RomutustodIstus puuttuu - poisto mahdotonta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tsbmw, 26.1.2013.

  1. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Laitoin auton seisontaan 2005 ei poistettu silloin rekisteristä, papereita poistosta ei ole.
    Hajottamo haki sen 2007, rekisteriote meni mukana ja tiedän että auto hajotettiin.

    "VASTUU AUTOSTA POISTUU VAIN ROMUTUSTODISTUKSELLA! :wc:

    Sattui olemaan perikunnan auto ja paperisota pikkusen iso ja jäi tekemättä!.
    Valtio lähettää ajoneuvoveron 100€+ joka vuosi ja nytkin menossa ulosottoon!
    ONKO MITÄÄN KEINOA JOLLA SAAN VALTION PERINTÄLASKUT LOPPUMAAN.
    (Ilmeisesti paperit hävinneet ja romutustodistusta ei saa.)
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Re: Poistaminen rekisteristä - mahdotonta?

    miten laitoit seisomaan?
    on mullakin monta seisomassa eikä valtio mitään laskuja lähettele.
     
  3. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Re: Poistaminen rekisteristä - mahdotonta?

    Annoin kaikki paperit pois auton mukana, ainoa tieto on laitoin seisontaan.
    Voi olla että poistin rekisteristä myös v. 2008 (varmaa muistikuvaa ei ole).
    Ilmoitin vakuutusyhtiölle ja Trafiin seisontaan katsastuskonttorilla 2.12 2005.
    Jos laskee niin 8 x 130€ = 1000€, hajottamolle heinäkuussa 2007 = 800€.
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Re: PUUTUU ROMUTUSTODISTUS - auton poisto mahdotonta?

    mitäs jos ilmoittaa varastetuksi? :odroll:
     
  5. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Muistako firmaa joka haki auton? Ota sinne yhteyttä ja pyydä selvittämään r-todistus.

    Vaihtoehtoisesti: Tee vanhanaikanen luovari tai kauppakirja jollekkin olemattomalle tms.
     
  6. hellsten

    hellsten 3rd gear

    Soitat Trafille ja pyydät että lähettää sulle tuntemattomalle myynti lapun ja kun tulee kotiin, niin vastaat niihin kysymyksiin mitä siinä on ja lähetät takaisin, niin maksamattomat verot mitätöidään ja saat auton pois omista nimistäsi tai kenenkä nyt sit onkaan. Ite tehny ton pariin autoon. on hyvä vielä muistaa päivä tai kuukausi ja vuosi millon myyty.
     
  7. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Muttakun "petos" on PIKKUSEN vakavampi rikos kuin 1000€.
    Mites tää pitää hoitaa aikuisenoikeesti - siis pilkunviilauksella?
    Siis autoa ei ole, romutustodistusta ei saa - perikunnalta saan
    paperit, mutta riittäneekö valtiolle kun auton papereita ei ole?

    PS. "Maksamattomat verot" - mua kiinostaa kaikki v:sta 2005!
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mä en ymmärrä mistä noi laskut tulee jos auto on seisomassa ja ehkä vielä poistettu rekisteristä
    ELI AUTOA EI OLE OLEMASSA.

    mä olisin laittanu viime syksynä "käyttiksen" seisomaan
    mut kuukauden aikana en löytäny papereita niin kävin tekemässä
    kats. konttorilla rek.otteen katoamis ilmoituksen
    ja sain uuden otteen millä sain "käyttiksen" seisomaan.
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    tätä minäkin vähä ihmettelin...
     
  10. nixon

    nixon 3rd gear

    2005 oli vielä seisontavakuutus eikä poistoa liikennekäytöstä niinku nykyään. Eikä sitä ole poistettu rekisteristä jos laskuja vielä tulee.

    Yksi vaihtoehto on tietenkin et meet konttorilta hakemaan uuden rekisteriotteen, varmaan tarvii kaikilta perikunnan jäseniltä valtakirjan, ja sitte liikennekäytöstäpoistona tilastoja kaunistamaan.

    Itse ilmoittaisin varastetuksi.
     
  11. ido59

    ido59 Gearhead

    virkamiehen näkökulmasta valtiolle kansalaisen raha kelpaa, siinä on 'kaupunkilaisjärki' tai kohtuus toisarvoista.
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Ihmetyttää vähän, miksi vasta nyt olet ryhtynyt toimiin, etkä silloin kun ensimmäinen aiheettomaksi katsomasi lasku on tullut.
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Miksi sulle (perikunnalle) tulee maksuja? kannattaa selvittää ottamalla yhteyttä johonkin ylempään virkamieheen joka päättä missä mennään. Pikkupomot pallottelee mielellään moisilla ongelmilla etteivät joudu "vastuuseen virkavirheestä".
     
