Rockpatrollia ja farkkubuickkia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Rockpatrol, 18.8.2016.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No niinpäs ne omaankin moottoriin asennettiin. Sori omaa sekoiluani
     
  2. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Noni, elikkäs melko varmaa vikakin löyty.

    Näyttikö silmät oikein vai ei, että kiertokanget ei ole suorassa linjassa mäntiin nähden? Eli väärin asennettaessa ne juurikin voi tehdä tuon ilmiön, että männäntappi on enemmän toisessa laidassa, ja täten voi pidellä naputusta. Pakkohan se on melkein niin olla.


    Toisaalta jotain tämmöstä vikaa toivoinkin. Säästyypähän koneistushommilta.
    Kansi irti, mäntä ulos, pikkasen prässäystä ja paketti kasaan.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Juuri näin!
     
  4. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Otin tosta kannen irti ja nyt olis kiertokanki mäntä yhdistelmä irti.
    Mäntä päältä katottuna pyöreällä syvennyksellä, eli periaatteessa tollasen vois asentaa toisinpäin?
    Mistä tietää että kiertokanki on varmana oikeinpäin?
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Niissä kangissa on toinen sivu viistetty
     
  6. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Näinpäin toi oli ykköspytyssä... Selviääkö kuvasta? onkohan väärin.
    Männän kylessä lukee F ja osoitti koneen etupäähän.[​IMG]
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kun oikein pinnistelen niin orkkismukeissa on yläreunoissa pienen pieni monttu, sen varsinaisen montun vieressä. Se pieni tulee jakopäätä kohti. Sitten toi veivin laakeriluiskan lukon paikka tulee niin sanotusti nokkaa kohti.

    Tossa 455 alakerrasta kuva, eli noi pienet montut ton männän oikean sivulla osoittaa jakopäähän päin. Pikkulohkossa (niissä kahdessa jotka olen purkanut) se jälki on vähän erilainen mutta enihuu.

    [​IMG]
     
  8. niclas

    niclas Gearhead

    Tuollainen merkintä oli yhdesssä vakio 455 männässä minkä purin. Jahas, paskiainen ehtikin jo laittaa..
    [​IMG]
     
  9. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Kiitos tiedosta. jokasessa männässä tota merkkiä ei ollu, kahessa oli.
    Se jälki oli kylläkin pikkasen erilainen ja oli vain yksi eikä kahta niinku isolohkossa.

    Laakeriliuskan väkäset näyttäs osottavan ns alaspäin eli nokkaan päin..

    Näillä näkymin siis toi olikin oikeinpäin tuolla..

    Nyt veti hiljaseks..

    Ei kellään olisi ehjää oldsin 350 konetta myydä?
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo se jälki on pikkasen erilainen ja niitä on vaan yks. Jännä että vaan kahessa oli jälki.

    Siis mä en tiedä miten päin sä tota konetta katsot, mutta siis nokka on alakerrasta katsottuna yläpuolella ja ne väkäset osoittaa ylöspäin eli nokkaan päin.

    Multa jää 350 ylimääräiseksi 403 tieltä.
     
  11. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Joo. Hävettää jo sekoiluni, mutta pasikiaiselle kiitokset vastauksesta.
    Väkäset osottaa alaspäin eri väärin päin on kanki. Tuli katottua pakettia pikkasen väärinpäin.

    Mites tollaset press fit tyylisen männäntapin irrotus käy rikkomatta mäntää? Lämpöä kangen yläpäähän hiukan ja?
     
  12. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Koneasioista poiketen, jos jollain sattuu hyviä talvirenkaita olemaan tai hyväkuntoista tuulilasia niin olisin kiinnostunut.
     
  13. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Noni. Männän kun puhdisti hu0llellisesti niin sehän on pystysuunnassa halki. Ostin sitten talviautoksi -82 buick le sabre farkun...
     
