Rodi jenkeistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja impala-63, 27.11.2012.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Tuntuu tässä rakenteluasiassakin monella olevan hirveitä salaliittoteorioita niin katsastusta kuin Trafiakin ohtaan. Niistä molemmat joutuvat kuitenkin noudattamaan lakia siinä kuin rakentajatkin. Aika uskomattomatkin rakennelmat kelpaavat, kun ne tehdään huolella ja pykäliä noudattaen.
     
  2. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    No kyl sen melkein tietää. Mitä itse olen tuontiautoihin törmännyt, niin se pohjalta voi sanoo ainakin EBayssä myynnissä olevien "laitettujen" olevan yli 85% näitä bondoleivoksia.

    Mieluummin hommaa semmosen auringon polttaman, koska siinä missä on ruostetta - siinä on peltiä. Varsinkin jos Floridasta kärrää ylimaalatun auton, niin parempi kun ei kärrää ollenkaan. =)
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Trafin ei tarvii noudattaa lakia ja katsastusmiehet tekee mitä Trafi käskee tai tulee penalti. Trafi voi halutessaan vaatia noudatettavaksi kumottua lakia, kääntää lakia tulkitessaan lain merkityksen päinvastaiseksi, määrätä eri ajoneuvoluokan säännöt koskemaan aivan jotain muuta ajoneuvoluokkaa, vetää hatusta "faktoja" tai vaatia todistuksia mitä ei voi saada. Tai suunnilleen tehdä mitä vaan. Harrastajan tehtäväksi jää painia oikeutensa läpi byrokratian.
    Mutta jotta saatais tähän viestiin jotain rakentavaakin niin vastaten alkuperäiseen kysymykseen kannattaa heti alkuun lukea ajatuksen kanssa ajoneuvojen rakennetta ja varusteita koskevat säännökset, katsastajan käsikirja sekä pala autoverolakia. Linkit löytyvät Trafin sivuilta.
    Pääpiirteittäin kyseessä olevan auton voi katsastaa kahdella tapaa: rakentaa se lailliseksi kaikin muutoksin merkattuna otteeseen tai katsastaa se tuurilla, tietämättömyydellä ja pikku vilpillä. Tällaisella lähes laillisellakin saattaa voida ajella ilman ongelmia maailman tappiin. Käytännöissä on huomattavia paikkakuntakohtaisia eroja. Mutta missään tapauksessa ei kannata heittää pyyhettä kehään ja todeta että on liian vaikeeta, mnimutkaista ja Suomi on paska maa. Kyllä täällä kuitenkin saa melko vapaasti harrastella.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Kun Trafin "laittomuudet" viedään oikeuteen, selviää joutuuko se noudattamaan lakia vai ei. Ei ole tainnut kenenkään pokka pitää viedä Trafia oikeuteen, kun omissakin touhuissa on ollut sen verran vilppiä.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Tiedän ainakin yhden parhaillaan vireillä olevan jutun. Eikä siihen oikeuksien vaatimiseen juuri omat vilpit tai vilpittömyydet vaikuta. Porukka tuntuu vaan aika herkästi nielevän kaiken mitä Trafista tarjotaan.
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Ja niin kauan kui kaikki niellään, ei tilanne muutu.
     
  7. VSOP

    VSOP Gearhead

    Menossa offtopikiksi...
     
  8. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Näitä katsastusongelmia voi virpoa ja arpoa täällä palstalla loputtomiin.

    Jotkut ottaa ongelmaa niskasta kiinni, tekee auton ja vie konttorille.
    Kyllä ne siellä kertoo mitä pitää korjata. Sitten korjaa ja vie uudelleen.
    Tuli leima, kilvet ja liikennekelpoinen auto. Helppoa.

    Toki voi dumata kaikkien tekemiset, ei tee itse mitään ja huutelee täällä
    että ei onnistu, kummin kaiman kaverin isoisäkään ei saanut kuulemma katsastettua.

