Royal Enfieldistä kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Flathead, 8.3.2005.

  1. Flathead

    Flathead 1st gear

    Eli kyseessä olisi siis tämä vanhauusi intian? valmiste.

    Isäukolla lienee joku viidenkympin villitys, ja on käskenyt etsiskellä kyseisestä moposta tietoja. Hänen mukaansa moottoripyörän täytyy näyttää moottoripyörältä, eli onneksi ei mitään kyykkypyörää sentään hankkimassa ole.. Koitin ehdotella alkuperäistä 50´s pyörää, mutta haluaa kait uuden ja "huolettoman".

    Moto Italian sivuilta pienen brosyyrin sai tulostettua Enfieldin malleista, mutta käytännön kokemuksia olisi mukava kuulla. Minkälaista laatua intian pojat saa aikaan, vai onko täysin paska laite?
     
  2. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    No sitten ei kannata ainakaan Enfieldiä ostaa... Mitä olen ymmärtänyt niin samat viat niissä on kuin alkuperäisissäkin.

    Jos uutta ja huoletonta perusmoottoripyörää halajaa niin miten olis uudet Triumphit?
     
  3. jyrki-boy

    jyrki-boy 1st gear

    Uus vanhat

    Kawasakin 650 on varmatoiminen. Käytetyistä löytyy Suzukin 650, joka on ja mukava. Molemmat on brittien kaltaisia.
    Moottoripyörästä kauppaa tehdessä järki menee huis helvattiin ja tunteet pelaa. Eli joku syy löytyy siihen, että saa sen pyörän mihin on ihastunut.
    Naapuri osti uuden lumilingon. Vanhasta melkein uudesta piti luopua, koska se painoi liikaa ja oli hankalaa nostaa niin painava linko katolle.

    Jyrki-boy
     
  4. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Oletkos lukenut Enfield-porukan sivuilta keskusteluja: http://enfield.ewok.fi/archive/index_fi.shtml

    Noista keskusteluista saa kyllä kuvan, että Enfield on niin hyvässä kuin pahassakin 50-luvun pyörä, pienin parannuksin, mutta kuitenkin. Korjaukset ja omatoiminen ylläpito kuuluu asiaan. Useimmat nykyaikaisen pyörän omistajat (minä itsekin) saisivat sätkyn, jos melkein uudesta pyörästä pitäisi ruveta esimerkiksi konetta remontoimaan.

    Nostalgishenkiseen harrastetoimintaan varmaankin oiva laite. Hyvä homma, että sellaista haluaville on tuollaisia aikakoneita tarjolla.
     
  5. eeko

    eeko Gearhead

    oilfield

    muutamaa royalia olen tuossa seurannut ja kokeillutkin joskus. pyörähän on 50-luvun suunnittelua ja siihen yhdistettynä intialaisten laatu, niin siihen nähden ihan ok. ei kulje lujaa, mutta on komea ja pysyy nipussa ja helppo huoltaa. nämä suurimmat laatuongelmat käsittivät muistaakseni alkuaikojen tuotantoa. mutta ainahan sitä nyt sen verran koneitaan tutkii, että katselee suunnilleen, että öljy kiertää, lataus toimii, jne. ei kuitenkaan tarvitse sorvin lastuja kampikammiosta tyhjentää (vt. ural).
    8)
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Re: Uus vanhat

    Kannattaa ottaa mahdollisimman vähän ajettu josta ei ole konetta auottu tai sitten luotettavalta myyjältä. Siis savage, ne gr650:set ei ole enää huolettomia koska ovat 80-lukuisia budjettirempattuja (jollei ole täyskunnostettu ym)

    Nää riittää snagarinkiertoon mutta reissupeliksi joku GS500 suzuki (nätti) tai er500 (ruma) :wink:

    Brittikopiot on sitten niin eri planeetalta että olisi hyvä käydä koeajamassa (talviostoko kyseessä)
     
  7. Flathead

    Flathead 1st gear

    eeko: " pyörähän on 50-luvun suunnittelua ja siihen yhdistettynä intialaisten laatu, niin siihen nähden ihan ok. ei kulje lujaa, mutta on komea ja pysyy nipussa ja helppo huoltaa. "

    Isäukolle ei se nopeus lienekään se juttu, vaan leppoisa ajelu ja oikea fiilis oikean näköisellä pelillä. Ja tee-se-itse -miehenä hoitaa huollot ja rempat hymyssä suin. Täytyy koittaa äijää suostutella, josko Royalin joku päivä ostaisikin. Pääsisi itsekin sillä vähän "fiilisteleen" 8)
     
  8. harti

    harti 3rd gear

    Suosittele Nortonia, ei tarvi kopioilla ajella. Nettiauto id:250299
     
  9. Flathead

    Flathead 1st gear

    Kaunis!
     
