Rockpatrollia ja farkkubuickkia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Rockpatrol, 18.8.2016.

  1. speedy

    speedy Double Gearhead

    Ehjä käytetty.. No sekin voi käydä näpeille. Sulla on hyvä 350 aihio, ja veikkaan että saat kohtuu budjetilla sen ehjättyä. Eikä muuten varmasti kaadu "Suomihintoihin" ja kotimaasta ostetuissa on paljon helpompi pelata mahdollisien väärien osien vaihdossa. Ja loppupeleissä sulla on sitten kone josta tiedät mikä se on, kun se vaan on huolellisesti tehty, vaikkakin ns. budjettiremppana :)
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    olds 350 tilalle ihan minkä tahansa gm pikkulohkon heittäminen ei välttämättä ole sekään niin läpihuutojuttu, esim. chevyn koneeseen käy virranjakajan kansi ja kaasutin suurinpiirtein suoraan, bop motit menee sitte suoraan jo lootaankin kiinni. kiinnitykset, apulaitteet, blah blah. vielä kun suoraan käyvä moottori kaverilta jo löytyy

    307 vaan paikalleen, menee suoraan apulaitteita myöten. ehdottaisin myös että jos 307 on ehjä niin jätä budjetti piristys varsinkin rullanokka versioon ja käytä rahat 350 kunnostukseen

    edit: dieselin pakosarjoista en mene varmuuteen käyvätkö ollenkaan uudempaan rullakoneeseen
     
    Muokattu: 20.8.2016
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuo on mun vanha auto.
    Mulla oli 10v sitten Deltakausi, johon kuului samaan aikaan kolme -79 Deltaa; Cupee johon laitoin 350 B tilalle 455:sen, vanha taksi 350Dx:llä, jonka museorekkasin ja sitten tämä valkoinen ex taxi 307:lla.

    Myin auton veljelle, jolta lähti eteenpäin muutama vuosi sitten Jyväskylän suuntaan, liekö Cupeen ex 350 B kone mennyt auton mukana.
    Lohko oli muistaakseni -72 mallia ja oli kasattu itäsuomessa joistakin jämäosista 8 kansilla, rajulla nokalla, street dominatorilla ja 600 Carterilla. Ei kulkenut dieselin peräruuvilla ja vei kakkua älyttömästi. Lohkosta puuttui vetolevyn takaa peltiproppu, joten ruikkas kiihdytyksissä kahvikupillisen öljyä kadulle, joten nostin pois, myin imarit ja kaasarit veks ja pistin BBO 455 tilalle.
    Sama 350 B longblock meni sitten velipojalle varaosina tämän sun auton mukana ja autossasi kiinni edelleen sama 307 piilojameksen kone kuin ostaessani ja oli siinä myös kiinni velipojan myytyä auton.

    Tää valkoinen oli käsittämättömän ruosteeton yksilö reilun 1000€ autoksi.
    Runko ihan virheetön ja samoin koppa.
    Takaovien takimmaisissa nurkissa oli ruostetta ja ne lienee nyt korjattu.
    Vaihdoin tästä muutamia sisustan, takakontin ja listoituksen erikoisempia osia sekä radion tuohon museorekattavaan Dieseliin, koska olivat priimassa kunnossa.
    Tässä autossa oli nähty joskus paljon vaivaa, kylkilistatkin oli kantattu rosterista alkuperäiseen tyyliin, mutta osien kuppamisen jälkeen myin auton aika pian eteenpäin veljelle. Sisusta oli jo ostaessani sekoitus siniharmaata ja punaista plyyshiä.

    Autosi taitaa olla pelleiltään paras Suomessaolevista ex takseista, joten hyvän lähtökohdan olet itsellesi hankkinut. Ei muuta kuin kone kuntoon ja harrastekäyttöä.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nää on vähän näitä auton kanssa naimisiin menoja sitten. Jos rupee parilla tonnilla mottia tekemään niin auton hinta kohoaa äkkiä sellaiseksi että sitä ei kukaan osta kun ei raaski ottaa takkiin. Sitten ajellaan vaan sillä.


