Rochester Quadrajet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Gary Grand, 16.7.2018.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuli ongelma Capricen kaasarin kanssa, kun tuppaa toisiopuolelle soppaa ihan riittävästi.

    Kone, loota ja kaasari on täysin vakiot 1977 Corveten ja kaasari ilmeisesti mallia M4MC.

    Mikä saa vaan toisiopuolen syöttämään bensaa koneeseen niin ettei se pysty polttamaan sitä.
    Roiskii siis sieltä puolelta ihan konehuoneeseenkin soppaa kun polkee kaasua ilman ilmanputsaria niin että kurkut aukeaa.
    Ajossa tuon huomasi nyt selkeänä prötäämisenä kun kaasua annostelee enemmän.
    Ongelmaa ei niin huomannut alkuun, kun oli kaasuvaijerissa löysää niin paljon ettei täyttä liikettä läpille saanut ja polttoainesuodatin tulolinjan päässä oli liki tukossa..:D Nyt kun saa kunnolla soppaa, niin tukehtuu siihen.:confused:
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Rokkiorkesteri ei siis ole mulle millään lailla tuttu peli..
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aika omituisen kuulonen vika. Lisäksi paikallaan on aikas ikävä kaasutella niin paljon, että toisiot oikeesti on pelissä mukana.
    Onko siellä toisioiden neulat ollenkaan paikallaan? Näkyvät keskellä putsaripultin takana ja riiputin nostaa niitä, kun avaat virtausläppiä.
     
    Gary Grand ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Itellä on bensaa lennelly kaasarin ulkopuolella kerran, kun sattu olemaan kaasarin kansi ihan vähän eriparia rungon kanssa.
    Ja sit muistaakseni se musta muovipalikka kohon laakerihilujen ja neulan päällä on oleellinen siinä vaiheessa, kun bensaa alkaa liikkua reilummin. Muulloin sen puute ei taida tulla esiin.
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Joo. En mitenkään mielellään kierrätä autoa noin, mutta oli pakko päästä näkemään mitä siellä tapahtuu.. Ja johan selvis!
    Siinä vaiheessa kun uskalsi polkaista niin paljon että toisioiden läpät(siis ne päällä olevat..) aukesi, niin alkoi roiskia bensaa ulospäin ja kone alkoi rykiä ja pätkiä.
    No eipä tuo kyllä ihan vähällä ylikierroksille karkaa, ainakaan nyt kun on nuo seokset aivan sekaisin.:confused:

    Pitää tutustua tuon keinun alapuoliseen maailmaan kunhan saan vähän kättä pidempää tän värkin kanssa pulaamiseen.
    Kovin paljon ei voi purkaa, kun ei ole mitään huolto-osia kotona vielä. Tiivisteet ei ainakaan irtoa ehjänä, sen tiedän kokemusesta.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos et oo ennen avannu, niin vinkkinä:
    Lyö vaikka popniitillä kiihytyspumpun vivun akselisokka milliä vaille runko sisäänpäin, niin sen saa näppärästi meisselillä takas. Käännä vipu pois kaasarin päältä.
    Ryyppyläpän vipu yläpäästä irti, ja 90 astetta kiertämällä se tulee ylös. Takaslaitto harjotuttaa pari kertaa, mutta kun keksii idean, niin menee sen jälkeen helposti.
    Noiden jälkeen kantta ei enää pidä ku ruuvit. Bensakostea tiivistekin saattaa kestää avauksen. Kaks ruuvia on "piilossa" ykköskurkuissa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Lisävinkkinä kannattaa irrottaa sa kaasari pois sieltä konehuoneesta, vaikka pystyisihän sen siinä paikallaan ollessakin avaamaan. Nimittäin alkaa kaasarin korjauksesta muodostua painajainen, kun etsiskelee kadonneita osia imusarjan sisältä tai runkopalkin poimuista.:D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Juu ja ne ensiöneulat on mielenkiintoiset sovittaa reikiinsä ihan pöydälläkin.....