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    PressFit tapin saa irti prässillä tai isolla ruustukilla, eli viilapenkillä. Mäntä, tappi jolla saa männäntapin painettua ulos ja sopiva holkki, jonka sisään painat tapin, penkin tai prässin väliin. Sitten vain Raakaa Woimaa... Mutta nätisti ettei mee paikat hajalle. noin niitä on irrotettu. Asennus menee tiätty päinvastasessa järjestyksessä... :)
    Tuulilasia ei kannata käytettynä näihin hommata, omasta kokemuksesta tiedän että liimalasi ei tahdo kestää irrotusta ehjänä, niihin tulee jännitteitä ja sitten ne hajoaa pian asennuksen jälkeen... Kuttilan AutoLasi, Salossa päin, tekee näihin laseja. Sellaisen saa lähimmästä autolasiliikkeestä suunnilleen samaan rahaan kuin jos asentaisi itse. Näin mulle ainakin on käynyt.
     
  15. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Jos muuten jollakin olis myydä ehjää mäntää ja kankee toho 350.. Tossa alkuperäsessä lukee 411891.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kannattaa kaupankäyntiä varten mitata männän upotuksen syvyys, noita on kahta syvyyttä aika yleisesti. Toinen on muistaakseni lähes 7mm ja toinen jotain 3mm. Ihan tarkkaan en muista mutta suunnilleen noin.
     
  17. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Tossa on toi noin 3 millin syvennys. Ehjä mäntä ja kanki käy.
    Konepeltin heitin viikonloppuna kiinni ja otin putkistot irti, ihan karmeeta paskaa alusta loppuun. Vaimentajat sentään hyviä. Auto on nyt valmis seisomaan talven.
    Taijan ehkä sittenkin laittaa tähän jonku 307, ois ihan hyvä laittaa tää 350 jenkkifarkun koppaan.
    Vähän meinaa innostua kun sentään sain hommattua käyttöjenkiks -82 le sabre farkun. Buickit on farkuista omasta mielestä hienoimpia.
    Ainahan jotain keksii ja haluaa tehdä kun ns. uuden ajopelin hommaa. Perushuollot tuli tehtyä ja seuraavaks pitäs kait vaihtaa pakosarjan tiivisteet. Starttikin tuli uusi uscenteriltä(ja perinteiseen tapaan nopeasti)
    Tässä buickissa on vanhemman mallin 307 5A kansilla ja laatikkona 200r4.

    Jos tämän delta 88 haluaa joku talviprojektikseen, niin 2500e hinta, mukaan tulee toi mäntää ja kankee vailla oleva 350 kone ja oldsin 307 kone, mikä vesivahingosta huolimatta vaikuttas ihan pelastuskelpoiselle.
     
    LPV tykkää tästä.
  18. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Voihan perse, uusi startti tuli ostettua buickkii ja eihän se tunnu edes toimivan.
     
  19. LPV

    LPV 3rd gear

    Tyypillistä... Nimim. kolmas startti toden sanoo...
    Varsinkin ne jotka tulevat valkoisessa tai pahvin värisessä lootassa ovat järjestään susia.
    Kannattaa maksaa sen verran, että lootaankin on maltettu painaa edes joku kuva ja valmistajan nimi, ne on toimineet.
     
  20. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Rahatilanteitten ja tilojen takia jäi tämäkin toteuttamatta loppuun. Nykyään auto liikkuu 307 olssin voimin.. Pitkään vaivanneet ihoongelmat myös esti pitkälti tuota harrastusta..
    Mutta, kun lääkitys on kohdallaan, jotain pystyy jopa tekemään.

    Vielä on jenkkifarkkuja, joten muokataan topickkia niihinpäin..

    Eli tästälähtien tämä topic kertoo kahden jenkkifarkun ylläpidosta ja pienestä jatkojalostuksesta.. Kolmaskin farkku tulee kuvioihin kun sen tekeminen alkaa.

    Autoina -82 Buick lesabre ja -82 lintta caprice 6.2 litrasella dieselikoneella..

    Aloitetaan vaikka tästä buickista...
    [​IMG]

    Eli tämä oli puoliksi heräteostos kun delta oli palasina, mutta tämä auto on ollut kauan aikaa naapurikunnassa, ja muistan elävästi kun ennen ajokorttia näin tätä autoa muutaman kerran, tottakai se teki vaikutuksen.. En tosin osannut arvata että tällä ajaisin joskus itekkin..
    Ei kertakäyttöautoja todellakaan.