  14. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Trafi lähettää laskuja omistajalle eli sille henkilölle kenen nimi otteessa lukee. Onko niissä oma nimesi vai kuolinpesä? Ei ainakaan hajottamo kun kerran laskut tulevat sinulle. Liikennekäytöstä poistoa ei ilmeisestikään ole tehty kun kerran laskuja tulee.

    Jos se on romutettu muualla kuin hyväksytyssä vastaanottopaikassa (kuten ilmeisesti on, jos kerran romutustodistusta ei ole), niin Trafi voi kiinnostua siitä kuka auton on romuttanut ja miksei ole käytetty hyväksyttyä romuttajaa, joten kannattaa miettiä miten auton katoamisen selittää.

    Se henkilö, kenen nimi on otteessa, voi hakea uuden otteen kadonneen tilalle. Jos se on kuolinpesän nimissä niin uuden otteen voi hakea sillekin mutta luultavasti tarviit perukirjan ja valtakirjan muilta osakkailta kun menet konttorille. Sitten voi tehdä liikennekäytöstä poiston.

    Trafille auto on olemassa niin kauan kuin romutustodistusta ei ole esittää mutta laskut tulevat sen käytön mukaan (eli onko olematon auto liikenteessä vai ei).
     
  15. junkarnold

    junkarnold 1st gear

    Käsiteltiin kuukausi aikaa vähän samantyylinen juttu. Meillä on virallinen autopurkaamo (ympäristöluvat ym. ok.), mutta ei virallinen vastaanottopiste (ei tehdä isommille ilmaista työtä). Hain 2-autoa -05 vuonna. Myyjällä ei ollut kaupanteko hetkellä kumpaankaan autoon rek. otteen luovutus osaa mukana, joten revin autoista kilvet ja jätin ne hänelle liikennekäytöstä poistoa varten. Pyysin lähettämään allekirjoitetut luovutus osat minulle, jotta voin teettää romutustodistukset siinä firmassa, jossa autot paalataan. Autot paalattiin, mutta papereita ei tullut. Asia unohtui vuosiksi.
    Nyt loppuvuodesta 2012 kaveri otti yhteyttä. Hän ei ollut koko aikana laittanut autoja liikennekäytöstä poistoon ja maksut oli juosseet. Minä taas en voinut romutustodistuksia teettää, kun ei ollut papereita. En aluksi meinannut edes muistaa koko juttua, koska käsien läpi oli mennyt tuon 7-vuoden aikana varmaan yli 1000-autoa.
    Myyjä muisteli että hain autot -07. Kaivoin vanhat kirjanpito mapit esiin ja lopulta löysin ostokuitin loppuvuodelta -05. Myöhemmin samalla kuulla meiltä oli paalattu autoja.
    Tehtiin niin, että autojen alkuperäinen omistaja lähetti ostopäivälle päivätyt valtakirjat, joissa hän valtuutti mut romuttamaan autot. Mä menin siihen vastaanottopisteeseen, jossa ne oli aikanaan paalattu ja sielä tehtiin romutustodistukset sille päivälle, jolloin olin niille romut myyny. Liitteeksi laitettiin kopiot autojen ostokuitista sekä romun myyntikuitista ja paperit lähetettiin murskaamolle/operaattorille.(Normaalisti romutustodistus tehdään sähköisesti)
    Katoin äsken Trafi haulla kyseiset rek. numerot ja hienosti oli lopulliset poistot merkitty paalauspäivälle -05.
     
  16. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Tapahtui näin: Olin eräässä stuntshowssa töissä ja joka kaupungissa meillä on yleensä joku romufirma joka hakee romut näytöksen jälkeen pois. Aina ovat hoitaneet r-todistukset asiallisesti paitti kerran sitten yksi "luotto firma".

    Eräs tuttava lahjoitti 2 autoa, ne romutetiin näytöksessä ja firma haki ne pois (on ihan valtuutettu)Vuosi oli 2010. Nyt viime vuonna vielä ne autot keikkui kaverilla vakuutuksissa (seisonnassa kyllä) eikä saanut katkaistua niitä pois. Alkoi armoton selvittely rumba. Eka romufirma väitti että ei ole edes niitä hakenut.

    Vahinkojen sattumusten kautta mulla oli pari valkokuvaa näytöspäivältä jossa näkyi heidän kuorma autonsa joka romut nouti.

