Rochester Quadrajet M4MC alipainevuoto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vauhtipyörä, 3.7.2020.

  1. Vauhtipyörä

    Vauhtipyörä 1st gear

    Juu elikkäs, yks kaasun polkasu ja starttaa kuin välimeren rannalla, kiva on se. Sitte ku lähtee liikenteesee, hetke koneen lämmettyä käytän vaihdetta Neutraalilla ja polkasen ja ryyppy kyllä "pienenee". Kuitenkaan ei meinaa heittää ryyppyä pois kokonaan, vaan jää käymään rikkaalla ja auto vie D päällä kaasuun koskematta ja vauhti vaa kiihtyy. Valoihin sitte ko pysähtyy, meinaa pysähtyä konekkin. Ravistaa eikä meinaa pysyä käynnissä, aivan ko meinais bensaan hukkua.

    Kyseessä Electra -79' Buickin "X" 350 pannulla ja M4MC, eli tuo viimeisin täysmekaaninen QJ versio enne sähkökaasaripäivitystä 82'?

    Ostin auton puolitoistavuotta sitten ja rekisteröin suomeen. Tuolloin huonon käynnin vuoksi vaihdoin tulpat + johdot + HEJ -kannen + pyörijän + puolan ja jonku säätimen piirilevyn sinne jakajan pohjalle katkojan alle.
    En ole jakajan ajoitusta tarkistanut, mutta tuolloin käynti parani ja katsastuksessa katsuri tuumas joutokäyntipäästömittauksesta että aavistuksen käy rikkaalla mutta kaikki raja-arvojen sisällä.

    Nyt tällä viikolla jäi kiinni koska pakokaasujen seassa liikaa happea, kuitenkaan auto ei "prötpötä", eikä putkistossa vuodon ilmenemiä.

    Ilman- ja polttoainesuodattimen olen uusinut vuosi sitte, muuten kaasaariin en viälä ole koskenu, kun on perus ooppelin kahta ruuvia "vähän" monipuolisempi (ja -mutkaisempi) systeemi ja tuolloin kaikkiaan tuntui hyvin toimivan.

    QJstä vissiin löytyy "cruising- koho" joka hienosäätelee menoveden määrää, alipainekello joka säätelee ryyppyä ja useampia alipainekanavia?

    EDIT: Tuossa yksilössä siis kaikki aikansa komeat saastelaitteet paikoillaan, niissä joku pielessä?
    Polttoaineenkulutus on lähemmäs kolminkertaistunut viimekesästä joten kyllä jokin on. :D

    Viisastelijoita enemmän kiitän viisaita. :)
     
    Muokattu: 3.7.2020
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ootko tarkistanu ne kaasarin alipainekellot tai kellon, niissä monesti vuotoa, apteekista saa hyvän testilaitteen kun ostaa ison ruiskun ( ilman neulaa ) ja siitä letku T-haaran kautta alipainekellolle ja T-haaran yhteen linjaan alipainemittari.
     
  3. Karck

    Karck 3rd gear

    Kuulostaa aikapitkälle siltä että neulaventtiilin läpi tulee liikaa kamaa. Eli joko koho ja sen korkeus on vialla tai neulaventtiili kulunut, tai bensanpaine liian korkea. (vaihdettu uusi pumppu?) Eli Kaasari "tulvii".

    Ja kyllä myös alipaine vuoto, myös muualla kuin kaasarissa. Voi aiheuttaa tollasta.
    Suosittelen että kaasarin puhdistus ja korjaussarja asennetaan joka taupauksessa jos sille ei ikinä mittään o tehty.
     
  4. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Jatketaas tähän, rochester mv4 472 koneen päällä. Käy vähä vaihtelevasti tyhjää ja pitää olla paljon ennakkoa. Kuuluuko nuosta power needle reijistä jotka ensiöpuolen imus tiputtaa bensaa tyhjäkäynnillä? Bensaa tippuu vaikka painaa power pistonia alas huohotin putkesta...
     

Kerro tästä muillekin!