se perustuu vuotamiseen, ehkä enemmänkin viskositeetista? Joka tapauksessa, mulla oli tollaset joskus Löijyssä vakioalakerralla ja kansilla 360:ssä halpis peltsareiden , edelbrock performerin ja MP:n 292 hydraulisen kanssa, sehän on aika tiukka näsaxel. Vällärinä oli perinteinen 3.23, ja laite kimpos vartin peräti 13.26/171 tavallisilla 205 renkailla, joten ei mun mielestä voi sanoa, että nuo rhoadsit kauheen huonosti olis virkaansa toimittaneet.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voisi ehkä ajatella asiaa sillä pohjalla, että Rhoads on kotivirittäjälle ainakin periaatteessa ja varmaan käytännössäkin aikas näppärä keino hanskata monta katukilpurin moottorin rakentamisessa tulevaa ongelmaa helposti ja vieläpä suhteellisen halvalla.

    Ei nimittäin tarvi enää heittää ultrajyrkkää nenärautaa ja kisamoottorista ostettuja kansia (=kalliita) roskikseen vain siksi, että koneesta katosi tyhjäkäynti ja kaikki alipainepöhistimet lakkasi toimimasta, eikä autolla enää voi järjellisesti ajella kuin 402 metriä kerrallaan.

    Noita Rhoadsejahan alettiin kauppaamaan jo 80 luvulla, kun nykyisenkaltaisia valmiita ja jo tehtaalla yhteensovitettuja koneen virityspaketteja ei ollut saatavilla ja taisi suurin osa nykyisestä tiedostakin olla vielä enemmän tai vähemmän hämärän peitossa.

    Ilmeisesti Rhoads on itse kehitellyt tuotettaan eteenpäin, mutta voisi ainakin ihan hyvin kuvitella, että keksinnön alku olisi ollut noinkin proosallinen. Tilausta sellaisella pikafiksille varmasti on ollut ainakin niin kauan kuin moottoreita on kotitalleissa viritelty.
     
  12. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Hiukan asian vierestä.. miksi noita öljyreikiä ei ole tehty laahurinostajien pohjaan aikojen alusta asti? (tai siitä asti kun on saatu tarpeeksi pieni reikä suhautettua...) Meinaan vaan kun tommosia voitelevia laahuri nostajia on näköjään kaupan nykyisin..
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rhoadsit on kehitetty jo vissiin 60-luvulla?
    Mutta toi reikä nostajanpohjassa voi estää ton systeemin alkuperäisen toiminnan joka on sellainen että nokka-aleksi pyörittää nostajaa ja pyöriminen estää sen kulumisen? Jos tohon pistetään paineella ööliä väliin niin voipi tarvita myös erilaisen nokan kait??
    Sen vuototapa on hyvin yksinkertainen ja tuli uteluikäisenä avattua sellainen eikä sieltä muuta ihmeellistä löytynyt kuin pikkuriikkinen jyrsitty ura sen sisemmän käikäleen kyljessä :odroll: .
     
  14. Jasca

    Jasca 1st gear

    Itellä aikanaan oli muistaakseni Competition Camsin vastaavat - suurin ero siinä, että Comp Camsin "vuotavat" nostajat ei pitäny mitään ääntä. Tuntuivat jopa toimivan (Chevy SB 350, nokka muistaakseni 284° n. 0.500 nostolla). Ainakin vakionostajiin (hydr.) verrattuna moottorin käytös alakierroksilla parani, samoin tyhjäkäynti.

    Ideahan on siinä, että öljynpaineen noustessa "vuoto" lakkaisi ja nokka alkaisi toimia kuin normaali hydraulinen nokka.

    - Jasca -
     
  15. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Joo, semmonen urahan siellä kuulemma Rhoadseissa on, comp camin tai cranen vastaavissa on kuulemma sitten nostajan sisä ja ulko-osan välinen välys "tarkkaan säädetty" että vuotaa sitä kautta.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rhoadsin nostimen vuotourazydeemi on patentoitu muistaakseni joskus kultaisella 80 luvulla. Saman toimintaperiaatteen voi kopioida, mutta samaa toteutusta ei voi ja sen jälkeen vuotava nostataja on pitänyt toteuttaan jollain muulla lailla, kuten esmes. Crane teki sillä tositarkalla koneistuksellaan.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Hehe, nostajia teki ameriikassa käytännössä yks ainoa firma, Johnson lifters kaikille merkeille. Eli se cranen tarkoista koneistuksista, alihankkijalta ostettuja osia. Johnsonilla oli hallussaan n. 90 % jenkkien nostajatuotanosta ja loput 10% oli selvästi ladultaan huonosti. Toi näky selkeesti muutama vuosi sitten aina näihin päiviin saakkaa, kun toi Johnson lifters meni nurin pikku kasinosijoitusten seurauksena, ja nostajista tuli pulaa. Korvaavat oli ihan eri planeetalta, kulumisongelmia ilmaantu paljon enemmän, ja nostajien painot saatto olla reilusti suurempia kun "vanhat". Nyt toi firma toimii taas, ja asioiden pitäis olla paremmalla tolalla.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Alihankinta on ameriikan teollisuudessa ihan normaali tapa toimia ja koko ajan yleistymään päin euroopassakin, kun firmat haluaa erikoistua siihen bisnesalueeseen, missä ne luulee olevansa parhaita ja samalla ne siirtää toissijaiset toimninnot ja niiden mukana kiinteät kulunsa jollekin toiselle, eli alihankkijalle.

    Siksi sllä ei niin ole väliä kuka fyysisen palikan lopulta tekee, jos Crane sen kuitenkin suunnittelee, mahdollisesti patentoi, jollain tavalla saa valmistettua ja myy lopputulosen sellaisenaan omalla nimellään loppukäyttäjälle.

    Hallitusti vuotavan nostajan toimintaperiaatehan on erilainen kuin tavallisen, eli on siinä jokin olennainen ero tavalliseen nostimeen oltava ja noi nyt sitten haluaa väittää, että se ero on toteutettu precision machining menetelmällä.

    Semmonen hieno menetelmä nimittäin myy paljon paremmin, kuin sanoisi suoraan, että alihankkijalla teetettiin tommonen vekkula, johna on vähän isoommat toleranssit kun nuissa tavaallisissa nostimissa. Samalla saa vähän hintaakin vedettyä korkeemmalle.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niinhän se on joka puolella. Mulla on ollut myös tollaset Cranen vuotavat nostajat, ja ne oli kyllä hiljaset. Oliks ne sitten jotain muutakin, en oikein osaa sanoa, ei se ainakaan siltä tuntunut kun toimintaa ihan tavallisiin nostajiin vertasi.
     
  20. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Voikohan noiden kanssa tulla ongelmia jo on tiukka nokka esim 310-ast. ja puristuksia esim 12.
    Sitten aletaan pikkukierroksilla lyhentämään seuraajilla duraatiota.

    Eikös riskinä vois olla että alkaa nakuttelemaan?

    Eli jos kone on alun pitäen suunniteltu oikein ja sinne alkaa tollaisia laittamaan niin voi herkästi käydä köpelösti.
     

Kerro tästä muillekin!