    Toki on niitäkin jotka ajaa samalla autolla 30v.
     
  5. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Niin että äkkiä vaan kiertoon ja pommi eteenpäin..
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jokainen tekee mitä itse haluaa. Itse tekisin jonkun näistä:

    1. Nykyisellään myyntiin ja rohkeasti hinta sellaiseksi kuin konevikasella pitää olla. Ns oppirahojen maksu.

    2. 307 keulille

    3. Jostain käytetty mutta itse toimivaksi todettu 307 isompi motti keulille


    Ei romut kierrossa pysyis jos niitä tutkittais tarkasti. Okei tässä nyt oli ääni kai vähän epäselvä ja öpaineetkin kunnossa ym. Mutta yleisesti.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Voi ne öpaineet olla hyvät vaikka yhet luiskat olis päällekkäin.

    Multa jää 350 yli cutlassista talvella.
     
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jokainen tekee moottorillaan mitä haluaa. Jos sulla kerran on hyllyssä 20W50 öljyä, tarvitset vain uuden suodattimen kokeilua varten. Jos apua ei kokeilusta ole, on ainakin helpompi myydä moottori käyntikuntoisena kuin ilman öljyjä ja koekäyttömahdollisuutta. Ainakaan en itse ostaisi moottoria, joka on "käyntikuntoinen", mutta myyjä ei halua sitä käynnistää vaikka mahdollisuus siihen olisi.

    Mun 0,2€ sen puolesta, että saisit moottoristasi jopa enemmän rahaa jos sitä voi koekäyttää. Ei ole ihan kerran tai kaksi tapahtunut, että joku tuttu on ostanut vanhan käytetyn auton ja ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen öljynpaineet ovat olleet kuumana kumman alhaiset ja moottori turhan äänekäs. Jos öljyt ovat jo vanhat, voi olla että niiden voiteluominaisuudet ovat jo heikolla tasolla. Jos öljyn seassa on bensiiniäkin, viskositeetti voi olla mitä vain. Koska nuo öljyt on vaihdettu viimeeksi, onko mitään dokumenttia/tietoa aiheesta ?

    IS
     
  9. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Huhhuh, onpas tullu kommentteja.

    Mulla on tuohon jo ehjä 307 olssi, ja se sinne menee keulille.
    Vanhasta koneesta ainakin otan talteen kannet, vesipumpun, imarin, jakajan yms.
    Eli periaatteessa valmis paketti pultattavaks johonkin ehjään toiseen alakertaan.
    Lohkon kanssa enpä tiedä mitä tekee. Sen näkee sitten mitä on haukannut. Komee pöytä ainakin tosta tulis. Tästä tulee kyllä lisätietoo sitten mikä on särki.

    Joo, tän kori tosiaan on tosi siisti ja räpeltämätön, maalia se pintaan kaipaa. Ehjän oven kun sais jostain niin aika vähissä jo moitteet. Rullaavanakin tästä saa jo pulittaa melkeimpä leimassa olevan toimintakuntosen verran..

    Tää ois komee koppa vähän kovempaankin tekniikkaan :) Oldsissa pitää olla oldsin konekkin.

    Viikko aikaa kun loma loppuu, eiköhän tolla jo seuraavan viikon puolivälissä ajella 307 voimin.
    Töihin tällä on kuljettava.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu sitä vaan meinasin että kun öpaineita on ollut niin vahinko ollut minimaalisempaa kuin se että motilla ois vingutettu öpainevalo tanassa.
     
  11. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Vielä olis ylemmät laatikon pultit, apukuskin puolen pakosarjan liitos ja koneenkiinnikkeen pultteja vailla motti irti. Pakosarjan liitoksen pultit vähän tiukassa ja melko nylppääntyneet. Voi olla että pitää puukkosahalla vetästä putki poikki ja irrottaa pakosarja erikseen.