    Viimeinkin kaveri sai r-todistuksen. Ja homma jäi siihen. Tai no melkein, samanlainen kahnaus tuli toisen auton kanssa joka on edelleen kesken. Huvittavinta/mielenkiintoisinta tässä että jos ne autot on romutettu niin ku he sanoivat kuinka ne edelleen 2 vuoden jälkeen keikkuvat sitten listoilla ja se että eka haukkuivat meidät valehtelijoiksi yms mutta ku homma selvis nii ei edes pahoiteltu et sori me kämmättii täs on tää r-todistus. Mietin vaan että missähän nämä autot nyt sitten ovat, onko oikeesti viety kierrätykseen vai ei....
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    onhan romufirmat paalanneet autoja ja sit vasta mietitty että jäiköhän ne paperit sinne hanskalokeroon...

    ittellä on käyny niin että romuliike ei ole ottanu vastaan ennen kuin on romutuspaperit tehty. vaikka kyseiset rovit ei o koskaan ollu mulla omissa nimissä (jotain puolikspurettuja pihaantullessa)
     
  18. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 131270/304

    Tuon kun luki niin alkoi nousemaan patteja , yllätys autontuojat ry taas akiteeramassa omiaan ja Trafi komppaa mukana.

    Taitaa närästää joitain tahoja tämä "liikennepoistojärjestelmä" kuten rivien välistä hyvin luettavissa.
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mä oon 9 vuotta paininut yhen Capricen kanssa. Koko ajan juoksee verot. Myytiin auto ja uus omistaja ei ottanyt sitä nimiinsä vaan vei heti kilvet Keravan konttorille. Mä olin haltija ja olimme menneet just naimisiin ja vaimo vaihtoi etunimensäkin silloin. Tai lisäsi sen ekaksi nimekseen. Keravan konttorilla tietsikat tilttasi. Kilvet ja ote jäi tiskille Lupasivat hoitaa poiston kun saavat koneet auki. Eivät sitä tehneet. Se on edelleen rekisterii,ssä mistä maksan verot. Ekan tutkintapyynnön Kervan konttorista tein polliisillle 05 ja rikosilmoituksen 06. Noita ennen olin tehnyt virallisen kilpien katoamisilmoituksen mihin kerroin mitä oli tapahtunut ja katoamispaikka Keravan katsastuskonttori. Trafille viime vuonna lähetetty vapaamutoinen romutusselvitys todistajien allekirjoimittamina. Nyt se ei riitä. Pitää olla virallinen. Auton romutus alkoi heti 2.10.03 ja runko meni Tikkurillan Romuun keväällä 04. Kaveri romutti noita koko ajan ja silloin ei romutustodistuksia tehty. Se tuli pakolliseksi vasta 07. Sairaalassa mun sosiaali työntekijä löysi yhden naisen trafilta mikä perehtynyt asiaan ja ymmätää tilanteen kun on nippu vuosia vanhoja valituksia. Nyt sinne on toimitettu koneella kirjoitettu romutusselvitys kahden todistajan allekirjoittamana niiden sotuineen ja puh numeroineen. Tätä rouva vaati ja myös selvitystä Tikkurilan Romusta, mutta ymmärsi kun tämä paini on alkanut ennen vuotta 07. Myös sen että olen vakavasti sairas ja aika käymässä vähiin. Niin, Keravan konttorilla ovat tylyjä. Katsovat kopiot mun poliisille tekemät ilmoitukset niitä vastaan. Koneelta kattovat rekkarin ja ilmoittavat sen edelleen olevan rekisterissä ja sitten pyytävät seuraavaavaa asiakasta luukulle.

    E: Siitä ei ole koko tänä aikana pystynyt tekemään liikennepoistoa koska ei ole kilpiä eikä otetta.
     
  20. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Tuota eikös sieltä konttorilta saa uuden otteen kun vain menee henkkareiden kanssa ja kertoo auton rekisterinumeron tiskillä sekä sanoo että rekisteriote on hävinnyt? :eek:

    Sitten vaan saman tien liikennekäytöstä poisto kun on uudet otteet kädessä.

    Näin se ainakin minulla kävi kätevästi kun tuli yhdestä autosta aikonaan "korjattua" korjauskehotus pois.. :D

    Aikoinaan kirjoittivat mustekynällä sen korjauskehotuksen ja kun umpio olisi maksanut reilun 200€ niin ei tullut sitä silloin laitettua..(valokuvio virheellinen), otteen hommauksella kun tuli kympillä kuntoon :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!