Rodien äitikö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja heikkisj, 24.12.2003.

  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tämmöisistäköhän nuo alkurodit ovat varmaan saaneet innoituksensa, aika harvalla kun on ollut mahdollisuuksia Bugatteihin!
    http://www.special-classics.com/bug001.htm


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: heikkisj 2003-12-24 09:13 ]</font>
     
  2. Tupis

    Tupis 3rd gear

    No tuo on noita engelsmannien hömpötyksiä. Jenkeissä rodien rakentelu tais alkaa kilpa autojen kopioimisesta. Tarkennettuna T-Fordista riisuttiin lokasuojat pois, ajo ominaisuuksia parannettiin asentamalla pienet kierrejouset lehtijousiin ja koneen tehoja pyrittiin nostamaan mitä ihmeellisimmillä keinoilla. Tätä harrastettiin jo 20-luvulla.
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ei se ollut kopiomista vaan oikeiden kilpa-autojen rakentamista eli saatavilla olevien osien avulla koitettiin päästä mahdollisimman lujaa. Keventäminen (lokarit pois jne.) tuli sitten siitä nopeuden ja kiihtyvyyden tavoittelusta.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja koneen tehoja pyrittiin nostamaan mitä ihmeellisimmillä keinoilla. Tätä harrastettiin jo 20-luvulla.
    [/quote]
    Haluaisin mielelläni kuulla lisää näistä vanhoista virityskikoista. Tuohon aikaan ei varmaankaan ollut hirveästi viriosavalmistajia, joten osat piti tehdä itse? Onko kellään hyviä juttuja kerrottavana kuinka noista vehkeistä leivottiin tehoja vuosisadan alussa? Tieto/taito on varmaan ollut vähissä..
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Fordin neloskoneisiin alkoi saamaan melko aikaisin tehdastekoisia viriosia (imusarjaa, pakosarjaa jne.) itsetehtyjen osien lisäksi. Osaltaan tästä johtuu Fordien suosio ensimmäisinä rodeina. Alkuaikojen touhuista paljon lisää Retro Rods -kirjassa.


    Edit. Esimerkin laitoin: http://www.classicroad.com/hotrodarama2003/109_0920.JPG

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2003-12-27 17:20 ]</font>
     
  6. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Katukäyttöön ei aina rakennettu kilpuria vaan ne tehtiin muistuttamaan kilpureita ja kalliimpia automerkkejä. Varhaisimmat koneen roddaukset taitaa mennä 10-luvun puolelle.
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Hmph...kai ne ensimmäiset ja originelleimmat rodiukot oli niitä jotka rupes kyhään polttomoottoria hevoskärryyn, taitaa painuakin jo 1800-luvulle;=)
     
  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Mistä Tupis olet tuota alkuaikojen tietoa hankkinut? Onko netissä jotain hyviä juttuja/sivuja aiheesta? Kirjoja ja lehtijuttujahan noista ajoista jonkin verran on olemassa.

    "Speedsterit" olivat myös yksi esimuoto rodeista. Tässä yksi esimerkki sellaisesta: http://images4.fotki.com/v43/photos/9/9 ... 985-vi.jpg
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  10. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Kirja hyllystä löytyy hot rodin ja hop upin ensinmäisistä vuosikerroista tehdyt kirjat ja lisäksi on ainakin muutama kirja alkuajoista viiskyt luvulle. Luin pyhien aikana juttua yhdestä näistä kirjoista jossa oli näiden alan pioneerien haastatteluja. Tarkemmin luin juttua Ed Vinfieldistä joka ajoi myös kilpaa alkuaikoina. Osa näistä opuksista on olleet itselläni jo puolenkymmentä vuotta. Kaiken kaikkiaan autoalan kirjallisuutta on jo yli 30 kirjaa.
    Amerikan pojat "kopioivat" mm ranskalaisen pösön kansiventtiili ratkaisuja 10 luvulta. Näitä ratkaisuja käytettiin mm.fordin virikansina.
     
  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Kirja hyllystä löytyy hot rodin ja hop upin ensinmäisistä vuosikerroista tehdyt kirjat ja lisäksi on ainakin muutama kirja alkuajoista viiskyt luvulle. Luin pyhien aikana juttua yhdestä näistä kirjoista jossa oli näiden alan pioneerien haastatteluja. Tarkemmin luin juttua Ed Vinfieldistä joka ajoi myös kilpaa alkuaikoina. Osa näistä opuksista on olleet itselläni jo puolenkymmentä vuotta. Kaiken kaikkiaan autoalan kirjallisuutta on jo yli 30 kirjaa.
    Amerikan pojat "kopioivat" mm ranskalaisen pösön kansiventtiili ratkaisuja 10 luvulta. Näitä ratkaisuja käytettiin mm.fordin virikansina.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Heittäkääs lukemisen arvoisten kirjojen nimiä!
     
  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Burger: Retro Rods
    Bishop: How to build traditional ford hot rod
    Gingerelli: Ford Hot Rods
    Parks: How to build a hot rod model A Ford
    Hendrickson: Hot Rodder´s Bible
    Elliot: Hot Rods
    Vincent: Hot Rod
    Davidson: Flathead Fever
    Genat: Little Deuce Coupe

    Bertilsson: Classic Customs and lead sleds
    Kress: Lead Sleds
    DeWitt: Cool cars, High art
    Hot Rod Magazine: The best of
    Ganahl: Ed "Big Daddy" Roth

    Siinä muutamia, kaikista ei kyllä ole kokemuksia...
     
  14. HEPCAT

    HEPCAT 3rd gear

    Rodder´s Journal.Autoesittelyjä ja historiikkejä.Tuoko kukaan Suomeen,omani olen hankkinut Deltasta Ruotsista??
     
  15. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Genat and Cox: The Birth of Hotrodding The Story of Dry Lakes Era
    George Barris: Barris Kustom Techniques Of the 50´s sarja
    Mm. noi löytyy hyllystä ja voin kyllä suositella muillekin. Varsinkin hotrotti kirjaa joka sisältää paljon hyvälaatuisia värikuvia (40-luvulta!).
     
  16. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Ainakaan minun 48 vuoden Hot Rodeissa ei ole värikuvia?
    The American Hot Rod ja History of Hot Rod ovat myös lukemisen arvoisia kirjoja. Man at salt kirjassa ei oo hirveesti kuvia mutta tekstiä siitäkin edestä. Nimi paljastaa tämän liittyvän suola-aavikoille. Customs of 1950´s on viis kuuskyt luvun vaihteen kirja näyttely ja katu kustomeista. Paljon värikuvia.
    Tässäpä muutama kirja.
     

Kerro tästä muillekin!