    Syyläri vähän näytti eläneeltä, onneks sattuu olemaan uusi/käyttämätön varastossa..

    Tää on ihan ensimmäinen motinirrotus multa, ei kyllä voi valitella kun tilaa riittää jokasuuntaan. Itselle tämmöselle reilunkokoselle ei vaan ole tilaa auton alla kauheesti.

    Sateet yllätti taas vaihteeks, ja meinas ambulanssikyyti olla lähellä kun noita ampiaisia riittänee, ja yks pisti sopivasti kurkkuun.

    Bräkleen sopii hyvin noitten torjuntaan...

    Runko on kyllä täysin moitteeton kun tuolla alla pyöri.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  12. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    [​IMG]

    Nyt läks motti.
     
    LPV, Herje, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. SauliK

    SauliK Gearhead

    sieltähän se hyppäsi. Vissiin oli se vetolevyki ehjä :D
     
  14. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Vetolevyn katoin ja olihan se hyvässä kunnossa. 307 kun on keulalle heittäny ja vähä ajanu niin sitten pitää swapata th200r4 tilalle. Oli ton paikallaan olevan th350 kuoret aika paskassa hapessa.
     
  15. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    307 kaivettu pressun alta esille ja pyöritetty kampurasta.. Puristuksia löytyy ja kaikki vaikuttaa hyvälle.. Venakopat käytin irti ja katoin onko paljoo liejua, hyvälle näytti.. Kampuran hihnapyörän otin entisestä ja mittailin vetolevyt että samalla halkasijalla, että käy toi starttikin.
    Sähköisen q-jet ajan virranjakajan otin pois kans.

    Vielä yks kuppi kahvia ja riehumaan takasin keulalle.
     
    maverick999 ja Karpov tykkäävät tästä.
  16. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Ei se näköjään koneen säilytys ulkona onnistunut. Oli pressua päällä ja omasta mielestä hyvin pakattuna.. Vaihtomoottorissa oli reilusti vettä sisällä.
     
  17. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Öyh. 350 koneesta öljypohja irrotettu ja ruvettu ehtimään vikaa.

    Öljypumpun siivilä puhdas. Dieselin öljypohja, mittatikun pituus oli sama kun 307 vakio pohjassa.

    Sylinterit olivat täydelliset, ei naarmuja tai kulumia.

    Mutta. Yritän selittää tämän nyt tarkasti..

    1 pytyn kohdalla, kiertokanki ei ollu keskellä männäntappiin katsottuna. Kaikissa muissa männissä on. Eli kiertokanki pääsee osumaan männän sisäpuolelle(jakopäähän päin suunnassaan) Noin o.5 milliä saa rakoa enintään kampiakselin päittäisvälyksestä riippuen.

    Laakerit ykköspytyn kohdalla näytti tältä:
    [​IMG]
    Olisikohan kiertokanki menny väärinpäin kun edellinen omistaja tehny koneremppaa... Jos sen kääntäs ympäri niin teoriassa oli keskellä männäntappiakin...

    Nyt suapi antaa kommentteja :D
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla on jo veivit koneessa mut eikö näissä oo veivit molempiin suuntiin ns samanlevyset

    Ja näissähän on prässättävät tapit, eikai sulla liiku se männäntappi siinä veivin yläsilmässä.
     
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sen kiertokangen alasilmän viisteen kun laittaa kampuran limppuun päin niin silloin on oikein.
    Samantyyppinen vika oli 80-luvulla isoveljen Dartissa, jossa ykkösen männäntappi napautti alakuolokohdassa sylinterin seinämään ja luultiin sitäkin ennen koneen purkamista laakeriviaksi.
    Ostettiin se laakerivikaisena edukkaasti.
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Aivan, kyllä ne kiertokanget pitää olla oikeinpäin Oldsin koneessa, samoin männät pitää olla merkki eteenpäin.
     

Kerro tästä muillekin!