    Topiccihan käsittelee rodin tuontia ja katsastusta. Ei uuden lavakuormurin EU-yhteensopivuustodistusten puutteita, tms....
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Mitä sä nyt oikeen yrität kertoo?
    Täällä kysytään miten vaikee on leimata pulla-Chevy kasilla. Sä tarjoot vaihtoehdoks että yritä tuurilla ja jos ei niin yritä uudestaan tai voihan sitä aina ajaa siirtokilvillä tai jotain.
    Ja että katsastusmiehet tietää kyllä mutta yritä vähä tollai diiba-daaba emmä näistä oikee mitään, vanha autohan tää. Reilun-Jaskan konttorilla, helppo leima oli, joo. Tollanen meininki kusee pitkässä juoksussa kintuille koko harrastekenttää. Joku synkkä päivä tällainen tuurilla katsastettu räikeämmän pään rakennelma seisoo valoissa sen päättävässä asemassa olevan ja asioista ymmärtävän virkamiehen vierellä jonka rouvalla on illalla ollu pää kipee ja nähdään vastaava ajojahti kuin Harrikoilla 90-luvulla. Ja loppupeleissä se on aina auton omistaja joka kantaa vastuun ja seuraukset ajoneuvonsa laillisuudesta, ei katsastusmies.
    Katsastuksen ongelmista pitää pystyä keskustelemaan mutta sitte niitä onkin virvottu ja arvottu vähän liikaakin?
    Vihjataan että dumataan tekemiset, ei tehdä itse mitään ja huudellaan täällä mahdollisesti perättömiä? Tähän keskusteluun osallistuneista nimimerkeistä en tunnista tällaiseksi ketään.
    Ja koskeeko Trafin mielivalta todellakin vaan uusia autoja?
    Niin, tervetuloa foorumille, Steve. :D
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Ja nyt kun on ensimmäinen karvapallo on ulkona kurkusta niin takaisin astialle: Pitääkö se aina olla se Chevy tai Foordi missä on ne kaikkein pienimmät ja tehottomimmat koneet? Ja ovat maailmalla muihin merkkeihin nähden vielä varsinkin varustelutaso huomioon ottaen kaikkein ylihintaisimpiakin. Osta joku Buikki tai Oldsi. Edes Pontiakki tai Sysleri. Niissä on ollu isot koneet jo tehtaalta. Pulttaat pillikaasari-pikkulohkon kiinni ja suoritat konttorilla ihan rehellisen mutoskatsastuksen läpihuutojuttuna. Nii. :lol:
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Aletaanpas nyt rauhottua ja lopetetaan tälläinen rähinä meininki.

    Mr B 50, mutta kun tahtoo letukan niin ei voi ostaa muuta.

    Voitaisiko palata asiaan kun se siellä jo oli.

    Taidan taipua sellaisen orkkis kuntoisen ostoon joka on sillä orkkis tekniikallakin, koska

    A: niitä löytyy helpommin, ei hinnalla tai muutenkaan pilattuja ja löytyy juuri niitä auringon polttamia orkkis vehkeitä joista edes vähän tietää mitä saa.
    B: Noita 8:lle muutettuja kun ei tahdo löytyä muuta kun noita "läpi käytyjä" ja sitten ei tosiaan tiedä mitä paketissa saa.

    Ostaa Suomesta piilofarmarin elinten luovuttajaksi, jenkeistä tuo auton mukana sen mustang 2 etuakseliston niin siinä sitä on taas nysväämistä pimeiksi illoiksi.

    Eikös tälläinen ole melko normi resepti? Eikä pitäisi olla kauhean vaikeata ilmeisesti leimata?

    Mistä kannattaa kattella sopuhintaista mustanki 2 etuakselistoa joka ei olisi täyttä kiinan kuraa, mitä merkkejä suosittelette ja mitä ette todellakaan?

    Ebaystä olen noita muutamia kattellut ja n. 1500 taalan luokkaa näyttäisi olevan
     
  12. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Heidts:iä on moni laitellut viime aikoina, suuri osa niistä US-Partsista ostettuja. Hinta siellä n.2000e luokkaa. Heidts laatu parempi kuin esim. Speedway.
     
  13. JanneK

    JanneK 3rd gear

  14. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Sovitaanko että impala-63 vaikka laittaa yyveetä, en jaksa tätä
    besservisereiden lakikirja kainalossa rakentelua....

