Rodi jenkeistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja impala-63, 27.11.2012.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Moro, olen katsellut jenkeistä tuollaista 46-48 chevyn coupea ja muutama kysymys on herännyt tässä.

    Jos auto valmiiksi 8 koneella onko miten vaikea saada leimaa Suomessa?
    Eikös noi laitteet ollut suoralla 6 koneella kaikki? :eek:

    Kiinnostaisi tuollainen valmiiksi 8 koneella ja akseli muutoksilla oleva, koska jos ostaa perus 6 olevan ja alkaa akseleita ja konetta vaihtamaan niin menee aikas paljon euroja.

    Ei ne 8 koneella olevat niin paljon kalliimpia ole siellä jenkeissä.

    Kaikkea aiheeseen liittyvää ja hyvä tietää asioita saa laittaa tänne tulemaan.

    Ideoita, faktaa, tietoa, kiitos. :p
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kysymyksiisi en osaa vastata, mutta jos et halua itse värkätä, niin tuolta saa apua auton etsinnästä rekisteröintiin: http://www.isautomotive.fi
     
  3. ratrodreoster

    ratrodreoster 1st gear

    juu noi letukat oli kaikki kutoskoneita, 216,5 cid. K-A 235 cid.
    Ite seuraillut samantyylistä juttua Usasta. Suomiautoina nuo coupe, 2-oviset ei kelpaa, 4-ovisina niitä maahan tuotiinkin. Paljolti taitaa nuo trafin päätökset olla viiveellisiä, puhuvat jopa vuodesta, Noissa usan versioissa Mustang sarjoilla, valmiilla 350 koneilla jne. saattaa olla puutteena rungon vahvistukset ja ne prosentit kun aika herkästi ylittää sen 50tä
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eli kannattaa ilmeisesti vaan ostaa se 6 koneella oleva, leimata Suomeen ja muutella 8 koneelle myöhemmin?
    Jotenkin naivisti ajattelin että kun tuo 8 koneella niin saisi sillä tosta noin leimaan ja säästyisi noi prosentit.

    Eikös täällä Suomessa nyt ole jo 46-48 vastaavia 8 koneella leimassa?
     
  5. JanneK

    JanneK 3rd gear


    On, muttei se mitään takaa. Sääntöjä on ollut monenlaisia tässä vuosien varrella.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo, ei takaa, mutta jotenkin ajattelin (taas hieman sinisilmäisesti) että kun niitä nyt on jo 8:lla rekisterissä niin ei se katsuri siihen niin helposti tartu jos on rekisteröinti katsastuksessa kasi pellin alla.

    Miten muiden kokemukset ja tietämykset asiasta, löytyykö?
     
  7. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    tuo rosenttipelleily tuontiautossa on vähä niin ja näin.
    kannattaa kysellä rodimiehiltä suoraan eikä täällä.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minä kun luulin että täällä nimenomaan olisi niitä rodimiähiä?
     
  9. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    juu onhan täällä, mut on asioita mistä ei täälä huudella joten mee oikeen juttusille...
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pitääkö olla Whiskyäkin mukana että kielen kannat aukeaa paremmin?

    Nyt kun vielä tietäisi mistä sellaisia rodimiähiä löytyisi.

    Yv:lläkin saa laittaa tietoa..
     
  11. lake ender

    lake ender Gearhead

    On täällä oikeita rodimiähiäkin lukemassa ja kirjottamassa. Kysymykseesi ei vaan ole olemassa tyhjentävää vastausta. 350:stä tuskin saat leimattua, mutta joku 262 tai 267 pikkulohko saattas onnistua tai fordin 260. Jenkkien rakennelmissa harvemmin vaan noin pieniä koneita ole. Se että onko osat vaihdettu jenkeissa vai suomessa ei pykälien mukaan vaikuta prosenttien laskemiseen.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo tiedän ettei ole merkitystä missä maassa osat on vaihdettu vaan paljonko on vaihdettu osia siitä tehtaan tekemästä autosta.

    Ajattelin vaan että kun vie maahantulo katsastukseen ja sanoo että pellin alla on se vaikka 267 V8 kone ja ukkeli vähän katselee trafilta tietoja ja huomaa että onhan noita täällä rekisterissä muitakin tolla koneella ja ei puuttuisi siihen sen enempää ja jättäisi ne prosentit rauhaan..

    Kuten sanoin ajettelin sinisilmäisesti että näinkin voisi käydä..

    Eli kannattaa varmaankin vaan ostaa sellainen 6 oleva, leimata Suomeen, ajella, haaveilla ja suunnitella muutoksia sitten
    myöhemmin.
     
  13. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Jossain vanhassa veekasissa oli juttu 48 letukasta, joka oli AKE luvilla 305 ja camaron eturungolla. Ehkä kannattaisi laittaa lupa-anomuksen mukaan moinen lehti.
     