  10. Mr.MoparMaster

    Mr.MoparMaster 1st gear

    Itelläni on tollanen "siirtomaa britti" eli enfield. Ihan hyvä laite kun vaan muistaa et tekniikka on 50-luvulta. Mitään isompia murheita ei oo ollu. Itse asiassa ei mitään oo hajonnu. Intian poika on tainnu parantaa laatua.Ajo-ominaisuudet oli ainakin itelle iloinen yllätys. Kaikennäköisiä pultteja saa aina välillä kiristellä kun toi yks mukinen vähän ravistaa mut ainakaan vielä ei oo mitään pudonnu. Ei tärinä kuitenkaan häiritsevää oo,tietääpähän ainakin et se käy. Yksinkertaista perustekniikkaa joka on helppo huoltaa.Huoltoja vaan saa tehdä vähän useammin kuin muihin uusiin pyöriin.Kaiken kaikkiaan ihan pätevä laite.
     
  11. komu

    komu 1st gear

    romuenkeli

    Tämän päivän hinnat Kiinassa kuulemma n.600-700 -89 mallista ja uusi 1700; tehtaan laatikossa.Lainattua tietoa .JK
     
  12. Mr.MoparMaster

    Mr.MoparMaster 1st gear

    Ja hinta täällä n.6000e.Tosin sekin on alle puolet uuden trumpan hinnasta. Royalissa on aimo annos ns. "aitoa" nostalgiaa. Pienillä muutoksilla siitä saa ihan siistin pelin. Omassa mm. norsunkorva jakkara, vähän valo/lokari muutoksia yms. Osia saa hyvin,onhan pyörää valmistettu Intiassa 50-luvulta asti. Brittiläiseltä Hitchcockilta saa viri-osia mm.kansia,pyttyjä,alakertoja,cafe racer settejä yms. Enfield on kohtuullisen edullinen tapa päästä fiilistelemään. Itselläkin kun suurin osa rahoista menee noihin autoihin...
     
  13. DeS

    DeS Gearhead

    Itse ostin moisen mopon uutena vuonna -98 ja ajelin muutaman vuoden. Hyvän vehkeenhän siitä sai kun yhtenä talvena rakensi kaiken uusiksi. Mutta silti jäi pari ominaisuutta, kytkin ja työntötangot on pirun tarkkoja säädöistään.
    Ja pari pakollista parannusta. Satula, onko vähän törkee se oma. Vilkut, jos tykkää pingismailan kokoisista lätkistä. Äänenvaimennin ja kaasari, nämä kaksi vaihtamalla tulee menohaluja heti mukavasti lisää. Sähkölaitteet, alunperin Lucas, nyttemmin intian lisenssillä Lumax, miettikääpä sitä.
    En tiedä sitten näistä uusista vuosimalleista onko laatu parantunut jos on, niin hyvä sitten. Eikä kannata ostaa ihan uutta on hieman puuduttavaa ajaa sisäänajoa, tuhat kilsaa kuuttakymppiä
     
  14. dan

    dan 1st gear

    Millaset soundit tollaset 500 bulletissa mahtaa olla, on vaan mun silmissä niiiin kaunis pyörä :eek:
     
  15. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    enfieldi on hyvä pyörä.ainakin sopperina? 52 ravistaa ja täristää sen verran et tippu tänään katsastus matkalla se rungon ja poskilevyjen välinen "pultti" pituutta noin 25cm ja sen seurauksena takajarrun kiinnike antoi periksi noin 80 vauhissa kun painoin jarrua.lopputuloksenhan kaikki arvaa.,meinas käyvä kylmät :eek: mutta tuli muutos katsastuksessa prosenteiksi 31% joten ei koivin paha :lol: .


    ps jos meinaa huolettomia kilometrejä/maileja ajella nii suositteln vaikkapa jotain itä pyörää :poff: heko heko
     
  16. dan

    dan 1st gear

Kerro tästä muillekin!