    Yritin vaan ystävällisesti vastata asialliseen kysymykseen.
    Kiitos ja anteeksi. -Case closed-
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Merkkifriikki? Ne on aina pahimpia.. :rotfl: Se 216cid + 25%(jos nyt oikein muistan) rajaa aika paljon pois. Verrokiksi saattais kelvata tuoreempi Chevy 235:llakin. Kutonenhan on kyllä tyylikäs motti mutta jos kasi pitää olla niin eihän siinä mikään auta. Jos budjetti on tiukka ja ilmajouset ei suunnitelmissa niin Aspen/Volare eturipustuksessa on hyvä hinta/laatu suhde. Ellei ole liian Mopar? Mustang II ei kai sinänsä ole varsinaisesti mikään oikotie onneen vaikka yleinen onkin. Jos idea on lähteä ite autoa pakkaamaan niin vois olla hyvä metsastää jo alkuperämaasta myös sopiva perä. Sopivan levyiset tuntuvat olevan täällä melko kiven alla.
     
  16. merc

    merc Gearhead

    Täällä "Oodeellä" on kyllä aina yhtä viihdyttävää seurata näitä rodijuttuja... :poff: :rotfl:
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    http://www.chassisengineeringinc.com Tämä itsellä. Käyttäävät Heidt`s tukivarsia.
    Tulee paikalleen pulttaamalla alkuperäisen akselin reikiin.
    Valitsin tämän siitä syystä, kun tuo seevyn runko ei oo järin paksua tavaraa, joten mietin että tää ehkäisis väsymismurtumia. Onko sitten perusteltua, entiedä.
    Viis vuotta ajettu ja aika paljon- kymmeniä tuhansia kuitenkin. Toimii.
    Samaa ei voi sanoa tehostetuista ja peruskorjatuista hammastangoista. kolmas menossa. Rockautosta tosin ei ihan liian kalliita. Tankohan näissä sarjoissa nimestään poiketen on peräisin FOX- koppaisesta Mussesta.


    Perän voi noukkia 80-90 luvun Camarosta tai vastaavasta.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Siis tarkoitus ei ole rakentaa/ostaa mitään räikeää isolohko autoa turvallisuudesta piittaamatta vaan nimen omaan sovittaa tehot ja turvallisuus niinkuin Steve tuolla aikaisemmin höpisi.

    Ideaali olisi nyky tekniikka vaikka 5.3 monipisteruisku/4L60E ja levyt joka nurkkaa.

    Ei ole suoraan sallittu ilman lupia, mutta kyllähän suomeenkin on ihan viime vuosina katsastettu 20,30 ja 40 lukulaisia 350 koneella ilman sen kummempia lupia.

    Tämän takia halusin enemmän tietoa näistä katsastus kiemuroista ja miten asia kannattaa hoitaa.
     
  19. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Lähes kaikki Suomen -30 luvun rottelot on AKE:n/Trafin luvilla muutettuja autoja ja hyvä näin.
    Kun on asialliset hakemukset ja selvitykset, niin kaikki (järkevät/perustellut) hakemukset on käsittääkseni Trafissa hyväksytty.
     
  20. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Taitaa mennä helpommin läpi jos maahan tuodussa rodissa on haluttu tekniikka jo valmiiksi nokalla. A-Ford 327:lla ja hiukan uudempi 383 sb Chevyllä ainakin tiedän noin leimatun. Orkkis tekniikallakin olevia ´40-lukuisia on näkynyt myynnissä maininnalla "5,7 litraa papereissa".

    Itse ostaisin räpeltämättömän orkkiksen aihioksi ja tekisin valmiiksi haluamallani tekniikalla ennen konttorille menoa, enkä usko että hirveitä ongelmia tulisi jos alusta on ominaisuuksiltaan tehojen tasolla. Tosin kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee, itse en "pussihousuna" ole lupien kanssa tahinut yli pariin kymmeneen vuoteen joten en ole mikään asiantuntija niiden suhteen, siksikin valitsisin edellä mainitun tavan.

    Kyllähän sitä itsekin tulee ´40-lukulaisia kiiluttua "sillä silmällä", päiväuni osastoon vaan on jäänyt...
     

Kerro tästä muillekin!