Rising vai falling edge - tyyppinen jakaja ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Futurage, 8.6.2020.

  1. Futurage

    Futurage Gearhead

    Pertronixin ohjelmoitavassa uudessa sytytysboxissa ( nro 5120) pitää tietää onko jakaja rising vai falling edge tyyppinen.
    Kysytään onko kyseessä electronic ignition trigger ( rising edge) vai magnetic trigger ( falling edge).
    Netistä tuntui löytyvän aika huonosti tietoa ainakin pikaisesti.
    Boxin oletusarvo on rising edge.
    MSD:n noin 10 v vanhan jakajan kanssa rising edge-asetus toimii hyvin, falling edge-asetuksella moottori kävi todella huonosti. Eli ainakin tämän jakajan kanssa siis rising edge-asetus.
    Mutta mikä mahtaa olla tilanne esim. orkkis 70-luvun Ford elektronijakajan, Malloryn ,Pertronixin oman tai uuden MSD:n jakajan kohdalla ?
     
  2. Termit on ainakin mulle uusia, mutta luulen, että tästä on kysymys:

    [​IMG]
    Tuo ensimmäinen induktiivinen jakaja, jossa pyörii tähti, on se magnetic pickup -jakaja.

    Jälkimmäinen on taas Hall-anturilla.

    Tässä lisää vielä:

    https://www.w8ji.com/distributor_stabbing.htm
     
  3. skide

    skide 3rd gear

    Helpoin tapa tunnistaa on se että falling-edge (joka siis viittaa tuohon jännitekäyrään, sytytyssignaali tapahtuu kun käppyrä putoaa alaspäin) tyyppinen jakaja on magneettisella tunnistimella (keskellä pyörii "tähtimäinen" magneetti) ja sellaisesta tulee ulos yleensä kaksi johtoa. Kun taas rising-edge (signaali tapahtuu jännitekäppyrän noustessa) jakaja on hall-anturilla jonka vieressä pyörii levy jossa on vuoronperää metalliliuskoja ja aukkoja ja jakajasta tulee ulos yleensä kolme piuhaa.
     
  4. Futurage

    Futurage Gearhead

    Hmmmm. Kaikki noi mainitsemani jakajat näyttää tolta ekalta versiolta, siis jakajan akselilla on se 8-hampainen tähtipyörä. Pertonixin boxissa on siis tehtaalta oletusarvona rising edge-asetus eli Electronic Ignition Trigger. Jakaja on MSD jossa siis toi 8-hampainen tähtipyörä ja ulos tulee 2 johtoa. Tällä kyseisellä asetuksella moottori kävi hyvin, mutta kun asetuksen vaihtoi falling edgeen käynti meni toodella paskaksi ja vaihdoin kiireesti takaisin rising edgeen.
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mihin tuo Rising / falling edge vaikuttaa? Ampuuko kipinän mekaanisesti eri kohdassa, eli jos vaihtaisi fyysisesti jakajaa, niin toiseen pitäisi kuoreen kääntää fyysisesti enemmän "ennakkoa" jotta todellinen ennakko olisi sama?
     
  6. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Tommosella induktiivisella jakajalla pitää se liipasu olla sillä "puolen" jossa tuo käyrä menee suorempaan. Tuo käyrän suunta vaihtuu napaisuutta kääntämällä. Jos katsotaan tuota ensimmäistä kuvaa ja liipasu on raising-puolella, saa boxi jopa kaksi pulssia/nousukäyrä kun tuo jännitenousu pysähtyy tuohon nollalinjalle hetkeksi. Hall-anturilla ei niin väliä nousevalla vai laskevalla, kun on samanlainen
     
  7. skide

    skide 3rd gear

    Kummatkin jakajatyypit tarvitsevat lisäksi elektronisen vahvistimen toimiakseen. Jos jakaja toimii myös itsenäisesti suoraan puolaan kytkettynä, eikä välttämättä vaadi ulkoista ohjausboksia, niin silloin se on aina tuota rising edge tyyppiä.
     
  8. skide

    skide 3rd gear

    Liipaisu eli triggeröinti, siis sytytyssignaali tapahtuu yllä olevissa graafeissa hetkellä joka on merkitty symbolilla tz (trigger zeit). Vasemmassa kuvassa siinä kohtaa missä jännite putoaa nopeasti ja ylittää nollakohdan, oikeassa taas siinä kohdassa missä hall-anturin antama jännite nousee.
     

Kerro tästä muillekin!