  14. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    "rodimiehen" neuvo: Hanki sellainen valmiiksi kasilla oleva auto.
    Tilaa aika katsastukseen. Laita valot, vilkut, jarrut, ym. lakisääteiset
    hommat kuntoon. Kohtaan "moottorin koko" ilmoitat vaikkapa 4,7 litraa.
    Teho ei ole tiedossa, kun on noin vanha ja väsynyt. Älä kysele tai selittele
    liikaa. Ole hieman epätekninen nörtti joka on ostanut tällaisen kivan vanhan harrasteauton. Voi mennä sukkana läpi katsastuksesta. Jos ei mene, sitten on aikaa säätää noita lupia ja papereita kuntoon. Tällä menettelyllä sinulla on heti se V8-auto jonka haluat, kurvailemaan pääsee ainakin ekana kesänä heti tarrakilvillä.

    Nuo moottorin koolla pelottelut varmaankin koskee enempi A-Fordeja ym. pikkuautoja. Nämä 40-luvun lopun autothan on jo nykyautojen kokoisia, joten
    riittävillä jarruilla (levyt ainakin eteen) ja nykyiskareilla ym. pitäisi olla helpohko väsytystaistelu saada kilpiin.
     
  15. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Noihin prosentteihin vielä: Kun katsot viimeisimpiä taulukoita, niin aika helppoa matematiikkaa. Jos autossa on täydellinen peltikori ja kokonainen oma runko, niin vaadittu 50% täyttyy. Koko tekniikan akseleineen ja akselin tuentoineen voi vaihtaa. Penkeistä, verhoiluista, syylareista ym. irto-osista saa niitä lisäprosentteja jos haluaa säilyttää.

    Tässä hommassa paljon parjatut FHRA:n ja FSRA:n heebot ovat tehneet hienoa taustatyötä sorvatessaan noita prosenttien laskentakaavoja uusiksi.

    Jos katsotte tarkemmin, niin prosenteissa ei mainita laseja, sähköjä, tai mittareita jotka aiemmin olivat rasitteena. Samoin jarrut ja ohjauksen osat saa vaihtaa ilman prosenttimenetyksiä.
     
  16. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Muistutettakoon että myös katsastukonttoreilla luetaan tätä foorumia, jos joku ei sitä jo entuudestaan tiennyt.
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tämmöisiinhän ei ole mitään vedenpitäviä ohjeita olemassakaan, kuten joissain "escortti kaksilitraiseksi" rojekteissa.
    Mielestäni se on hyvä niin varauksella. Toteutuksia on yhtä paljon kuin rakentajia, ja kaikki niistä ei välttämättä ole hyviä ja turvallisia. Eli jokaista muutosta on tarkasteltava jossain määrin erillistapauksena.

    Ideanahan tässäkin on vain auton suorituskyvyn, turvallisuuden ja ohjattavuuden parantaminen. Harmi vain että jossain tapauksessa täydellisen ajopelin rakentaminen (tai katsastus)On kiinni kylmistä prosenteista, joka johtaa siten kompromisseihin rakentelussa.
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Se ei tee autosta yhtään sen laillisempaa. Mutta näinkin voi toimia.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No nythän tämä keskustelu alkoi mennä sellaisille raiteille kun oli tarkoitus. Antakaa vaan lisää kommentteja asiaan. :D

    Mulla vaan olisi yksi orkkis kuntoinen melko halvalla tiedossa tuolta Jenkkien päästä ja se sen takia kiinnostaisi.

    Sit taas jos ostaa sellaisen kunnostetun, laitetun ja muutetun niin ei tiedä mikä bondosta leivottu kermakakku sieltä tulee. :mad:

    Sen takia nyt kyselen kun en ole näihin rodeihin tutustunut enkä perehtynyt muuta kuin lehtien sivuilla ja välillä siellä vaan on niin muutettua autoa että oikein ihmettelee miten niissä on kilvet.

    Nyt vaan alkoi hieman poltella tuollainen rodi ja yritän kalastella tietoa mihin varautua ja mitä ei kannata missään nimessä tehdä/ostaa ja mitä taas kannatta huomioida.
     
  20. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Katsastuskonttoreilla on myös alan harrastajia, kyllä ne tietää missä mennään. Jos luulitte että rodien katsastus on jotain salamyhkäistä viranomaisten vedätystä, niin erehdyitte. Ei ne tyhmiä siellä ole.

    Auton saa katsastettua ihan laillisesti, näistä asioista voi puhua ääneen näillä palstoilla. Koneen koko ja teho sekä auton jarrut ja paino pitää olla kadulle sopivassa tasapainossa keskenään.

    Pointti noissa edellissä viesteissäni oli: tee kunnossa oleva rodi joka
    pelaa kuten nykyauto. Jos moottori ei kelpaa, sen voi aina vaihtaa pienempään ja tehottomampaan. Jos auto on valmiiksi muutettu SB-Chevyn
    moottorille, toinen kone vaihtuu tilalle päivässä.

    Toki auton voi rakentaa myös pitkän kaavan kautta, mutta usein nämä vuosien odottelut lupien ja osien kanssa tahtoo hyytyä jossain vaiheessa.
     

Kerro tästä muillekin!