    Juu ja kaasarin ruuvi voi jäädä raidetangon päälle kun putoaa....
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun rupee hieroon hienosäätöö siihen, nii noi liikkeet automatisoituu. Sen verran useesti sitä saa aukoo. Mutta on se sitten hyväkin.
     
    tero79 tykkää tästä.
  10. atobee

    atobee Gearhead

    Takailmaläpille tulee (roiskuu) kyllä bensaa paikallaan polkiessa mutta kuuluu asiaan, siellä on toision rikastuspiiri joka antaa lisäpensaa silloin kun ilmaläpät alkavat aueta.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Onko tullut vastaan sellasta vikaa, että ensiöneulat nousee liian ylös ja pääsee pois suuttimien reiistä ja jumittuu ylös....
    Ja toisaalta tuntuu että ei mene tarpeeksi alaskaan...
    Olen kuvitellut että on vakio kaasari, mutta olisko kuitenkin jotain osia sekoontunut jostakin muusta mallista tai jotain....
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ensiöneulojen mäntä ja hangeri pitää olla runkoon sopiva, niissä on eroja.
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Juu pitänee kaivella varastoja jos löytyis paremmin sopiva jostain....
    Nyt tuntuu olevan himpun rikkaalla koko ajan kun ei laske neulat tarpeeksi alas....se kuitenkin vähän autto kun sai ne neulankärjet suuttimen reikiin ...vielä kun sais kartiot säätöalueelle, niin sais seokset kohdalleen....
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Osassa malleja on rajoitus sille alasmenolle. Niissä on tappi männän alapäässä. Edestäpäin ruuvilla säätyy linkku siellä männän alla, joka rajoittaa painumista.
     
  15. SS66

    SS66 1st gear

    Minulla oli toinen toisioneula taipunut ja jatkuvasti imusarja bensasta märkänä. Ilmeisesti samasta syystä kaikki ryyppyosat purettu pois..
     
  16. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Ensiöneuloja on ainakin kahta eri mallia ja hieman eri pituisia. Noin 70 luvun puolessavälissä vaihtui malli muistaakseni lyhyempään neulaan. Jos on vääränmallinen neula, niin ei toimi kunnolla. Jostain rochester linkistä voisi selvittää kaasarin numeroiden perusteella kaasarin mallin ja vuosimallin. US partsissa on rochesteriin neuloja ja suuttimia edelbrockin nimellä. Ensiöneulojen korkeutta voi (yleensä) säätää silloin kun ne on alipaineen voimasta ala-asennossa. Vaikuttaa siihen kaasun siirtymävaiheeseen. Ite en kyllä huomannu paljoakaan eroa kun sitä säätöä pyöritteli. Tehtaalta kaasarin lähtiessä on tuo säätö tulpattu, mutta sen tulpan voi irrottaa helposti, kun kaasari on avattu. Säätötyökalu pitää tehdä itte, halk 6mm terästanko jonka päähän tekee rautasahalla 3mm leveän hahlon. On olemassa hyviä linkkejä rochesterin säätämiseen. K:)G...
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. 350cid

    350cid Gearhead

  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Lainataas hiukan topiccia.
    Itsellä samanlainen quatrajetti kiinni veneen 4.3 koneessa sähköisen bensapumpun perässä.
    Vika sellainen et aina kun painaa kaasunpohjaan ENSIMMÄISEN KERRAN nousee hyvin plaaniin ja ottaa huippukierrokset n.4700rpm jonka jälkeen välittömästi hyytyy ja kierrokset tippuu 2000rpm tienoille ja tämän jälkeen ei mitään ongelmaa koko loppupäivänä.
    Seuraavana päivänä kun lähtee liikkeelle eka kiihdytys taas hyytymisen kanssa.
    Kaasariin juuri vaihdettu korjaussarja.
    Kuulostais ryyppyvialta?
    Ryyppy tässä lämpöjousella toimiva.
     
    Muokattu: 18.7.2018
  19. atobee

    atobee Gearhead

    Jos ne läpät aukeaa ihan oikeasti (eikä vain muutaman millin kun nopeasti avaa kaasun levälleen) on vikana rikkoontunut alipainekello jonka tarkoitus on jarruttaa noiden läppien avautumista, oireina juuri kuvailemasi käytös.

    Jos ilmaläpät aukeavat koneen käydessä tyhjäkäyntia sormella painaen on alipainekello risa, tyypillinen vika.
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Aukesihan ne hiukan enemmän kuin vain millejä.
    Ja ne läpät aukeaa kyllä käytännössä ilman vastusta, kun painaa niitä koneen käydessä. Eli ongelma taitaa alkaa ratkeamaan..:confused:
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!