    Tekniikkana oldsin 307 5A kansilla, eli se vanhempi vähän herkullisempi versio. Laatikkona omasta mielestä parhaimmistoon kuuluva th2004r. Kaasarina 600cfm hollikka ja alipainejakaja. Hiljainen ja varman tuntuinen tekniikka.. Tai, puuttuuhan tuosta kaasarista ryyppy ja kovemmalla kaasulla tykkää pamautella ilmanputsariin.. Toisioitten aukeaminen on melkosta ämpyilyä. Säätöhommia siis.
    Kovinta ääntä tuossa pitää ajaessa lähinnä kello. Koneen ääntä ei pahemmin sisälle kuulu.
    Negatiivista palautetta on lähinnä tullutkin noista äänistä, kun yleensä sen kuulee kun paikalle saavun. Toisaalta ihan mukavaa kun ei kuulu älämölöä sisälle tai ulos, eli olen kasvamassa aikuiseksi? ei helvetissä. Alkuperäinen katti ja vaimentaja saa kyytiä ja uusitaan putkisto alusta loppuun 2.5 tuuman putkella. Alkuperäinen vuotaa vähän sieltätäältä pikkasen.

    Koriltaan tuo on ryhdikäs, ja melko ruosteeton. Pahimmat ruosteet löytyy puskureista ja auton takapäästä/apukuskin puolen takasivulasin ympäriltä.
    Ne saisi jo ihan ammattilainen paikata.
    [​IMG]

    Sisältä tuo on muuten hyvä, paitsi kattoverhoilu surkea ja apukuskin penkki melko riekaleina.
    Pitää miettiä mitä niitten kanssa tekee.
    [​IMG]

    Suunnitelmat tehdä nyt parin kuukauden sisään:

    -Vaihtaa jäähdytysnesteet, ei tietoa minkälaiset mörrit sisällä...
    -Lohkolämmittimet, molemmille puolille lohkoa...
    -Putkisto
    -Kaasarin ja sytkän finaalisäätö
    -Ryyppy?


    Sitten tuosta toisesta tarinointia, eli rokkipatusta juttua..
    [​IMG]

    Tämä on siis sellanen järkevä käyttis jopa, dieselvero pieni ja kulutus kanssa.
    Tekniikkahan on siis 6.2 litranen detroit diesel ja laatikkona th350c, eli lukkoturbiinilla oleva 3 pykäläinen loota.
    [​IMG]
    Alkuperäinen diesel auto, mutta 5.7 lauennut ja saanut tilalle kuuskakkosen.
    Kolme istuu eessä mukavasti ja takana 3 epämukavasti.
    Keula aivan lässähtänyt, tarvii uudet jouset ja iskarit.

    Tämä auto se on koetellut monessa mielessä, viikon sisään kärähti sähköt pariin otteeseen. Ekaksi meni ajovalojen sähköt, käry kävi kovin. Lisävalojen johdotuksen paloi ja vei mennessään sisempien umpioitten sähköjä. Pari päivää myöhemmin taas kojelaudan sisällä syttyi jo pieni palo. Puhaltimen moottorilta tuleva virtapiuha suli ja sytytti kevyen palon.
    Noh, nyt sentään toimii taas.

    Putkistona omasta mielestä tuolle koneelle ahdistavat 2 tuumaset putket takapuskurille asti.
    Kulku on kovin verkkaista paikalta lähdettäessä. Syöttöpumppu on mallia J ja imusarjassa ei egr:rrää. Ilmansuodatinkotelo mallia tuplasnorkkeli.
    Mitenkä tän sais polttamaan kumia? Ehottomasti rakkariauton pitäs pystyä siihen.
    Miten paljoa syöttöä uskaltaa lisätä? Minkälainen putkisto kannattava?
    Siinäpä alkuun jo muutama kysymys.
    Ja vielä takasivukuvaa:
    [​IMG]

    Tähän on palanut jo noin tonni rahaa, kun etujarrulevyt, laakerit ja palat uusin, ja uudet akut ja noihin perushuoltoihin. Vasta alkua.

    Patrolli tarvii siis nämä:
    - Putkisto, avarampi..
    - Etupäähän jäykistettä, jouset+iskarit...
    - Syöttöä?
    -Pakolämpömittari
    -Uusi maali tulee kesällä, ja kynäruiskulla taidetta...

    Tilannepäivityksiä tulee kun vaan on jotain päivitettävää..
     

Kerro tästä muillekin!